05:30:02
27. 06. 2025

Místnost
Věda, technika, vynálezy

Místnost, kde se diskutuje o vědě, nových vědeckých objevech a vynálezech, o jejich aplikaci na běžný život, vesmír a vůbec...


Tipy na zajímavé stránky: OSEL , Technet , Astro.cz , Věda na Neviditelném psu

Místnost má od 17:10:22  02. 03. 2002 pronajatou Nimitz

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   281   »» »

Nimitz, vloženo 16:21:08  01. 11. 2008

Za 50 let bude stát na Měsíci hotel a lidé přistanou na Marsu (článek Karla Pacnera)

Adhil, vloženo 10:28:51  25. 10. 2008

Che, tohle je jak z Indiana Jonese:
http://www.novinky.cz/clanek/152790-naciste-zkouseli-osidlit-amazonii.html

Nimitz, vloženo 21:03:04  22. 10. 2008

Indický tygr na cestě do vesmíru (opět Marcel Grün)


Hlášení z atomové války: Nepanikařte, mrtvoly neprodyšně přikryjte

Nimitz, vloženo 21:04:55  18. 10. 2008

Co právě dělají nejvzdálenější kosmické sondy (Marcel Grün)

Nimitz, vloženo 15:18:05  17. 10. 2008

Meridion: o těch muslimských autech už jsem slyšel :-)
Ale ještě větší problém mají muslimové ve vesmíru. Tam se musí orientovat k Mekkce ve třech rovinách, a pokud nejsou na geostacionální dráze tak zároveň neustále korigovat vlastní polohu :-)

Meridion, vloženo 08:28:40  17. 10. 2008

http://auto.idnes.cz/iranske-zeny-budou-mit-specialni-auta-nebudou-muset-radit-p3a-/automoto.asp?c=A081009_140851_automoto_fdv />
Zaujala mě ta poslední poznámka - "islámská auta" s navigací ukazující směr k Mekce.

Nimitz, vloženo 00:05:46  14. 10. 2008

http://technet.idnes.cz/podivejte-se-na-tajny-fossettuv-projekt-letajici-ponorka-je-jeho-pohrobkem-168-/tec_technika.asp?c=A081007_195526_tec_technika_rja

Iwo Olorin, vloženo 23:08:52  13. 10. 2008

Nimitz: Asi chybka, ten odkaz odkazuje sem :-)

Nimitz, vloženo 19:16:17  13. 10. 2008

Podívejte se na tajný Fossettův projekt. Létající ponorka je jeho pohrobkem

Nimitz, vloženo 14:36:50  12. 10. 2008

Richard Garriot, tvůrce počítačových her - herní série Ultima (plus výkoný producent onlinovek Ultima Online, Lineage I a II, City of Heroes, Tabula Rasa) se dnes vydal do vesmíru na ruské kosmické lodi Sojuz. Stálo ho to 35 miliónů dolarů a na ISS pobude 10 dní.
Jeho otec byl kosmonautem, ale Richardovi se tento sen splnil až teď, protože ho do NASA nevzali kvůli vadě zraku

pěkný záběr startující rakety:

Nimitz, vloženo 21:12:41  09. 10. 2008

Velice dobře napsaný obsáhlý článek o kriminalistických metodách při určování pachatelů, přitom napsaný pro pochopení i naprostými laiky:

Ožehnutá kůže a zplodiny prozradí, odkud vrah střílel. Nebo to byla sebevražda?

Nimitz, vloženo 18:39:42  06. 10. 2008

opět jsem to i s přípravou (důkladným pročtením podkladů) sepisoval asi 2,5 hodiny. A potom jsem zapoměl napsat technické údaje...
Takže:

celková délka: 276 stop (cca 250 metrů)
šířka trupu: 55 stop (49,5 m)
plný výtlak: 1519 tun
max. hmotnost nákladu: 750 tun
výkon původních strojů: 3 000 koňských sil
max. rychlost: 17,5 uzlů (cca 31 km/h)
původní kapacita: 2 000 pasažérů, 100 tehdejších aut (postupně se snižovala, jak auta mohutněla)

v článku jsem psal "přívoz" ikdyž mohl jsem psát i "trajekt". Rozhodl jsem se pro to první proto, že se loď většinou neplavila na otevřeném moři ale na kratších plavbách mezi břehy zálivu, které zvládala opravdu hodněkrát denně

tady je ještě snad nejnabitější stránka:
http://www.kalakalamania.com

a na ní opravdu rozsáhlá galerie mapující venkovní i vnitřní vzhled lodi http://www.kalakalamania.com/photos.html

Agáve, vloženo 15:24:05  06. 10. 2008

Nimitz: Zajímavý text.

Nimitz, vloženo 18:17:19  05. 10. 2008

Protože se nehodí dávat loď do "Křesla pro hosta" a není ani válečná abych z toho udělal další díl seriálu o zajímavých plavidlech v "Války a vojenská technika", tak tento příspěvek vkládám do této místnosti

Kalakala - životopis zajímavé lodi

Příběh této zajímavé lodi začíná v roce 1926, kdy byla v kalifornském Oaklandu spuštěna na vodu velká přívozní loď Peralta. Začala sloužit u místní dopravní společnosti, převážela auta a pasažéry z jednoho břehu zálivu San Francisco Bay, tedy mezi San Franciscem a Oaklandem. Byla se svými kolegyněmi velmi potřebná, protože most Golden Gate tehdy ještě neexistoval.
6. května 1933 ale zachvátil přístavní terminál dopravní společnosti velký požár. Ukotvená Peralta mu nemohla uniknout, protože měla zrovna v opravě kotle. Zachránit se ji pokoušeli tři zaměstnanci přístavu, kteří rozbili jedno okénko a na bezpečné místo odnesli denní tržbu 8 tisíc dolarů a trup lodi se pokusili odstrčit od mola, ale nestačilo to. Plameny zachvátily a zničily nástavbu, trup však zůstal sice poničen, ale zachován.
V témže roce zakoupil za pouhých 6 500 dolarů trup poškozené Peralty kapitán ALexander Peabody, vlastnící společnost Puget Sound Navigation Co. sídlící poblíž Seattlu v americkém státě Washington, a nechal ho odtáhnout pomocí remorkéru do loděnic v Houghtonu (stejný stát).
Jednou po večeři si na jídelním stolku kapitán Peabody kreslil nový vzhled nástaveb Peralty. Když to viděla jeho manželka, řekla mu že by loď neměla být tak hranatá, že by měla být kulatějš - tak loď dostala na tehdejší dobu futuristický design, za který byla později oceněna. Sehnali si inženýra od Boeingu a zároveň návrháře modelů letadel Luise Proctora, který jim jako melouch vytvořil velký model plavidla. Podle něj pak vznikly konstrukční plány a podle těch se začalo stavět. Loď dostala i nové jméno, pojmenovali ji Kalakala což znamená "letící pták" v místním nářečí indiánského kmene Chinoook.
1. července 1935 už bylo vše hotovo a tak se loď vydala na první zkušební plavbu do Seattlu. Přitom dosáhla rychlosti 17,3 uzlu. O dva dny později, 3. července ji čekala slavnostní pannenská plavba. Byla to obrovská sláva s fanfárami a poletujícími konfetami, však ji také na první plavbu vyprovodilo 100 tisíc lidí okupující doky v přístavu. Na palubě měla Kalakala 500 pozvaných hostů a ty převezla do přístavu Bremerton. Tam se na ni nalodilo 2 tisíce školních dětí, se kterými vykonala krátkou okružní plavbu a poté byla její paluba otevřena pro veřejnost.
Hned na druhý den začala její kariéra jakožto přívozu mezi městy Seattle a Bremerton. Cena lístku pro osobu byla 45 centů, pro auto s řidičem 1,1 dolaru (aut se na ni vlezlo až 85). Každý den zvládla tuto vzdálenost šestkrát tam a zpátky, večer se o půl deváté vydávala ještě na čtyřhodinovou "Půlnoční plavbu", na niž bylo vstupné dolar na osobu, na palubě byl ale malý orchestr a velký taneční parket. Loď byla neustále plná, celá oblast totiž zažívala velký rozvoj a také růst počtu obyvatelstva, zejména díky firmě Boeing která tam sídlila a rozšiřovala svoji výrobu v Bremertonu. Za prvních šest let služby loď přepravila 6 miliónů pasažérů. Její důležitost stoupla v období války, kdy přepravovala tisíce dělníků. To se ale podepisovalo na jejím vnitřním vybavení, každou chvíli jej měla poničené.
V roce 1946 loď dostala úplně první komerční radar ze všech civilních lodí na světě. To jí ale nezabránilo, aby v roce 1949 nenarazila do mola - z lodního můstku totiž nebyl zrovna ideální výhled na jemné manévrování, byla to její slabina. Díra vzniklá v lodi však byla opravena za pouhý den, molo to odneslo na šest měsíců oprav. V prosinci 1951 odkoupil loď guvernér státu Washington pro nově vznikající systém státem řízených přívozů. Plavila se na všemožných trasách, na linku Seattle-Bremerton se vrátila až v roce 1960. V březnu 1964 bylo na Aljašce obrovské zemětřesení které vyvolalo velké vlny tsunami, poškozující téměř všechna plavidla v okruhu tisíce kolometrů. Kalakala byla přemístěna do loděnic, které ale o něco později zachvátil obrovský požár, oheň zničil několik lodí. Kalakala však byla v tu dobu umístěna v suchém doku, kterému se požár vyhnul.
V roce 1966 na pravidelné trase Seattle-Bremerton nahradil Kalakalu superpřívoz Hyak, rychlejší, větší a s kapacitou až 160 aut. Tím pomalu začíná hořký konec její kariéry. Loď je prodána v roce 1967 na Aljašku, kde později končí v rukou soukromé stavební společnosti. Místo cestujících teď převáží buldozery, hory písku a kamení na ostrov Kodiak. V roce 1972 je prodána New England Fish Company a není mi známo k čemu slouží. Ale postupně čím dál tím víc chátrá. Zmíněná společnost v roce 1980 krachuje, loď připadá další společnsoti která krachuje o dva roky později. Rezivějící loď teď patří státu Aljaška, jenž ji prodává městu Kodiak.
Už v roce 1984 si lodi všiml jistý Pete Bevis, ze skupiny mladých umělců. Postupně založí nadaci jenž má loď vrátit zpět do Seattlu a tam by měla být zrenovována. Tohle úsilí ale naráží na další a další (zejména finanční) problémy, nakonec se jim loď podaří přesunout do Seattlu až v roce 1998. Celých dalších pět let se snaží nadace loď zachránit, až v roce 2003 zkrachuje. V roce 2003 pak Kalakalu získává v aukci společnost "Lost Horizons" a od roku 2004 se pracuje na její kompletní renovaci. Ta je ale velice náročná, její ukončení se předpokládá až v roce 2010.


FOTOGRAFIE:
původní loď Peralta


manželka kapitána Peabodyho s původním modelem lodi


Kalakala v roce 1962


tažená remorkérem v roce 1998 se vrací do Seattlu


(na fotce v úvodu článku je Kalakala v roce 1935)

zdroje:
EN Wikipedie
www.kalakala.org - výborná stránka o této lodi, zejména sekce History

Nimitz, vloženo 14:34:17  04. 10. 2008

Před 51 lety člověk poprvé pronikl do vesmíru. Odstartoval Sputnik

Nimitz, vloženo 14:20:31  04. 10. 2008

Mona Lisa jednou ranou za 0,275 sekundy - bořiči mýtů postavili rekordní paintballovou zbraň

Nimitz, vloženo 16:04:59  03. 10. 2008

Žertovnou Nobelovku získal objev, že psí blechy skáčou výš než kočičí

Nimitz, vloženo 00:33:28  25. 09. 2008

Ve vzdáleném vesmíru se nečekaně srazily dvě planety

Nimitz, vloženo 19:06:30  24. 09. 2008

článek Antonína Vítka:
Jak se žije na vesmírné stanici ISS. Obyčejný den 350 kilometrů nad Zemí

Nimitz, vloženo 18:51:30  23. 09. 2008

Článek Marcela Grüna:
Ve vesmíru létá dvacet kosmických sond. Víte, co dělají?

« ««   281   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php