07:43:29
27. 06. 2025

Místnost
Porta Medii Aevi
Aneb Brána středověku...

Pro hovory o politice, kultuře, mentalitách, každodennosti a všem, co se týká této doby - tzn. zejména 5. - 15. stol. - ale přesahům zvlášť do mladší doby zde není v žádném případě bráněno - ostatně dle modelu dlouhého trvání nám středověk končí až v 19. století :-))


Vítána jsou témata vážná i odlehčená, též obrázky: dobové i fotografie památek. Vřele vítáni jsou samozřejmě i všichni hosté.



Četli jste v poslední době něco zajímavého o středověku? Pochlubte se.

Pokud jste při svém brouzdání internetem narazili na nějaké zajímavé stránky, všichni jistě uvítáme, když se s námi podělíte, aneb: dejte odkaz :-)


Místnost má od 23:46:48  08. 12. 2001 pronajatou Arenga. Spolusprávce: Mordomor. Adhil.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   56   »» »

Genevieve, vloženo 16:30:28  15. 04. 2008

Moc, moc, moc Vám děkuju!!! Pro mě to vypukne zítra, pro děcka e čtvrtek, tak držte palce :-)

Teď jsem ale našla dvě mouchy.
Patří parní stroj do klasicismu? Jako vynález myslím.
Hledám totiž jaké objevy byly učiněné v baroku, rokoku, klasicimu a romantismu ^^

Nerion, vloženo 16:09:44  15. 04. 2008

adhil: hahaha, skoda ze si to pan Vasicek asi neprecte, meli by to otisknout v tom 100+1

Adhil, vloženo 15:20:46  15. 04. 2008

Moc pěkný a zábavný článek, tak se na ně musí:
http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1207666267

Cigi, vloženo 16:18:04  13. 04. 2008

Rodvaha: Neřekl bych, že to bylo jen o zlaťák. Koupila by sis dnes jízdenku za 600 nebo za 900? S tím, že by sis na cestu šetřila třeba dva měsíce? Také by tě v nižším postavení možná ani do první třídy nepustili. Rozdílem bylo určitě polstrování, záclonky, možná i občerstvení.

(pozn.: ceny střílím orientačně od boku, pro ně byla cesta dražší)

Rodvaha, vloženo 15:35:30  13. 04. 2008

Jak vidím, tehdy se docela vyplatilo jet první třídou, ten jedne zlaťák navíc bych za nějaké to zvýšené pohodlí za 14 hodin do Lince klidně dala...i když jestli se tehdejší první třída lišila od té druhé asi jako dnes, tak by to bylo bezvýznamné

Cigi, vloženo 00:17:36  13. 04. 2008

Gen: Tak ještě upřesnění:
Vodní cestou je to z Prahy do Drážďan hrubým měřením něco přes 200 km, rychlost 14 km v hodině, to máme takových nejméně 15 hodin. Ale dej si tam co chceš :-)

Co jsem koukal na jízdní řád Šinkanzenu, tak ty 2,5 hodiny sedí a vozit se tam může třeba pan Shoichiro Toyoda, do roku 1999 ředitel firmy Toyota, dnes její čestný ředitel.

Genevieve, vloženo 19:42:21  12. 04. 2008

Lidi, já vís žeru...

tak, už jsem někdy říkala že jsem optimista a ještě naivní? ^^ tak vím že my jsme ušli 44 km za den, ale chtěla jsem dát nějakou rezervu ^^ ale dobře, dala jsem dva dny :-)Cigi: ta učitelka je dobrá, mě by se to nechtělo chodit každý den, jsem líná ^^

u parníku jsem dala devět hodin, ať tam mám nějaké rozdíly :-)

Nerion: přesně o to mi jde, vypočítat to -.-

Cigi: skvělé informace ke koněspřežce, upřesnila jsem to a myslím že ty udáje jsou super...

zatím jsem dala i šinkanzenu 2,5 hod ale musím si najít někoho, kdo s ním jezdil... pak to budu mít celé a s vaší velkou pomocí :-)

Cigi, vloženo 19:19:33  12. 04. 2008

K parníku upřesňuji, co jsem našel: po proudu 14 km v hodině (proti 7).

Ke koňespřežce:
Trať měřila 130 km a jízda z Budějovic do Lince trvala i s polední hodinovou přestávkou 14 hodin. Na tehdejší dobu to byla velmi rychlá a pohodlná cesta. Osobní přeprava se uskutečňovala pouze od dubna do října. Cena jízdenky byla 2 zlaté ve druhé třídě a 3 zlaté v první třídě. Na trati jezdilo v 70. letech 18. století 1100 nákladních vagónů a několik desítek osobních vozů.

Nerion, vloženo 19:09:54  12. 04. 2008

co tak JA vim, tak:

macha usel za den neumveritelne mnozstvi kilaku. vim, ze jsme se to ucili a ze jsem tomu nechtel verit. pres padesat za DEN stoprocentne, mozna nejakych 70.

parnik do drazdan za 3 hodiny? hahahahha..kdyz zacnes na tech 8, tak to bude dobry start. 20km za hodinu delaji dnesni motorove cluny.

na sinkanzen bych sel pres wiki a spocetl bych vztah "rychlost sinkanzenu" (to tam urcite bude) a vzdalenost osaka-tokio (to nekde na netu bude taky)

Cigi, vloženo 18:18:52  12. 04. 2008

Ujít pěšky 85 km za tři dny? To by se musel Mácha pěkně loudat. Lidé uměli chodit rychle, pro příklad tady na Šumavě chodila učitelka z jedné vesnice do druhé (názvy si nepamatuji) každý den učit a bylo to určitě přes 20 km, takže vstávala asi o půl čtvrté, obstarala domácnost, došla do školy, odučila a pak šla stejnou trasu zpět. Do soumraku bývala doma. Občas si "stopla" nějaký povoz, a jeden hajný z Volar se pak snažil rozvážet lidi do lesa tak, aby ji mohl kus cesty svézt. Bylo to, tuším na začátku 20. století.
Takže bych dal maximálně dva dny.

A zase u parníku jsou 3 hodiny zatraceně málo, když by jel rychlostí 20 km v hodině (a to bych řekl nejel) a vzal bych to podle silnice cca 160 km (po řece to bude delší), tak mi vychází 8 hodin. Takže minimálně půl dne.

Genevieve, vloženo 17:54:13  12. 04. 2008

úkoly už mám, jen mi chybí detaily. JKako třeba jak dlouho myslíte že mohla koněspřežka jet od Berounky do Plzně? nějak nemám představu a fyzika mi nikdy nešla.
Myslíte, že mohl Mácha ujít trasu 85 km za tři dny? Pokud třeba spal a odpočíval :-)
Ludvík mohl ujet trasu Paris-Varennes za jeden den, ne? pokud vím, tak ho chytili ještě ten den.
Mark Twain se plavil jenom po Mississippi?
Kdybych použila Františka Dittricha na parník, jak dlouho se jede z PRahy do Drážďan po parníku? Cirka tři hodiny?
Kdopak asi mohl jet Šinkanzenem z Tokia do Osaky? :-)

mě jde spíš jen o orientační hodiny, oni to stejně nebudou zkoumat na minuty, ale některé ty časy se neodvažuju odhadnout -.-

Silmarien, vloženo 19:06:50  11. 04. 2008

Nie, jej zvieratko je ten hranostaj:))

Elaine, vloženo 15:07:39  11. 04. 2008

Oba motivy jí patří?

Silmarien, vloženo 12:15:48  11. 04. 2008

ani jedna, je to Anna Bretónska manželka dvoch francúzskych kráľov Karola VII. a Ľudovíta XII. :)

Elaine, vloženo 11:20:48  11. 04. 2008

Takže buď Klaudie Francouzská, Eleonora Habsburská či milenka vévodkyně z Etampes. Jinak se nechám poddat.:)


Vlastně da Vinci se údajně podílel na Chambordu, ale na kterém z těch loirských zámků to schodiště je, si nevzpomenu.

Elaine, vloženo 11:15:37  11. 04. 2008

Sil: nějaká milenka:))) nebo manželka.

Myslím, že na architektuře nám profesor říkal, že Da Vinci dělal na jednom z těch zámků dvojité schodiště, po kterém když jdou dva lidi, tak se navzájem neuvidí...

Silmarien, vloženo 11:06:55  11. 04. 2008

Elaine: Toho Františka I. si trafila:)) to je tá salamandra...ešte to druhé zvieratko:)
Nepamätám si, kto robil to schodisko, ale Da Vinci žil nejaký čas v zámočku neďaleko zámku Amboise, čo je neďaleko od Blois.

Elaine, vloženo 10:52:10  11. 04. 2008

Sil: František I, Ludvík XII a Jindřich III tam víceméně občas pobývali...nedělal tam schodiště da Vinci?

A vzhledem k tomu, že jsem právě vyplácala tři hádankářské pokusy, sji na řadě:))).

Silmarien, vloženo 10:24:36  11. 04. 2008

Elaine: Nie sú to oni.
Pomôcka číslo 2 - fotografie pochádzajú zo zámku v Blois:)

Elaine, vloženo 09:54:01  11. 04. 2008

Sil:zkusím Karla VII a Johanu Bourbonskou.


Donutila jsi mě navšívit německy psané weby, vzpomenout na Lexokon des Mittelalters a litovat, že jsem si nekoupila Francouzské krále v období středověku:).

« ««   56   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php