00:04:29
28. 06. 2025

Místnost
Porta Medii Aevi
Aneb Brána středověku...

Pro hovory o politice, kultuře, mentalitách, každodennosti a všem, co se týká této doby - tzn. zejména 5. - 15. stol. - ale přesahům zvlášť do mladší doby zde není v žádném případě bráněno - ostatně dle modelu dlouhého trvání nám středověk končí až v 19. století :-))


Vítána jsou témata vážná i odlehčená, též obrázky: dobové i fotografie památek. Vřele vítáni jsou samozřejmě i všichni hosté.



Četli jste v poslední době něco zajímavého o středověku? Pochlubte se.

Pokud jste při svém brouzdání internetem narazili na nějaké zajímavé stránky, všichni jistě uvítáme, když se s námi podělíte, aneb: dejte odkaz :-)


Místnost má od 23:46:48  08. 12. 2001 pronajatou Arenga. Spolusprávce: Mordomor. Adhil.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   52   »» »

verlit, vloženo 23:35:22  19. 09. 2008

Jedna malá hádanka pro místní historiky (bohužel, fotka je rozmazaná, nechtěla jsem v tom milém kostelíku používat blesk).
Vyluštíte záhadu téhle desky (všimněte si letopočtů):

Nerion, vloženo 14:22:21  19. 09. 2008

jeje, salisbury, bristol, bath, wells,..sami stari znami :-)

Marcus m, vloženo 22:14:19  16. 09. 2008

P1070760

Katedrální a metropolitní chrám Kristův v Canterbury je i v zemi, která umění stavby katedrál dovedla až k prahům dokonalosti výjimečný.

Sv. Augustin si na místě dnešní katedrály postavil svůj, v Anglii první, biskupský stolec v sídlením chrámu na sklonku šestého století. Už to by stačilo k tomu, aby bylo Canterbury místem věhlasným. Ovšem po ncelých šesti staletích pozdvihl Canterbury na jedno z nejpřednějších míst v celém západním křestanstvu Augustinův devětatřicátý dědic a nástupce Thomas Beckett. Z králova kumpána a milce se brzy stal úhlavní nepřítel, až nakonec čtvero rytířů na samém sklonku prosince roku 1170 v jihozápadním transeptu katedrály zbavilo krále, Jindřicha, toho jména druhého, onoho dotěrného kněze.

Dosáhli jen toho, že brzy byl hrob sv. Tomáše místem, které se úctou s ním spojenou a významem řadil nejspíš hned za Boží hrob v Jerusalémě a hroby apoštolů v Římě a Compostele (sv. Petr a Pavel a sv. Jakub).
To vydrželo nějakých dvě stě, dvě stě padeást let. Za tu dobu také v podstatě vyrostla katedrála do dnešní podoby.
Pak přišel král Jindřich, toho jména osmý. Pro jedný záštita reformy církve, pro druhé zpupný a hrabivý vladař ve svém tažení za vytvoření národní církve podřízení panovníkově svrchovanosti choval vůči Becketovi obzvlštní zášť. Uctívaného světce prohlásil za velezrádce a veškerou úctu k němu zapověděl. Jeho jméno nechal vyřezat z liturgických knih, obrazy zničit a kdyby bylo po králově vůli, každá vzpomínka na arcibiskupa měla zaniknout. Měla skončit asi tak, jak nejspíš skončil náklad tuctu volských potahů, na nichž byla odvezena všechna nádhera, která do časů msty a plnění zdobila Becketův hrob jako zhmotnění úcty a vděku věřících.

Jenže podobně jako třeba vládou Alžběty I. se i dalším osuddem katedrály v Canterbury dějiny Jindřichovy vysmály. V tomhe případě k němu ovšem, buďme poctiví, byly laskavější, než s výsledkem Jindřichovy posedlosti s dědicem trůnu.

Canterbury, Angličané ani svět samozřejmě na Becketa nikdy nezapomněli. A ať už je a bude Jindřichův věčný úděl jakýkoliv, možná ho přece jen těší, že katedrála, kam poslal své plenící pochopy, a jejíž opaství zrušil a nechal pobořit, je dnes duchovním středem a srdcem třetího největšího křesťanského společenství na světě k němuž hledí lidé od Severní Ameriky, přes Indii po Afriku a Austrálii. A když se budete tou katedrálou procházet možná i vy budete mít dojem, že je to skutečná vlajková loď v kameni.

Písmenek je tentokrát trochu víc, prozože obrázků je pomálu, či spíše jsou to vzledem k mohutnosti a rozlehlosti kataedrály jen taková nahlédnutí klíčovou dírkou.

P1070716
pohled lodí k chóru

P1070721
Pulpitum screen, která chór od západu uzavírá

P1070702
průhled od dveří v Pulpitum Screen chórem k východu

P1070695
chór, pohled k východu

P1070696
chór, pohled západu

P1070725
Ještě jeden pohled chórem k východu.
(ta divná slepice vzadu má podle všeho být archanděl Rafael, pozůstal tam ještě po letošní Lambeth Conference, což je takový anglikánský všeobecný sněm, který zasedá jednou za deset let a letos se stal svědkem největšího pnutí, ba štěpení v anglikánském obecenství za dobu jeho trvání. Možná ta divná věc jaksi symbolizuje míru zoufalství pořadatelů ;) )

Nicméně, hlavu vzhůru! To ale zejména, když se budete rozhlížet po katedrále právě z rozmezí lodi a chóru. Podívejte se nahoru.

P1070707

P1070709
To je klenutí, které podpírá hlavní věž katedrály - Bell Harry Tower, dostavěnou počátkem 16. století. (na prvním obrázku ta vpravo)

P1070665
Mimochodem jeden z hlavních dojmů, kterými na vás může katedrála zapůsobit je poněkud nezvyklá členitost. Mezi jednotlivými částmi kostela pořád někde chodíte do schodů, to jsou - nejspíš- ta staletí.

Projdete lodí,

P1070671
zastavíte se u Martydom místa, kde byl Thomas Beckett ubit, vystoupáte po schodech - věru značně poznamenanými všemi, kdo šli před vámi- k chóru.


P1070680
ohlédnete se zpět do lodi a pak vystoupáte po dalších schodech a pokračutje k východu

P1070687
tady, v kapli Největější trojice, stávala skvostný hrobka sv. Tomáše. Než přišli volové (ti v to byli nevinně, jen tahali povozy) a královští komisaři a jali se plundrovat.

Mimochodem ještě na východ od Trinity je Corona, kaple na samém východním závěru katedrály. Tam bývala uložena část lebky, kterou Becketovi vrazi odsekli právě při útoku v nynějším Martydom.

Ostatně, kosti..... Becket byl nejprve pochován v kryptě, do zmíněné výpravné hrobky byl přenesen tuším kolem roku 1220. Rovněž zmíněné královské rabovací komando snad přišlo jen k drahým kovům a kamneům.

Ostatky svatého velezrádce snad stihli kněží ukrýt. Ukryli je ovšem tak důkladně, že se dodnes s jistou neví, kde sv. Tomáš odpočívá. Možná dokonce pořád zůstává kdesi v rozlehlé katedrále.

Mimochodem, jeden nesporný poklad katedále po všech těch staletích zbyl...tedy pokud nepadl za oběť vandalismu puritánů.
P1070726

P1070735
Anglická barevná okna jsou sama o sobě pojmem a v Canterbury se jich dochovalo ještě pořád celkem dost.

Za prohlídku samozřejmě stojí i okolí katedrály, samotné město a kousek za hradbami ležící zbytky opatství sv. Augustina. Nějaké ty obrázky a trochu povídání jsem k tomu nedávno dával do místnosti Cestování a památky.

Marcus m, vloženo 11:07:49  11. 09. 2008

arenga: říkáš to přesně. Katedrála je tam, kde má biskup stolec. A někdy to dopadá tak, že se církevní a světské metropole tak docela nekryjí. Třeba zrovna v Anglii jsou hlavními centry církevní správy arcidiecéze Canterbury a York. Londýn i se svou skvělou katedrálou sv. Pavla je "jen" jedna z řady diecézí.;-)

Arenga, vloženo 10:52:31  11. 09. 2008

přesně tak, katedrála je sídlem biskupa, arcibiskup to být nemusí
pokud se dobře pamatuju, je to odvozené od křesla, na kterém sedával biskup během bohoslužby a kterému se říkalo katedra a bylo v tom konkrétním kostele
ale jestli jsem to popletla a kecám tu blbosti, tak mě prosím opravte :-)

Iwo Olorin, vloženo 08:51:26  11. 09. 2008

Ano, podle křesťanských měřítek je katedrála jedině sídelní kostel biskupa (a arci-). Architektům je to ale většinou jedno a jako katedrálu označují všechny gotické stavby dostatečné velikosti :)

verlit, vloženo 08:45:58  11. 09. 2008

Myslím, že katedrála je definovaná tím, že je sídlem biskupa, ne? Nebo to musí být arcibiskup?
Určitě je to otázka hierarchie, nikoli architektury.

Meridion, vloženo 07:40:52  11. 09. 2008

Já snad nikdy nepřestanu žasnout (a vzdychat obdivem) nad těmi různými typy kleneb.

Jaká je vlastně definice katedrály?

Marcus m, vloženo 20:00:58  10. 09. 2008

P1050571

Už jsme tu měli katedrálu ve Wells , teď přijde řada na Bath Abbey, plným titulem opatský chrám sv. Petra v Bath. Gotický kostel, který dnes v centru města vidíme je v pořadí třetí a relativně skromnou svatyní na místě, kde už od sedmého resp. osmého století stával ženský konvent a později mužský klášter slovutné pověsti. Roku 974 se tam konala korunovace "krále Anglična" Edgara (to byly ještě doby Londýn nebyl jednoznačným a nesporným hlavním městem a sláva westminsterského opatství teprve zapouštěla kořínky mezi trním a hložím jistého ostrůvku v řece Temži).

K ještě větší slávě se opatství povzneslo po normanském záboru, kdy došlo k přenesení sídla biskupa z Wells do Bath a na přelomu jedenáctého a dvanáctého století k mohutné přestabě a rozšíření kostela opatství, povýšeného nyní na katedrálu. Dlouho to nevydrželo, biskupové se odstěhovali zpět do Wells a bathská katedrála postupně chátrala. Obnova, v menším měřítku, přišla na počátku šestnáctého století a stavitelé ji stihli dokončit před neslavným rozpuštěním, vyrabováním a devastací klášterů Jindřichem VIII. a hrabivou novou nobilitou. Kostel nejprve opět chátral, byl však opraven z iniciativy Alžběty I. a rozsáhlé rekonstrukce se dočkal znovu v 19. století.

P1050579
vnější pohled od jihu

P1050613
pohled lodí k východu

P1050614
fan vaulting, vějířová klenba je sice dílo architekta G. Scotta a jeho restaurování kostela v 19. století, ale dokončuje původní záměr stavitelů

P1050622
detail klenby

P1050623
loď k západu

P1050625
pozůstalý chór

P1050633
a teď sám nevím, na kterou světa a kostela stranu se dívám, abych pravdu řekl. ;)

Marcus m, vloženo 22:41:42  08. 09. 2008

Katedrální chrám Svaté a Nerozdílné Trojice v Bristolu je zvláštní v několika ohledech. Zvenčí se tváří hodně francouzsky (západní věže jsou ovšem produkt pozdního 19. stol.)
P1060832

zevnitř je zas po německu - a pro Anglii nezvykle - východní část kostela postavena ve stylu "síňového kostela" se stejně vysokými bočními loděmi a chóremm.

Stavební historie kostela sahá až o dvanáctého století, kdy to ještě bývalo opatství. Osudu řady velkých klášterních chrámů unikl tenhle díky tomu, že se stal diecésní katedrálou.

Z původní normanské (románské stavby) stavby pozůstala velmi zajímavá kapitulní síň z poloviny 12. věku.
P1060893

P1060895


P1060871
Harrowing of Hell (Kristus po vzkříšení sestupuje do "pekel") ještě o nějaké to století starší než kapitulní síň - pozdně saské dílo zhruba z poloviny jedenáctého století.

P1060837
Lady Chapel z počátku 14. věku

P1060839
jižní strana ambulatoria, pohled k západu

P1060848
chór k západu

P1060851
a k východu

P1060858
loď k západu

P1060862
k východu. Loď "medievalizovali" viktoriánští architekti - s použitím původního vybavení katedrály

P1060864
celkovější pohled s dobrým výhledem do choru

P1060869
celkový pohled lodí k západu

P1060883
tzv. starší Lady Chapel

P1060873
pohled na klenbu

P1060874
a jeden další

celé album
Image hosted by Webshots.com
by pilgrim109

Marcus m, vloženo 21:21:59  08. 09. 2008

Já se s dovolením přesunu do Bristolu.

Nejprve tamní skutečně reklamní kousek anglické gotiky
P1060956
St. Mary Redcliffe, velmi výpravný farní kostel s téměř osmi set letou historií (a druhou nejvyšší věží mezi anglickými farními kostely).

Alžběta I. o tomhle kostele řekla, že je nejpěknější, nejzbožnější a nejslavnější v celé Anglii. PO víc než čtyřech stoletích a s mnohem nešní znalostí anglických farních kostelů si dovolím říct, že Její Veličenstvo mělo docela dobrý vkus.

P1060800
pohled boční lodí k východu

P1060798
klenba

P1060801
loď pohledem k západu

P1060802
Lady's Chapel, pokud se nepletu moc

P1060804
hlavní oltář

verlit, vloženo 22:00:03  05. 09. 2008

Taky je miluju, z katedrály v Norwichi jsem si přivezla celou kolekci fotek, byli všude :-)

Kain 007, vloženo 20:20:19  05. 09. 2008

Mi se na anglických katedrálách hrozně líbí fenomén greenmanů...(sice je to ojediněle i jinde, viz Notre Damme, ale...). nad tím zase zůstává stát rozum mi:-)

Marcus m, vloženo 17:35:50  05. 09. 2008

Mellor: přirozeně, anglické a francouzské katedrály jsou z jednoho kulturního okruhu v kterém cirkulovaly nejen myšlenky a nápady, ale občas i stavebníci.

Nicméně anglická gotika má své specifické rysy a nad tím co občas prováděli kameníci a štukatéři na klenbách v časech decorative a flamboyant stylů zůstává rozum stát ;-) - s čepici v ruce, dlužno podotknout - připomenu jenom Lady's Chapel Jindřicha VII. ve Westminster Abbey, či kapli sv. Jiří na hradě Windsoru.

Co je na těchhle katedrálách skutečně zajímavé je to, že ačkoliv jsou stavěné podle jednoho obecného typu nejsou uniformní.

Většina katedrál je stejná v tom, že jsou postavené na půdorysu latinského kříže, kde delší rameno tvoří loď, příčné břevno jsou transepty kratší rameno od křířžení tvoří chór s hlavním oltářem. Směrem k západu jej oddělovala Rod Screen, někdy jen přepážka, někdy fakticky zeď s příslušnými průchody do chóru. Na východě na chór navazuje Lady's Chapel (kaple zasvěcená Panně Marii), případně tam stávala shrine - zdobený náhrobek místního svatého patrona či patronky. Kolem chóru bylo ambulatorium a postranní kaple, často takzvané chantries - u nás by se řeklo zádušní kaple.

Přesto je každá katedrála svá, ať už je to tím, že bývaly tu a tam přestatovány a dostavovány, kvůli rozšíření, nebo po požárech a pohromách nebo tím,že se prostě jejich stavba protáhla na nějaké to století. To samé platí o dalších navazujících stavbách a prostorech: ať už je to katedrální okrsek (close, precints) nebo podoba, rozsah a umístnění kapitulní síně, cloisters (rajské zahrady či hřbitova s křížovaou chodbou) a tak dále. Samozřejmě záleželo i na tom, jestli byla katedrála založena jako čistě diecézní, nebo to bylo rovněž či původně opatství.

V každém případě je tu jedna věc, které si stojí za to všimnout. Gotická katedrála působí někdy dojmem vznešeného zmatku, v němž ovšem lze rozeznat velmi promyšlený řád - ne nadarmo byly stavěny coby "obraz světa". Na druhé straně jejich zjevný řád někdy skrývá sympatické nepravidelnosti - někdy jen v tom, že kvůli délce stavby mění styl mezi chórem a lodí nebo i jen proto, že je občas některý ten oblouk užší nebo širší, to podle toho, jak se stavební mistři (ne)trefili do zamýšlené délky ;-). V celku i detailu tak gotická katedrála má cosi ze sympatie a přitažlivosti poctivé ruční práce, třeba dřevořezby.

Po několika staletích, kdy (nejen) Angličané, nemohli gotiku pro její udánlivé barbarství vystát a oddávali se přesným poměrům, pravým úhlům nebo precizně vykrouženým obloukoům podle klasických estetických pravidel, přišli viktoriáni. Snad to byla jejich poněkud skrývaná zaliba v bizarnosti, snad to byl jejich sklon, nijak neskrývaný, k monumentalitě, snad v tom byl i kousek vznešenějšího lidského ducha. V každém případě s viktoriány přišel velký gotický revival. Katedrálám tu pomohl, to ublížil (viktoriány vedly totiž často specifické estetické úvahy, které nutně nemusely být kompatibilní s myšlením stavitelů katedrál) a také přinesl vlastní novogotické stavby. A jsou to ony, kdo spíš trpí některými slabinami, které povětšinou překonovají to, co možná tihle stavitelé viděli jako nedostatky starých katedrál. Kostely, které stavěli oni jsou jaksi až přílliš precizní, až příliš dokonalé, jaksi vysoustružené.

Ctitele klasických estetických pravidel to asi muselo přivádět k šílenství, ale staří stavitelé katedrál mívali prý jeden zvyk, který doplňoval všechny nepravidelnosti a nahodilosti, které vznikly přirozeně během jejich velkého díla. Hlavní věže chrámu stavěli buď každou trochu jinou nebo jen jednu opatřili střechou. Když dokončovali dílo, nad kterými měli lidé žasnout po řadu dalších staletí, přiznávali se tím k nedokonalosti a neúplnosti každého lidského díla přes Stvořitelem.

To bylo jedno z posesltví starých katedrál. Jedno z dalších myslím vypovídá o pozoruhodné rozmanitosti v rámci obecné jednoty doby, kultury a víry, která je zrodila.

Mellor, vloženo 16:50:09  05. 09. 2008

Koukám, že tyhle katedrály jsou si dost podobné.. připomíná mi to katedrálu v Remeši a potažmo i Notre Dame :o)

Marcus m, vloženo 16:21:07  05. 09. 2008

a ještě se podíváme dovnitř

P1060493
POhled lodí k západu

P1060490
a jeden celkovější

P1060463
k východu

P1060471
pohled z ambulatoria k západu

P1060491
průhled do chóru a k Lady's Chapel na východním závěru katedrály

P1060489
chór od západu

P1060488
a od východu

P1060482
Lady's Chapel

P1060487
a ještě dva detaily, nejprve výzdoba klenby jedné z lodí (omlouvám se za technickou kvalitu na hraně snesitelnosti)

P1060478
a nejspíš pozdně gotické zdobení klenby jedné z chantry chapels

Marcus m, vloženo 16:04:16  05. 09. 2008

Katedrálu jsme obešli, teď bychom se mohli podívat na západní průčelí trochu zblízka

P1060507
jeden malý chrlič

P1060506
Angelus Domini...

P1060457

nunciavet Marie...

P1060505
... Et Verbum caro factum est. Et habitavit in nobis....

zástupy svědků...
P1060456



P1060458

P1060503

Marcus m, vloženo 15:39:16  05. 09. 2008

Další na řadě je katedrála v Salisbury. Katedrální chrám Blahoslavené Panny Marie začali stavět roku 1220, letos si dicéze připomína 750 let od posvěcení dokončené stavby. Jako v jiných případech jde o už nejméně druhou katedrálu, v případě Salisbury ale starší stavba stála na Old Sarum, odkud se právě v době budování nové katedrály přenášelo osídlení do nového Salisbury (Old Sarum jsem bohužel musel připsat na seznam "někdy příště").

Dnes katedrála mimo jiné má nejvyšší věž v Británii, největší cloisters, nejrozlhelší close a tak podobně. V Chapter House je uložena Magna Charta, tedy jedno z tuším sedmi jejích původních listinných podob (zlistinění baronských výsad vymožených vysokou šlechtou na slabém králi se poněkud s podivem nahlíží jako jakýsi milník demokratického vývoje ;-) - inu jistě to tak lze chápat, ale je to hodně vzdálený milník ;-)). A z oboru spíše historických kuriosit jsou prý nejstarší funkční hodiny v Evropě.

Nu nic, raději k obrázkům.

P1060530
pohled k severozápadu


P1060527
severní strana katedrály

P1060518
západní průčelí

P1060501
jižní pohled z cloisters

P1060498
cloisters, pohled k jihu katedrály

P1060500
detail

P1060496
a ještě jeden celek cloisters

Eržika, vloženo 21:24:27  04. 09. 2008

tý jo to jsou krásný fotky, ta voda tam si mě úplně získala a potom ty detaily, na to jak mi jejich stavby přišly vždycky děsně chladný a strohý, tohle se mi fakt líbí :-)

omlouvám se v týhle místnosti za OT

Marcus m, vloženo 15:15:18  04. 09. 2008

Tak jsem tu zas po roce s trochou gotiky. Tentokrát to budou anglické katedrály. Začneme ve Wells.

wells catheral
Katedrála sv. Ondřeje. Současná stavba nahradila dřívejší menší katedrálu. Stavba začala kolem roku 1180 a byla první anglickou katedrálou stavěnou plně v gotickém stylu. Nejdřív si ji trochu objdeme. Tohle, jak zřejmo, je západní průčelí obrácené do rozlehlé plochy close katedrály.

wells catheral
Tohle je pro pohled ze zahrady biskupského paláce.

wells catheral
Akorát jsem i při bližším pohledu poněkud prostorově dezorientovaný, takže si nejsem úplně jistý, jestli koukáme k východu a tedy na Lady's Chapel dokončenou roku 1326 nebo na něco jiného ;-) Zevntiř to bude přehlednější.


wells catheral
Pohled lodí k východu připoutává pozornost k patrně nejznámnějšímu a nejoriginálnějšímu stavebnímu prvku katedrály. Totiž k obráceným "nůžkovým" obloukům na křížení lodi a transeptů před chórem. Gotičtí architekti jimi zesílili původní klenutí, aby udrželo centrální věž, kterou měly anglické katedrály zpravidla právě nad křížením.

wells catheral
Pohled zblízka, bohužel optika a perspektiva trochu matou přímé linie lodi.

wells catheral
pohled na další "nůžky" tentokrát z transeptu.

wells catheral
průhled chorem k východu a Lady's Chapel (aspoň doufám, že nekecám ;-), chor je to rozhodně ;-) )

wells catheral
pohled chórem k západu je zajímavý jednak kromobyčjně nevkusně naraženými varhany v pozadí (pravděpodobně viktoriánský úlet, řekl bych), jednak jistým nepochybně vysoce postaveným hodnostářem katedrální kapituly v popředí, který se oddává podvečernímu rozjímání v důkladném předstihu před začátkem Evensong. ;-)


wells catheral
nu a tohle je vrcholně gotická Lady's Chapel.

Závěrem ještě dva detaily.

wells catheral
V severním traspetu jsou k vidění katedrální astronomické hodiny. Pocházejí ze čtrnáctého století, jsou druhé nejstarší v Evropě (původní dosud funkční stroj je nyní v londýnském Science Museum)

wells catheral
a nakonec detail vrcholně gotického klenutí.

« ««   52   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php