05:10:58
30. 06. 2025

Místnost
Porta Medii Aevi
Aneb Brána středověku...

Pro hovory o politice, kultuře, mentalitách, každodennosti a všem, co se týká této doby - tzn. zejména 5. - 15. stol. - ale přesahům zvlášť do mladší doby zde není v žádném případě bráněno - ostatně dle modelu dlouhého trvání nám středověk končí až v 19. století :-))


Vítána jsou témata vážná i odlehčená, též obrázky: dobové i fotografie památek. Vřele vítáni jsou samozřejmě i všichni hosté.



Četli jste v poslední době něco zajímavého o středověku? Pochlubte se.

Pokud jste při svém brouzdání internetem narazili na nějaké zajímavé stránky, všichni jistě uvítáme, když se s námi podělíte, aneb: dejte odkaz :-)


Místnost má od 23:46:48  08. 12. 2001 pronajatou Arenga. Spolusprávce: Mordomor. Adhil.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   42   »» »

verlit, vloženo 21:15:28  17. 01. 2011

Tady je nějak ticho a pavučiny a tak mě napadla sugestivní otázka ;-)

Jaké období historie (nejspíš z hlediska českých zemí) vás nejvíc zajímá nebo baví?

Ať už z hlediska vědeckého pro místní profesionály, tak z hlediska čistě pocitového pro nás laiky ;-)

Marcus m, vloženo 22:24:15  29. 10. 2010

Malá knižní hlídka pro anglicky čtoucí. Zrovna jsem dočetl
Lost to the West: The Forgotten Byzantine Empire That Rescued Western Civilization od Larse Brownwortha. Myslím, že mohu velmi doporučit, jako zajímavé, poučné a přitom velmi dobře čtivé první seznámení s východní římskou říší. Osobně jsem toho o Byzanci věděl a vím pramálo, proto to pro mě bylo čtení velmi poučné, třebaže je logické, že příběh, který se klene a spletitě provléká nějakými třinácti stoletími dějin musí autor v popularizačně podaném vyprávění a při rozsahu nějakých tří set stránek podat spíše jako soubor skic. Což je patrně dobrá volba – s ohledem na to, jak byzantinská v příslovečném slova smyslu spletitosti, neprůhlednosti a obmyslnosti, uměla byzantská historie být.
Soustředění na klíčové osoby a klíčové události je předností i slabinou knížky. Na jedné straně to autorovi umožňuje velmi svižný, čtivý a zajímavý výklad, na druhé straně řadu témat a období nechává bez povšimnutí. Jelikož jde ale o knížku chápanou nejspíš jako přilákání čtenáře k zajímavému leč přehlíženému tématu, je to styl psaní, který zaslouží spíš pochvalu.
Pár letmých myšlenek, které mě při čtení napadly:
Jak matoucí je, kulturně a civilizačně vzato, naše intuitivní vnímání rozdělení centra a periferii při pohledu na mapu Evropy a Blízkého / Středního Východu. Ti nejuštěpačnější a nejpřezíravější potměšilci mohou mít jakýsi důvod tvrdit, že pár kilometrů jižně od Říma začíná Afrika že Asie začíná za ukrajinskými hranicemi (případně za Průhonicemi nebo za Hodonínem – záleží na jak velkého vola padnete), nicméně trocha historické perspektivy dá člověku trochu jiný pohled.
Napadne vás to, třeba když čtete o založení Konstantinopole a sledujete císaře Konstantina od jeho provolání vladařem v anglickém Yorku přes onu slavnou bitvu u milvijského mostu před Římem až k těm kopcům nad Bosporem, kde založil na sedmi pahorcích novou říšskou metropoli. A to ji nestavěl ani omylem na nějaké periferii. Ostatně onen osudový rozlom mezi (římským) Východem a Západem začal relativně brzy po zbudování „Nového Říma“ právě s tím, jak provinčněl….Západ. V každém případě bychom si, my, barbaři ze severu, těchto souvislostí měli být vědomi.
Jak šikovné bylo na Byzanc zapomenout. Všichni známe tu osvědčenou básničku o tom, jak se s pádem Říma nad světem rozestřela temnota křesťanské tuposti, nevědomosti a pověry, která trvala dokud první nesmělé paprsky renesance znovu neukázaly poklady klasické vzdělanosti, uchované toliko a výlučně prostřednictvím islámské kultury. Ono je to samozřejmě kolosální blud i pokud jde o Západ – a z druhé strany uváženo, historie Byzance nám zas a znovu ukazuje, že i vysoká kultura má své odporné stránky Jestliže se jich Západ zbavoval několik temných staletí a pak se další staletí tříbil, učil a cvičil, tak Byzanc na ně v druhé polovině svého příběhu marodila tak dlouho až na ně, pod tureckými meči a kanony uhynula. Shodou okolností nedlouho před tím, než se možná smělejší krása a patrně méně smrtící ohavnosti rozbřeskly a propukly v evropské renesanci.
Ještě poznámka k autorovi. Jak jsem až teď zjistil, je to chlapík z naší doby, jak se patří. Knížce o které tu píšu předcházela série podcastů, jež jsou pořád k nalezení na http://12byzantinerulers.com/. A svým způsobem logicky Brownworth pokračuje Normany na http://normancenturies.com/, už tam má deset povídání….a předpokládám, že z toho časem bude i knížka, která opět bude stát za přečtení.

Silmarien, vloženo 09:07:18  14. 09. 2010

Kto má modré alebo šedé oči, má dva recesívne znaky (inak sa recesívny znak nemôže prejaviť). Čiže z rodičov, ktorí majú len recesívne znaky ťažko vylezie niekto s dominantným znakom. Takže buď je niekde chyba alebo niektorý z rodičov nemal celkom modré oči - sú aj prípady, keď má človek v mladosti tmavé oči a "vyblednú"... niektorý môj starý rodič to tak má, neviem ktorý už, ale teraz majú obaja svetlé oči a to v minulosti nemali, aj deti majú hnedooké i modrooké.

verlit, vloženo 08:22:08  14. 09. 2010

Mellor: Kudrnatost se může projevit až po mnoha generacích, takže není třeba se znepokojovat :-)

Ovšem pokud mají oba prarodiče modré, resp. šedé oči, pak mám nejistý pocit, že jejich dítě tmavě hnědé oči mít nemůže.

Mellor, vloženo 23:55:48  13. 09. 2010

Můj brácha je třeba kudrnatý.. nikdo jiný široko daleko (v rodině) přírodně kudrnatý není..
A mamka prošla detektorem lži, tak nevím :o)

Silmarien, vloženo 23:14:34  13. 09. 2010

Eržika:
Akoby povedal House: "Jeden z nich nie je rodič." :))
genetika je krásná a záhadná

Adhil, vloženo 22:35:33  13. 09. 2010

Sestra je zrzka, bratr tmavší blonďák, já i rodiče máme vlasy hodně tmavé. Genetika je přeceňovaná :P

(ale ne, věřím na ni, jenom nikdy nic není na 100%)

Eržika, vloženo 22:12:50  13. 09. 2010

alela jednoduše znak (konkrétní forma genu) například pro tu kterou barvu, každý má dva, po každém z rodičů jeden, tmavej je dominantní v tom smyslu, že když máš jeden světlej a jeden tmavej, měl by se projevit tmavej (to je fenotyp, to, co se projeví). proto to klidně může být tak, že když mají oba rodiče tmavé oči, vždy po jednom světlým a jednou tmavým znaku, může osud hodit kostkama tak, že se jim narodí modrooké děti (prostě zdědí dva světlé znaky a není tam nic tmavýho, co by se projevilo- s tím, že je to ještě komplikovaný o to, že ne ve všech případech či jak to nazvat, je v genetice dominance takto silná).
Takhle jsem to koupila ve škole, tak to prodávám, nicméně pro mě záhadou zůstává skutečnost, jak je možné, že táta i teta mají sytý "čokoládový" oči, když oba prarodiče mají modro šedý a sytě modro šedý a přitom jsou podobností mnoha a mnoha znaků vlastní.

Silmarien, vloženo 00:41:58  11. 09. 2010

Ocino mal hnedé, mamina modré - dve máme modré oči, jedna hnedé:)

Arenga, vloženo 23:55:18  10. 09. 2010

nevím, co je to fenotyp a co je to alela, ale myslela jsem to tak, že pokud má jeden z rodičů hnědé oči a druhý modré, je vyšší pravděpodobnost, že dítě bude mít hnědé
nějak tak jsem to pochytila a koneckonců, v naší vlastní rodině to platí - já mám oči hnědé, muž modré a dcera spíš hnědé (i když s takovým matným zábleskem do zlato-zelena, doufám, že jí to zůstane :-)

Eržika, vloženo 23:38:21  10. 09. 2010

Matně vzpomínám, že by se dominance snad měla týkat fenotypu (toho, co se projeví, když máš jednu světlou a jednu tmavou alelu?), ne toho, co se v genech předá dalším generacím to by mělo bejt jako když házíš kostky na sudou a lichou, ale třeba ne...

konec konců nic z toho, co tu píšem se navzájem nevylučuje a klidně se můžem i slučovat :-)

Brandir, vloženo 11:10:48  07. 09. 2010

Asi to je podobný fenomén u starovekých historikov (v uvodzovkách aj bez) ako u fantasy spisovateľov zdôrazňujúcich výnimočné schopnosti elfských bytostí.

Ale určite bol svetlejší vzhľad na juhu Europy kedysi rozšírenejši ako dnes.

Silmarien, vloženo 12:35:23  03. 09. 2010

Myslím si, že plavovlasé postavy sa tak často v antických príbehoch vyskytujú z jednoduchého dôvodu - keď chce mať niekto "originálnu" postavu, tú svoju hlavnú postavu, svoju skvelú postavu, tak ju chce niečím odlíšiť. A čo je jednoduchšie ako jej dať svetlejšie vlasy a oči? Je to stereotyp.

Arenga, vloženo 20:54:10  01. 09. 2010

Eržika: že by to bylo tím, že tmavooký a tmavovlasý gen je dominantní? (alespoň teda, jestli si to z gymlu dobře pamatuju)

Adhil, vloženo 09:24:45  31. 08. 2010

Nimitz: Ano, ale Istanbulská čtvrť Galata (podle které se jmenuje i ta citadela, resp. věž Galata nebo Galatská věž /jsem tam v květnu byl/) se snad podle galatských opravdu jmenuje (ale těch výkladů je víc).

Že ale Keltové založili stát Galatie až na území dnešního Turecka je fakt. S tím stěhováním národů - oni dnešní Italové jsou sice z velké části potomci Langobardů (tedy Germánů), Řekové jsou taky hezká etnická směska (jako nakonec všichni v Evropě) - přesto ale, když si vezmete řecké malby na keramice; římské mozaiky a kresby; literaturu, kde se Římani velmi obdivují germánské časté plavovlasosti (a naprosto ujíždějí na zrzkách jako něčem naprosto exotickém :), tak si myslím, že i antičtí obyvatelé Řecka a Říma byli typově podobní těm současným.

Nimitz, vloženo 01:19:20  31. 08. 2010

Eržika: pokud myslíš Galatasaray Istambul, tak ten je pojmenovaný podle citadely Galata, kde na nádvoří kasáren původně hrával

Eržika, vloženo 23:27:28  30. 08. 2010

Já bych stejně jako Arenga vsadila na stěhování národů a na to, že s výjimkou "původních obyvatel" přicházely vlny z indoevropských stepí, takže mohli být klidně i světlovlasí a "stěhování národů" v 5. století, v rámci kterého se nejvíc rozpohybovaly některé germánské kmeny (Andalusie na jihu Španělska se jmenuje po Vandalech, kteří se tuším dostali i na sever Afriky..., už ve třetím století před kristem se Itálií prohnali Galové a dorazili až do Malé Asie, Turci si po nich pojmenovali i fotbalový klub) těžko říct, proč se nakonec prosadila tmavá.

Když se před pár lety nějaká skupina, nevím kdo a jak velcí to byli odborníci, pokoušeli rekonstruovat, jak vypadali běžní lidé na území Jeruzaléma v době Kristova narození, dospěli k tmavě kaštanové barvě vlasů a ta samá měla být i veice populární u řeků v kombinaci s velmi světlou pletí (tu však má ten, kdo nepracuje venku, že jo), takže kdo ví, jak to vlastně bylo.

Adhil, vloženo 20:50:44  25. 08. 2010

Ano, rozhodně, archetyp trvajíci od starověku. Našli by jste v antice i zlatovlasé zobrazení mladého Krista. A třeba s tou Alexandrovou blonďatostí to není tak jednoznačné. Je třeba si uvědomit, že se na východě vědomě stylizoval do role slunečního božstva.

Jinak Lyssipos, Alexandrův současník, jej zachytil takhle:


Z popisků, co jsem našel v pár antických knihách, co mám po ruce vyplývá, že byl spíš hodně malého vzrůstu, v jednom článku zase upozorňují, že měl pravděpodobně dědičně nějakou deformaci krční páteře...takže ne úplně krasavec. O plavovlasosti se nikdo nezmiňuje, aspoň jsem to zatím nenašel, a takovýhle výrazný rys by si jistě nenechali ujít.

Taky je zajimavé, že třeba na téhle slavné mozaice z Pompejí je Alexandr zachycený takhle: Všimněte si, že to taky není blonďák. Jistě, je to mozaika z doby nějakých 200 let po Alexandrově smrti, ale ukazuje, že antičtí lidé taky neměli Alexandra stereotypně zařazeného jako blonďáka.

Takže po tomhle rychlém a nedostatečném zhodnocení bych to zhrnul tak, že zatím se mi jeví, že Alexandrova blonďatost je především záležitostí stereotypu, pozdějších interpretací a nejasných náznaků a jako taková se mi prozatím jeví jako neprůkazná :)

Činkapi, vloženo 06:55:42  25. 08. 2010

A s tím zlatovlasým Apollónem apod. - nedalo by se to vysvětlit prostě tím, že světlá barva vlasů byla vzácná, výjimečná, exotická?

Arenga, vloženo 23:48:33  24. 08. 2010

stěhování národů taky leccos vysvětluje :-)

« ««   42   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php