 |
Na střih jsem se ptala v první řadě a vy jste se na mě všichni sesypali kvůli materiálu a barvě. :-)
Předpokládala jsem, že univerzální střih je tunika tvaru T (jak spodní tak svrchní šat), bez "módních" výstřelků (prodloužené rukávy, knoflíčky atd.) Vysvětli prosím, jak jsi myslel tu poslední větu. Čekala bych, že doplňky budou mnohem proměnlivější než základní střih oblečení.
"My vlastně nevíme, co má ten člověk na sobě." - nad tímhle mi nezbývá, než beznadějně rozhodit ruce. Archeologických nálezů je tak málo, že nelze říct, jestli se jedná o reprezentativní vzorek, navíc barva za ta staletí už také není věrohodná. Pokud si ale středověcí iluminátoři přizpůsobovali barvy, lze jim věřit, pokud jde o "střihy"/typy oděvů? Narážím na diskuze nad nějakým detailem na obrázku na nejednom historickém/LH fóru. (aha, teprve teď jsem si přečetla tvůj odkaz.)
Ty říkáš, zvolit na svrchní tuniku vlnu, třeba i tenkou. ale viděla jsem názory LH zastánců, že jemné lněné plátno a jemné lněné látky bylo obtížné vyrobit a tak byly jen pro nejvyšší vrstvy (hm a co ten kronikářský záznam teď zrovna nevím od koho o JEMNÝCH lněných šátcích používaných na českém území jako platidlo?), jinde prosazují jen použití lnu na letní oblečení a zachování střihu. Podle toho včeho to vypadá, že v LH nestačí jen vědět, jakou dobu a stav chci reprezentovat, ale jak puristická je skupina, k níž dotyčný patří. :-(
A i v těch skupinách jde zvětší části o názory a interpretaci dochovaných zlomků znalostí. Jediný pádný argument podle mě je ten o špatné barvitelnosti lnu, a k tomu se tě zeptám: To máš z vlastní zkušenosti? Pokud ne, chci vidět odborný článek, nejen něčí názor. Takových jsem četla spoustu, často protichůdných (o hrubosti plátna, o běžném jídelníčku a počátcích používání různých technik atd.)
Nechtěla jsem se tolik rozohnit. Jenom mám pocit, že při nedostatku faktů je 90% toho, co mi myslíme, že víme, založeno na interpretaci a ani ti, kteří to studují do hloubky, nemají vždycky stejný názor. Ale pomohlo mi to ujasnit si moji představu.
Nedělám přímo LH, jen ho přibližuji lidem a ti se podle mě dají rozdělit do třech skupin - nepoučená veřejnost, která se ani nepozastaví ani nad elastickými, přiléhavými nohavicemi ve filmech a nezáleží jí, jestli je histoircký kostým z bavlny nebo polyesteru, vzdělaná veřejnost s nějakými znalostmi o dobových reáliích a LH-profesionálové.
Já osobně patřím (nebo bych aspoň chtěla patřit) na hranici mezi 2. a 3. kategorií *, ale pracuju především pro 2. kategorii. Takže karetkování lidem předvádím vedle vlny klidně na bavlnkách, jako ukázku jemnější práce, ale vysvětlím jim k tomu, že ve středověku by bylo na stejný pásek použito (dneska obtížně dostupné) hedvábí.
*Jsem na jednu stranu věčný student teorií, takže mě tohle všechno opravdu zajímá a ráda bych se dopídila pravdy, na druhou stranu když vidím tu roztříštěnost názorů, vyberu si mezeru, která mi vyhovuje. Chci co nejvěrnější kostým, ale pokud to šíře názorů dovoluje, nebudu se v létě pařit ve vlněném suknu (svrchní vlněná tunika měla přijít ještě na tyhle lněné šaty pro případ chladu). |