16:08:57
05. 07. 2025

Místnost
Porta Medii Aevi
Aneb Brána středověku...

Pro hovory o politice, kultuře, mentalitách, každodennosti a všem, co se týká této doby - tzn. zejména 5. - 15. stol. - ale přesahům zvlášť do mladší doby zde není v žádném případě bráněno - ostatně dle modelu dlouhého trvání nám středověk končí až v 19. století :-))


Vítána jsou témata vážná i odlehčená, též obrázky: dobové i fotografie památek. Vřele vítáni jsou samozřejmě i všichni hosté.



Četli jste v poslední době něco zajímavého o středověku? Pochlubte se.

Pokud jste při svém brouzdání internetem narazili na nějaké zajímavé stránky, všichni jistě uvítáme, když se s námi podělíte, aneb: dejte odkaz :-)


Místnost má od 23:46:48  08. 12. 2001 pronajatou Arenga. Spolusprávce: Mordomor. Adhil.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   31   »» »

Hallorn, vloženo 17:23:16  20. 10. 2013

Adhil: Ono by vůbec bylo zajímavý zjistit, co se ve středověku bralo jako "druh". Jestli třeba např. kachna byla prostě kachna a zbytek byla jen "jinak barevná kachna".
Třeba botaniku měli ve vrcholném středověku už celkem podrobnou, ale zoologie byla (aspoň co vím) v dosti tristním stavu.

Adhil, vloženo 14:36:03  20. 10. 2013

Jasně, klidně krysa - asi spíš krysa, máš pravdu. Středověk to nerozeznával, mus maximus, mus minimus, to je celý rozdíl :-)

Hallorn, vloženo 12:16:21  20. 10. 2013

V knížce Kroměříž zmizelá a znovu objevená od paní Chybové je celá kapitola věnovaná zvířecím stopám na středověkých cihlách. Našlo se jich tu poměrně hodně, především psí a kočičí.

Adhil: Myslíš, že je to určitě myš? Spíš bych to podle velikosti a síly viděl na krysu. Myš by nedokázala shodit pečené kuře, spíš okousat.

Adhil, vloženo 21:54:27  19. 10. 2013

No, aby ne, když myši byly také už před staletími pěkné potvůrky. Tady zrovna jedna, ve 12. století, písaři Hildebertovi krade sýr a shazuje pečené kuře, tedy celý oběd je v loji. Není divu, že si přímo do knihy zapisuje Pessime mus, saepius me provocas ad iram. Ut te deus perdat. Tedy: Zlořečená myši, příliš často mě provokuješ k hněvu! Ať tě Bůh zničí.

Meridion, vloženo 18:17:34  19. 10. 2013

Kočičí zvyky se za ty stovky let očividně vůbec nezměnily. :-)

Vever, vloženo 12:44:39  19. 10. 2013

A nějaké povídání o to, někdy si to určitě celé přečtu :)

http://theappendix.net/blog/2013/3/of-cats-and-manuscripts

Vever, vloženo 12:44:24  19. 10. 2013

Prý nějaký středověký manuskript...:)

Nimitz, vloženo 22:45:56  10. 10. 2013

Orki: jeden z předmětů byl asi nedostatečně identifikovaný, protože byl "curse"

Orki, vloženo 22:21:38  10. 10. 2013

Kompletní set ze čtyř předmětů by už mohl dávat slušné bonusy ;)

Genevieve, vloženo 20:52:12  10. 10. 2013

http://www.rozhlas.cz/zpravy/historie/_zprava/relikvie-svateho-vaclava-je-nejspis-kompletni-historici-objevili-cast-jeho-praporce--1261875

Nimitz, vloženo 00:34:26  24. 09. 2013

od stejného autora jako článek o umístění Velké Moravy
NITRA Z DOBY VELKOMORAVSKÉ

Elaine, vloženo 12:05:05  22. 09. 2013

Adhil: jestli si dobře pamatuju, tak rok se snad určoval podle toho, že jisté datum vycházelo na určitý den buď v roce 929 nebo 935. Nebo se pletu?

Meridion, vloženo 10:38:05  22. 09. 2013

zajímavý článek o možnosti výroby přiléhavých nohavic ve starověku a středověku. Je otázkou, nakolik se téhle teorii dá věřit, i když je podložená spoustou obrázků (ale bez archeologických důkazů), nicméně rozhodně je zajímavá. (Článek jsem ještě nestihla v němčině přelouskat celý, jenom jsem koukala na obrázky.)
http://www.teppichfreunde-norddeutschland.de/de/img/treffen/Drinkler-Sprangtechnik-09072011-72dpi.pdf

Adhil, vloženo 15:19:43  19. 09. 2013

To je ale dobrý článek - chudák Velká Morava na podobné ahistorické pokusy trpí už dlouho - třeba ta lokalizace do Srbska je snadno vyvratitelná několika málo argumenty (viz článek), u nás to nikdo nebere vážně, ale jakmile se jednou takováhle "zajímavost" vypustí, už si to žije svým životem s extrémně tuhým kořínkem.

Příklad odjinud: datum zabití knížete Václava. Složitými rozbory, porovnáváním pramenů atd. se celkem přesvědčivě dospělo k roku 935, mnohem pravděpodobnějším, než často uváděný 929 (jde o omyl legendistů). Je pravda, že rok 929 nejde zcela jednoznačně vyvrátit, ale abych tak řekl je to 10:1 pro 935. Přesto se stále, znovu a znovu, v populárních článcích, středoškolských učebnicích atd. píše, že jsou o tom spory, že obě data jsou rovnocenná atd. Nejsou a byly o tom napsány stohy učených článků - nicméně si to už žije svým vlastním, velmi vitálním, životem.

Nimitz, vloženo 09:31:25  14. 09. 2013

NEODŮVODNĚNÉ POKUSY O LOKALIZACI VELKÉ MORAVY NA SRBSKOU ŘEKU MORAVU A MEZI TISU A DUNAJ

Kain 007, vloženo 13:39:52  31. 08. 2013

http://www.mortaigne.com/zamysleni-nad-predavanim-historie.a199.html

Meridion, vloženo 14:45:10  30. 08. 2013

na závěr?

Kain 007, vloženo 13:37:09  30. 08. 2013

Zkusím to postupně, kéž bys aspoň u tak dlouhého příspěvku ty argumenty očíslovala:-) Tak je zkusím kopírovat a komentovat.

"Na střih jsem se ptala v první řadě a vy jste se na mě všichni sesypali kvůli materiálu a barvě. :-)
Předpokládala jsem, že univerzální střih je tunika tvaru T (jak spodní tak svrchní šat), bez "módních" výstřelků (prodloužené rukávy, knoflíčky atd.) Vysvětli prosím, jak jsi myslel tu poslední větu. Čekala bych, že doplňky budou mnohem proměnlivější než základní střih oblečení."

Ano, šaty po zem s úzkými rukávy, bez výstřihu a rozpaků, užješ v zásadě od 9 do 14 století, později by mohly být vypasovanější, ale není to nutné pravdilo. Co ti je ale spolehlivě zařadí, jsou doplňky - pásky, šperky, některé výšivky atd. ty se mění velice.


""My vlastně nevíme, co má ten člověk na sobě." - nad tímhle mi nezbývá, než beznadějně rozhodit ruce. Archeologických nálezů je tak málo, že nelze říct, jestli se jedná o reprezentativní vzorek, navíc barva za ta staletí už také není věrohodná. Pokud si ale středověcí iluminátoři přizpůsobovali barvy, lze jim věřit, pokud jde o "střihy"/typy oděvů? Narážím na diskuze nad nějakým detailem na obrázku na nejednom historickém/LH fóru. (aha, teprve teď jsem si přečetla tvůj odkaz.)"

Ano i ne. Oni se dopouštějí zkreslení, ale v rámci toho mají výborný smysl pro detail. Jde o to, abychom se záměrně a vědomě nedopouštěli většího zkreslení (když on nakreslil tuniku oráče sytě modrou, tak ji uděláme rovnou z modrého brokátu).

"Ty říkáš, zvolit na svrchní tuniku vlnu, třeba i tenkou. ale viděla jsem názory LH zastánců, že jemné lněné plátno a jemné lněné látky bylo obtížné vyrobit a tak byly jen pro nejvyšší vrstvy (hm a co ten kronikářský záznam teď zrovna nevím od koho o JEMNÝCH lněných šátcích používaných na českém území jako platidlo?), jinde prosazují jen použití lnu na letní oblečení a zachování střihu. "

To, že uměli vyrobi tenký len, nesvědčí ničeho o tom, že by ho nosili jako svrchní vrstvu. My taky nenosíme mikiny z hedvábí. Je potřeba se ptát po smyslu oděvu a požadavcích na něj. Vycházet z nálezů a podívat se, jaké látky převládají (máme časté nálezy látek směsových, třea lnu a vlny).


"Podle toho včeho to vypadá, že v LH nestačí jen vědět, jakou dobu a stav chci reprezentovat, ale jak puristická je skupina, k níž dotyčný patří. :-("

Ano. Čím nižší si dáš laťku, tím méně dveří bude otevřených a tím jednodušší bude výroba.

"A i v těch skupinách jde zvětší části o názory a interpretaci dochovaných zlomků znalostí."

To každopádně, ale jde o míru. Když já budu tvrdit, že se v určité době používaly skleněné poháry a budu ho mít a kamarád bude zastánce keramických pohárů, jsme ve sporu. A pak přijde někdo s petkou a řekne, že neví, kdo z nás má pravdu - a my svorně odvětíme, že si toho jsme vědomi, ale někoho cesta je špatně podle nás obou. Tedy - míra odbornosti hádek je určující, ne absence hádek:)


"Jediný pádný argument podle mě je ten o špatné barvitelnosti lnu, a k tomu se tě zeptám: To máš z vlastní zkušenosti? Pokud ne, chci vidět odborný článek, nejen něčí názor. Takových jsem četla spoustu, často protichůdných (o hrubosti plátna, o běžném jídelníčku a počátcích používání různých technik atd.)"

No problem, podívej se na slovane.cz a bav se s Petrem Tryščukem, je v tom velmi kovaný a schpný, budeš mít zkušenosti a informace z první ruky bez prostředníka.

Nechtěla jsem se tolik rozohnit. Jenom mám pocit, že při nedostatku faktů je 90% toho, co mi myslíme, že víme, založeno na interpretaci a ani ti, kteří to studují do hloubky, nemají vždycky stejný názor. Ale pomohlo mi to ujasnit si moji představu.
Nedělám přímo LH, jen ho přibližuji lidem a ti se podle mě dají rozdělit do třech skupin - nepoučená veřejnost, která se ani nepozastaví ani nad elastickými, přiléhavými nohavicemi ve filmech a nezáleží jí, jestli je histoircký kostým z bavlny nebo polyesteru, vzdělaná veřejnost s nějakými znalostmi o dobových reáliích a LH-profesionálové.
Já osobně patřím (nebo bych aspoň chtěla patřit) na hranici mezi 2. a 3. kategorií *, ale pracuju především pro 2. kategorii. Takže karetkování lidem předvádím vedle vlny klidně na bavlnkách, jako ukázku jemnější práce, ale vysvětlím jim k tomu, že ve středověku by bylo na stejný pásek použito (dneska obtížně dostupné) hedvábí.

*Jsem na jednu stranu věčný student teorií, takže mě tohle všechno opravdu zajímá a ráda bych se dopídila pravdy, na druhou stranu když vidím tu roztříštěnost názorů, vyberu si mezeru, která mi vyhovuje. Chci co nejvěrnější kostým, ale pokud to šíře názorů dovoluje, nebudu se v létě pařit ve vlněném suknu (svrchní vlněná tunika měla přijít ještě na tyhle lněné šaty pro případ chladu).

Na závěr:

Adhil, vloženo 18:41:10  28. 08. 2013

Mimo téma, ale ke středověku. Vyfotil jsem si dnes v Krakově památník bitvy u Grünwaldu. Rozum a vzdělání mi říká, že je to kýč jak bič, produkt historismu, vypjatého nacionalismu a spojování nespojitelného. Že dnešní polský stát má ve skutečnosti s tím středověkým pramálo společného, že u Grünwaldu se nebojovalo a lá Polsko proti Německu, že nejsou černí a bílí etc. etc. etc. ... ale přesto, epičnost toho pomníku je mazec, kam se na to hrabe náš Václav. Obzvlášť křižák padlý pod mečem sveřepého polské hrdiny je epesní výjev :))



Hallorn, vloženo 14:20:31  28. 08. 2013

Aha, to "třeba" jsem nějak zasklil.
Modrá se dělala z borytu barvířského (jak už zmiňováno) nebo indiga - na barvení látek.
Malíři používali typicky pigmenty minerálního původu, často drcené polodrahokamy, s nějakým organickým pojivem (žloutek, lněný olej). Taky jsi musel vědět kterou barvu s čím můžeš míchat, protože spolu rády časem reagovaly a obraz se znehodnocoval. Levné ani jednoduché to nebylo, proto mé překvapení.

« ««   31   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php