08:11:46
06. 07. 2025

Místnost
Porta Medii Aevi
Aneb Brána středověku...

Pro hovory o politice, kultuře, mentalitách, každodennosti a všem, co se týká této doby - tzn. zejména 5. - 15. stol. - ale přesahům zvlášť do mladší doby zde není v žádném případě bráněno - ostatně dle modelu dlouhého trvání nám středověk končí až v 19. století :-))


Vítána jsou témata vážná i odlehčená, též obrázky: dobové i fotografie památek. Vřele vítáni jsou samozřejmě i všichni hosté.



Četli jste v poslední době něco zajímavého o středověku? Pochlubte se.

Pokud jste při svém brouzdání internetem narazili na nějaké zajímavé stránky, všichni jistě uvítáme, když se s námi podělíte, aneb: dejte odkaz :-)


Místnost má od 23:46:48  08. 12. 2001 pronajatou Arenga. Spolusprávce: Mordomor. Adhil.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   29   »» »

Hallorn, vloženo 22:02:15  05. 02. 2014

Kain: Mince bych porovnával s mincema a šperky se šperkama.

Trumfni to :-)

Kain 007, vloženo 21:28:51  05. 02. 2014

Když to srovnáte s velkomoravskými šperky, je to odfláknutá práce, taková mince. Třeba to pro ně ani nebylo tak důležité...

Hallorn, vloženo 12:00:03  05. 02. 2014

A s tím množstvím kvalitního kovu - máš pravdu, že větší kus se bude líp opracovávat. Ale vem si třeba drobné bronzové nominály pozdního čísařství. Tam máš plochu a tloušťku zvící našeho dvacetníku, a přitom co tam autor všechno dostal. A bez strojové redukce, jenom co manuálně vyryl.



(Tenhle Valentinianus I. má v nejširším místě 18mm, nominál AE3)

Hallorn, vloženo 11:52:03  05. 02. 2014

S tou tradicí na daném území to beru, ale jen napůl. Vem si Řím versus Byzanc například.

Adhil, vloženo 11:10:18  05. 02. 2014

Ovšem, ještě na závěr té rozsekané promluvy, musím uznat, že minimálně v románské době, do nějakého 11. století, evropské mince opravdu nejsou valné umělecké kvality - to už ale neplatí například pro reliéfní umění, kovotepectví, šperky atd.

Adhil, vloženo 11:09:05  05. 02. 2014

Napadají mě další a další poznámky k bohatosit duševního světa té které doby - ono je to spíš na debatu někde nad pivem :-)

Nemyslím si, že by doba byla více či méně duševně bohatá, respektive doboví lidé. Jen se to projevuje pokaždé jinak. Vezmi si, jak bohatý je svět středověké literatury, imaginace, příběhů atd.

Románské umění plodilo spoustu skvostných věcí, jen bylo zaměřené jiným směrem, než umění helénské. Samozřejmě pak ještě hraje svou roli geografie - to co tu máš je denár Boleslava II., tedy z území, kde velmi dlouho neexistovala vrstva dostatečně movitá na to, aby dokázala ve větší míře zaplatit ty nejlepší umělce.

Adhil, vloženo 10:58:29  05. 02. 2014

Nebyla tu ta tradice drobné realistické tvorby. Římané i Řekové jako na běžícím pásu chrlili gemy, kovorytecké věci a podobně a tahle kontinuita byla přetrhaná. Technologické možnosti tedy byly stejné, um řemesla byl ale někde jinde. Snad můžeme říci, že i horší, což je ale dáno tím co a jakým směrem se vyvíjelo. Nebyla tu žádná mincovní tradice, Slované neměli za sebou tisíc tak dynamického vývoje výtvarného umění jako Řekové v pozdním helénismu.

No, a s duševním světem je to trochu ošemetné. Opravdu byl tvůrce toho denáru plošší ve svém uvažování? Nebo mu pro vyjádření toho co chtěl stačila určitá míra abstrakce? To je stejné jako s tím, proč středověk opustil dokonalé fotograficky dokonalé portrétní sochařství antiky. Ne proto, že by to nezvládal, ale protože mu to v dobovém myšlení, které se vyvíjelo určitým směrem, nepřišlo důležité. To možná souvisí víc s nájezdy barbarů a vůbec s chaosem, který v prvních staletích středověku panoval (inter arma silent musae), než třeba s křesťanskou mentalitou (ve které věci pozemské opravdu nehrají takovou roli), jak by se podbízelo. Umění křesťanů až do 5., 6. století dokonale navazuje na antiku. Viděl jsem spoustu takových soch, mozaik a podobně a člověk by málem nepoznal, jestli je to ještě mytologické téma antiky či už biblická záležitost.

Ale znovu opakuji - ano, antická mince je neskonale hezčí, umělecky a řemeslně dokonalejší. Středověká v tomhle srovnání opravdu působí směšně. Jen bych si dal pozor na hodnocení toho, co to vlastně znamená ve vztahu k mentalitě a duševnímu světu.

Jo, a ještě poznámka čistě z technického hlediska: Nemluvě o tom, že v antické je mnohem, mnohem větší množství kvalitního kovu než ve středověké. Měl jsem v rukách dost antických mincí a doslova desítky středověkých. Antické jsou začasto špalky skoro silnější než současná padesátikoruna (ta makedonská bude taky pěkný cvalík, to je vidět), středověké jsou tenké plíšky a to i u velmi kvalitních ražeb s vysokým obsahem stříbra. To zrovna na podmínky doby nějak ukazuje - získávání a distribuce cenných kovů, množství kovu jakou stát disponuje atd. Silná mince pak samozřejmě umožňuje úplně jiné kreace co se týká reliéfu.

Hallorn, vloženo 10:01:25  05. 02. 2014

Dal jsem je sem jako ukázku toho, jak jde naše kultura z kouta do kouta, ode zdi ke zdi... Mezi těmi mincemi je tisíc let. Oba autoři měli k dispozici v podstatě totožnou technologii. Takže rozdíl mezi mincemi vidím především kulturní. Duševní svět toho Makedonského výtvarníka si představuju o několik řádů bohatší... Má to šťávu. Má to výraz. Je to řemeslně zvládnutý. A čiší z toho taková radost a zájem.
Ten denár je spíš takové "Něco tam vyryju, prd po tom. Marnost, vše je marnost a nic než marnost".

Ale pravdu má i Neros. Bohemika je dneska dost oblíbená a ten denár může mít pro sběratele větší cenu než ta tetradrachma.

Adhil, vloženo 18:55:19  04. 02. 2014

Inu tak, no :-) Mám rád, jak J. le Goff kde může, tam zdůrazní, že středověk nebyla doba temna a všeobecného úpadku, všude možně tuhle osvětu taky šířím (on "temný středověk" je opravdu trestuhodné zploštění úžasné a pestré éry), ale je pravda, že tenhle úhel pohledu chápu. Holt je dáno stavem, respektive neexistencí městské civilizace na našem území v 10. století, stavem a podobou ekonomiky atd. Je ale opravdu ošemetné ty doby srovnávat jako lepší a horší. Což netvrdím, že děláš, aby to nevypadalo, že ti něco podsouvám. To spíš ve mě evokuje tady tu potřebu "obhajovat středověk" :-) A ty mince jsou nakonec zajímavá ilustrace - a čistě lidsky, zbožňuji antické mince coby drobné umělecké dílo.

Neros, vloženo 18:52:54  04. 02. 2014

Z té druhé by měl Picasso radost...

Hallorn, vloženo 18:15:33  04. 02. 2014

Jedna ukázka rozdílu mezi starověkem a středověkem :-)

Makedonie, tetradrachma (167-148 pred n.l.)


Denar Boleslava II. (967–999 n.l.)

Budete se divit, budete mi třeba i nevěřit, ale na obou mincích je zobrazena lidská tvář :-)

Arenga, vloženo 19:54:31  19. 01. 2014

Cemi: klidně se ozvi, kouknu se na to ráda, aspoň budu mít na mateřské nějaký ten profesionální vzruch a nevyjdu ze cviku ;-))

Nimitz, vloženo 19:25:29  17. 01. 2014

Britští archeologové našli kosti krále Alfréda Velikého, nebo jeho syna

Cemendriel, vloženo 23:46:12  14. 01. 2014

Ok, tak já to řeknu mámě a kdyžtak se ozvu! Děkuju! =)

Arenga, vloženo 23:16:16  14. 01. 2014

Cemi: jestli chceš, můžeš všechny ty doklady naskenovat a já se ti na to podívám a řeknu ti k tomu případně něco víc, případně poradím, kam se pak obrátit

Cemendriel, vloženo 23:10:26  14. 01. 2014

To právě nevíme, jestli byl vdovec... my tedy máme ten papír, kdy a kde se s prababičkou brali, to nevím, jestli z toho vyznělo správně. Vím, že důvod mohl být, že byl rozvedený (ale to si nemyslíme), ale to že mohl vystoupit z církve nás nenapadlo. Takže jsem se jen ptala, jestli nemohla být příčina v tom, že to byla německá svatba za protektorátu, ale zjevně to bylo proto, že vystoupil z církve... jediné co nemáme, je úmrtní list té jeho první ženy, o té nevíme prakticky nic. Ale řeší to hlavně maje máma, já o tom moc nevím... =)

Arenga, vloženo 23:04:10  14. 01. 2014

já bych ten dotaz vzala z jiného konce:
pokud to byla jeho druhá svatba, byl vdovec nebo rozvedený? Tohle je totiž naprosto zásadní, protože pokud byl rozvedený, nemohl mít druhou svatbu v kostele a muselo to nutně být na úřadě (matriky pro civilní sňatky existují pro naše země už od 1868)
a za druhé, a to je podstatné, 1941 je vcelku mladá matrika a je dost dobře možné, že ještě není nikde v archivu, ale na místně příslušném matričním úřadě
a za třetí - jako první krok nepotřebuješ vůbec vědět, jestli byli oddáni v kostele nebo na úřadě, ale potřebuješt vědět, kde to bylo, čili město nebo obec
když mi pošleš sken toho rodného listu, zkusím Ti z něj vyčíst, co půjde a nasměrovat tě někam dál

Agáve, vloženo 08:42:44  12. 01. 2014

Cem: Každý kdo se narodil před koncem 1. světové války byl pokřtěn, ať již jako ŘK (cca 95%) nebo jako protestant (zbytek do 99.99999%).
Křest byl tenkrát tak běžný jako dýchání. :-)

Ještě jednu poznámku, to že jeden z Tvých předků vystoupil z církve, ale až zas tak moc neznamená. Vím, že ještě před cca 40 lety vyžadovala ŘK církev při církevní svatbě, aby byli oba snoubenci stejného vyznání jinak je ŘK farář neodal.
Tedy je možné, že jeden z Tvých předků se pak musel do ŘK církve vrátit, byť jen papírově.

Nicméně, jestli Tě to skutečně trápí a chtěla by jsi dohledat záznam jejich svatby, jdi do Rodokmenového klubu na webu Okoun a polož tam celý svůj dotaz. Do toho klubu chodí i genealogové z Moravy a Brna. Ti Ti budou schopni poradit konkrétně, ne jen jako já - obecně.
Bylo by fajn, kdyby tam vložila i odkaz na Ten rodný listy pradědy.

http://www.okoun.cz/boards/rodokmeny%2C_genealogie

Cemendriel, vloženo 23:55:02  11. 01. 2014

Tyjo, tak fakt, je to vepsáno do rodného listu, že v roce 1922 vystoupil z církve! =)

Cemendriel, vloženo 00:42:05  11. 01. 2014

Aha! To ale asi půjde těžko zjistit, protože oni mohli být pokřtění a až potom vystoupili z církve, že?

« ««   29   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php