19:21:29
21. 07. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   96   »» »

Aes Sedai, vloženo 21:37:42  21. 07. 2008

Možná ano, myslím, že věřící a ateisté vedou mnohdy dost podobné životy, až na ty určité zákony navíc, cítění blízkosti Lásky a tu Naději, že jednou budeme té lásce tak nějak blíž.

Aditu, vloženo 21:37:03  21. 07. 2008

eh - paron, odeslala jsem ne zcela dokončený příspěvek, tak jsem ho hned smázla. zkusim to znova přeformulovat.

Aes Sedai, vloženo 21:34:45  21. 07. 2008

Pro mě osobně - a mluvím opravdu za sebe - je životní cíl prožít dobrý život, který mě dovede k Bohu.

Není to smutná vize, nevedu smutný život. Vedu život, který je někdy veselý, někdy smutný - inu jako každý život. Ale všechno to beru jako překážky nebo mosty na cestě, která smrtí nekončí. Naopak, je v tom radostná naděje, že smrtí nic nekončí, že ať prožiju cokoliv, může mě to nějakým způsobem posílit, něčemu naučit.

verlit, vloženo 21:30:24  21. 07. 2008

To teda slyším poprvé, že životním cílem věřícího je posmrtný život. Jak smutný život to vedete, když potřebujete tuhle vizi, abyste měli pocit, že život má smysl.

Aes: Aditu neřekla žít a užívat si. Řekla užívat si život, prožívat ho a využít smysluplně. Vy snad máte jiný životní cíl? Umřít a dostat se do ráje?

Aes Sedai, vloženo 21:27:35  21. 07. 2008

Takže životní cíl ateisty je žít a užívat si? Dá se to tak říci?

Aditu, vloženo 21:22:24  21. 07. 2008

Žít pro život, znamená užívat si ho a opravdu žít, ne jen přežívat. Nejde o to nikdy neumřít, ale spíš čas, kterej žiju a budu prožívat, využít smysluplně. A to je pro každého jiné - někdo se životem propracuje, jiný profláká, další to umí dobře zkombinovat...

Že člověk po nějaké nehodě nebo nemoci ochrne, není žádná nepřekonatelná tragédie. Pokud ochrneš "jenom" od pasu dolů, v podstatě se o sebe můžeš pořád dobře postarat a žít. Když se podíváš na nejmenovaného taverního fotografa, tak i s úspěchy sportovat a vyhrávat závody :) a život si užíat jako předtím.

Pokud člověk ochrne úplně, je to daleko, daleko horší. Uznávám. Ale i tak má ateista možnost svůj život předčasně ukončit (neříkám, že v ČR legálně) bez toho, aby ho někdo strašil věčným zatracením. Naopak, víc než polovina společnosti ho pochopí a polituje.

Ale to s tím zlem, to není ani tak o víře/ateismu, ale o charakteru toho kterého člověka. Ano, i ateisté mají výchovou a zákony vsugerovány určité vzorce a pochopení dobrý vs. špatný a podobné. Je to na základě historického (nebo spíš kulturního?) vývoje, kde křesťanství hrálo velkou roli. O to se snad nikdo přít nebude. Podle mého jde ale vývoj dál a v dnešní době je víra v Boha (a je mi vcelku jedno jakého) lehce přežitá. A bude hůř ( verlitina pohledu líp :) ).

Rivan, vloženo 21:14:05  21. 07. 2008

Aes, co třeba si ho užít ? :)

Rivan, vloženo 21:13:32  21. 07. 2008

V té situaci nejsem, takže to ti nepovím.

A co se zla týče, proč by to štěstí nemohl mít? Protože to je nespravedlivé? To mi přijde jako toho že se člověk bojí reality, že se utěšuje nadějí. Stějně jako proč musím věřit v posmrtný život abych žil plnohodnotný život? Jako tobě přijde nepochopitelný ateismus, tak mě zase většina náboženství. Někdy se klidně rozepíšu, ale teď nemám moc čas.

Aes Sedai, vloženo 20:54:47  21. 07. 2008

A ještě: jaký máš tedy ten životní cíl? Když žiješ pro život, bylo by logické mít cíl přežít. Ale to víme, že se nakonec nikomu nepodaří...

Aes Sedai, vloženo 20:53:37  21. 07. 2008

A co když by se ti třeba přihodilo něco zlého (jenom teoreticky, ne že by se ti to fakt mělo stát :) zůstal třeba ochrnutý. Žil bys dál pro život (či přežívání)? Pro co bys žil pak?
Když vidíš nějaké zlo,které zůstává nepotrestáno, myslíš si, že prostě měl zloduch štěstí a už nikdy potrestán nebude? A samozřejmě to stejné s dobrem? Docela by mě to zajímalo,protože ateismus je pro mě nepochopitelný...

Rivan, vloženo 20:47:16  21. 07. 2008

Aes Sedai: Žiju pro život. Ne pro něco co možná bude po smrti :)

Marcus m, vloženo 20:40:14  21. 07. 2008

Už jsem tu jednou včera nebo předevčírem psal o důvodech, které staří Římané nacházeli k potlačování křestanů. Jejich intuice je velmi inspirující, stejně jako tolerance, již jinak dokázali chvoat vůči velmi pestré škále náboženských projevů a vyznání.

Je možná užitečné podívat se pro jednou k řeckořímskému prameni naší kultury, když tu velmi často čerpám z toho judeokřesťanského.

Už staří Římané věděli, že programoví, okázalí a principiální neznabozi se staví vedle celého lidského rodu. Oni měli dojem, že se staví proti celému lidskému rodu a to v nich vyvolávalo směs hněvu a strachu. Podle něj bohužel jednali.

My jsme dnes o nějakou tu zkušenost bohatší a poučenější. Říkáme proto, že se zapřisáhlí, ideologičtí a programoví atheisté staví vedle celého lidského rodu. A už bych se jen opakoval, kdybych připomínal, co z toho v poslecních dvou staletích vzešlo. Je zjevné, že pří pohledu na přesilu ze všech věků a míst vedl a vede jednání oné, uznejme odhodlané, hrstky do značné míry hněv a strach.

Aes Sedai, vloženo 20:30:10  21. 07. 2008

Nevidím na tom nic optimistického. Je to spíš smutné. A věřím tomu, že kde se ztrácí víra v něco vyššího, přichází stále častěji na řadu psychologové a psychiatři.

Můžete mi, ateisté říci, kam vlastně směřujete? Když nevěříte v posmtný život, pro co žijete? Jaký máte životní cíl?

verlit, vloženo 20:22:32  21. 07. 2008

Miluju Českou republiku.

Sčítání lidu v roce 1991 a v roce 2001.





A pro mě velmi optimistická druhá tabulka:

verlit, vloženo 20:05:57  21. 07. 2008

No naštěstí alespoň v naší zemi jde o titěrnou, i když notoricky uřvanou MAJORITU, což je věc, na kterou jsem velmi pyšná.
Náš národ má mnohé vady, ale tohle je jeho vyslovený klad.
Vzhledem k tomu, že křesťanů na světě rok od roku ubývá (míněno lidí, kteří uvádějí některou formu křesťanství jako své náboženství), evidentně se řítíme do záhuby. Jupí! :-)))

Marcus m, vloženo 19:27:22  21. 07. 2008

Milý chrámový sluho svatyně Zapřeného boha. Své názory si bagatelizuješ výlučně sám. Používáš neúčinnou metodologii (pokud se o něčem takovém dá vůbec mluvit ), tvé úvahy jsou vedeny hněvem a zaujetím, zato se obejdou kontaktu s fakty. Důsledky si pak neseš na svém hřbetě, když s těmi odpadky vylezeš na denní světlo.
Když si pro posouzení prvních patnácti století křesťanství vystačíš s jen s kategoriemi politiky, moci a konfliktu, zůstaneš beznadějně a doslova outsiderem. Přirozeně, že analýzy založené na rozborech politického vývoje a mocenských konfliktů jsou legitimní nástroje a mohou přinést validní výsledky. Jenže si s nimi nelze vystačit.
Takoví ariáni by ti byli velice povděční, kdybys jim vysvětlil, jak mohli prohrát, když drželi v hrsti tolik trůnů a na vodítku měli tolik armád. Gnostici by na tvoje výklady sice kašlali – držitelé skrytých poznání neměli nikdy potřebu nikomu naslouchat- ale v skrytu by je těšily dvě věci. Jednak to, že je ještě někdo bere vážně a jednak to, že se někdo vůbec hodlá pozastavovat nad tím, že prohráli. Přišli sto, dvě stě let po Kristu a začali dědicům apoštolů vysvětlovat, že nic nepochopili, všechno dělali špatně, ale teď jsou tu oni, gnostici, vybavení skrytým věděním, jež odhalí těm, které shledají hodnými jeho poznání. A změněn bude svět. I když přisadili nesčetné eony, blyštivé sféry a tělo coby vnitřně zlé vězení božské jiskry člověka, prohráli. Ještě dnes je v jejich zapomenutých hrobech musí potěšit, že měli jen smůlu při střetu dvou téměř ekvivalentních sil, kdy jen „jeden proud (katolický) dominoval a ostatní byly potlačeny, jakmile dosáhly určité moci, mnohdy i dřív“.

A ovšem, jako vždy a jako obyčejně nám dějiny skutečně začínají teprve renesancí a pořádné grády začínají až s průmyslovou revolucí. Když čtu, že Reformace a následný počátek rozpadu západního křesťanstva způsobili „větší svobodu víry a filosofických názorů obecně, což vyvrcholilo průmyslovou revolucí“ napadají mě dvě otázky. Jak moc přispěla věci svobody člověka a rozvoje učenosti nauka Jana Kalvína s jeho naprostým odmítnutím jakéhokoliv podstatného vlivu člověka na běh a především věčný výsledek jeho vlastního života. Ptal bych se podobě i na puritánskou tradici vzešlou z téhož kořene, připouštím však, že je to složitější povídání. I když je pravda, že nesporně víme především to, kde a co puritáni fyzicky rozbili nebo poničili. Nelze jim však, jakož i vlastně Kalvínovi, upírat například vliv na vývoj a etablovaní „protestantské etiky a ducha kapitalismu“. I tahle mince má ovšem dvě strany. A tu horší z nich si dovolím shrnout žertem, či aforismem. Zatímco člověk formovaný a žijící v panovačné, utiskující a pronásledováním oplývající katolické kultuře vzdělával krajinu a pečoval o ni, zejména když byl třeba mnich, či pracoval na klášterním hospodářství, člověk, který zdědil puritánskou kulturu (často však už ne víru, jakoukoliv) své prostředí plundroval, zohavoval a znečišťoval. Zejména pokud byl zprudka zbohatlým majitelem dolů a manufaktur, a nebo v nich musel otročit. Opakuji, že nejde i tezi vědecké práce, ale o aforismus.

A ještě jednu věci ti akolyto ze svatyně Zapřeného boha musím říct. Urážej, ponižuj, zesměšňuj a bagatelizuj společenství k němuž se hlásím, jak se ti zamane. Vrážej do jeho starých i nových ran rezavé i rozžhavené nože a syp do nich sůl.
Nic to nezmění na tom, že se sám a dobrovolně hlásíš k titěrné i když chronicky uřvané minoritě – ať se na to díváme odkud chceme a počítáme jak chceme. Nic to nezmění na tom, že jsi v lepším případě nevědomým, v horším případě nemyslícím dědicem a pokračovatelem theoretické, politické a mocenské tradice, která za posledních dvě stě let navršila množství ukrutností, ba zločinů proti lidskosti a míru, že se nad tím člověku jen tají dech.
Nebudu tě pro to soudit, už pro to ne, že mi to vlastní přesvědčení zakazuje právě tak, jako mi velí respektovat i takové přesvědčení, které ve mně vyvolává jen velmi hluboký smutek a trochu soucitu. Jsme ve Svatyni a ne v kostele, proto nebudu (i proto abych nerozrušil jednoho mladého sofistu) hrozným hlasem burácet: „Obrať se, sic zahyneš!“, ale jen tiše požádám: Přemýšlej, abys zůstal zůstal v plném slova smyslu člověkem.

Hallorn, vloženo 13:40:03  21. 07. 2008

Ostatně takováto bagatelizace názoru oponenta je oblíbený, ačkoli poměrně průhledný trik. Příště to chce něco orižinelního :-P

Hallorn, vloženo 13:14:29  21. 07. 2008

A nebylo to tak po celou historii křesťanství? Že jeden proud (katolický) dominoval a ostatní byly potlačeny, jakmile dosáhly určité moci, mnohdy i dřív?
Přelom přišel až s renesancí a následnou reformací, což způsobilo oslabení vlivu katolické církve, vznik "konkurenčních podniků" reformovaných církví, přinestlo to větší svobodu víry a filosofických názorů obecně, což vyvrcholilo průmyslovou revolucí.
Moje názory se formují studiem a nikoli náhodnými setkáními s blbci. Ačkoli ani tomu se jaksi člověk neubrání, že.

Aes Sedai, vloženo 00:31:15  21. 07. 2008

Halle, myslím,že s přebíráním móresů se opravdu hodně mýlíš. Vůbec nebereš v potaz odlišný kulturní vývoj, povahové odlišnosti, politické odlišnosti a také odlišnost náboženskou. A to tvé "dokážou prozatím udržet své (především katolické) duchovenstvo v jakš takš přijatelných mezích" naprosto vážně nechápu.
Mám pocit, jako by v tvé mysli duchovní vypadal jako nenávistný človíček s jedinou touhou po ovládnutí Evropy a zotročení lidí v ní žijících. Který by nejradši všechny ateisty vytlačil někam do sklepů mimo veřejný život.
Nevím, kde tyto své představy bereš. Z kázání jediného kněze, který tě kdysi rozhořčil? Mluvil jsi někdy s nějakým jiným knězem? Asi ne, protože jinak bys zjistil, že jsou mezi nimi lidé na úrovni, ochotní naslouchat a pomoct bez toho, jakého je člověk vyznání. Čtou spoustu knih a vzdělávají se, aby dokázali co nejlépe pomoct těm, kteří to potřebují. A samozřejmě jsou to lidé i se svými chybami, což ovšem neznamená, že se za lidskou tváří skrývá otrokář...
A je jasné, že se o církvi dozvíme vždy jen to špatné, jako je zneužívání dětí. Protože tak to prostě v médiích chodí, konzument chce senzace. Tím nechci říci, že o tom média měla mlčet. Ale nemyslím si, že americká církev je jen církví pedofilů, která nedokázala udělat nic dobrého. To by přece jinak už dávno všichni z církve vystoupili!

Hallorn, vloženo 22:29:09  20. 07. 2008

Co se týče "militantních a nesnášenlivých atheistů" - pokud mohu mluvit z vlastní zkušenosti, postmoderní doba se jim dosti zajídá. Ateista je postava typická pro dobu moderní.

« ««   96   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php