18:58:06
20. 07. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   93   »» »

Ginny, vloženo 23:39:56  21. 07. 2008

Aes: jasně, na filozofování už je moc pozdě večer:)
K těm otázkám: pokud dovolíme, aby jedna strana získala navrch, pak se dostaneme buď k totálnímu zničení všeho nebo absolutní stagnaci, kdy budou všichni milí, chytří a dokonalí a nebudou mít důvod se vyvíjet, protože je nic nepožene dál.

Taky mám kde spát, co jíst, s kým žít a neporušuju zákony (s výjimkou rychlé jízdy přes obec. Ale pšt, to jen pozdě v noci, když poctiví vesničané u nás doma už spí:). Zatím samé dobro? Všechno to dobro se týká mě, mě je dobře, když jsem najedená a vyspaná, mě je dobře, když mě vítá rodina. Tak nějak si myslím, že dobro by se mělo týkat i někoho jiného. Většina toho co mám nebo znám je zásluha práce a snahy mých předků nebo lidí co tady žili v minulosti obecně. Uzákonili vzdělání, přišli na to, jak funguje svět a naservírovali mi to na talíři. Co dobrého jsem udělala já? Pustila jsem sednout babičku v autobusu a pomohla mamině s taškama a kočárkem. Trochu málo, ne? Někde daleko mezitím dřou malé děti, abych si mohla koupit levné bavlněné tričko. Možná jsem zblblá tou spoustou ekologických materiálů, ale jelikož takové věci VÍM, cítím povinnost něco s tím dělat - a když už ne rovnou dělat, tak je aspoň nepodporovat. Což je věc, kterou nechápe 99% lidí, se kterými se na tohle téma bavím. Nemyslím si, že jsem dobrý člověk. Jsem člověk, který chybuje, ale snaží se své chyby minimlizovat. Třeba se to jednou povede:)

Bůh je vševědoucí, takže určitě ví, že Hallorn i verlit to mysleli dobře a do nebe je pustí :-)))

Hallorn, vloženo 23:26:49  21. 07. 2008

Aes: Peklo je až dodatečný "bonus", vynalezený katolickou církví. Očistec je obdobný bonus, vymyšlený později protestanty. Ježíš nabízel jenom dvě možnosti: dostaneš se do království nebeského, nebo nedostaneš.

Aes Sedai, vloženo 23:17:05  21. 07. 2008

Verlit, Hallorn: pokud nevěříte v něco, co vidíte, tak asi nevěříte vlastním očím :)

A k tomu uvěření až na místě :)
"blahoslavení, kteří neviděli, a přesto uvěřili" :) Bůh určitě není pomstychtivý, ale otázkou je, jestli nedá člověku během života dost příležitostí, aby ho poznal. Já doufám, že je milostivý a dá ateistovi nějakou šanci... A přestávám vidět na písmenka, jdu spát :P

Aes Sedai, vloženo 23:11:35  21. 07. 2008

Ginny: to už bychom se dostali do přílišného filozofování, a to já opravdu moc moc nerada :))
Kladla bych si otázky typu: je opravdu nutné udržovat zlo i dobro v rovnováze? Proč? Co by přineslo vychýlení jednoho či druhého?
Zase osobní pocitovky.
1. Brala jsem to podle života. Když si ho rozeberu, tak je tam samozřejmě dost zlého i dobrého. Ale když to vezmu ve vší skromnosti, tak většina života je dobrá - mám kde spát, mám co jíst, umím číst, umím psát, mám rodinu, mám koníčky, není tu válka, nikoho jsem nezabila, nikoho neokradla... když to kladu na misky, tak pořád toho zlého je míň než dobrého.
A radši bych, aby se zobáček vah přece jen více nachýlil k dobru...

A ten úryvek se mi líbí. Ale ještě radši mám ten Cimrmanův - "jsem takový ateista, až mám srach, že mě Pán Bůh potrestá":)

Hallorn, vloženo 23:10:18  21. 07. 2008

Verlit: Tak tak.

verlit, vloženo 23:09:03  21. 07. 2008

Hallorn: :-) Pak to už ovšem nebude muset být víra. V něco, co existuje, není třeba věřit, ne?
Taky neříkáme, že věříme v kůrovce nebo labradorského retrívra.
Tudíž se obávám, že pro víru jsme stejně beznadějné případy :-))

Hallorn, vloženo 23:07:22  21. 07. 2008

Aes: Vědec má být schopen změnit svůj názor (i když ho zastával celý život), pokud se tím přiblíží pravdě. Víra v boha pro mě začne spatřením prvního živého exempláře ;-)

verlit, vloženo 23:06:36  21. 07. 2008

Aes2: Proč bys neměla jak to napravit?

Když to tak vezmu, ateista nemůže dopadnout špatně. Buď bůh neexistuje, pak se nemýlil a to je fajn.
Nebo bůh existuje. Pak jsou zase dvě možnosti - buď je takový, jak je popsaný v bibli. Tedy soběstředný, pomstychtivý psychopat. Pak je sice špatná zpráva, že existuje, ale zase může mít ateista dobrý pocit, že v něco takového nevěřil.

Nebo je to bůh inteligentní, nekonečně dobrý atd. V tom případě naprosto chápe ateistu, že v něj nevěřil. Což je zase dobrá zpráva.

Zatímco pokud chudáci věřící po smrti zjistí, že bůh a posmrtný život neexistují - tak už to vlastně ani nezjistí, anžto budou mrtví :-)

Aes Sedai, vloženo 23:06:06  21. 07. 2008

Verlit: Tak já zrovna bojácná nejsem :) ale nevěřím v přírodní sílu, co supluje Boha :))
Jako v přírodní síly věřím, ale jako součást světa a jeho "života". Ne jako v Boha ;)

Ginny, vloženo 23:05:33  21. 07. 2008

Aes: nemůžu si pomoct, ale vybavili se mi Jestřáb a Rybářka (taková detektivní fantasy):
"V co věříte?"
"Ve smrt a daně."
Takové ryze praktické náboženství :o)


Lidé konají dobro i zlo, ale ve většině případů jsou prostě jenom lhostejní. To si soukromě škatulkuju do té "černé" škatulky, takže s tebou asi souhlasit nebudu. Dobro i zlo jsou dvě strany jedné mince a nemůžeme zničit jednu a zachovat druhou. Měli bychom se snažit udržet je v rovnováze.

Hallorn, vloženo 23:04:44  21. 07. 2008

Pohled do tváře smrti znamená pro mě pouze příležitost zopakovat si anatomii obličejových částí lebky :-D

verlit, vloženo 23:03:54  21. 07. 2008

Aes: Anebo naopak. To věřící věří v jakousi přírodní sílu, ale protože mají strach si to přiznat, tak tomu říkají bůh :-)

Aes Sedai, vloženo 23:03:51  21. 07. 2008

Zajímavé... Akorát osobně bych to jako tragédii brala, že jsem se celý život mýlila a už to nemám jak napravit ;)

Hallorn, vloženo 23:01:33  21. 07. 2008

Aes: ad ekologický biskup - já věřím že takových bylo víc než ten jeden v Německu. To, že les je zásobárnou vody a zvěře, je všeobecně známá věc, jistě už od pravěku. Ovšem bohužel, jejich hlas nebyl tehdy slyšet. Jak jsem řekl - dřevo bylo tehdy hlavní surovinou, pozemky patřily výhradně šlechtě, duchovenstvu nebo panovníkovi, takže biskup ekologický neměl jak (kromě domluvy) přimět biskupa neekologického, aby aspoň část svých polností přeměnil v lesy.
Je to vlastně taková tragedie obecní pastviny naruby. Ale neméně tragická.

A k tvé otázce kam my ateisti vlastně směřujem. Viděl bych to na tři možnosti.

1) Duše smrtí zaniká. Pak ovšem žádná tragedie. Geny předáme našim dětem. A rovněž i to málo, co nás život naučil. Takže vlastně svou duši i tělo rozdáme omladině :-) A sami si pak po tom všem zdřímnem napořád.

2) Duše smrtí nezaniká, ale přesouvá se do nového těla / nových těl. Opět žádná tragedie. Nevím jak ostatní, ale já žiju rád. A klidně si to i párkrát zopakuju, než zkončí vesmír. Za tu srandu to stojí.

3) Duše smrtí nezaniká ale dostává se k bohu. Zde explicitně předpokládáme, že bůh existuje. Rovněž žádná tragedie, neboť se tím vysvětlí, zda bůh existuje nebo neexistuje. Pokud by eventuelně existoval, rád bych ho poznal. I když by to znamenalo, že jsem se jakožto ateista celý život mýlil.

Aes Sedai, vloženo 22:55:33  21. 07. 2008

Verlit: ale vyšší síla či bytost už lze jinými slovy označit za víru v boha. Většinou, když se s takovými lidmi bavíš déle, zjistíš, že prostě věří v něco jako boha, jen to tak nechtějí nebo mají strach pojmenovat. Nebo je to ani nenapadne tak pojmenovat. I když často je to strach z posměchu - když řeknou, že věří v nějakou vyšší bytost či sílu, vysměje se jim méně lidí než když řeknou, že věří v nějakoho boha či Boha.

verlit, vloženo 22:52:13  21. 07. 2008

Aes: To je velmi oblíbený argument. I kdyby člověk připouštěl pouze existenci Golfského proudu, už to stačí proto, aby byl věřící ;-))

Náboženství, klíč je v názvu, předpokládá víru v boha. Lidi nepotřebují boha, lidi touží po ujištění, že nejsou zbyteční.

Aes Sedai, vloženo 22:48:07  21. 07. 2008

Rivan: potkala jsem už v životě dost lidí, kteří tvrdili to, co ty, tedy že lidé náboženství nepotřebují. Ale na sklonku života postupně došli k tomu, že se mýlili. Možná jsou lidé, kteří nepotřebují náboženství. Ale určitě jich není většina. Aspoň co vím z osobní zkušenosti, lidé když už nevěří v Boha, věří v něco, v nějakou sílu. To už bych nazvala náboženstvím.

Nevidím nic dětinského na víře, že dobro má větší moc než zlo. Někdy to tak nevypadá, ale to je jen zdání. To, že dobro má větší moc, lze snad vypozorovat i v běžném životě. Kolik člověk žije zla a kolik dobra? Myslím, že jen velmi málo lidí koná většinu zlého. Spíš je to naopak.

verlit, vloženo 22:39:31  21. 07. 2008

Aes: Je-li konečným cílem absolutní splynutí, pak zlo nemůže být vyděleno.

Rivan, vloženo 22:39:00  21. 07. 2008

Aes: A proč zrovna dobro má větší ? Protože se nám to tak hodí? jinak by náboženství nemělo smysl? Jak říkala Verlit, přijde mi to dětinské.

Rivan, vloženo 22:37:48  21. 07. 2008

Aes: Náboženství tu máme jak dlouho, něco přes dva tisíce let? možná déle pokud vezmeme v potaz náboženství nějaké bůžky a jiné věci. A stejěn jsou války. Lidi pro to aby žili dobrý život náboženství nepotřebují.

« ««   93   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php