 |
Zkusím takovou bláznivou úvahu ohledně duše a hmoty:
Tedy dejme tomu, že připustíme, že v našem hmotném světě existují objekty, které mají duši. Lidi, zvířata, rostliny, kameny, domy... tu duši tady na světě lze tedy vnímat jako součást nějakého objektu, jednotky, která ma určitý (časem proměnlivý) tvar zadefinovaný v hmotě.
Co je vlastně hmota? Nejsem fyzik, takže se předem omlouvám, ale pokud ji rozebereme na dostatečně malé součástky, pořád nám něco zbude, to něco má nějaké vlastnosti, nějak se chová, ale v zásadě to něco je nakonec myslím stejné, ať už rozebereme slona, wolksvagen, nebo Temelín. Na určité úrovni tohle něco může být dokonce úplně stejné, jako když rozebereme jakoukoliv formu energie, třeba i tu duchovní, pokud si duchovní svět pro zjednodušení představím jako energii.
Myslím, že ani konec vesmíru existenci tohohle něčeho - podstaty všeho, pralátky, prahmoty - nezruší. Že konec světa může znamenat přeskupení toho něčeho, změnu vlastností, úplné prolnutí ...
Jediné, na čem se spolu asi neshodneme, je ono zachování individuality - s tím, že by nezanikl jednotlivec, jako píšete níže u budhismu, ale každý duch by si zachoval identitu a i v podmínkách "nové země a nových nebes", které různá náboženství slibují, měl tendenci se nějak definovat, podobně jako se tady ve starém světě definoval formou hmotného těla.
Vzkříšení těla by tedy zdaleka neznamenalo seskládání původních součástek (ten veselý obrázek seskupujících se ostatků svatých rozesetých po celém světě, který jsme tu kdysi malovali) - ale možná nějaké seskupení "těla" jakožto "formy" onoho individua - ne maso, kosti, krev - ale prostě nějaká forma existence oné podstaty.
Uf, to je bláznivina :-) |