18:40:17
13. 07. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   78   »» »

Arenga, vloženo 00:14:54  30. 11. 2008

aha, tak jsem to popletla, v Poradně to nebylo :-)

Arenga, vloženo 00:43:26  29. 11. 2008

Aes: viz Poradna v nouzi zkus wiki commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Apocalypse?uselang=cs

a je tam toho opravdu HODNĚ

Nimitz, vloženo 12:25:58  28. 11. 2008

tady je ve druhém řádku démon :-)
http://www.aumania.it/fa_warren1.html

Nimitz, vloženo 12:21:02  28. 11. 2008

její galerie je např. na:
http://www.aumania.it/fa_law1.html

Nimitz, vloženo 12:20:12  28. 11. 2008

od stejné autorky:

Nimitz, vloženo 12:17:12  28. 11. 2008

Já už jsem v minulosti určitě narazil i na galerie ve kterých byly biblické výjevy, ale momentálně si nevzpomenu na ty autory

Nimitz, vloženo 12:14:42  28. 11. 2008

nemá Dante ve své galerii něco co by se hodilo? Je přímo tady na fantasy-scifi.net

Aes Sedai, vloženo 12:14:21  28. 11. 2008

Nimitz: ale tohle zrovna jde :) Klidně mi pošli nějaké odkazy, jestli najdeš, já si to přeberu ;) A díky moc za pomoc!

Nimitz, vloženo 12:13:40  28. 11. 2008

v různých galeriích se dají najít i hrůzostrašní jezdci, kteří by mohli být Morem či Válkou atd.
Jenže teď jsem moc unavený, sotva se držím na židli, takže nemám sílu hledat.
Někde jsem měl kompletní jezdce - ale byli k Pratchettovi :-)

verlit, vloženo 12:12:20  28. 11. 2008

Mě se při slovech "čtyři jezdci z Apokalypsy" vždycky vybaví Clancy na poníku v jezdeckém kloboučku :-)))

Nimitz, vloženo 12:11:39  28. 11. 2008

no, v různých galeriích fantasy malířů, takže většinou dost

např.

Aes Sedai, vloženo 11:53:24  28. 11. 2008

Díky, záleží, jak moc polonahé :))

Nimitz, vloženo 11:33:06  28. 11. 2008

já zatím našel jen polonahé andělky, a ty se jaksi nehodí :-)

Aes Sedai, vloženo 10:35:23  28. 11. 2008

Volám SOS! Velmi nutně sháním obrázky, které by šly použít do prezentace na téma Zjevení. Tedy nějaké ty apokalyptické jezdce, démony, boj andělů, krvavou vodu, padající skálu, kobylky-bojovníky, atd. Kdybyste někdo našli šikovné odkazy, byla bych ráda. Sv. Jana už mám, nějakého jezdce taky, ale čím víc, tím líp, ať je z čeho vybírat.

Nadriel, vloženo 15:25:55  04. 11. 2008

Ještě k tomu hádání se a zákopovým válkám: tak jsem si na něco vzpomněla:
"Pamatujte si, moji milovaní bratří: každý člověk ať je rychlý k naslouchání, ale pomalý k mluvení, pomalý k hněvu; vždyť lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš."
(Jak 1,19-20)

Pirosh, vloženo 08:42:06  29. 10. 2008

Silmarien: Zajímavá hypotéza. Mrknu, jestli nemám doma nějaká data o téhle problematice:)

Silmarien, vloženo 19:47:59  27. 10. 2008

Vzdelanie a vedomosti nemajú čo do činenia s vierou ako takou. Poznám plno inteligentných kresťanov a poznám plno inteligentných ateistov. A v oboch skupinách poznám aj blbcov.

Gobers, vloženo 15:47:57  26. 10. 2008

MARCUS_M: Jakkoli neužíváš termínu gnoze úplně historicky správně, tak v hrubých rysech s Tebou musím souhlasit. Atraktivita intelektuálně náročných nauk, zaměřených na individuum a předpokládajících úzkou 'kastu' zasvěcených/vědoucích, byla vždy v historii značná a je i dnes, snad tím více, že dnešní doba je mnohem intelektuálněji zaměřená, než starověk.
Křesťanství, alespoň ve svém mainstreamu takové není, jakkoli se (tu úspěšněji, tu méně úspěšně) obvykle snaží poskytnout platformu i pro okrajovější přístupy, pokud nepřekročí určitou hranici a pokud mají také trochu štěstí na čas a místo (třeba takový Origenes ho neměl).

Ale je tady ještě jedna věc, v podstatě opačná k tomu, co říkáš, která dělá zase trochu starosti mně. Někdy bývá argumentace podobná Tvé používána k obhajobě takové té 'svaté hlouposti' či nevzdělanosti, jako by víra činila vzdělání a vědomosti nadbytečné. A to je cesta velmi špatná a nebezpečná.

Cigi, vloženo 09:13:49  24. 10. 2008

Stojí proti sobě David a Goliáš. Vypadá to, že jsou na sebe navzájem dosti nazlobeni a každou chvíli se na sebe vrhnou. Jak to může dopadnout? Tak i tak. Kdo ví, proč se chtějí do sebe pustit a jak dlouho pokračovat.

Možností je plno.
Třeba se Goliáš jen baví vztekem Davidovým a čeká až mu horká hlava vychladne. Stačí mu natáhnout ruku a držet si Davida dále od těla. Ten se snaží obra zasáhnout, ale nestačí mů délka paží. A tak jen zlostně kope a mlátí kolem sebe. Když bude Goliáš dost chytrý a trpělivý, Davidovi za chvíli síla dojde a bude po boji bez jediného úderu, bez jediného zranění.

Samozřejmě to může být i úplně naopak. Vzteklý Goliáš se vrhne po připraveném Davidovi. Ten se lehce uhne, pak znovu a znovu. Stejný průběh a výsledek, jen v opačném gardu.

Dalších možností je plno, výsledek nejistý, ztráty možné. Dokud ten souboj neskončí, nedozvíme se důvod. A potom? Můžeme věřit vítězi, že si příčinu nepřikrášlil, nebo dokonce úplně nevymyslel? Že je to skutečně on, který měl pravdu?

Marcus m, vloženo 20:24:25  23. 10. 2008

Hádejte se tu, kdo chcete s kým chcete. Mávejte rozervanými prapory poražených armád na polámaných žerdích po libosti. Nejde mi o při, ale o svobodu. Svobodu pohrdání, výsměchu a opovržení rád každému ponechám, ať si si ji projeví po libosti. Sám se dopustím nanejvýš hovoru i kdyby to měl být jen hovor k sob. Tentokrát si tu budu povídat něco o gnosi, hlouposti a svědectví.


V něm byl život a život byl světlo lidí. To světlo ve tmě svítí a tma je nepohltila.

Vůbec se nakonec nedivím, že je dnes gnose v takové oblibě, ani tomu, že je právě tak vychvalovaná jako hluboce nepochopená, ba navzdory všeobecné úctě víceméně neznámá. Není to totiž vůbec nic nového. Tak už tomu s módními učeními bývá a bývat ještě bude.

Jen si to představme, doba kypí a blyští se kulty, mystérii a náboženstvími všemožných podob i tváří, rouch i obrazů. A mezi nimi se proplétá a na síle poznenáhlu nabírá bratrstvo, společenství, kult či sekta. Dostaneme-li se k nim blíž dobereme se nakonec možná toho, že za tím jsou nějaké věci, které jakýsi nemytý tesař naučil nějaké nečesané rybáře kdesi na východě impéria. Naučil je divné věci a nejdivnější na tom bylo, že ty na věci tu i onde tací i onací lidé slyšeli.

Toho si kdekdo všiml. Vedle těch, kteří se přidali byli tací, kteří naslouchali a přemýšleli další, kterým to vrtalo hlavou. Z těch to to bylo jedněm protivné, další tomu chtěl pomoci, jiní se chtěli jen bavit. Na jednom se ovšem všichni tři shodovali: s tesařem a rybáři do lepších salonů nemohli. A tak začali z rukávů tahat a do traktátů sepisovat něco onačejšího. Sfér, kůrů, vznešených duchů a nejskrytějších pravd přibývalo každým dnem. Ovšem, jak by nám každý z nich zdůraznil, poté co by si nás vzal stranou, nebylo to nic obyčejného. Nic tak všedního, co bychom slyšel hulákat z nároží nebo, jak prý ti rybáři říkali, vyvolávané ze střech. Ne, ne, ne tohle byly vznešené věci, které by nám něm někdo řekl jen proto, že nás zná nebo, že na nás vidí, že jsme z těch, kdo pro tyhle věci mají smysl.

Jenže nakonec to ulice vyhrála, ti tupí nohsledi rybářů a ještě tupější stáda ploužící se za nimi nechtěli slyšet o božské jiskře, nezajímalo je kolik je nebeských sfér, kdo v nich přebývá a jak přesně se k nim dostat a mezi nimi přecházet. Tolik spisů bylo k povznesení a poučení a jen čtvero evangelií si ti primitivové nechal a to ještě si vybrali tak, aby jim zůstaly jen ty nejnudnější řeči a nejbanálnější příběhy.

Takhle aspoň první křesťanská staletí popisují ti, kdo se nikdy nesmíří s dějinami a vítězové pro ně budou vždy zvrácení zločinci. Na křesťanské pravověří nahlížejí asi tak, že první koncily starověké církve byly horší než stalinské sjezdy (a pak už bylo jenom hůř). Kdokoliv byl odsouzen, musel být hrdina, každému zavrženému názoru dodává anathema punc autenticity a zvláštní hloubky. Stará gnose i její noví hlasatelé se velmi podobají v jednom: z jejich učení se zkrátka hloupne.

Čím to pak bylo, že uspěli rybáři hlásajícího z nároží potupně utraceného tesaře. Přesvědčili že v něm byl život a život byl světlo lidí. A dokázali, že to světlo ve tmě svítí a tma je nepohltila. Což mimochodem zapsal možná apoštol Jan, možná Marie z Magdaly, možná tchyně prasynovce jejího vnuka a nebo ještě někdo jiný. Positivní důkaz autorství prozatím postrádáme, ale chováme naději, že nám jej přinesou badatelé.

A jak se jim to mohlo podařit? Pro existují dva nebo vlastně tři důvody. Jednak s nimi ten podivný tesař pořád byl, oni to aspoň tvrdili a věci, které se kolem nich občas děly, svědčily, že jim jakási podivuhodná moc skutečně nadržuje. Zas a znova se taky ukazovalo, že příběhy a řeči zaznamenané v jejich spisech nebyly až nudné a banální jak se přátelům vznešené, ve skrytu sdělované moudrosti zdálo. Říkali tomu slovo života a a k němu se vztahovala ještě jedna okolnost, na kterou poukázal právě Jan, nebo možná Marie nebo něčí tchýně, vnuk či strýc. „Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme na vlastní oči viděli, na co jsme hleděli a čeho se naše ruce dotýkaly, to zvěstujeme.“

Gnose musela prohrát. Byl to, místy mohutný či aspoň vynalézavý a podmanivý, plod lidské mysli či v horším případě výmysl. Soutěžila s věčnou moudrostí, která založila svět a posléze se do něj vtělila v konkrétní chvíli, ba v konkrétním těle.

Gnose musela prohrát. Právě jako pouhá myšlenka, v horším případě výmysl. Soutěžila se myšlenkou podpořenou svědectvím a zkušeností. Gnose zaměstnávala mysl, tesařovo učení šířené rybáři zaměstnávalo člověka.

A zaměstnává je způsoby jimž salonní rozptýlení a kabinetní umění gnose činí současně nepatrným i přitažlivým. To obojí pro velikost úkolu, který tesař na rybáře složil. Dozvěděli se od něj, že budou pokládáni za válečníky, nebo se jim aspoň bude vyčítat, že rekrutují do armády. Dozvěděli se, že na obojím je něco pravdy. Dozvěděli se také, že bitva v níž bojují je sice rozhodnuta, ale ještě neskončila. Tesařova představa vítězství je taková, dozvěděli se rybáři, že až bitva skončí bude na válečném poli jen jedno vojsko pod jedněmi prapory. A že je na nich, aby se o to postarali a tu druhou armádu ne zničili, ale získali, jeden po druhém jednoho po druhém. A to tak, jak si zapsal Jan, Marie nebo někdo jiný neznámého jména, ale jasného slova. „Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme na vlastní oči viděli, na co jsme hleděli a čeho se naše ruce dotýkaly, to zvěstujeme.“

Rybáři dozvěděli i to, že na jejich slovo budou lidé reagovat všemi možnými způsoby, že všechny neosloví a všude neuspějí a všechny nezískají. A tak tu dodnes chodí po bojišti. O výsledek strach nemají a vědí, že když se začnou bít, začnou prohrávat. Nemají strach ze svých protějšků, ale o ně. A vědí, že každý, kterého získají je vítězstvím tesařovým a každý, kterého zaženou je jejich porážkou. Přesto dál chodí po bojišti a snaží se říct jen tolik, že bitva je rozhodnutá, i když neskončil a že je na každém, který prapor zvolí.

« ««   78   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php