 |
Pravděpodobně jsem už definitivně zešílel, ale pustil jsem se do překladu jedné z nejlepších Chestertonových knih, Věčného člověka (Everlasting Man). C. S. Lewis, což byl pán, který v téhle branži trochu věděl, o čem mluví, ji označoval za jednu z nejlepších populárních obhajob křesťanství a jednu z deseti knih, které nejvíce ovlivnily jeho smýšlení.
Je to poněkud delší text, proto plánuji, že jednotlivé kapitoly snad stihnu věšet na web po týdnech.
Posuďte, zda vás zaujme ta první. Třeba bude tahle či některá příští i pondětem k diskusi.
Maličká ochutnávka, či podráždění.
"Nejlepším vztahem k našemu duchovnímu domovu je být k němu tak blízko, abychom ho mohli milovat. Ale druhé nejlepší místo leží tak daleko, kde už nejsme s to jej nenávidět. Tyto stránky mají dokázat, že i když křesťanství nejlépe posoudí křesťan, druhým nejlepším soudcem by byl někdo více podobný konfuciánovi. Vůbec nejhorším soudcem je ten člověk, který má dnes své soudy nejvíce připravené. Je jím špatně vzdělaný křesťan, který se postupně mění v špatně naloženého agnostika, zapleteného do konce hádky, jejíž začátku nikdy nerozuměl a sužovaný jakousi dědičnou nudou a otráveností s nimiž si neví rady a předem se cítí unaven něčím, co nikdy neslyšel. Neposuzuje křesťanství s takovým klidem, s jakým by se jím zabýval konfucián a neposuzuje je tak, jak by soudil konfuciánství. Nedokáže si představit katolickou církev vzdálenou tisíce mil pod cizí jitřní oblohou a soudit ji stejně nestranně jako čínskou pagodu... Bylo by filosofičtější nezaujatě upírat zrak na bonzy, než stále a bezúčelně hudrovat na biskupy. Bylo by lepší projít kolem kostela, jako by to byla pagoda, než bez přestání postávat v předsíni, neschopen jít buď dovnitř a pomoci nebo odejít ven a zapomenout. Těm, pro které se se pouhá reakce takhle stala hotovou obsesí se vší vážností radím, aby si dali tu práci a pokusili se představit si dvanáctero apoštolů jako Číňany. Jinými slovy těmto kritikům doporučuji, aby se pokusili být ke křesťanským světcům tak spravedliví, jako by to byli pohanští mudrci."
Ale než začnete případně psát ostré repliky, přečtěte si prosím tu úvodní kapitolku celou. |