 |
Aes Sedai: "No jo, jasně, věda dává odpověď na všechny otázky, ve všem má jasno a dva vědci z jednoho oboru se v ničem nepřou"
Samozřejmě, že se vědci přou, ale protože se shodli na metodě, jejich názory na daný problém s postupem času konvergují.
Eva: "A pak představa Pí o poznání Boha: člověče, nelze věřit jenom proto, že Ti o Bohu někdo řekl. To může být maximálně víra dítěte. Pokud máš skutečně věřit, je potřeba osobní prožitek, vztah, rozmlouvání, prožívání - pokud Boha takhle necítíš a aktivně nepoznáváš, víra umře, vytratí se, přestane ti dávat smysl."
To není v rozporu z ničím, co jsem napsal.
Pirosh: "Myslím, že věda a víra jsou dvě věci, bez kterých nemůže společnost fungovat...víra jí dodává hodnoty, určuje její směr."
Víra znamená přijímat jako pravdu něco, co nemám nijak objektivně podloženo. Nevidím jediný důvod, proč bysme měli hodnoty a směr společnosti určovat takto.
"na druhé eugeniku a různé antroporasové teorie."
Věda je způsob poznávání světa, eugenika je jeden ze špatných způsobů aplikace takto nabyté znalosti. Ano i s kuchyňským nožem můžeš někoho pobodat. Antroporasové teorie mají k vědě stejný vztah, jako numerologie k matematice.
"Slepě věřit tomu, že věda je neomylná a její závěry jsou vždy správné je nesmysl."
Souhlasím, netvrdím, že věda je neomylná, tvrdím jenom, že to je jediná metoda, která není absolutně omylná.
PetrKor: "Jen tak pro srovnání - četl sis někdy nějaký jiný tři tisíce (!!) let starý zákoník? Zjistil bys, že tresty smrti, upálení a otroctví byly v té době naprosto běžné věci."
A přesně proto bysme neměli čerpat moudrost z tři tisíce let starých zákoníků.
"zajímavé je, že ti vadí 24.16 (trest smrti za rouhání) a nevadí 24.17 (trest smrti za vraždu)"
Ano, nejsem proti trstu smrti obecně, jenom v absurdních případech.
"K tvojí poznámce o Měsíci - smysl lidského života se nepodařilo zjistit v laboratoři :P"
To se snažím změnit.
"A k tvojí poznámce na závěr - věda a víra, jestli sis nevšiml, se zabývají každá jinou složkou skutečnosti - čili věda věcmi které se dají změřit a víra věcmi, které se změřit nedají (popiš mi empiricky lásku :) )"
Není tomu tak dáno, co nikoho nenapadlo změřit teplotu, bylo prostě buď teplo, nebo zima, subjektivní pocit. Potom přišel nejaký chytrý pán a vymyslel teploměr. Stejně tomu bude i s láskou.
"No a ještě k tomu určování skutečnosti podle vědy: Pokud se nepletu, tak právě vědecky uznávaná teorie relativity ukazuje, že skutečnost je sice jedna, ale náš popis skutečnosti vždy vychází z našich subjektivních podmínek (navíc kdo je to ta paní Věda? :P )"
To je dost brutální misinterpretace teorie relativity. |