14:52:57
08. 07. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   65   »» »

J.D.P., vloženo 12:22:57  28. 07. 2009

Ale no tak Marcusi, preci te takovy primitiv jako ja nemuze vytocit. Vzdyt co znamenaji slova jakehosi neznalka zabedneneho? A to ze se dokonce odvazuje tvrdit neco jineho nez ty?:o)... Ale bozinku, to je tak neohleduplne a nevzdelane. Dokonce bych si dovolil citova Cimrmanovu hru Vysetrovani ztraty tridni knihy: Je to takove... nepekna vec. :o)...

Aes: nesnazim se neci viru hanet, ani omylem, jsou tu lidi, kterych si vazim a se kterymi bych se velmi rad seznamil osobne. nicmene jsou tu taci, kteri si proste mysli, ze sezrali veskerou moudrost sveta a to jim dovoluje hlasat svoje nazory a nebrat ohledy na to, ze si nekdo muze myslet neco jineho. A ze dokonce ani nemusi verit v boha tak jak ho vnima krestanstvi:o)))

verlit, vloženo 12:05:48  28. 07. 2009

No alespoň Marcus nahradil slovo "kmán" slovem "existence" :-)

Aes: No to je právě ta otázka - pokud jsi k něčemu předurčena už v hodině svého zrození - a víš o tom, pak ti sice zbývá svobodná vůle "přijmout" nebo "odmítnout", ale ta volba už je přece jen ovlivněná tím faktem, že odmítnutí znamená porušení něčeho, co bylo rozhodnuté bez dotyčného. (A vždycky zůstane věta "Bože, proč jsi mě opustil", pro kterou jsem sice četla několik geniálních výkladů, ale příliš mě nepřesvědčily).

Aes Sedai, vloženo 11:56:52  28. 07. 2009

Verlit: Pokud to bereš z čistě lidského hlediska, pak by bylo "možná". Ale nemůžu to brát z lidského hlediska. On sám několikrát naznačuje svůj konec. Tzn. že o něm věděl, přijal ho. Jediná "manipulace" byla v tom, že se narodil. :) Situace se nehrotila, ono to k ní od jeho narození prostě směřovalo, bylo to jeho poslání, on to tak chápal a přijal to tak.

Marcus: Ale no tááák... chápu, že věci víry jsou osobní, citlivé téma a že ta hana tu někdy může setsakra bolet. Ale my se přece nenecháme vytočit k nějakým útokům, ne? ;)

Marcus m, vloženo 11:48:26  28. 07. 2009

Tak já to řeknu ještě jedno a věcněji, jsou tu nejméně dvě existence, které potřebují, co nejdřív, zmlknout a dát si náležitou studijní pauzu. To proto, že se každým dalším slovem víc zesměšňují. Že tím případně mohou někoho pobouřit nebo pohoršit je druhotné a přehlédnutélné, ve srovnání s tím, jak se dokáží znectít. V prvním případě ad hominem kázáníčky o dobrém mravu a správném stylu a v druhém tím, že se vší rozhodností tvrdí dokonalé nesmysly.

verlit, vloženo 11:28:50  28. 07. 2009

Aes: To je otázka. Byl vmanipulovaný do situace, kdy už bylo jediným východiskem nakonec souhlasit. Rozhodně neměl možnost to zvážit dřív, než se situace tak vyhrotila.

Marcus: Potěšilo mě, že jsi svůj příspěvek adresovaný JDP smazal.

Aes Sedai, vloženo 11:24:35  28. 07. 2009

Verlit: Ano, měl na výběr. Kdyby chtěl, nemusel to udělat.

J.D.P., vloženo 10:53:42  28. 07. 2009

MArcusi: tvuj prvni odstavec naprosto uzasne sedi na tebe. uvedomujes si, ze jediny kdo tu nekoho neustale cituje a kdo zbozne preklada a vklada Chestertona si ty?? Co kdyz ty sam jsi zaslepeny a diky tomu papouskujes jalove nesmysly pokud ne rovnou podle lzi? A nerikej mi, ze ty mas pravdu jen proto, ze Bible je natolik stara a natolik odvykladana:o).

Pokud budu verit, ze kolem zeme rotuje na obezne draze cajova konvice, mel bych dokazat ze tam opravdu rotuje abych ke sve vire v cajovou konvici privedl i ostatni. zduvodneni, je to tak protoze ja tomu tak verim, je pro me znacne nedostatecne.

A pokud reagujes polovedome, prosil bych si priste reakci pri plnem vedomi, nerad neco probiram s clovekem v polospanku, je to neslusne a nepripadne:o)

verlit, vloženo 10:17:30  28. 07. 2009

JDP: To by mohla být zajímavá povídka :-) Podobně jako (myslím, že už literárně zpracovaný) námět, co by se stalo, kdyby svoji historickou úlohu odmítl splnit Jidáš :-)

Marcus m, vloženo 10:14:57  28. 07. 2009

Myslím, že nabídky doporučení zajímavých knih od lidí, ze kterých očividně patřičná četba udělala maličké váčky přetékající žlučí a kypějící záští nevyužiju. Už proto, že je to očividně četba vedoucí k zaslepenosti, papouškování jalových nesmyslů, pokud ne rovnou podlých lží (to není případ téhhle konkrétní diskuse, to je ale podružné).

Na pokrytecké mravokárné kýče hrozící děsivým osudem odpovídat nebudu. A když mluvím o eugenice v této souvislosti, vím co říkám. Člověku, který se rozhodl stát spojencem notorických, vědomých a především cílevědomých lhářů, podvodníků a vůbec nepřátel lidského rodu, je to ovšem zbytečné vysvětlovat.

Pokud jde o srozumitelnost mých příspěvků. Nejde tu o moje podvědomé reakce, ale o reakce, polovědomé, kdo buď nechtějí rozumět, nebo jsou v řadě věcí, do kterých přenáramně často, rádi a kromobyčejně hlučně strkají čenichy a pařáty ignoranti. Někdy mám dojem, že záměrní a často se mi zdá, že jsou na to hrdí. Jejich problém.

Z to pak mimo jiné povstávají i roztomilé momenty, co je jak "podle Bible"

V tomto případě, samozřejmě najdeme

"Je pro vás lépe, aby jeden člověk zemřel za lid, než aby zahynul celý národ." (J 11, 50).

A teď si, milé děti, za domácí úkol zjistětě, kdo to řekl, proč a jak se ta slova mají k Ježíšově smrti na kříži.

J.D.P., vloženo 10:06:21  28. 07. 2009

verlit: vzdycky se muzes rozhodnout jinak:o). Predstava, ze se Jezis na posledni chvili rozhodne se neobetovat :o)... to je teprve namet na scifi povidku:o).

A souhlasim s Hallornem.

verlit, vloženo 10:00:29  28. 07. 2009

Nooo, zas tak dobrovolné nebylo. Copak měl na výběr?

Aes Sedai, vloženo 09:49:54  28. 07. 2009

Jenže to bylo dobrovolné rozhodnutí. Jeho dobrovolné rozhodnutí to podstoupit.
Něco jiného je chtít se obětovat a něco jiného obětovat. A jsme zase u Sofiiny volby, jak už jsme kdysi řešili jinde. ;)

verlit, vloženo 09:31:38  28. 07. 2009

No kdybychom to brali podle bible, tak ano. Nakonec to je celý princip Ježíšova ukřižování, ne?

Aes Sedai, vloženo 09:05:24  28. 07. 2009

Hallorn: Pokud beru embryo jako člověka, dostávám se do dilematu: lze obětovat jednoho člověka pro blaho jiných lidí?

verlit, vloženo 08:30:02  28. 07. 2009

Marcusi, tvůj problém není kousavost, ale totální nesrozumitelnost :-))
Je tu mnoho kousavějších autorů, ale v nesrozumitelnosti bezkonkurenčně vedeš - ovšem pouze v příspěvcích, které se týkají náboženství, v ostatních místnostech píšeš srozumitelně a zajímavě. Na copak je asi tohle tvá podvědomá reakce? :-))

Hallorn, vloženo 01:13:41  28. 07. 2009

Z jednoho embrya lze vypěstovat buněčná linie, která se potom dá používat prakticky donekonečna. Tzn. jeden "zmařený život" bude moci zachránit tisíce, desetitisíce, miliony životů. Nevím jak pro vás, ale pro mě je to přijatelná cena.

Člověk, který nepochopí, proč někdo vkládá své naděje do "myšky třepající nožkama" zřejmě nepochopí nikdy nic a budíž mu odpuštěna i sentence typu "lidé propadlí eugenickému myšlení chtějí mnohem víc vylepšovat a zdokonalovat než pomáhat." Zřejmě chlapče nechápeš pojem "eugenika" a jeho souvislost, resp. nesouvislost s právě probíraným tématem. Ale to nevadí, to spraví dobrá kniha. Já ti jen, Marcusi, přeju, aby tvůj život nebo život tvých blízkých nikdy nezávisel na třepotajících se laboratorních myškách. Nemusel by ses díky lidem, podobně smýšlejícím jako ty, dočkat.

A továrnu na embrya si nechte do sci-fi povídek.

Aes Sedai, vloženo 23:01:50  27. 07. 2009

Já to řeknu po svém, jak to cítím já. Pokud jde o vzniklé embryo, je to pro mě nepřijatelné. Pro mě je to už nový život, nový člověk - a ano, v tom případě bych volila radši smrt. Nechtěla bych být zdravá na úkor něčího života.
Je tam právě ta jedna hrozně zajímavá otázka: Fajn, teď možná budou zpracovávat zbylá embrya, která by jinak byla zlikvidována. Ale co budou dělat, až dojdou? Přestanou s výzkumem? Myslím, že ne. Naopak, budou tlačit na to, aby se legálně rozjely jakési "továrny" na embrya...

Nemám ovšem nic proti výzkumům v této oblasti, pokud se hledají jiné cesty, než "hotová" embrya. Řečeno děsně neodborně, ale snad chápete, co jsem tím chtěla říci.

Marcus m, vloženo 22:28:07  27. 07. 2009

Ztrácíte nervy příliš brzy a očividně nejpozději tam, kde se moje očividně nepřijatelná a nesnesitelná kousavost z textu vytrácí. Jinak řečeno, dál už je to víc k věci a míň proti na citlivost pečlivě šlechtěné srsti.

Pseudomorální patetické kýče převlečené za otázky přejdu bez odezvy. Z jediného důvodu, kdybych byl tak hloupý a vzteklý, jak vypadám, tak bych svedl smečovat podobnou ráží rovnou na základní čáru....a pak musel poslouchat reklamace na to, jak hnusných manipulací a morálních kýčů se tu drze dopouštím a navíc v obzvláště odpudivém kontextu.

Proč tvrdím, co tvrdím, jsem už vysvětlil a mohl si to přečíst každý, kdo byl tak velkorysý, že se bez újmy a fatálního vyčerpání přenesl před úvodní čtyři odstavečky.

Zcela záměrně odmítám ckoliv říkat k osobní situaci kohokoliv, když mluvím o fatálních etických problémech určitého druhu bádání a počínajícího komerčního vývoje.

Mohu, smím a budu mít poznámky jen k tomu, co může korigovat jisý úhel pohledu nebo očekávání. V tom odkážu na závěr mého předchozího příspěvku.

A dodám už jen jedno. Výzkum a vývoj založený na výrobě a likvidaci nenarozeného lidského života není ani jediný, ani nejspolehlivější směr bádání v tomto oboru. Je ovšem nejpodporovanější a mezi jistým druhem expertů patrně nejoblíbenější. To neomlouvá ani je, ani jejch oblíbenou metodu, ani upozaďování alternativ.

verlit, vloženo 21:20:59  27. 07. 2009

Já se ztratila až u "tance trhavých pohybů" :-)

J.D.P., vloženo 21:17:06  27. 07. 2009

MAte k tomu nekdo dovysvetlujici poznamky? Protoze ja se jako obvykle ztratil pri treti vete:o)...

Jediny co jsem perfektne pochopil, je klasicka narazka na me,protoze sem natolik prizemni ze verim tomu, ze by jednoho mohl clovek po urazu patere a preruseni michy ne treba fungovat uplne normalne, ale rozhodne daleko kvalitneji nez bez toho, ze by podstoupil lecbu zalozenou na vyzkumu embryonalnich kmenovych bunek. Nebo bys byl Marcusi vdecny svemu bohu za to, ze te nechal mrkat ocima a mozna dychat svepomoci??

Ano radeji budu podporovat vyzkum na embryu nez na citicim a trpicim zvireti.... i kdyz to bez nich zatim bohuzel nejde.

Polozim jednu otazku. Pokud by ti lecba zalozena na vyzkumu embryii a jejich rozebirani mela zachranit zivot a jina varianta by nebyla... zvolil bys smrt?

« ««   65   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php