18:21:30
07. 07. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   60   »» »

J.D.P., vloženo 07:16:11  25. 08. 2009

Aes: V tom pripade chapu:o).

MArcus: U nekterych nazoru se neshodnu ani s vlastnim taborem :o)... Ono to bude tim, ze si utvarim vlastni nazor a jen slepe neprebiram(coz se neda rict o tobe)

Aes Sedai, vloženo 23:40:18  24. 08. 2009

To jsou dost zajímavé otázky, můžu je předložit v práci :), ale teď je tam děsný frmol, takže si asi chvilku počkáš/te... já nejsem teolog, nechala bych to povolanějším. ;) Pokud vás teda zajímá "odborný" názor...

verlit, vloženo 23:28:58  24. 08. 2009

A omlouvám se za překlepy, je pozdě a jsem utahaná jako kotě.

verlit, vloženo 23:28:07  24. 08. 2009

Dřív než zase po sobě začneme házet trolly a hovězím dobytkem, přece jen bych se ráda vrátila k diskuzi, která mě zajímá -

když na chvíli odhlédneme od toho, že to má mj. vliv na definici toho, kdy se stává zárodek člověkem a vrátíme se čistě k otázce nesmrtelné duše.
Nikdy mi nebylo tak docela jasné, jak to s duší vlastně je. Je do zárodku bohem jaksi implantována, vloženam, nebo je od začátku jeho součástí? Pokud ano, kde se tedy vlastně bere? A je duše jako taková už hotová nebo postupně během života dospívá, stejně jako tělo?

Pokud je hotová, jaktože si není sama sebe vědoma už od začátku? Malým dětem trvá zhruba tři roky, než objeví pojem "já". Co to znamená z hlediska duše? Je tím omezením nedokonalost těla nebo nutnost vývoje duše.

Že se duše nějakým způsobem vyvíjí, to je jasně dané. Jinak by nehrálo roli, jestli je člověk dobrý nebo špatný ("prodá duši", očistí se atd.), čímž by ztrácela smysl většina křesťanského učení.
Pokud se ale takto vyvíjí, kde se berou ty "volné" duše, které se rodí? Znamená to, že je bůh stále průběžně tvoří nebo má nějakou nekonečnou databanku a stvořil nekonečný počet duší v rámci sedmidenní akce a od té doby odpočívá?
Recyklaci, se kterou počítají jiná náboženství, v křesťanství nenajdeme, ale na ty otázkym, které jsem položila výše, jsem zatím odpověď nikde neslyšela. Existuje nějaká? (Myslím v rámci křesťanského učení)

verlit, vloženo 23:12:50  24. 08. 2009

Teda ta okřídlená slova se samozřejmě týkala Pythonů.
Copak, Marcusi, už máš zase problém? To tu dlouho nebylo.

verlit, vloženo 23:12:06  24. 08. 2009

Jo, jo :-) Okřídlená slova!

When Martin Luther nailed his
protest up to the church door in 1517, he may not have
realised the full significance of what he was doing. But four
hundred years later, thanks to him, my dear, I can wear
whatever I want on my John Thomas. And Protestantism doesn't
stop at the simple condom. Oh no! I can wear French Ticklers
if I want.

Marcus m, vloženo 23:11:47  24. 08. 2009

A tohle si poslechnou zase voni, jejich jemnospanstva, pokud se o trollí pakáži dá něco takového s vážnou tvář říct, i kdyby se oblíkali do kdovíjaký parády.

A proč jim pouštím zrovna tohle? Vědí, teda voni nevědí, ale tak koukaj, pokud mají čím. Takhle vypadá voják na ztracený vartě, když s ultima ratio regum, začínaj a ne končej. Kraválu to nadělá, výsledek žádnej....a protože nakonec už pak nemaj, nic tak stojí s flašinetem a točej kličkou. Tak ať si to vašnostensva ve zdraví užijou.

ACE, vloženo 22:45:50  24. 08. 2009

To se nedá nedoplnit překladem ;-)) ... všechny katolické pany a panice neangličtináře, tedy ty co ještě neomdlely při poslechu důrazně varujuji před roklikáváním tohoto odkazu ;-D http://www.waco.cz/mageo_123_20030410_1212.htm

Hallorn, vloženo 22:44:01  24. 08. 2009

Nemůžu nevzpomenout v této dojemné chvíli Monty Pythony a jejich Smysl života. Mám na mysli toho katolíka, co má doma několik desítek dětí, protože odmítá používat kondomy, a nakonec děti prodá na pokusy.

http://www.youtube.com/watch?v=U0kJHQpvgB8

A co na to protestanti:
http://www.youtube.com/watch?v=ifgHHhw_6g8&feature=related

ACE, vloženo 22:30:55  24. 08. 2009

Úplně nechápu vytahování fašizujících článků - že se patrně nejedná o názor toho zmiňovaného politika, obzvláště ne v takovém duchu jak je vybarvován je zjevné - jakožto argumetnu pro to, aby se žena nemohla rozhodnout k tomu, že se zbaví v tu chvíli pro ni zatěžujícího schluku buněk.

Přenášení ducha dnešní doby mi také přijde docela běžné, učí nás tomu přece církev svatá již málem dva tisíce let. Přece jen takový kam vítr tam plášť tu za tu dobu předvedla jen málokterá organizace :-) A pozor, teď budu duchovenstvo obhajovat, já to považuji za naprosto správné a nevyhnutelné. Je dost těžko uvěřitelné aby se člověk i skupina lidí názorově nevyvíjela dle vědeckých pokroků a nových zjištění. Přece jen by bylo trochu směšné lpět třeba na tom, že země není kulatá a dalších podobných pikoškách, o upalování, mučení a genocidách kvůli názorovým odlišnostem nemluvě.

Tak to bysme měli tu trochu vzájemného moralizování za sebou a co to zkusit konstruktivně ;-)

Proč je pro křesťany tak důležité právě to spojení spermie a vajíčka? Tedy pochopil jsem správně, že tehdy by už měl mít budoucí člověk duši? .. Ono po tom splynutí dochází ještě k ledasčemu a může to s ním také rovnou skončit.

Jakožto ateista alespoň z pohledu řádného křesťana by mě strašně zajímali teze, pasáže z písma a případně další teologické prameny, které tak striktně zakazují - používání antikoncepce, případně potrat v odůvodněných případech (zejména vývojové vady plodu).

Vychází to celé z teze "milujte se a množte se"? Tedy z doporučení, které si někteří asi vykládají jako rozkaz. Potažmo, je z pohledu křesťanské morálky špatné když se někdo rozhodne pro potrat třeba právě proto aby v budoucnu mohl lépe počít a vychovat dobrého člověka, než když pro to nemá v danou chvíli podmínky ... tedy myslím, když jeho vlastní svědomí je čisté, protože třeba moc dobře ví proč a že za dobrým účelem tak činí? Proč by měl někdo jiný omylný ho soudit?

Prosím nejlépe o konkrétní odpovědi, citace a odkazy. Předem díky ;-)

Aes Sedai, vloženo 22:01:43  24. 08. 2009

J.D.P.: Myslím, že PetrKor to vystihl dobře. Bylo to myšleno tak, že když Clarice může nenarozený plod "poslat do kytek", může tak učinit i s právě narozeným dítětem, kterého "pošle do kytek" právě tím, že ho třeba uškrtí na pupeční šňůře.

Ono by mě docela zajímalo, když jsi mluvil o Východu, jak je třeba tam pojímána otázka začátku života? Nikde jsem na to nenarazila.

Marcus m, vloženo 21:05:30  24. 08. 2009

Clarice: podstatný problém s tou zdůrazněnou větou je v tom, že podmiňuje uznání jedince za lidskou bytost řádný vývojem a socialisaci po narození. Řečeno lidově: individuum se stává člověkem, někdy tou dobou, když jde do školky.

A když je od podívání a dávno zřejmé, že tohle individuum se člověk nestane....pak je možné ledacos, včetně toho, že dotyčnému jedinci bude projeveno totéž milosrdenství jako každému jinému těžce chorému živočichovi.

Mezi lidmi, kteří mají myšlení jemně vyladěné k tomu, aby precizně přenášelo nejnovější trendy ducha doby se ostatně již lze doslechnout, že infanticida byla běžným jevem v mnoha vyspělých starodávných kulturách, dodnes ji praktikují četné a rovněž svým vlastním způsobem vyspělé kultury a pokud jde o naše vlastní kulturní prostředí nastává čas, kdy se již daří překonávat zaostalá omezení a předsudky plynoucí z mocenské nadvlády křesťankých ideologií. A tihle průkopníci a mužové vědy se v tom průlomu bijí samozřejmě v prvním šiku.

Pokud jde o to tlukoucí srdce. Nakolik se mohu domnívat, pravdapodobně jde buď o nedomyšlenou velkoryost nebo ukvapenou formulaci. Doporučuji nastudovat propagandu vlastního tábora, než ji začnu šířit. Jinak by se mohlo stát, že by žena byla ukrácena o řadu měsíců, kdy by směla svobodně nakládat se svým tělem, jak se jí zamane. Takový je totiž rozdíl mezi okamžikem, kdy člověku začne tlouci srdce a chvílí, kdy se poprvé nadechne.

J.D.P., vloženo 20:56:44  24. 08. 2009

PetrKor: srovnavas nesrovnatelne. potrat je vedoma zalezitost(pokud k nemu nedoslo samovolne). je to velmi tvrde rozhodnuti. uskrceni na pupecni snure je nestastna nahoda.

PetrKor, vloženo 20:26:29  24. 08. 2009

Clarice: Můžeš jít na potrat, stejně jako čerstvě narozené dítě můžeš uškrtit na pupeční šňůře...

P.S.: Neboj - vůbec se mě nedotýkáš - jen se snažím poukázat na mezery ve tvé argumentaci :)

J.D.P., vloženo 20:25:16  24. 08. 2009

Aaaa a mame tu opet jen jedinou moznou odpoved, ktera je spravne :o))... Uz sem se bal, ze by nam nebyla vytycena cesta spravneho mysleni:o).

Zivot vznika a zanika neustale. je to kolobeh ktery nikdy neskonci a pokud se priklonim k vychodu:o) tak jen nekteri jedinci jsou odmeneni tim, ze se uz nadale nemusi vracet zpet do kolobehu.

A co se meho vnimani pocatku zivota tyce. NEjspis opet bude zavrzenihodny:o),ale zivot vnimam az od okamziku kdy se roztluce srdce.

Clarice, vloženo 20:22:29  24. 08. 2009

Jo, ta kurzíva má něco do sebe :).
V té době ale můžu jít na potrat. Zárodek sice dostane potřebnou péči a má naběhnuto na solidní vývoj, možná bezproblémový porod a možná dlouhý život, ale v minutě tohle všechno mohu poslat do kytek, čili stále trvám na tom, že i když uznávám vznik a vývoj života jako takového (pro potraty jsem), mám z toho dvojí dojem. A ten jeden znamená, že dokud mimčo nosím, neví se dne ani hodiny.

Marcus m, vloženo 20:07:13  24. 08. 2009

Takže se ptáte, kdy začíná život? Odpovědi jsou dvě, jednu tu dala tuším Eva a ty další si pak vymýšlí kdekdo, podle kdečeho....s odpovídající důsledky.

Přečtěte si kupříkladu tohle
„Pro biologa otázka, kdy začíná život lidského dítěte téměř nemá význam ani smysl, protože život trvá a trval od té doby, kdy na Zemi před několika miliardami let začal. Předchůdci vaječných a spermatických buněk, které vytvoří další generaci byli přítomni v rodičích už v době, kdy ti sami byli embryi. Pro většinu biologů není embryo či zárodek úplnou lidskou bytostí o nic víc, než je stavební projekt budovou. Má-li zárodek příležitost náležitě se vyvinout před narozením a dostane-li se mu nezbytných raných socialisačních zkušeností a dostatečně výživné potravy v klíčových prvních let po narození, vyvine se nakonec v lidskou bytost. Pokud některý z těchto podstatných prvků chybí, bude výsledný jedinec v určitých ohledech nedostatečný.“
zdroj (ano, je to web „konservativní“ a New York Times o tom nepíší, tak je to všechno zlá pomluva etc. )

Přečtěte si ještě jednou část označenou kursívou a domýšlejte co se jí rozumí a co znamená. Před, pravda věru, šestatřiceti lety ji napsal pán, který je dnes poradcem presidenta pro vědu a technologii, ředitel úřadu Bílého domu pro vědeckou a technologickou politiku a spolupředseda presidentovy rady poradců pro vědu a technologie. V roztomilém beltway-speaku je pan John Holdren „science czar“.

Jinak pokud by to někoho zajímalo, pak tady najde solidně dokumentovaný zdroj dalších názorů, jistěže opět z publikace z roku 1977, jímž byl spoluautorem, báťušky Holderna.

Dávám to sem ze dvou důvodů. Jednak jako vhled do jisté části nebo pramenů „vědeckého“ myšlení, které má dnes z povahy věci velký vliv na klíčové rozhodování v klíčové zemi a pak také jako pobídku k zamyšlení nad tím, do jaké míry je možné připustit, aby expertní mínění mělo v otázkách jako je tato nejvyšší či snad dokonce jedinou autentickou autoritu.

Clarice, vloženo 20:01:20  24. 08. 2009

Pardon, napsala jsem to dost neotesaně a možná se tím i někoho dotkla.
I můj synovec byl v inkubátoru a i když jsem věděla, že žije, stejně neměl vyhráno.

J.D.P., vloženo 08:51:08  24. 08. 2009

A koukam, ze sem odeslal nekompletni prispevek, ale tak to se mi holt obcas stava :o)...

Felix: moje visty prijdou do kremikoveho nebe. PRotoze zatim se k nim pokazdy modlim at uz se konecne nastartujou, pripadne at nespadnou :o)...

Felix, vloženo 06:36:48  24. 08. 2009

XP Prof do nebe, Wisty do pekla.
to podle toho, jestli se u nich uživatel jen modlil nebo je přímo proklínal, víš?

Hallorn: 100% souhlas

« ««   60   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php