23:56:20
03. 07. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   44   »» »

Aes Sedai, vloženo 22:37:00  04. 05. 2010

Popravdě řečeno, nemyslím si, že to, zda žije sexuálně či nikoliv nějak ovlivňuje účast na mysteriu... Myslím, že je to spíše věc duchovního vyzrání, přátelství s Bohem, vnímání toho poslání - a to by nemusel ovlivňovat zrovna celibát. Dle mého cítění.
A ano, i v historii byli lidé zasvěcení, kteří žili jen pro náboženské úkony - ale na druhou stranu v mnoha jiných náboženstvích bylo právě milování součástí přímo obřadů, bylo vyvýšeno na něco posvátného. Takže zase záleží na úhlu pohledu.
A nemyslím si, že tu jde jen o sexualitu. Jde o blízkost druhého člověka, oporu, pohlazení.
Samozřejmě že neodsuzuju celibát. Jen se mi nelíbí, že to musí být podmínka k tomu, aby mohl být knězem. Protože prostě někdo je stvořený k tomu, žít o samotě, jiný ne. Ale musí mít kvůli tomu menší schopnost být dobrým knězem?
Nepopírám, že manželství přináší mnoho problémů - např. problémy v rodině, rozháranost mezi posláním kněze a manžela, apod. Ale problémy jsou i v celibátu, osamělost, touha po dětech, apod. Takže vše má své pro i proti. PRoto bych to radši viděla jako dobrovolné, ne jako povinné.
A s tím, když někdo nevydrží, aby nebyl odsuzován, ale prostě dostal v církvi jinou funkci.

A s tou poslušností je to fakt, asi jsem ještě nedospěla k tomu, abych něco takového přijala a chápala.

verlit, vloženo 22:33:26  04. 05. 2010

Ono je to samozřejmě strašně individuální, ale pro mě by byl zase mnohem větší morální autoritou a člověkem, za kterým bych šla pro radu a respektovala ho ten, kdo sám zná vztahy z osobní zkušenosti.

Celibát je pro mě něco nepřirozeného až morbidního, asi podobně jako v některých lidech vzbuzuje neučitý (nebo i určitý) pocit odporu homosexuální sex nebo tak něco.

Eva, vloženo 22:26:22  04. 05. 2010

Jo, s pošlusností bych asi měla ten největší problém. Vybavuju si, jak jsem četla nějaký krátký životopis Edith Steinové - taková inteligentní ženská, filosofka - a ona pak v klášteře musela poslouchat ženské, které jí v tomhle ohledu nemusely sahat po kotníky... no, asi to pro mi bylo dost drsné cvičení v pokoře a poslušnosti ...

K těm ženatým kněžím mě napadá jen taková krátká poznámka: pokud je budeme brát jen jako mužské zastávající funkci, tak ať jsou spánembohem ženatí. Ale pokud od kněze čekám, že to bude zasvěcená osoba, která má mimo jiné účast na mysteriu - hmmm, hmmm, nevím. Hele, my jsme tady asi strašně zmaterializovaní, ale na co by byly všecky ty úvahy o spiritualitě, různých energiích těla a ducha - celibát přece není u duchovních osob významný jen v křesťanství. Co druidové, vestálky, budhističtí mnichové? My se snažíme všechno racionálně vysvětlit, a myslím, že zrovna v oblasti sexuality jsme si příliš zvykli hledět na ni jenom co se týče toho tělesného a praktického.
Vzpomněla jsem si na článek v nedávném Respektu, kde se zrovna dotkli tématu, že zatímco třeba v budhismu a hinduismu cvičí techniky, které se snaží s energií sexuality pracovat a nějak ji směrovat, využívat jiným způsobem, našim kněžím se řekne, že to prostě musí nějak vydržet a poukáže se na Ježíšův příklad a Pavlova doporučení. Fakt fajn.
Potom je ale asi třeba si začít zvykat, že kněží bude málo, třeba budou putovní, a většinu jejich funkcí převezmou laici. Sv. přijímání jednou do roka, křty o velikonocích a pod. :-) (to taky jen tak z legrace...ale asi to tam směřuje)

Aes Sedai, vloženo 21:05:41  04. 05. 2010

Ale jinak to berte s nadsázkou, dělám si z toho legraci, ale kdo ví, co bude... ;)

Aes Sedai, vloženo 20:26:15  04. 05. 2010

Poslušnost. :P

Hallorn, vloženo 15:12:52  04. 05. 2010

Aes: Který by byl ten druhý slib? :-)

Aes Sedai, vloženo 20:55:38  02. 05. 2010

Kdybych byla chlapem, určitě bych změnila církev, abych mohla být i kněz, i mít ženu a děti. :))

Co se ženských řeholí týče, nevím, kterou bych si vybrala. Nikdy jsem moc nerozuměla kompletativním řádům, nějak jsem nechápala jejich smysl. Až teď jako starší na to koukám jinak.
Jinak by byli rádi ze mě měli oblátku, první v ČR, ale nějak se na to necítím, říkala jsem jim, že by mi museli zrušit dva ze čtyř slibů, abych do toho šla. ;)

Eva, vloženo 13:14:59  02. 05. 2010

Chjo, škoda že ten pořad dávají v tak blbou dobu - to jsme většinou venku. Ale koukám, že mají videoarchiv, tak až někdy budu mít dlouhou chvíli, zkusím na to mrknout.

Jak jsem tak uvažovala o tom kněžství (jo, taky jsem došla k jedinému rozumnému důvodu, který vidím v povolání; osobní prestiž v tom dnes bude těžko), tak já být chlapem, určitě nechci být knězem, ale s vysokou pravděpodobností bych skončila jako řeholník - benediktýn. Jejich Modli se a pracuj by mi prostě k naplněnému životu stačilo... čím víc o tom přemýšlím, tím víc to tak cítím. Ale že jsem ženská a ženské řehole mi nikdy moc neříkaly, tak z toho nic nebude (zvlášť když už jsem jednou mamina, že).

Aes Sedai, vloženo 20:13:53  30. 04. 2010

Kdybyste chtěli více poznat ty, o kterých tu mluvím, zvu vás k zkouknutí pořadu Zasvěcení.
Jedno z míst, kde se natáčelo, jistě někteří poznáte - byl tam Velký kroměřížský sraz. :)
(Doufám, že se ta moje zlatíčka vytáhla, jsem zvědavá. :) )

http://www.ceskatelevize.cz/program/10213629490-08.05.2010-14:30-2.html

Aes Sedai, vloženo 22:27:54  25. 04. 2010

Nemělo, to máš pravdu.

No ti, které znám já, kteří jsou mí přátelé (takže to nemůžu vydávat za nějaký vzorec) mi vykládali, že vlastně nikdy netoužili být kněžími. Dokonce utíkali z ministrování, lumpačili... jako všichni kluci. Dva dokonce byli ateisté až do dospělosti, měli kariéru... Dokonce měli vážné známosti a uvažovali o manželství. A pak prostě ucítili, že jim něco v životě chybí a pocítili touhu stát se knězi.
Tomu se říká "povolání". Tak za tím šli. Ale víc by ti k tomu asi řekli sami. ;)

Spider, vloženo 22:19:36  25. 04. 2010

jo jasneze ne...ale stejnak je to strasny...zrovna u tehle by se to stavat nemelo...

uz se tesim az tam priste bude fotka Goberse :D

jinak co vubec chlapa tahne k tomu stat se knezem? (katolickym)

Aes Sedai, vloženo 22:09:21  25. 04. 2010

Spider: Nj, je to dost smutná situace, to co teď vyšlo najevo.

Ale nevím, jak to vychází statisticky vůči celku v porovnání třeba s ostatními povoláními.
Ale tvá rovnice buď věřící nebo pedofilní kněz rozhodně neplatí. ;) Rejpátko naše. :)

Spider, vloženo 20:48:24  25. 04. 2010

podle me je jen jedinej rozdil bud si verici a jsi jaks taks oka (pokud nejsi fanatik a nehodlas vychovavat sve deti: cituji kolegyni "in fear of god") a nebo jsi knez a obtezujes male chlapecky... ( http://zpravy.idnes.cz/belgicky-biskup-rezignoval-kvuli-sexualnimu-zneuzivani-chlapce-ph2-/zahranicni.asp?c=A100423_225917_domaci_iky )

nic proti Gobersovi...jen rejpu... ale je to proste fakt...tehle pripadu je way too much

Aes Sedai, vloženo 20:03:59  25. 04. 2010

Jasně. :) Ale pokud bys chtěl vědět víc a Gobers neměl čas odpovídat, musela bych odchytit někoho povolanějšího, aby ti ty rozdíly vysvětlil. Já se na to necítím. ;) Ale třeba to Gobers stihne. :)
(Rozdíly jsou i mezi katolíky.)

J.D.P., vloženo 19:50:23  25. 04. 2010

Kuju:o). A von je nejakej rozdil mezi envangelikem a tema dalsima?:o))...

Aes Sedai, vloženo 16:03:35  25. 04. 2010

Naši Poláci umí česky moc dobře. Až na jednoho. Ale je pravda, že Rakušanům šel náš jazyk do hlavy rychleji a bez přízvuku, který Polákům - ve větší či menší míře - pořád zůstává.

Gobers, vloženo 07:06:50  25. 04. 2010

J.D.P.: Ten duchovní, který zemřel při autonehodě, byl pokud si dobře pamatuju evangelík. Ne že by to tím bylo méně tragické, jenom aby nedošlo k mýlce...
A k druhému tématu: biskup může v cizí diecézi fungovat (např. biřmovat nebo světit kněze) pouze s výslovným svolením místního biskupa-ordináře.

A k té poslední jazykové otázce: Czy mnóstwo ksiądzów polskich w Republice Czeskiej bardzo dobze zna język czeski??

Aes Sedai, vloženo 13:56:30  20. 04. 2010

J.D.P.: "Půjčuje se", ale je třeba mít souhlas místních. Otázka je, jestli umí polsky, jistě arcibiskupa "zastoupí" nějaký z místních polských biskupů.

Lory, vloženo 13:39:05  20. 04. 2010

Poláci... Vůbec nevím, co k tomu říct... Je mi to líto, mrzí mě, co se stalo. Na tohle teď opravdu mají smůlu a... je to smutné :(

Spider, vloženo 12:15:46  20. 04. 2010

polaci maji ted neuveritelnou smulu...polaci priznejete cim jste se znelibili bohu...

« ««   44   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php