13:22:00
03. 07. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   42   »» »

verlit, vloženo 12:46:10  07. 05. 2010

Institut zpovědi mi vždycky připadal hrozně podivný. K čemu ten prostředník?
Pokud člověk věří v boha, pak se přece může se svojí lítostí obrátit přímo na něj.
Netuším, jaké se dnes ukládá pokání (asi to nebude "pomodlit se deset otčenášků, nebo ano??), ale to je čistě lidský výmysl. Při pohledu zvenku mi to připadá jako kombinace následujícího:

- posilování síly instituce oproti víře (potřebuješ kněze, bez něj se zpověď nepočítá)
- vytvoření obsahu, který bůh nepožadoval ani nedefinoval = stavění se na roveň bohu (tím míním ty otčenášky, pravidla pro zpověď a vlastně celý její insitut)
- lidé neumějí věřit v boha a kát se z hříchů "jen tak", potřebují k tomu berličky (v podobě kněze, zpovědi, něčeho hmatatelnějšího než abstraktní bůh)
- lidé potřebují, aby jim někdo "uložil pokání" zvenku. Proboha, proč? Pokud někdo upřímně svých hříchů lituje, tak to přece stačí. Pokud se sám rozhodne, že udělá něco dobrého, aby je vyvážil, tím líp. Ale opět nechápu, nač do toho zodpovědného a dospělého přístupu vkládat kněze, který to opět redukuje na "já ti teď řeknu, co máš dělat a ty uděláš".

Je mi mnohem bližší anglikánský model, který nic takového nezná.

Aes Sedai, vloženo 11:28:18  07. 05. 2010

Co je na tom mechanického? K tomu všemu potřebuješ mít osobní vztah k Bohu. Nejde přijít do zpovědnice se seznamem, jako na nákup, prostě to přečíst a hotovo. Tomu předchází osobní příprava.
Rozhřešení - kněz přemýšlí nad tím, co při zpovědi slyší, snaží se k tomu něco říci, třeba i povzbudit k nápravě, atd. No a svatí byli taky kdysi jenom lidé. ;)
Jasně, někdo to může brát mechanicky, ale to asi pak vypovídá o jejich vztahu k Bohu, který může být mrtvý, či nějak poškozený - a své katolictví dávají na obdiv bez toho, aby ten vztah opravdu měli.
Pokud teda chápu dobře tu tvou otázku neotázku...

Orki, vloženo 09:41:56  07. 05. 2010

Prosím, neberte to jako urážku (navíc tomu fakt nerozumim), ale právě katolické křesťanství mi připadalo vždycky strašně "mechanické" -zpovědi, rozhřešení, svatí atp...

Aes Sedai, vloženo 08:18:22  07. 05. 2010

Eva to vystihla, to jsou i mé pocity.

Eva, vloženo 08:14:38  07. 05. 2010

Na druhou stranu jsou místa, na kterých se modlí tak nějak snáz. Některá k tomu přímo vyzývají. Pamatuju si takové silné pocity ve Vézelay, pak kdesi v Alpách, na břehu jezera Reichenau... Tady se stejně nejradši modlím, když jedeme s dítětem na procházku, malej usne, a mezi poli, větřík, zpěv skřivana, čistá hlava, rozjásaná radost ze života - to člověk Pánaboha úplně cítí, to se to modlí :-)

Aes Sedai, vloženo 07:49:04  07. 05. 2010

Tak nějak. :)

Silmarien, vloženo 07:15:55  07. 05. 2010

Myslím že strom bol skôr narážkou na to, že nič nepotrebuje.

Mellor, vloženo 00:36:38  07. 05. 2010

Aes: A to musíš mít k tomu nějakou svatyni, neřku-li strom? V jakém smyslu je takové místo potřeba? Chápu třeba, že kostel, mešita etc.. slouží hlavně k setkávání věřících, aby Boha oslavili společně (koneckonců i zde je původ onoho slova). Ale pokud jsi na to sama, je stále nutné mít takové místo? Zajímá mě to :o)

Aes Sedai, vloženo 14:39:47  06. 05. 2010

Verlit: "Započítaná" a "nezapočítaná" mše svatá - to se mi fakt líbí, takhle to pojmenovat by mě fakt nenapadlo! :))

On nikdo nic nezapočítává. Jestliže věřící věří, že se při proměňování (při mši svaté) může setkat s Ježíšem, je pro něj radost na mši svaté být. Někdo proto chodí i denně.
Pro někoho je třeba těžké chodit denně, nebo k takovému prožitku nedozrál, tak třeba do kostela nechodí vůbec nebo jen o svátcích. Což z našeho pohledu není v pořádku.
Kdo má takový ten živý vztah k Bohu, měl by chodit alespoň v tu neděli, přičemž do té církve, do které patří. Protože prostě tvoří s ní jednu rodinu, vyznává její nauku, apod. Jeho "rodina" by měla mít přednost.
Pak jsou ale různé životní situace, kdy tu svou "rodinu" nemáš nablízku, ale jsou tu nějací "příbuzní". A tak můžeš jít na jejich bohoslužbu a má to platnost, jako bys byla ve své církvi. Pak jsou ale církve, které jsou třeba už ve velkém rozporu s tím, co vyznává naše církev, může být i vůči ní nepřátelská, apod., takže tam ta bohoslužba pak nemusí mít nedělní platnost.

Ale osobně to cítím tak, že když budu někde třeba u těch Indiánů, kteří o křesťanství jako takovém nikdy neslyšeli, nikde nebude na blízku žádná křesťanská církev, oni se budou třeba klanět bohu větru, bude mít svatyni, nic mi nebrání si udělat svou osobní malou oslavu s Bohem, ať už použiju tu svatyni nebo třeba nějaký strom...

Eva, vloženo 14:23:58  06. 05. 2010

Teda já fakt nechápu, co tu plantáte o různých cílech a mnoha cestách. Otázka zněla, jestli bych to o jednom Bohovi (potažmo církvi) sdělila Židům a muslimům. A to klidně, protože křesťani, Židi i muslimové mají stejného Boha (jen jsou na to někteří trochu háklivější). Toho považuju za cíl.

Jestli se životní cíle lidí liší, to je snad úplně jiná otázka, ne?

Ale stejně si tak trochu myslím, že k základním cílům (nebo potřebám) člověka je spravedlnost a být milovaný. Tam už by se našla, tuším, velmi globální skupina vyznavačů :-)

verlit, vloženo 13:30:42  06. 05. 2010

Aes: No tohle všechno chápu - s dodržováním neděle jako dne odpočinku atd. Ale z toho předchozího příspěvku to vyznělo, že musíš jít tam, kde ti mši "započítají", protože i kdybys dodržovala neděli a šla se setkat s křesťany, ale byla by to "nezapočitatelná" mše, tak by to neplatilo. Rozumím tomu správně?

Aes Sedai, vloženo 13:21:42  06. 05. 2010

Verlit: Nedělní platnost - vychází to z přikázání Desatera - "Pomni, abys den sváteční světil."
Věřící křesťan by měl neděli brát jako den svátku a odpočinku, den, kdy se setkává s ostatními křesťany a oslavuje Boha.
Čili teď to vezmu na katolíky - katolík by měl jít v neděli na mši svatou. Ale nedělní platnost může mít i mše svatá, která je sloužena v sobotu večer, např.

Ale znovu upozorňuju, že tohle je všechno v mém podání zjednodušené, na nějaké teologické vzletné myšlenky nemám. ;)

Silmarien, vloženo 13:00:27  06. 05. 2010

No vidíš a mne je jedno aká je to konfesia, keď niekam v nedeľu idem:) Ale je pravda, že napr. katolícku omšu by som si dvakrát rozmyslela:) Ani nie tak preto, že je katolícka, ale preto, že je strašne zviazaná (to nič v zlom, paradoxne, najlepšie nedeľné obrady, bohoslužbu, omšu, čokoľvek som zažila u katolíkov v Marseille:))
No a nájsť dobrého kazateľa, to je na celý život. Poznám dvoch...jeden žije v Banskej Bystrici a nekáže každú nedeľu, lebo je to misionár (a Holanďan:P)a druhý žije v Plzni.

Hallorn, vloženo 12:14:16  06. 05. 2010

No tak byste mohli po vzoru vysokých škol zavést kreditní systém :-)

verlit, vloženo 12:12:09  06. 05. 2010

Aha, Aes odpověděla dřív, než jsem stačila dotaz poslat :-)

Co je to nedělní platnost?

Hallorn, vloženo 12:11:46  06. 05. 2010

Jo tak. Já to pochopil tak, že chceš aby se spojila všechna světová náboženství. Že by křesťané chodili do mešit oslavovat Brahmu a Židé by si v boudách na Hostýně dávali bůček :-) A to vše proto, že všechny cesty vedou k jedinému cíli.

Každopádně i kdybys chtěla spojit jen všechny křesťany dohromady, tak ti garantuju, že většina protestantů do toho nepůjde :-)

verlit, vloženo 12:11:40  06. 05. 2010

A on se teď věřící člověk musí ohlížet, co je to za konfesi? Teda nevím, co znamená konfese, ale předpokládám, že to znamená, že katolík by neměl jít na evangelickou mši nebo něco takového.

Proč by nemohl?

Aes Sedai, vloženo 12:06:59  06. 05. 2010

Teď to máš tak, že:
- u některých křesťanských církví se vzájemně křty uznávají, u jiných ne
- jsou rozdíly, co se týče svateb
- pokud chceš jít na nějakou bohoslužbu, a chceš, aby měla nedělní platnost, musíš jít tam, kde se obřady vzájemně uznávají, apod.
(Říkám to strašně obyčejně a laicky, ale snad to pro pochopení stačí.)
Bylo by fajn, kdyby tohle prostě odpadlo. Alespoň mezi křesťany.

Aes Sedai, vloženo 12:03:24  06. 05. 2010

Četls, co jsem psala někde níže? Že jednotná celosvětová církev není možná.

Ale že bych byla ráda, kdyby se v jednu spojila alespoň část toho křesťanského světa.

A když ty prachy budu mít, proč bych si nezaletěla na mši k Indiánům?! :P

Hallorn, vloženo 12:01:37  06. 05. 2010

To by taky musel věřit v téhož boha, co je na těch obřadech vzýván, ne?

Nebo bys chtěla chodit na křasťanské bohoslužby k jihoamerickým Indiánům, protože by se ti líbilo tancovat po lese nahatá? :-D Nebo jak to myslíš?

« ««   42   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php