19:23:56
01. 07. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   38   »» »

Agáve, vloženo 16:55:43  26. 05. 2010

No, on má Skřítek v ledasčem pravdu.
Problém je v to, že kdyby šel té ženě pomoct s tím těžkým kufrem, se zlou by se potázal (od manžela) a té dotyčné by způsobil těžké problémy.
Ad místní pověry a tradice, jistě byly i v středověké Evropě - nicméně od té doby se Evropané díky vývoji kamsi posunuli a u vyznavačů mi ten vývojový posun (stejný nebo podobný) jaksi chybí.

Skritek, vloženo 14:06:21  26. 05. 2010

Oook, rozumim.
Pres to zastitovani je to nekdy spatne poznat. Ovsem je pravda, ze Islam nemam prostudovany.
Dik za informace.

Adhil, vloženo 16:37:55  25. 05. 2010

To co popisuješ není Islám ani v nejmenším, přesně jak píše Mivka. Stejně jako kamenování žen, povinná burka a podobně. To jsou místní pověry a tradice (jakkoliv odsouzeníhodné), které se Islámem jenom zaštiťují; stejně jako raněnovověká prudérnost a nesvobodné postavení mnohých lidí či skupin obyvatelstva se zaštitovalo křesťanstvím. Opravdu doporučuji pokud se někdy dostaneš do Turecka, sledovat, jak taky může Islám vypadat.

Mivka, vloženo 15:44:07  25. 05. 2010

Je mi líto, ale obávám se, že pokud toto jednání budeš považovat za něco, co je podle islámu správné a obecně schvalované, asi jej opravdu nikdy nepochopíš. To už je mám pocit spíš o mentalitě daného národa a společnosti, o šaríja a o tom, že někteří lidi jsou prostě prasata, muslim, křesťan či bezvěrec.

Mellor, vloženo 15:42:45  25. 05. 2010

I u nás jsou takoví lidé :o)
Zde je to imho víc než náboženstvím dáno tou kulturou; asi jim to funguje.

Jak někteří z vás, kteří byli na "pikniku" v bytě u Činkapi, ví, tak jsem teď četl Budování státu od Fukuyamy. Byla tam zajímavá myšlenka, že zatímco Evropané cítí, že žijí na konci dějin, Američané a většina ostatního světa prožívá historii samotnou.
Jen tak mi to asociovalo, rozhodně mi to ale přijde přesné :o)

Skritek, vloženo 15:37:07  25. 05. 2010

Kratky pohled, nazor, nenovinovy podcarovnik.
Kdyz jsme meli prestup v Dubaji, mel jsem za tu kratkou dobu moznost pozorovat nektere postavy, hlavne akterku a aktery 3 ruznych situaci. Jednou z nich byl arab chvatajici na letadlo a za nim jeho zenu zahalenou od paty az k hlave (byly videt pouze oci), ktera tahla za sebou kufry/bagaz. Ten kufr musel vazit vic jak ona, bylo videt, ze se s nim lopoti a trpi (sotva vlekla). Hnus, slovo, ktere me napadlo. On se nesl jako nejaky sejk ci princatko a ta zena/divka musela tahat zavazadla, o ktere by se mel postarat on coby chlap. Kde je hranice? Je mi jasne, jejich kultura, zvyky, prava a povinnosti jsou na jine urovni chapani evropana. Ale osobne s tim ani za mak nesouhlasim a stavim se proti temto nesmyslum kriticky. Pocitam, ze mi ted nekdo napise x duvodu, proc je to z jejich pohledu spravne a v cem tkvi jadro pudla. Rikam vsak, at tak ci tak, nesouhlasim.
Nikdy islam nepochopim.
Kazde nabozenstvi ma sve mouchy, ovsem zijeme ve 3. tisicileti a vyvoj by nemel byt obsazen jen ve vede.....

Silmarien, vloženo 23:51:08  15. 05. 2010

Ja som práve zažila oveľa viac "ortodoxných" protestantov ako katolíkov:)
Ale práve teraz je u mňa čerstvý pocit totálneho hnevu a nepochopenia smerom k jednému katolíckemu kňazovi, od ktorého by som čosi čakala (a je to v rámci jeho učenia) a ono nič...a ničí to životy viacerým ľuďom.
Takže som momentálne neobjektívna a budem sa týmto veciam venovať, keď ma hnev prejde.

PetrKor, vloženo 20:33:56  15. 05. 2010

verlit: Tam jde o to, že ten příkaz je kvůli mě. Stejně, jako je pro mě motivace zajít za mamkou, když mě o to poprosí, větší, než když mě k tomu "nenutí" Já ani nevnímám to o chození v neděli do kostela jako direktivní příkaz typu šéf - podřízený, ale jako přítel, který mi říká: "Jestli mě chceš potěšit, tak choď každý týden do kostela, aby sis poslechl, co ti chci říct."

Tu pokoru jsem myslel tak nějak celkově :) Mám z evangelíků celkově pocit, že mají tendenci si z Božích přikázání vzít to, co se jim hodí. A co se jim nelíbí, to zamlčet - ale vím, že tam záleží dost na jednotlivých lidech - dost katolíků má ten samý problém :) Akorát katolíci to nemají oficiálně :)
(Ale je to jen pocit, zase to nemyslím útočně...)

Lory, vloženo 09:07:37  13. 05. 2010

Nikoho neodsuzuji za jeho víru, respektuji jeho rozhodnutí a nikomu v tomhle necpu svůj názor. Já osobně nevěřím na boha v tom smyslu, že by to byl někdo konkrétní. Možná spíš na jakéhosi boha v nás, možná je tu nějaká energie, nebo něco... Ale ani já sama nevím, jak moc tomu věřím.

verlit, vloženo 16:20:24  12. 05. 2010

Pro mě je to rozdíl mezi vírou, která je vnímaná jako přirozená součást života a vírou, která je vnímaná jako něco strašlivě seriózního, co vyžaduje dochvilnost, vážnost, striktní pravidla (známe lidi, oni by to jinak flákali)...

Upřímně, představa, že bůh vydává příkazy, protože jinak by mu to chození do kostela ovečky mohly začít flinkat, je taková...legrační. On je ten direktivní manažerský styl dost z módy, neměl by se bůh spíš snažit, aby byla víra právě v něj pro lidi zajímavá a atraktivní a chodili do kostela nadšeně i bez nařízení?

Silmarien, vloženo 16:06:20  12. 05. 2010

často meškáme = bohoslužby často začínajú s párminútovým oneskorením

Silmarien, vloženo 16:04:55  12. 05. 2010

Ja by som to rozhodne tak nevidela. Pre mňa je to skôr pozvanie, keď idem náhodou okolo kostola a je tam omša/bohoslužba/čokoľvek...v priebehu by som si trikrát rozmyslela či tam vojdem. Ale keby som zbadala podobný nápis, tak by som vošla určite.
A na bohoslužby chodím načas! :D Dokonca sa snažíme s rezervou, aby sme sa mohli "spoločensky" vyžiť predtým a v rámci bohoslužby už vnímať len to, čo sa tam deje, bez zbytočných kecov okolo (tých mám aj tak plno okolo, lebo som hrozný kritik kazateľov:D).
No a málo pokory...neviem. Ak tým myslíš to, že sa tieto veci berú menej vážne, tak áno v tom, že nie je presne predpísané kedy máš sedieť a kedy stáť, kedy máš určite prísť a kedy nie, kedy spievaš, kedy mlčíš...
Na druhej strane mi niektorí protestanti prídu oveľa radikálnejší v niektorých pravidlách.
Konkrétne o chodení načas...áno, často meškáme:) aspoň v zbore, do ktorého chodím najradšej. Ale to preto, že starší vždy čakajú pri vchodoch, vítajú príchodzích, pýtajú sa na nové veci, deti a tak. Potom im niekedy dlhšie trvá, kým sa dostanú dopredu k mikrofónom:) Ale keď tam idem, idem do spoločenstva, medzi ľudí, ktorých poznám, do rodiny...to som v katolíckom kostole nikdy nezažila (zrejme preto, že žijem vo veľkom meste, anonymita je pohodlná ale niekedy nepríjemná).

verlit, vloženo 14:58:38  12. 05. 2010

Řekla bych, že u anglikánů hraje velkou roli to, že kostel je také místem společenského setkání, nikoli pouze a výhradně "vážné" bohoslužby. Někdy dokonce ta společenská část převládá.
Chápu, že pro katolíky je právě tohle nezkousnutelné.

verlit, vloženo 14:57:32  12. 05. 2010

No v tom je opravdu vidět, že jsi katolík :-)
Holt v tom se těžko shodneme, stejně jako pro mě není ten anglikánský přístup arogancí, tak pro mě je zase takovou právě ta tebou popisovaná katolická pokora :-)

PetrKor, vloženo 14:53:03  12. 05. 2010

verlit: Právě že podle mě se nerozhoduje na základě přímluvy - to je hrozně absolutní. Vezme ji v potaz při rozhodování, to je přesnější. A nevím, proč by neměl potřebovat něčí přímluvu na základě své vševědoucnosti. Sice Mu nikdo neřekne nic, co by už nevěděl, ale ten rozdíl je komunikace :)

Jo a ještě k těm tvým fotkám. Zaujala mě ta fotka, na které bylo napsáno, že je jim jedno, pokud přijdu pozdě, hlavně že přijdu. To je mi ohromě nesympatické. Z několika důvodů, ale hlavně z toho, že já na mši nechodím kvůli panu faráři, nechodím tam kvůli věřícím, já tam chodím kvůli Bohu - vnímám to, jako že mám s Bohem domluvenou schůzku (opět to neznamená, že by Bůh byl jenom v kostele, ale snad je to jasné jak to myslím :) ). No a mně je na tom nesympatická ta arogance - že mi Bůh nestojí ani za to, abych přišel včas... A to je vlastně i důvod, proč jjsem katolík :) Vnímám, že evangelíci a podobné konfese mají většinou hrozně málo pokory... (Nemyslím to nijak útočně...)

No a na to jsme včera přišli s přítelkyní při diskuzi - Bůh nám dal prostřednictvím církve dobré nařízení, abychom chodili jednou týdně do kostela - protože zná lidi - když to nebudu mít nařízeno, tak postupně budu přestávat chodit a postupně má lenost a chuť dělat jiné věci (mimochodem podle mě ďáblovo pokušení) způsobí, že přestanu chodit úplně. Pro mě je velmi dobré i to nařízení, že v neděli se nedělá... :)

Eva, vloženo 10:10:20  11. 05. 2010

Jak vnímám svaté - nebo spíše jejich úlohu přímluvců?
První bych se zamyslela, jak by vůbec taková přímluva probíhala. Podle mě je to formou modlitby. Modlitba je obracení se celou duší, celým srdcem k Bohu, k dobru. Tím se dramaticky zmenšuje prostor pro zlo, oslabuje se jeho moc. Čím více duší se obrací k Bohu, tím menší je síla zla, hříchu. Modlitba ve společenství - třeba s konkrétním svatým při zacílení se na konkrétní zlo - zakotvená v Bohu, potom může být účinnější. To, že se kromě konkrétního farního společenství či na mé blízké obrátím i na nějakého svatého patrona jenom ukazuje moji víru, že když budu spolupracovat s někým, kdo s tím bojoval přede mnou, tak se mi taky podaří najít cestu z hříchu.

Takže ne ukecávání Boha, ale společné úsilí na zmenšení prostoru zla.
Ale to asi souvisí s tím, jak vnímám zlo. Pro mně to není nic stvořeného, ani protiváha Boha. Podle mého chápání Zlo vzniklo a nepřetržitě vzniká tam, kde se svébytné bytosti vědomě odvracejí od poznaného Boha-Dobra-Lásky.

Aes Sedai, vloženo 08:45:09  11. 05. 2010

On ne, ale možná my ano. Abychom se více dívali na životy těch, co žili svatě, abychom se naučili mít k někomu důvěru, umět někoho požádat o pomoc a tak. Nebo tak to asi cítím já.

verlit, vloženo 07:51:26  11. 05. 2010

Hmmm, to pro mě zní jako hodně velká antropomorfizace boha, když se rozhoduje na základě přímluvy.
Pokud je vševědoucí a všemocný, tak přece nic takového nepotřebuje.

PetrKor, vloženo 23:53:37  10. 05. 2010

Konečně jsem si to tu přečetl a napadlo mě ještě k těm svatým - proč pro mě nejsou v rozporu s ničím jako přímluvci:
Bůh není nějaká tupá, absolutní síla, program, který na základě vstupních dat vygeneruje výsledek. Bůh je především (aspoň pro mě) živá osobnost. Já osobně si Ho představuju jako mocného a moudrého krále. No a ten samozřejmě vezme v úvahu při rozhodování i přímluvy svých oblíbenců.
Jinak svatí nejsou námi vybraná "elita". Pouze jsou to lidé, u nichž církev věří, že jsou teď aktuálně v tuto chvíli v nebi a tudíž nejblíž Bohu. Jiní tam možná jsou taky, ale není tam jistota. No a právě důkaz za důkaz toho, že jsou u Boha se berou tři zázraky, které Bůh učinil na přímluvu toho konkrétního svatého - doporučuji film Třetí zázrak, ten je o této problematice a je úžasný :)

Mellor, vloženo 22:19:25  10. 05. 2010

Nejspíše máš pravdu; ale jinak se ptát neumím :o) To mám nejspíš z předávkování Platónem.
Pokud zůstanu u příměru s písničkou; pak budu velmi vděčný, pokud se mne někdo pokusí naučit zpívat. Pokud sám zazpívá.

« ««   38   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php