12:18:23
01. 07. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   37   »» »

Agáve, vloženo 21:49:27  09. 08. 2010

Že jsi to tak hezky sepsala. :-)

Aes Sedai, vloženo 21:33:23  09. 08. 2010

Počkej, to byly tvoje otázky?! Nebo za co mi to děkuješ?! :))

Agáve, vloženo 21:26:49  09. 08. 2010

Aes: Díky: :-)

Aes Sedai, vloženo 14:49:34  05. 08. 2010

Všimla jsem si, že jsem ještě neodpověděla Mellorovi na jeho zvídavé otázky, které mi položil někdy stráááášně dávno. Tak tedy se to pokusím napravit. Protože je to už tak dávno, překopíruju i ty otázky.

MELLOR: Ještě malinkatý dotaz, nejspíše namířený na Aes: Pakliže Bůh je absolutní dobro a Ďábel (nejspíše) absolutní zlo, a jestli vezmeme v úvahu, že vše stvořil Bůh (tedy včetně svého protipólu); nutně mi vychází, že následně sám sebe degradoval na zastánce "kladu". Nebo že se na počátku nějak rozdvojil, přičemž ta dobrá polovina zůstala Bohem, ta špatná se stala Ďáblem, jeho opakem. Ale pak už by to bylo dvojbožství jak vyšité.
Jak to tedy je?

AES: Tahle otázka je na mě příliš filozofická, filozofování mi fakt nejde. Jak to tedy vysvětlit? To bude hoooodně těžké. Myslím, že Bůh nemá protipóly ani se nerozdvojil. Zlo jako chybějící dobro? Budiž, ale zlo je ztělesněné osobou Ďábla (přičemž se říká, že jeho největším vítězstvím je to, že v něj lidé přestávají věřit). Nevím, proč je i zlo. Proč ho nechal Bůh vzniknout. Ale možná je to přirozený běh věcí? Možná bychom bez zla nepoznali dobro? Opravdu nevím, nejsem na to schopná odpovědět. A nevím, jestli toho je nějaký člověk schopný. Možná odpovědi dostaneme po smrti? ;)

MELLOR: Mě osobně se líbí mnohem starší teorie, podle níž je Bůh jednoduše nejvyšší ideál bez zřejmých hranic; vytvořil svět ze sebe a od sebe, zlo jako takové neexistuje, je pouze nedostatek dobra :o)
Fenomén Ďábla (vzniklý zřejmě z rohatých pohanských bohů) se mi zdá být podobnou berličkou jako zpověď; jednoduše aby bylo na koho svalit vinu.

AES: Nemyslím si, že by byla víra v to, že existuje Ďábel, byla berličkou.

MELLOR: Aes, já nikdy žádné zlo v jakékoliv formě nepotkal - čímž nechci říct, že ti nevěřím. Mohla bys, pokud by ti to nevadilo, napsat, jak konkrétně a za jakých okolností k tomu došlo?
Kdyby na totéž odpověděla i verlit, bylo by to skvělé :o)

AES: Setkala jsem se s něčím zlým. Jsem k určitým věcem vnímavější, viděla jsem „duchy“, na některých místech se mi dělá zle apod. A s něčím, co bylo zlé, jsem se setkala dvakrát, co vím. Poprvé to bylo viditelné. Byla to osoba, kterou jsem viděla, ale ne celou. Možná to byl taky nějaký duch? Nevím. Ale bylo to zlé. Prostě to zlo jde cítit i vidět v jeho tváři. Ublížilo mi to.

Druhé setkání bylo hodně nepěkné a nerada o tom mluvím, trvalo dost dlouho, než jsem o tom vůbec někomu řekla. Jednou jsem vyšla na dvůr a šla pohladit našeho kocoura mazlíčka. Najednou jsem uslyšela, jak někdo volá mé jméno. Zastavila jsem se a dál nemohla udělat ani krok. Cítila jsem takový příval zla, že se to ani nedá popsat. Byl to šílený, hrozný pocit. To něco se ke mně přibližovalo. Nebylo to vidět, jen cítit. Mělo to i pokračování, ale to bych radši nesvěřovala všem očím. ;) To, že to nebyl můj výmysl, potvrdilo i chování toho kocoura – zježil se, hrůzu v očích, začal prskat a utekl…

MELLOR: A teď mě napadá ještě jedna věc (z paměti, takže to možná nebude přesné). Evu svede k jablku had, je to pravda? Za trest mu jsou uzmuty nohy, aby se navždy plazil ve špíně. Později se dozvídám, že onen had byl zároveň i Ďábel! A že Ďábel může libovolně měnit podoby.. pak mu ovšem nějaké uzmutí nohou ani trochu nevadí a trest přestává být trestem.
A mě zajímá, pokud už tehdy tam byl Ďábel.. chápu to dobře? A pokud to není přímý opak Boha, ale pouze jeho padlý služebník; kdy byli stvořeni andělé a za jakým účelem?
Co je to vůbec anděl?

AES: To s tím hadem bych brala spíš jako přirovnání našich předků. Had byl něco, čeho se báli. A co asi hrozného provedl, že nemá nohy a musí se plazit špínou cest...

Kdo jsou andělé apod. ti asi neodpovím, nevím to. Nevím, proč Bůh udělal tohle či ono. Ani proč stvořil něco takového, jako je anděl, či jako je člověk. Prostě chtěl. Myslím, že andělé tu byli dřív než lidé. Myslím, že jsou to taky bytosti stvořené Bohem, které mají jinou podobu, jiné poslání, než lidé. Dřív podle Biblických příběhů měli roli poslů, komunikovali s lidmi, ale i přinášeli trest, zachraňovali. Myslím, že andělé jsou tu, aby nás chránili.

Snad jsem odpověděla na vše, co jsi chtěl vědět. Nevím, jak moc se mi to podařilo, ale snažila jsem se. Já na to filozofování fakt moc nejsem.

verlit, vloženo 15:50:49  27. 07. 2010

To je hezké, nakonec staré ženy (i staří muži) měli skoro ve všech kulturách velmi vážené postavení. Jen teď na to poněkud zapomínáme.

Eva, vloženo 15:47:39  27. 07. 2010

Narazila jsem v aktuálním Respektu na zajímavý článek o radě 13 domorodých babiček - šamanek, vědem, léčitelek - které mimo jiné budou v sobotu večer v Praze Betlémské kapli.

Tady oficiální stránka setkání: Pro příštích sedm generací (skoro je mi líto, že v té době zrovna nebudu v Praze)

Sympatická aktivita - a sympatické připomenutí spojení moudrosti a vyššího věku.

Eva, vloženo 10:22:17  29. 05. 2010

My nakonec stihli jen 4 - úžasný klášter kapucínů na Hradčanech s velikou udržovanou zahradou a koncertem starých mistrů v kostelíku, poslechli jsme si litanie k českým patronům v katedrále, nahlídli jsme do malostranského sv. Tomáše a nakonec zakotvili u Salvátora. Tam byla krásná atmosféra, před oltářem hořelo moře svíček a na střídačku zpívali africké a americké spirituály, gregoriánský chorál, hráli na varhany a příčnou flétnu...nádhera. Všude spousty lidí. Domů jsme se vraceli až po půlnoci, strašně utahaní, ale velmi spokojení a dobře naladění.

Aes Sedai, vloženo 09:38:28  29. 05. 2010

Tak jsem včera objezdila několik kostelů a snažila se udělat aspoň pár fotek pro reportáž. A musím říci, že mě překvapil ten zájem lidí. Třeba v Hulíně byl kostelík plný malých dětí, které pomocí nafouknutých balonků měřily výšku lodi kostela a jeho bočních kaplí. Dovedete si představit kostel plný nafouknutých zářivých balonků, které se snášejí ke klenbě?! Nádhera!
A u nás se jim to taky povedlo, tma, svíce, různé cinkátka, bubny... mám z toho skvělý pocit.

Agáve, vloženo 09:38:08  28. 05. 2010

Ad Noc kostelů, asi se půjdu podívat sem:
http://www.nockostelu.cz/index.php?pg=334

Agáve, vloženo 09:30:20  28. 05. 2010

Ad PetrKor, vloženo 20:46:26 26.05.2010, no já se ani nedivím, ono mi v té větě vypadlo dost zásadní slovo. :-(

Pro jistotu sem tu větu vložím tak, jak měla být. "Ad místní pověry a tradice, jistě byly i v středověké Evropě - nicméně od té doby se Evropané díky vývoji kamsi posunuli a u vyznavačů Islámu mi ten vývojový posun (stejný nebo podobný) jaksi chybí.

Aes Sedai, vloženo 23:00:39  27. 05. 2010

My se ve městě také letos prvně zapojili - a hned asi všechny modlitebny a kostely, co vím. Zítra mám co dělat, protože o tom píšu reportáž, takže si jich pěknou řádku objezdíme. :) Jsem zvědavá, kolik přijde lidí, ale nevidím to moc optimisticky.

Mivka, vloženo 15:57:30  27. 05. 2010

No, já budu zrovna na Bitvě pěti armád, kus od civilizace, ale už jsem uvažovala, že bych si dala s pár fantazáky výlet do Doks, jen abychom je nevyděsili...

Eva, vloženo 15:51:41  27. 05. 2010

Trochu odbočím od islámu: chystáte se někdo na letošní Noc kostelů?
V pátek bude po celé ČR otevřeno cca 400 kostelů a modliteben (dalších 700 se otevírá návštěvníkům v sousedním Rakousku). Otevřeny budou i běžně nepřístupné prostory, kromě bohoslužeb a meditací jsou připraveny komentované prohlídky, koncerty, diskuze...

A letos se k tomu konečně rozhoupali i v Praze! Takže pokud nebudou padat kroupy, chystáme se s rodinkou přinejmenším k Panně Marii Andělské, Týnské, Sněžné, Vítězné i pod Řetězem; zajímavý program mají u Salvátora, u Tomáše (kavárna v kryptě?!?) a mimo centrum vypadá dobře třeba program v komunitním centru Matkya Terezy... už se těším :-)

Aes Sedai, vloženo 22:01:45  26. 05. 2010

A podle nějakých věcí, co jsem četla, se na ty "modernější" vyznavače islámu dívají ti "tradičnější" jako na hříšné a zkažené... On je i značný rozdíl v některých zemích mezi městy a venkovem.

Adhil, vloženo 21:44:10  26. 05. 2010

Na tom co říká Iwo něco bude - ona nakonec i ta moje vychvalovaná sekularizace v Turecku proběhla z pozice síly Attatürka, protože chtěl stát modernizovat po západním vzoru.

Iwo Olorin, vloženo 21:34:17  26. 05. 2010

Problém (spíš bych řekl zdroj potíží) islámu vzhledem k naší civilizaci je imho v tom, že islám se nikdy pořádně nesblížil s filosofií a tudíž nebyl teologicky rozvíjen do sofistikovanějších podob, ale de facto zůstal právě tím jednoduchým, úderným náboženstvím, které dokázalo sjednotit a dát cíl relativně prostým nomádům z pouště. Délka vývoje mi v tomto případě přijde spíš jako symptom, než jako příčina. Času i příležitostí na to měli dost, ale v tom neviditelném souboji vždy převážila konzervativní tradice...

Orki, vloženo 21:06:51  26. 05. 2010

Setkal jsem se s názorem, který mi přijde smysluplný: že problém islámu v dnešní době je jeho kratší vývoj (a tedy určitá surovost) -to, že neprošel reformací, jako například křesťanství.

PetrKor, vloženo 20:46:26  26. 05. 2010

Agáve: Ta tvoje poslední věta by byla teda na dlouhou diskuzi :)
Rozhodně si nepřipadám na úrovni středověku :)

Mivka, vloženo 17:27:28  26. 05. 2010

Jenže to je podle mě spíše o kulturním a společenském prostředí, v leckterých zemích, ve kterých je většinové procento vyznavačů křesťanství, je taky možné najít dost kontroverzní zacházení.
Ono co do toho, co diktuje Korán o zacházení se ženou, v dnešní době se obvykle klade důraz na tu část se zabezpečováním všech potřeb a trochu méně na tu část s kamenováním. :) Ale samozřejmě ta část s kamenováním tam je a samozřejmě se v různých částech muslimského světa taky někdy vynáší na světlo. Ale tak nějak mám pocit, že rozdíl mezi tureckým, saúdskoarabským a třeba senegalským muslimem je asi tak markantní jako rozdíl mezi křesťanem čínským, nigerijským a polským.
Je pravda, že v islámu je poněkud problém s různými kontroverzními fatwami, které jsou defacto naprosto náboženský legitimní, ač často v rozporu s Koránem, ale velká spousta představitelů islámu se od nich distancuje. Je podle mě zajímavé se podívat třeba na senegalský přístup k islámu i k náboženství jako takovému.
Tady už je to o diskusi o tom, jak moc se navzájem ovlivňuje náboženství, kultura, tradice a zvyky, co je příčina a co následek a jestli byla dřív slepice či vejce, na což mi bohužel trochu nestačí kapacita, chtělo by si to půjčit někoho, kdo má narozdíl ode mě patřičně načteno, ale celkově mi odsouzení islámu jako opravdu ošklivého a fujky náboženství na základě jedné situace přijde takové trochu demagogické.

Adhil, vloženo 17:23:15  26. 05. 2010

Jo, vždyť já neříkám, že je to v pořádku. Ono to je jistě špatně, že takové tradice přežívají a je fakt, že Islám ma procentuálně víc fanatiků a tmářů než třeba dnešní křesťanství. Na druhou stranu myslím, z toho co jsem slyšel od muslimů samých a od jedné arabistky, že na celkový počet muslimů je těchhle fanatiků poměrně málo - akorát jsou slyšet. No, ale k tomu co viděl Skřítek - je to asi tak, že se bohužel tohle "zaostalé pojetí" práv žen (a další věci) pojí s určitými kulturními a geografickými okruhy, které se bohužel dost překrývají s Islámem. Ale třeba právě příklad moderních a sekulárních muslimů v Turecku (a i tam by jste na východě a na venkově našli takovéhle excesy) ukazuje, že to není tak, že Islám = diskriminační a netolerantní víra. To je všechno o výkladu a prostředí. Zase nejsem takový multikulti, abych tvrdil, že musíme třeba africké nebo saudsko-arabské "tmářské" pojetí Islámu respektovat. Ne, to odsuzuju stejně jako bych odsoudil křesťanské fanatiky, kteří by si v Bibli našli, že Židy je třeba hubit a že žena není rovna muži (a našli by si, kdyby chtěli).

« ««   37   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php