19:41:00
30. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   35   »» »

Aes Sedai, vloženo 11:38:09  21. 11. 2010

Kdyby nebyla promiskuita, nebylo by třeba kondomů. Tak nějak je myšleno to stanovisko. Papež prostě nemůže říci, buďte promiskuitní, ale berte si u toho kondomy, nemyslíš? ;) Ale to je fuk, ono je to chytlavé téma, že jo, pak už zůstane jen celibát a pedofilie. :)))

verlit, vloženo 11:30:48  21. 11. 2010

O to ovšem vůbec nejde, jestli se někdo řídí nebo neřídí církevním stanoviskem. Jde o to stanovisko, že.

Aes Sedai, vloženo 11:28:55  21. 11. 2010

Já nevím, co furt s těma kondomama máte. Nebo si vážně myslíte, že kdo nechce, je nepoužije jen proto, že se k nim papež staví odmítavě?! K promiskuitě se taky staví odmítavě, přesto řada lidí partnery střídá a AIDS se vesele šíří dál.
Jenom o čem teď ti novináři budou psát, že jo. :P

verlit, vloženo 09:47:15  21. 11. 2010

O 30 let pozdě.

Nimitz, vloženo 08:33:06  21. 11. 2010

Kondomy nejsou jen zlo, připustil poprvé papež Benedikt XVI.

Marcus m, vloženo 19:47:42  19. 11. 2010

v Janově jsem sice nebyl, ale osobně jsem viděl kostel mechitaristů (převážně arménský řád) ve Vídni včetně menšího zajímavéo muzea.

Mám za to, že Arméni patří k národům, které mají možná větší populaci v diaspoře, než ve vlasti - a svůj podíl na tom může mít to, že výsledkem srážky pojmů Istanbul a Armén býval mnohem častěji náhrobek (či spíš hromadný hrob), než kostel.

Tak či tak, tenhkle konkrétní Mandylion je v Janově a tamním arménském kláštře sv. Bartoloměhje doložen někdy v patnáctém století, jako odkaz po hodnostáři, který jej měl dostat darem od byzantského císaře.

Felix, vloženo 19:09:53  19. 11. 2010

co to je "arménský kostel v Janově"?
Já si do tohoto okmažiku myslel, že arménské kostely se nacházejí jen od Istambulu po Teherán.

Marcus m, vloženo 19:03:17  17. 11. 2010

Ještě jsem pro doplnění zapomněl připojit pár obrázků


"Volto Santo" z arménského kostela sv. Baroloměje v Janově

Manoppleská "Volto Santo"







a další v poněkud neorganizovaném albu na Picase.

Pro doplnění, žluto-hnědá je patrně přirozená barva látky manoppellského závoje, zmiňovaého mořského hedvabí byssusu. Poslední obrázek dokumentuje, jak je látka proti přímému dennímu světlu prakticky průhledná.

Marcus m, vloženo 22:16:11  15. 11. 2010

„Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi…“ Není dnes mnoho skandálnějších výroků. Tedy skandálnějších v tom původním slova smyslu slov, které vyvolávají všelijaké pobouření a hněv. Lze si představit skandál ještě větší? Možná ano a Paul Badde, italský zpravodaj listu Die Welt je mu na stopě. O svém pátrání podal v těchto dnech zprávu v knížce Face of God.

Skandální jsou na té knize dvě věci. Není to thriller, ale vážně míněná zpráva a pak především obsah té zprávy. V odlehlém městečku v abruzzských horách vystavují na oltáři závoj zachycující Ježíšovu autentickou tvář. Jestliže představa vtěleného Boha narozeného v zastrčeném Betlémě a zabitého se zločinci nejpotupnějším způsobem na popravčím vršku před jeruzalémskémý hradbami je pobuřující, pak to další co následuje, že totiž tenhle Ježíš do tří dnů vlastní moc vstal z hrobu… a nechal za sebou obraz své tváře, to už skoro nejde vystát.

Badde se chopil obtížného úkolu o tomto přesvědčení svém a dalších lidí uceleně promluvit. Jeho zpráva může docela zaujmout a pobídnout k úvahám. Vypovídá o díle či relikvii pozoruhodné ceny a významu, který patrně poroste. K ztotožnění manoppellského obrazu s nejvznešenějšími a nejstarobylejšími památkami na Ježíše a jeho umučení zatím především pobízí, prozatím je ovšem zcela neumožňuje.

Zřejmé je jedno. Nejpozději počátkem sedmnáctého století a možná o století dříve se v kostelíku kapucínů v Manoppellu objevuje zvláštní obraz. Na velmi jemné až průsvitné látce je zobrazena Ježíšova tvář. Přinesl ji podle místního podání neznámý člověk, který ji předal zdejšímu knězi a hned odešel. Legenda implikuje, že šlo o anděla, pohled do historie podivuhodných cest divotvorných obrazů jej spojuje se zloději. Zloději, kteří nebyli žádní troškaři. Zloděj, nebo třeba anděl, který obral zloděje, měl totiž do zapadlého městečka v kopcích donést roušku Veroničinu nebo přesněji Vera Eikon (pravý obraz) Ježíšovy tváře uchovávaný a vystavovaný ve svatopetrské basilice v Římě. Ta ovšem v době, kdy se má obraz objevit v abruzzských kopcích, prochází historickou (či osudovou, při pohledu na dějiny západního křesťanstva) proměnou – starobylou konstantinovskou basiliku střídá v podstatě nám dnes známá stavba započatá papežem Juliem II. V jednom ze čtyř monumentálních pilířů stojících kolem baldachýnu nad hrobem sv. Petra je pro Veroniku a další z nejdrahocennějších relikvií zbudována nová bezpečnostní schránka. Brzy nato se ale Veronica vytrácí z veřejné úcty a stává se jakoby skrývaným pokladem. Implikace je poměrně zřejmá. Skrývání prý, soudí příznivci Svaté Tváře (Volto Santo) z Maoppella, zakrývá dávnou krádež.

Santa Veronica Ierusalemita není jediným obrazem svého druhu. Obrazů tváře Kristovy, vesměs velmi starobylého původu máme několik, logicky vesměs východního původu. Ostatně tak, jak Západ zná jímavý příběh Veroničny roušky, má Východ svůj Mandylion tedy divotvorný obraz Ježíšovy tváře získaný od Ježíše či jeho učedníků králem mezopotamské Edessy.

Pohled do bohaté historie křesťanské ikonografie a víry s ní spojené je možná tím, co je na Baddeově knížce nejpodnětnější pro každého čtenáře, který si ji dovede přečíst bez hněvu, leč se zaujetím. Ukazuje totiž na jeden výrazný prvek ve vytrvalé křesťanské tradici, která začíná svým způsobem nápadnou zmínkou o rubáši a roušce odložených v hrobě opuštěném vzkříšeným Ježíšem, pokračuje přes podání o Mandylionu a Veronice a končí u obrazů Ježíšovy Tváře, mnoha jejích odezev v křesťanském umění a u Turínského plátna. Všechny ty prvky se kříží a vzájemně ovlivňují a občas není zřejmé, jestli nevystupuje jeden artefakt pod více jmény a podobně.

Vzhledem k tomu, že prameny k jednotlivým obrazům či relikviím připomínají, když budeme velmi mírní, ponorné řeky, jsou samozřejmě všechny další vývody ohledně jednoho konkrétního obrazu, kterému spolehlivá dokumentace před šestnáctým stoletím chybí, založeny na jakémsi skoku víry. Tím nechci říci, že Badde skáče nějakého dětinského panáka, podotýkám jen tolik, že k spolehlivému určení předmětu tak jedinečného je potřebí ještě mnohé další práce.

Co lze z jeho výkladu mít za dosti spolehlivě doložené je to, že Volto Santo z Manoppella není žádná tuctová mazanice vystavovaná prohnanými pupkatými preláty za účelem oblbnutí a odírání chudých mas (kdyby to snad kdysi měl být podnikatelský záměr tamních kapucínů mezi nejlepší stovku podobných projektů, kdyby je nějaký Forbes měřil, by se s ním v západním křesťanstvu –a možná ani v samotné Itálii--nedostali).

Začíná to už samotnou látkou obrazu. Podle Badda se totiž jedná o drahocenný byssus (anglicky taky mussel silk), velmi jemnou a tenkou látku utkanou z vláken získávaných z některých druhů měkkýšů, přesněji z vláken, kterými se příslušné mušle přichytávají ke dnu. Potvrzuje mu to alespoň žena ze Sardinie, snad poslední z těch, kdo umění byssus tkát ovládají.

Badde dále zdůrazňuje, že na tuto látku, vzhledem k tomu jak je tenká a jemná, nelze malovat. Upozorňuje také, že na plátně nejsou ani badatelné stopy pigmentu nějakých barev, zřejmé rozhodně je, že v přímém světle je plátno spíše průhledné a jakoby bezbarvé, což odpovídá zajímavým a zvláštním vlastnostem „mořského hedvábí“ –a současně to také odkazuje k výše zmíněným obrazům, z nichž některé jsou označovány za acheiropoieta (rukama nezhotovené).

Autorův závěr je, že manoppelský obraz skutečně rukama zhotovený není. Jeho výklad zní, že to není ona legendární rouška Veroničina (i když plátno použité podobným způsobem nachází v látce uchovávané v Oviedu). Vidí v něm závoj, který možná Maria z Magdaly položila na Ježíšovu tvář, těsně před tím, než byl uložen do hrobu. Obraz tak podle něj mohl vzniknout při události zmrtvýchvstání, odkazuje přitom na zjištění, že tvář na obraze přesně odpovídá tváři z Turínského plátna, s tím rozdílem, že na rubáši je obraz negativní, kdežto na závoji positivní. Podotýká také, že tvář z obrazu je již tváří „velikonoční“ tváří Ježíše vzkříšeného.

Knížka končí připomínkou návštěvy Benedikta XVI. v Manoppellu v září před čtyřmi lety. Nemyslím, že by byla potvrzením všech či kterýchkoliv závěrů propagátorů úcty manoppellské Volto Santo. Spíš a v tom s autorem souhlasím víc, než v jiných konkrétních věcech, v ní lze myslím vidět dvojí poukaz na klíčové prvky živé křesťanské tradice. Jedním je důležitá role obrazů pro víru stojící na svědectví o živém a vtěleném Bohu a druhým důsledky této víry pro život na ní založený. O Boží Tváři a dychtění po jejím spatření čteme už ve Starém zákoně a Nový zákon ji ukazuje a svědčí o ní, ústy těch, kdo ji viděli a dotýkali se jí. Ona už totiž nepřebývá v nepřístupném světle ale je součástí a projevem onoho podivuhodného „sebezmaření“, které Ježíš podstoupil, když přijal lidskou přirozenost, tělo a tvář. „Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi“ je věta, která má velké a praktické důsledky. Jednak pro umění (a pro podstatnou chybnost všech obrazoboreckých vášní, pokud nejsou jen více čí méně spravedlivým hněvem nad nezřízeností či nevkusem), ale také pro praktický život. Je-li náboženství založené na poselství o vtěleném Bohu prakticky nutně spojené s ideou obrazů, pak je ještě podstatněji spojeno s učením o člověku stvořeném k Božímu obrazu a na tom založeném jednání. A právě o tom Benedikt v Manoppellu mluvil, když zmiňoval „zkušenost pravých přátel Božích, svatých, kteří v bratřích, zejména těch nejchudších a potřebných, poznali a milovali tvář Boha, o níž dlouze a s láskou rozjímali v modlitbě.“ A o čemsi příbuzném svědčí patrně i manoppellský obraz sám. Ti, kdo jej viděli víckrát, nebo déle při některém z tradičních procesí, mluví o tom, že je jaksi neuchopitelný či proměnlivý v tom, jak se při pohledu jeví, ať co rysů vzhledu nebo do dojmu, který pohled Tváře v tom, kdo se na ni vyvolává.

Knížku Face of God vydalo minulý měsíc americké nakladatelství Ignatius a je dostupná i v elektronické verzi.

verlit, vloženo 13:32:06  09. 11. 2010

Zajímavá zpráva, přemýšlela jsem kam s ní a asi se nejvíc hodí sem:

http://kultura.idnes.cz/zide-konecne-rozumeji-talmudu-rabin-ho-prekladal-16-hodin-denne-45-let-1pc-/literatura.asp?c=A101109_090303_literatura_ob

Gobers, vloženo 07:52:15  26. 10. 2010

MELLOR : Chybí Ti to tajné ezoterní zasvěcení himalájských mistrů - jak získat za jednu přednášku o 5 kreditů víc. :D :D Musíš na sobě ještě pracovat... ;)

Mellor, vloženo 22:32:24  21. 10. 2010

Kroc: Ehm.. já mám nejvíc 6.. a to jen u dvou předmětů.. a pak skoro pořád po dvou a po třech. Taky mám zarvaný rozvrh.
Chodíš na lepší fildu :o)

Kroc, vloženo 19:07:38  21. 10. 2010

Gobers: ale dyt ja nerikam, ze to neni zajimavy (dokonce sem priznala, ze je :o) ) Ale clovek je holt zmlsanej fildou, kdy ma tak cca 8 kreditu za predmet prumer ;o)

Clarice, vloženo 19:49:01  08. 10. 2010

"Kredity ti budou stačit."
"Ne, nebudou!"

Ageolite, vloženo 19:59:40  07. 10. 2010

Gobers: existují i případy, že máš mít z volné přednášky určitý počet kreditů. A máš povolenou jednu. A pokud potřebuješ z ní 4-6, tak 3 prostě je málo:-D

Silmarien, vloženo 17:57:55  07. 10. 2010

3 kredity je tak akurát, my sme mali predmety za 2 a 3 a výnimočne za 4 kredity:))
(hoci je pravda, že na Novú a Starú zmluvu som chodila za 4:))

Gobers, vloženo 15:52:10  07. 10. 2010

KROC: Kdysi dávno v jedné předaleké galaxii za devíti horami a devíti řekali stála universita, kde se studenti učili ne pro kredity, ale kvuli vědomostem... ;))

Kroc, vloženo 14:26:24  07. 10. 2010

3 kredity za zk je malo, na to me nenalakas :o)) Ale jinak zajime,to ano :o)

Gobers, vloženo 14:11:46  29. 09. 2010

Mellor: No já Tě tam moc rád uvidím... ;)

Gobers, vloženo 14:11:23  29. 09. 2010

AES_Sedai: No jako klidně, ale to by mě brňáci museli chtít a taky něco zaplatit. :D :D Soboty po těch pátcích mám vždycky volné. ;-)) Ale možná budu příští rok/semestr v Olomouci, to už je půl kroku do Brna.

« ««   35   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php