 |
Ale no jistě, ukažme si prstem na americké ymperyalysti, proveďme trochu té třídní analýzy a tvařme se, že jsem zase jednou slavně zvítězili nad tmářskými bludy.
Pavíán s rudou zadnicí to tak vidět může, ostatní si, doufám, mohou leda tak odplivnout.
V první řadě odkazuji znovu na níže nabídnutý text. Znovu přitom vysvětluji, že je vzat z knížky, která se věnuje křížovým výpravám, proto exkurz do okolností a zdrojů islámské kultury, který samozřejmě nesouvisí s tím, o čem se tu mluvilo (z cesty) níže.
Nicméně dvě poznámky. Poukaz na původ islámské kultury ve vědění, dovednostech a kultuře přemožených národů je legitimní a pochopitelný z důvodů, které autor vysvětluje. Když to velmi krátce a zjednodušeně řeknu po svém: u takového Říma všichni dobře víme, že co nepřevzal od Řeků, to by v mnoha oblastech neměl a že vůbec víc převzal, pokradl a adaptoval, než vymyslel. U muslimské středověké kultury je tahle znalost zdrojů a pramenů méně rozšířená, proto je vhodné ji přiblížit.
A ještě důležitější se mi jeví poznámka, že podle všeho s postupnou asimilací porobených národů ona slavná kultura upadla - jednoduše proto, že ony národy a kultury nebyly jen pramenem, ale také ji jejich příslušníci pomáhali do značné míry udržovat. Jejich asimilace nebo potlačení pak mělo na danou kulturu adekvátní dopad.
Nestoriáni x katolíci. Dobře se to rýpe, když jeden není obtížen ani jen malou historickou násobilkou. Pominu teď skutečnost, že docela často považuju vnášení označení "katolíci" do pojednání zejména o prvním křesťanském tisíciletí za poněkud nejistý anachronismus. Nicméně k okázalému údivu nad tím, že se v Sýrii objevují nestroiánští křesťané a ne "katolíci" se chce říct jedno, kde by se tam v osmém století vzali? Ne že by ze Sýrie pocházelo málo Otců, ne že by to nebyla významná oblast křesťanského starověku, ale to tam bylo už nějaký pátek Krakonošovo - totiž císařpána v Cařihradu. A nějak nemám dojem, že patologická zášť proti křesťanství mohla najít na Byzanci něco výrazně lepšího, než na zločineckém "katolickém" Západu.
Muslimové a kolo, další faul. Autor se zmiňuje o vymizení kola z Egypta, severní Afriky a Španělska po muslimském záboru. A jaksi suše k tomu podotýká. "Nestalo se tak proto, že by Arabové postrádali vědomosti o kole, ale proto, že je považovali za málo užitečné. Podle jejich úsudku vyžadovalo kolo cesty a vozovky. Velbloudi a chodci nic takového nepotřebovali."
Naproti tomu, a o tom náš pavián vznešeně mlčí a učeně si probírá bradu, Západ v té době přichází s inovacemi v konstrukci vozů, které je činí ovladatelnějšími a bezpečnějšími. Dále se objevují postroje a chomouty, které umožnily dvě věci.
Jednak zapřahání koní místo volů - to zrychlilo cestovní rychlost a umožnilo přepravu větších nákladů. Pomohlo tomu i rozšíření užívání železných podkov.
Další inovace postrojů pak umožnily koně nebo voly zapřahat v párech za sebou místo jednotlivých zvířat vedle sebe - což dál umožnilo zvýšit hmotnost nákladů.
Chomouty a postroje taky dobře posloužily na poli. Koně navíc tahaly postupně inovovaný pluh, který právě v této době procházel klíčovými inovacemi. Pro popis a důsledky viz kapitolka v odkazu o pár příspěvků níž.
Z toho pak samozřejmě plynula, spolu se zavedením trojpolního systému, ona vyšší úrodnost polí, vyšší produktivita zemědělství, coby takříkajíc systémové podmínky vyšší komparativní úrovně stravy v dané době.
Náš pavián si bude samozřejmě povřískávat Rote Fahne nebo tak něco a hopsat mezi královskou tabulí, hodovní síní velmože a selským stavením a vznášet plamenné protesty, že král žral křepelky, velmož si rožnil vola a rolník zůstal u ovesné kaše. A to ještě v tom lepším případě, když by nám nehopsal přes pět staletí a desatero zemí a nesrovnával hrušky s petrželí.
Ostatně ke srovnání mrkvové nati s meruňkovou marmeládou se dostáváme vzápětí, když je nám čísti srovnání bojišť křižácké války s husitskými válkami. Ostatně, až se jednou paviáni naučí číst pořádně, dozví se, že autor se sice poměrně obsáhle věnuje inovacím v oblasti výstroje a výzbroje křižácké jízdy, ovšem podotýká především to, že muslimové prohrávali, proto že jejich lehká kavalerie, dominantní složka jejich sil, selhávala proti dobře vycvičené, ukázněné a odhodlané křižácké pěchotě. Ta navíc měla k dispozici kuše, což je (chtělo by se říct bohužel) další významná středověká inovace v oblasti vojenské techniky.
Shrnuto. Přihlížejícím nabízím, aby si pročetli text, který odkazuji níže a uvážili, nakolik jsou v něm zmiňované vynálezy a inovace malicherné a bezvýznamné, aby bez dalšího ospravedlnily tvrzení, že víc než tisíc let evropské historie mezi soumrakem západní římské říše a renesancí, či snad lépe francouzskou revolucí, lze vykázat z učebnic a obecné paměti jako čas zrůdnosti, zločinu a ignorantské krutosti.
Současně jim dávám k úvaze, zda podobné objevy či inovace v různých kulturách, které k nim podle všeho došly nezávisle na sobě, případně bez vzájemné komunikace, značí, že jedna či druhá z oněch kultur je co do svých civilizačních a kulturních objevů bezcenná a zda o této ceně oprávněně rozhodují předsudky, pudy a vášně toho, kdo je posuzuje.
A posměváčka bez úrovně, vkusu a rozumu, který by byl hodný toho jména, převelice jemně vybízím, aby se po Sudoměři poučil z Domažlic a zachoval se jako J.E. Julian kardinál Cesarini. Čím dřív a čím dál tím lépe. |