12:32:40
29. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   29   »» »

Eva, vloženo 09:02:59  06. 01. 2011

Verlit: no jó, Zelený muž, to je mnohem logičtější než Hern:-)

Marcus: já jsem začala včera večer číst Cities of God a je to geniální! Stark je skvělý, na stylu je poznat, že je starý kantor a dobrý praktik. Navíc se nebojí použít kvantitativní metody i tam, kde se to nikdo moc neodvažuje. No dostala jsem se na stranu 80, a jsem fakt nadšená. Aneb: jak probíhaly konverze? Je třeba zvednout zadek z knihovny, a jít se podívat, jak probíhají dnes:-)

Posvěcený x odsvěcený: myslím, že se tu směšují dva problémy. Jedna věc je svátost křtu-biřmování-kněžství, které zakládají ono "nesmazatelné znamení", nakolik zakládají vztah mezi Bohem a konkrétním člověkem. Na druhou stranu posvěcení místa je prostě vyhrazení prostoru pro sakrální účely (nejčastěji právě kostel nebo pohřebiště) a odsvěcením se prakticky rozumí jejich navrácení profánním účelům. Tady bych zas tolik moc teologie nehledala.
Mimochodem, o takhle využívaných kostelech byl moc hezký článek v předvánočním Respektu - zdaleka se nejedná o specifický český problém, stejně jsou na tom třeba Německo, Francie...

Aes Sedai, vloženo 22:48:28  05. 01. 2011

Zítra se zeptám, nebojte. :)

Agáve, vloženo 22:26:49  05. 01. 2011

No nevím, ale v HK je městská hudební síň v bývalé odsvědcené kapli. Možná, že odsvědcená bude, když z ní oficiálně zmizí oltář (ne, že jej někdo ukradne).

verlit, vloženo 16:27:27  05. 01. 2011

No to by řešení bylo, pravda :-)

Iwo Olorin, vloženo 16:24:33  05. 01. 2011

verlit: No, i kdyby, ale stavba jde přece taky znesvětit (a po znesvěcení by se měla opětovně vysvětit, čili platnost to asi má...?). Takže instituce odsvěcení není potřeba, stačí najmout partu satanistů :-D

verlit, vloženo 15:34:17  05. 01. 2011

Teď nedávno se to vzrušeně řešilo na jiném fóru - institut "odsvěcení" podle odborníků neexistuje (stejně jako neexistuje "odkřtění").
Stavba může být předána k jinému účelu a přestat být používána pro církevní účely, ale nestává se tím odsvěcenou.

Jediný způsob je, když přestanou stát obvodové zdi (čili v podstatě stavba zmizí, že)

Aes Sedai, vloženo 15:30:04  05. 01. 2011

Asi jo. Nevím, jak to bylo se stavbami, které byly třeba nuceně odebrány, jestli se to dalo nějak řešit, můžu se poptat. Hned jak odchytnu někoho v tomhle povolanějšího, než jsem já. :)

Orki, vloženo 15:24:42  05. 01. 2011

Jak je to s odsvěcováním -stará se církev o to, aby takhle nechátrala "aktivovaná" stavba?

Aes Sedai, vloženo 14:40:58  05. 01. 2011

Pár takových zničených kostelů jsem viděla na vlastní oči a vždy to ve mně zanechává pocit zmaru a lítosti.

Orki, vloženo 14:07:19  05. 01. 2011

http://aktualne.centrum.cz/blogy-a-nazory/diskuse/fotogalerie/2010/12/25/kostely-kam-nikdo-nechodi-zprava-o-stavu-viry/

Aes Sedai, vloženo 21:19:03  04. 01. 2011

Aes se šprtá... :( Až bude po škole, možná se do toho dám, pokud nezapomenu. :)

Marcus m, vloženo 19:34:49  04. 01. 2011

Aes: pokud jde o překlad, je z větší části poměrně zvládnutelný text, samozřejmě se hodí být kapánek v obraze ;), pokud jde o čtení, jen to zkus... je to myslím napsané poměrně přístupně ;) (sociologického hantecu je v některých dalších kapitolách víc, ale pořád to jde strávit)

Aes Sedai, vloženo 19:23:12  04. 01. 2011

Marcus: Máš můj obdiv, že se do něčeho takového vůbec pouštíš. ;)

Marcus m, vloženo 18:27:45  04. 01. 2011

Eva: jo jo "a takový Klement Alexandrijský byl latinsky docela často" ;). Ostatně cudní překladatelé, anžto se Stark zmiňuje o "gentlemanech z Edingburghu" tak bych se nedivili, kdyby to byli skotští puritáni...a ještě k tomu ve viktoriánské éře...;) stručně řečeno no nazdar;).

Mně v té první kapitole zaujal propočet, jak se křesťanství běhen prvních třech staletí reálně mohlo šířit.

Zajímavé jsou na tom myslím dvě věci. Jednak to, že je jaksi realisticky možné, aby se křesťanské učení a obce za tu dobu rozrostly z pár hrstek v Palestině, Malé Asii a Římě na de facto polovinu populace říše. Jednak to, že je to svým způsobem příklad té staré poučky "milost předpokládá přirozenost".

Tím chci říct, že autor sice dosti logicky a zcela oprávněně argumentuje, že při té míře konverzí cca 40 procet za deset let se během tří století zmíněný výsledek dostaví, aniž by se co kvartál nebo pětiletku děly vícečetné reprízy letniční události v Jeruzalémě.

Podobně logicky vysvěltuje, na základně empiricky odpozorovaných zjištění, že v podnětem ke konverzi nebývá primárně učení, ale vztahy s danou skupinou, zkušenost s jejími členy a důvěra v ně.

Což v součtu a důsledku znamená, že křesťanství se muselo rozšířit tak, jak se rozšířilo díky svědectví života prvních křesťnaů a učení, které jejich životy formovalo.

Nešlo tedy sice zjevně o "zázrak" ve vlastním slova smyslu, ale současně ani o nic automatického a nutného. Velmi prostě řečeno: dnes víme, že stačilo udržovat od poloviny prvního století do první čtvrtiny čtvrtého stejné tempo a odvádět stejné výkony...ale co o tom tušili ti, kdo na tom projektu pracovali? Když na tom dělali dvě stě let a pořád jich byla relativní hrstka...;)

Z konkrétních záležitostí v dalším textu, které blíže vysvětlují příčiny úspěšného šíření křesťanstí zmíním dvě. Obě se týkají toho, co jsem už zmiňoval, totiž praktických důsledků života křesťnaů formovaného jejich učením.

Jsou to dvě "komparativní výhody" řečeno volně novější hantýrkou. Jednou byla péče o nemocné při několika rozsáhlých epidemiích, které v říši zuřily tuším ve druhém století. Už jen prostá ošetřovatelská péče zvyšovala šanci na přežití u významné části nemocných. Zatímco pohanská populace měst zasažené místo většinou opouštěla (a s tím se rozkládaly i systémy místní správy), křesťanské komunity se snažily přetrvat a v mezích svých možností pomáhat jak svým členům, tak dalším obyvatelům. Důsledek je zřejmý. Křesťané relativněji častěji přežívali a rostl jejich podíl v populaci a současně rozšižovali své vazby s pohanskými obyvateli měst. Ti pak měli víc křesťanských známých a přátel a to podporovalo další konverze.

Další "komparativní výhodou" byly....ženy. ;) Autor poměrně zajímavě líčí, že křesťanská populace měla více zdravých žen ve sňatkovém věku, než bylo v řecko-římském městském světě běžné. A to kvůli technicky řečeno "deviantnímu chování" - které spočívalo v odmítání infanticidy, umělého potratu a též extrémně nízkého sňatkového věku dívek. Což logicky vedlo jednk k vysoké míře exogamních sňatků, jednak k výraznější roli žen v raně křesťanských obcích (aniž bychom ovšem hovořili o nějakých chimerickýcb kněžkách ;) ).

Ono je tam toho víc..například kapitola zkoumající křesťanské mučednictví z hledika teorie racionální volby a podobně, ale to až na to přijde řada. Mimochodem nakousl jsem teď překlad druhé Starkovy knížky na téma otevřené v Rise of Christianty. Pokud se mi tedy bude s překladem mimořádně dařit možná se jím pochlubím až dokoriguju tenhle.

verlit, vloženo 17:49:37  04. 01. 2011

Eva: Jo, jo, líbí moc :-)
(Mimochodem, není to vánoční stromeček s parohy, ale Zelený muž, podobný jako ten, kterého jsme viděli v Glastonbury. Jeho ruce ovládají pomocí tyčí, stejně jako v klipu)

http://www.volny.cz/kili/eva/glastonbury1.jpg

Eva, vloženo 12:44:32  04. 01. 2011

Sil: teda, že bych si poslechla i zbytek vánočního Janka? :-)

Verlit, Čin: to jsem ráda, že se Annie líbí. No vážně - úplně gaimanovská atmosféra. Já pořád, co mi to připomíná.

Marcus: paráda, tak to už nemusím hledat svoji anglickou kopii, když to takhle pěkně překládáš. Docela by mě zajímalo, co se z toho vyklube. Každopádně už ten postřeh, že cudní překladatelé převáděli "sexuální" pasáže církevních Otců z řečtiny raději jen do latiny než do mateřského jazyka, aby "lascivnost zůstala ve skrytosti učené řeči", mně docela rozesmál. Jé, a on cituje Pelikána :-)

Silmarien, vloženo 11:24:28  04. 01. 2011

Jo, Ryba rybě a A od těch časů sú naše obľúbené:))
To jeho vianočné CD môžeme počúvať aj 5x za sebou, ešte nikdy sa nám neohralo:) (a jeho texty vysoko oceňuje aj môj chlap, ktorý je inak strašne náročný, lebo sám je aj textár)

verlit, vloženo 08:30:09  04. 01. 2011

Jůů, teprve teď jsem si pustila tu Annie a to je fakt super! :-)

Marcus m, vloženo 23:33:59  03. 01. 2011

Jak jsem už avizoval, zjistil jsem před koncem roku, že mi mnoho nechybí k dokončení pracovního překladu právě Starkova Rise of Christianity



Proto jsem za to trochu vzal a nyní mohu text nabídnout k nahlédnutí.

Knížku uvedu jen velmi stručně. Je to sociologova výprava na pole ovádané převážně historiky a theology. Ti první se snaží (a občas se u toho ukrutně hádají) vyložit co se to stalo. Theologové se ještě déle a usilovněji věnují psaní o tom, proč se to stalo (a peroou se u toho občas jako koně).

Sociolog, s potměšilostí jeho čeledi vlastní, je chvíli pozoruje a pak jim říká: Pánové moji vysoce vážení. To je všechno krásné, čeho to máte plné knihovny. Jen mi tu chybí svazeček o tom, jak se to dělo.

A sociolog sedl a napsal. Knížka se proto věnuje hlavně způsobům jimiž se křesťanství v prvních třech stoletích prakticky rozšiřovalo, jakými způsoby první obce získávaly konvertity a co jim k tomu napomáhalo, pokud jde o dobové události či způsob života.

Je to čtení poměrně svižné, místy i vtipné, třebaže pasáží sociologického teoretizování je také dost - nikoli však nezajímavých.

Historikové to ostatně schytávají (nikoliv bezdůvodně) od Starka něokolikrát už v úvodní kapitole, kterou tu přikládám.

Předmluva kapitola 1

Další kapitolky snad budou brzy následovat. Připomínky, poznámky a komentáře vítám, jiných pokusů trollů a paviánů nicméně nedbám.

Činkapi, vloženo 22:26:34  03. 01. 2011

Ta Annie Lennox je super! Je to tak krásně pohanské až gaimanovské :-)

« ««   29   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php