06:55:01
29. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   28   »» »

Silmarien, vloženo 17:42:36  09. 01. 2011

Slovanská lipa je skutočne záležitosťou až štúrovskou, tzn. z čias romantizmu.

verlit, vloženo 17:41:21  09. 01. 2011

Navíc dub má některé další zajímavé vlastnosti - jeho dřevo ve vodě nehnije, ale tzv. zkamenní, čili je věčné.
Kromě toho také přitahuje blesky (už si nepamatuji přesně proč, ale není to dané jen výškou, ale nějakými dalšími faktory), takže byl často také ztotožňován s hromovými božstvy.

Lípa je trochu paradox, protože pokud se nepletu, původně byla posvátným stromem u Germánů. Slovanská lípa je, myslím, vynálezem až romantismu.
Přitažlivá byla v pohanských dobách nejspíš hlavně kvůli medu. Kvetoucí lípa, které doslova hučí koruna včelami - jaký lepší symbol plodnosti a hojnosti.

Marcus m, vloženo 17:39:54  09. 01. 2011

Nechci rušit a měnit téma, jen sem - bez souvislosti s přechozími příspěvky- zavěsím druhou kapitolku Starkova Rise of Christianty. Tahle pojednává o sociální struktuře raně křesťanského hnutí. Odmítá "deprivační teorii", usuzující, že křesťanství bylo od počátku hnutím chudých a utiskovaných. Značnou pozoronost věnuje zejména sociologickým důvodům pro tuto úvahu, od teorie vzniku a rozvoje sekt a kultů po dostupná moderní data a argumentaci pro přenositelnost zjištěných závěrů na podmínky starověku. Jako obyčejně poznámky a komentáře k témtu i (převelice pracovnímu) překladu vítám.

Aditu, vloženo 16:33:43  09. 01. 2011

Zvlastni na nem je, ze i kdyz je listnaty, neopadava jako ostatni stromy. je svym zpusobem vecny, neustale se obnovuje sam ze sebe ...

Aes Sedai, vloženo 16:15:44  09. 01. 2011

No já v rámci psaní jednoho článku pro noviny teď trochu četla o pohanských zvycích, a bylo to docela zajímavé. Ale přemýšlela jsem nad jednou věcí: dřív byl posvátným stromem dub. Proč vybrali zrovna dub? Co na něm bylo tak zvláštního? A proč je nakonec národním stromem lípa?

Ginny, vloženo 14:56:50  09. 01. 2011

verlit: Krakonoš jako pozůstatek Zeleného muže? To slyším prvně a to bydlím od Krkonoš co by sojka doletěla :o) Slyšela jsem teorie o padlém andělovi nebo vrchním čertu, dokonce i o velmi upravené verzi Svantovíta:) ale tohle je novinka. Ovšem letmé zagooglení ti dává víc než za pravdu, protože tenhle obrázek z časopisu Krkonoše pochází z mapy z 16. století a tomu fousatému hrdinovi dětských večerníčků se fakt moc nepodobá :-D


Asi si budu muset rozšířit vzdělání, aby mi pan Jan z Hory nezakroutil krkem:)

Eirellin, vloženo 14:01:43  09. 01. 2011

No vidíš, o tom jsem snad ještě neslyšela, pokud vim:-) tak díky za dovzdělání:-)
a Bean pěkný, Ben si vyžádal přídavek:-)))

verlit, vloženo 13:34:56  09. 01. 2011

Zelený muž je pozůstatek pohanských dob, který se udržel v podstatě až do dnešní doby. Je to archetyp - zosobnění lesa, moudrosti, mužského principu, souladu s přírodou.
Objevuje se v řadě původních rituálů, ve zobrazeních, která se hojně vyskytují i v křesťanských kostelích (a bývají vydávána za zpodobnění rozkladu a umírání, protože muži často rostou z úst listy a větvičky. Ve skutečnosti je naopak symbolem znovuzrození).
Ostatně známe ho i z Čech, jen si to tak docela neuvědomujeme. Krakonoš (Rýbrcoul) není nic jiného, než vzpomínka na Zeleného muže, který vládl nekonečným lesům :-)
Dodnes se objevuje v lidových oslavách a tradicích, hlavně v zemích, kterými prošlo keltské osídlení.

Mr Bean je tady: http://www.youtube.com/watch?v=_JmBaCgcgMY

Eirellin, vloženo 13:20:28  09. 01. 2011

můžu mít dotaz, ještě k tomu klipu, co tu něj byl odkaz? co je to ten zelený muž? a co že s tou písničkou udělal mr. Bean?

Hallorn, vloženo 11:21:13  09. 01. 2011

Chestertonovy závěry nejsou škodlivé (prozatím), ale mylné. Nimitz to myslím shrnul dostatečně přesně a jednoznačně. Já jakožto huba nevymáchaná, nazývající hned a bezprostředně věci pravými jmény, jsem Chestertona označil za magora. Názor si může udělat každý sám, po přečtení tvého překladu.

Já za svou osobu můžu toliko poukázat na přítomnost logických klamů v Chestertonově úvaze, zejména argunetu ad ignorantiam a celé plejády falešných dilemat. Takto postavený text je ovšem bezcenný, a ani závěr o tajemství a motorových vozidlech to nevylepší. Prvé je totiž irelevantní, zatímco druhé je důsledek přísně racionální (chtělo by se říct rovnou ateistické) osvícenské vědy.

Marcus m, vloženo 01:24:07  09. 01. 2011

Urážlivá polemika? Mohl bych hrát překvapeného, ale nebudu, už proto, že jsem se dostatečně dobře zasmál. Ostatně jaká doba, taková měřítka. Jestliže lze Chestertonovu polemiku označit za urážlivou, pak takovou Manhattanskou deklaraci (česky zde (pdf)) nutno považovat přímo za zločin a to takřka hrdelní. Ostatně společnost Apple si již zjednala slávu za to, že aplikaci šířící tenhle text čpící nenávistí už dvakrát zakázala šířit formou aplikace v iPhonech.

Ten příklad uvádím jen proto, abych ilustroval jak ubohou snášenlivostí se nešťastníci stižení jednou konkrétní formou zášti a předsudků vyznačují. Vše pak záleží na vlivu a moci, které mají. Zatím jsou spíše směšní, než zlověstní, protože se vyčerpávají malichernostmi. Jelikož jsou to ale bohužel ukrutní strašpytlové zmítaní velmi prudkými vášněmi nemusí u toho, žel zůstat.

První, co v takovém případě přestává fungovat je rozum, coby elementární předpoklad mezilidské komunikace. Slyšeli jsme tu teď dva dosti ilustrativní příklady. Kdyby zahlásil, že „Chesterton je fakt magor“ někdo jiný, asi bych se nejdřív ptal, co dotyčný včera kouřil, ale v tomhle případě jde o dysfunkci jiné povahy – značně pokročilou atrofii zdravého rozumu, což je postižení, které poměrně velmi znemožňuje najít v bohužel nejen Chestertonově psaní nějaký smysl, natož pak common sense. To bohužel obecněji znamená, že tam kde nelze sdílet jakési ono základní porozumění, tam zaniká možnost společné řeči.

Ostatně to, co se tu odehrávalo a argumentace, která tu od druhé strany zaznívala, je stručně řečeno drtivým a krvavým vítězstvím faktů nad rozumem. Můžeme vědět, že Číňané měli knihtisk pár století před Gutenbergem, můžeme si i malovat tabulky, co měli v Číně dřív, než v Evropě, ale to jsou data, ne závěr. A na závěru pana Chestertona o tajemství a motorovém vozu těžko něco změní. Je to hodnocení, což je právě závěr plynoucí z posouzení dat či faktů.

Je samozřejmě možné ho odmítnout, bylo by však poctivější přímo říct, například, že je to závěr škodlivý, protože jde o závěr sepsaný bílým Evropanem mužského pohlaví, což jej automaticky činí prakticky bezcenným. A navíc jde o závěr, který je fatálně poznamenán technologickým optimismem a kořistnickým smýšlením počátku dvacátého století, který glorifikuje výrobu a spotřebu bez ohledu na fatální enviromentální důsledky takového počínání.

Slyšet něco takového by bylo uklidňující alespoň v tom ohledu, že bych si byl jistější, že to napsali smutně pobloudilí pozemšťané, zatímco za stávající situace mívám pocit, že se sem příležitostně loguje chudák Holly z Červeného trpaslíka, zpravidla ovšem v situaci, kdy je pod kontrolou nějaké blíže neznámé formy života z blíže neznámých končin hlubokého vesmíru. Pozemšťané by totiž nejspíš nepsali například o reálné možnosti technologického rozpuku blízkého novověkým revolucím na sklonku antiky, například s ohledem na to, jakému zájmu a respektu se techné v příslušných kulturách (ne )těšila.

A když už tu padla narážka na monty pythoní cirkus zmíním ještě velmi letmo, kam Terry Jones scénku o Římanech rozvinul. Volně to totiž souvisí s tímhle tématem. Jde o televizní seriál a knížku Barbarians. Seriál jsem celý neviděl a knížku jsem musel v polovině odložit, proto se k ní zatím vyjadřuju jen okrajově. Koncept je vysoce zajímavý – ukázat kulturní a civilizační vyspělost národů a kmenů okolo římské říše. Výsledek je ovšem čtenáře nutí lovit kousky šťavnatých faktů v kypícím kotli ukrutně nechutného ideologického guláše – a to té bramboračce v zájmu chutné metafory ještě fandím. Ústa jsem si prozatím opakovaně spálil o tak štiplavé kusy hodně rudé papriky, jako byly anachronické zmínky o mezinárodním právu a genocidě (zjevně v moderním smyslu) či přirovnání římského občanství k bolševické rudé knížce. Samozřejmě římská říše v čase císařů je pro kritika terčem podobným stodole, kterou má trefit, poté co ho do ní zavřou. Je ovšem na jeho úvaze a dalších životních plánech, zda začnete střílet zápalnou municí. Podrobněji časem, až se tou, jak vidno, pikantní krmí, prokoušu až na dno.

Bohužel pohled, který je mi tu často číst je obávám se ještě zahrocenější a proto se s historií prakticky již úplně míjí.

Sám jsem byl dnes informován, že jsem „zabedněnec s úzkým viděním jediného správného“ a nepřipouštím odlišný pohled na věc. Za ten minometný přepad se opravdu a upřímně nehněvám a že byl přímý a jmenovitý spíše vítám. Jeho motivaci rozumím, protože jsem si ji poctivě zasloužil a odpracoval.

Říci k tomu chci a mohu jen tolik: odlišný pohled na věc je právě to, co jsem tu předkládal, předkládám a předkládat zřejmě ještě budu. Nemyslím tím příspěvky jako je tenhle, ve kterých předkládám jen své ubohé a omezené mínění, neb jako obyčejný smrtelník jiného nemám.

Myslím spíš texty na které příležitostně odkazuji a které myslím nabízí poučné či svěží čtení, bez zřetele k tomu, jak moc či málo ladí s míněním toho či onoho čtenáře. Těmi texty tu nemlátím a nebudu mlátit o stůl a nebudu řvát: „Naučit se zpaměti! Recitovat! Od zítřka!“

Nabízím je jen jako zajímavé a možná podnětné čtení. A kultuře zdejší diskuse by možná prospělo, kdyby se některá témata možná přesunula někam jinam. Když na úplný závěr použiju jeden nedávný příklad, poukážu na nedávnou debatu ve Zvířatech o tom, zda spíše podpořit penězi organizaci pečující o zvířata nebo o děti. Možná i proto, že ji otevřela plytká póza notorického provokatéra stěhovala se brzy po dohodě jinam a nějakým výstřednostem ani nemohlo dojít. Podle způsobů zavedených zde, bych ovšem docela dobře mohl v místnosti věnované zvířatům a těm, kdo je mají rádi, dobročinnost na zvířata zaměřenou cupovat na titěrné kusy a rezolutně prohlašovat, že zvíře je zajímavé a užitečné jedině až na talíři a že psí a kočičí útulky se mají proměnit na vývařovnu pro bezdomovce, z nichž lze část zaměstnat v připojené kožedělné dílně.

Ničeho takového se ode mne ale nenadějete. Dál budu předkládat jen jiný pohled na věc, pokud jej shledám užitečným. A v nejbližší době to nebude nic horšího než další kapitola z knížky Rodney Starka. Nebo odkaz na nějaký kousek od Chestertona, pokud budu vyprovokován.

Hallorn, vloženo 17:31:57  08. 01. 2011

Verlit: Bingo! :-D

Hallorn, vloženo 17:31:39  08. 01. 2011

Ty jo ten Chesterton je fakt magor. To jsem tak trochu tušil už dřív, ale že má navrch vážné mezery ve vzdělání, to jsem zjistil až po přečtení veleváženého překladu Polemiky s Blatchfordem. Navíc má tamtéž celou plejádu logických rozporů.

verlit, vloženo 17:27:54  08. 01. 2011

Jak tu padly ty silnice, nemohla jsem se ubránit vzpomínce na: "What have the Romans ever done for us" :-)))

Hallorn, vloženo 17:15:20  08. 01. 2011

Staší jednoduše sečíst vynálezy v dané kulturní oblasti a periodě, porovnat s jinou kulturní oblastí a periodou a hned víme, na čem jsme. Entity vybavené rozumem to zvládají, ostatní píšou nesmyslné polemiky. Těm druhým pak bohužel Marcus skáče na špek. Škoda.

Nimitz, vloženo 16:33:51  08. 01. 2011

Ta polemika je nejen urážlivá, ale dokazuje že její autor je poněkud zaslepený
Přikládá křesťanství zásluhy u technického pokroku, jako kdyby to byla víra co poháněla vynálezce. Dává rovnítko křesťanství = nejpraktičtější obyvatelé

A ty silnice? To snad nemyslí vážně. V Číně byly už před naším letopočtem trojproudé silnice se standartizovanými rozměry.

Marcus m, vloženo 16:14:41  08. 01. 2011

V rámci zachování pořádku bych některým entitám měl co doporučit, kdyby mi za to stály.

Nu, za zmínku možná pro někoho stojí jedna poznámečka, na kterou jsem si v souvislosti s dokládáním druhořadosti a podřadnosti evropské civilisace nejpozději od třetího nejméně zhruba od osmnáctého století po Kristu.

Je to odstaveček z jedné z Chestertonových polemik z Blatchfordem (brtiský novinář, atheistický agitáror (posléze rovněž spiritista ;) ), ke cti mi budiž přičteno, že byl odpůrcem eugeniky).

Ve zmiňovaném textu GKC píše:

"Křesťanství je náboženstvím velmi mystickým,bylo však nicméně náboženstvím té nejpraktičtější části lidstva. Má mnohem víc paradoxů než východní filosofie, ale vybudovalo též mnohem lepší silnice.
Muslim má čisté a logické pojetí Boha, monistického Alláha. V Evropě však zůstává barbarem a kde šlápne, tráva neroste. Křesťan má Trojjediného Boha „spletitou trojici“, jež vypadá jen jako rozmarný a svévolný rozpor v pojmech. Když se ale dá do pohybu, rozklene se nad celou zemí a i ten nejprohanější Východňan se mu může postavit jen tak, že jej nejprve napodobí. Východ má logiku a žije z rýže. Křesťanstvo má tajemství—a motorové vozy."

A tady jsou ty Polemiky s Blatchfordem pro zajímavost celé. Čtení to není příliš dlouhé a myslím, že jsou napsané svěže a zajímavě.

Hallorn, vloženo 14:53:13  08. 01. 2011

Ještě drobná poznámka k tomu knihtisku s pohyblivýmy typy, co tu byl probírán před časem. Je to, jak jsem nedávno zjistil, rovněž čínský vynález, z roku 1045, nejstarší dochovaná kniha, tištěná kovovými pohyblivými typy je z roku 1377 z Koreje. Guttenbergův lis je až asi 1450.
Tak to jen tak pro pořádek.

Marcus m, vloženo 17:57:58  06. 01. 2011

eva: Cities of God zrovna začínám překládat. Přijde mi, že jsou psané o něco jednodušeji, než Rise a logicky se trochu opakují, ale je to opravdu svižně a zajímavé a té kvantitativní analýzy či práce s jednoltivými městy je tam víc. A Stark je holt provokatér ;) Historiky školí lekcemi z empirie, učí je počítat a pohlavkuje jejich oblíbené teorie. ;) Cenné na tom je, že to nejsou samoúčelné exhibice, ale docela poučné kousky vědy, kter= navíc poměrně úspěšně dělají cedník z některých módních autorů a jejich děl.

Aes Sedai, vloženo 15:16:44  06. 01. 2011

Tak jsem se ptala na ty kostely. Eva to napsala správně. Já to tedy jen zopakuju a doplním:

Náš drahý „papežův kaplan“ pravil :), že kostel může být odsvěcen, dělá se to na základě rozhodnutí biskupa a má to svůj obřad (ale na přesný postup z hlavy nevěděl). Ale že mohou být kostely, které odsvěceny nebyly, chátrají a rozpadají se. Vlastně zůstávají dál kostely, i když se rozpadnou. Přirovnal to ke křesťanovi, který nepraktikuje…
A proč křest zrušit nejde a vysvěcení kostela ano? Zjednodušeně řečeno, protože křtem vzniká pouto mezi Bohem a člověkem, je to věc Boží. Kdežto posvěcení kostela je věcí lidskou, prostě církev řekne „tady toto bude kostel“, a vysvětí ho.

« ««   28   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php