 |
Myslím, že se omezím na nabídnutí další kapitoly. Už proto, že je možná poněkud pobuřující, jistě víc, než ta předchozí.
Ta jen pojednávala o tom, že ti, kdo dávali přednost zcela racionálnímu posouzení situace a jeho výsledky řídili své jednání viděli, jak důslekdy takového počínání logicky vedou k rozvratu měst a kolabování jejich funkcí. Naproti tomu ti, kdo se řídili iracionálními a nesmyslnými bludy, které měly brzy způsobit fatální propadnutí Evropy do nejtemnější a nejzbytečnější epizody jejích celkkově druhořadých a zbytečných dějin, město zcele navědecky neopustili, zcela absurdně pečovali o nemocné, pro které dle nejlepšího dobového poznání nebylo léku a jakýmsi podvodem, lží nebo lstí přežívali v nadprůměrné míře oni i ti nemocní, kterým pomáhali.
Bohužel takové okolnosti příspívaly k tomu, že racionální chápání světa zdánlivě a přechodně utrpělo škodu.
Kapitolka kterou nabízím dnes je v tomto ohledu ještě skandálnější. Věnuje se roli a osobními i demografickému příspěvku žen k rozmachu křesťanství v prvních staletích.
Autor porovnává dobové postavení ženy v řecko-římském světě a v raně křesťanských obcích. Z výsledku plyne, že komparativní výhodou pro křesťanské ženy bylo to, že křesťanské společenství mělo opačný postoj, než dobová většinová kultura, k takovým záležitostem jako byla infanticida, umělý potrat a podobně.
Aniž bych doufal, že tím mohu zcela odvrátit nástup úderných rot dervišů kulturkampfu s pěnou u huby, odkazuji na text alespoň ty, kteří mají rádi podnětné čtení a nemusí po zaslechnutí nepřípustných slov v nepovoleném kontextu hned začít vřískat. POkud by link výše zlobil, zde je kapitolka ve snad přístupnější podobě. |