 |
Hallorn: no, prostě nerozumíš statistice. Tak to zkusím v kostce:
- grafické znázornění pro hodnocení vazby nestačí, je ovšem dobré pro posouzení homogenity dat a existence případného trendu (potud studie OK)
- vlastní vazba se poměřuje korelačním koeficientem, u kterého je nejen důležité znaménko, ale taky to, jestli se blíží 0 (vazba není) nebo 1 (vazba absolutní), což už z grafu nevykoukáš
- problémem korelace jako metody je, že není dostatečně robustní, aby dala vypovídající výsledky, když jsou hodnocená data nehomogenní, tzn. existují odlehlé hodnoty (to je graf od grafu jiné, teď zrovna koukám na graf 2, a tam třeba Portugalsko a USA vůbec nemá smysl zahrnovat; na prvním grafu jsem si jen tak ze srandy spočetla korelační koeficient, který mi po "umazání" Japonska spadl z -0,5 na nějakých -0,3, tedy ze střední na nízkou závislost)
- i když je korelace mezi dvěma proměnnýma silná, neznamená průkaz příčinného vztahu (viz. učebnice statistiky), tedy toho, že změny religiozity skutečně působí změny v ukazatelích "zdraví společnosti" (sorry, teď právě mě nenapadá lepší výraz pro societal health)
- celkově je tedy sice zajímavé, že taková studie vznikla; bohužel z ní nelze vyvozovat žádné definitivní závěry - jak ostatně autor sám 2x zdůrazňuje. Bohužel se toho vůbec nedrží. Navíc při vyvozování závěrů ignoruje fakt, že korelace je vztah vzájemný. Kdyby to akceptoval, tak svá tvrzení mohl klidně formulovat jako "S rostoucím podílem potratů narůstá i návštěvnost kostelů" "V sekulárních evropských zemích, kde podíl vražd klesl na historické minimum, vzrostla úroveň sekularizace." "Rostoucí juvenilní mortalita byla spojena s nárůstem podílu lidí navštěvujících mše a modlících se několikrát týdně" - pořád by to odráželo získané trendy, jen ten dopad je najednou úplně jiný, že?
- Pokud by chtěl hodnotit vztah jednostranný, tj. že religiozita působí změny v počtu potratů, nakažených, zavražděných atd. musel by použít úplně jinou metodu. Tady pro začátek regresní modely, do kterých samozřejmě lze zavést další faktory, které zdraví společnosti ovlivňují (napadá mě bez znalosti problematiky např. rozvrstvení společnosti, město vs. venkov, přistěhovalecké komunity, aktivita drogových gangů ... )
- kvalitě dat se dost věnuje ten článek, který jsem odkazovala, takže to nebudu více rozebírat. Jen kdyby sis ho přečetl, tak zjistíš, že u Paula napočítali hypotéz hned 10 (holt je to tlachal).
A nestrannými daty nemyslím zmanipulovaná: jakákoliv data jsou vždycky jenom výběrem z populace a ono je dost těžké získat vzorek tak, aby byl reprezentativní a někam se nevychyloval. U Paula mám problém s tím, že sice píše něco o 800 miliónovém Darwinovském poolu, načež konstatuje last survey 23 000 a pak žvatlá něco o střední třídě - takže je dost nejasné, jaké údaje vlastně hodnotil. Jestli má celonárodní údaje o "zdraví společnosti" a ty poměřuje s dotazníkovými údaji získanými u reprezantantů střední třídy, tak to je, s odpuštěním, bias jako prase...
Zda existuje nějaká jiná studie, která by se zabývala vztahem náboženství a těmahle parametry, to netuším, a vážně se mi to nechce hledat. Tahleta opravdu nemá na to, aby si podle ní člověk tvořil názor.
A když už, tak pamatovat, že korelace je vztah oboustranný.
Ostatním se omlouvám za statistické výlevy, ale já snad na mateřské zjistím, že mě ta moje práce pořád ještě baví...:-) |