05:58:23
28. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   22   »» »

Hallorn, vloženo 00:05:23  19. 07. 2011

Aes: Tyhle diskuse jsou vždycky utopické. To, že sem byli pozváni Cyril s Metodějem mělo řadu důvodů. a kdyby ne oni, tak by to byl někdo jiný s tím samým úkolem. Mimochodem, nebyli jediní, kteří zde vedli křesťanské misie. Předtím tu s největší pravděpodobností působili misionáři z Irska a možná i odjinud. Ale římské posádky tu byly taky, o tom žádná.

Ale představ si třeba, že by žádné křesťanství nikdy nevzniklo. Že by se vývoj Evropy ubíral jiným směrem. V Římě by ještě pár set let probíhala vědecká revoluce, následovaná hned potom revolucí technickou. Otroci by přestali být potřeba. Poptávka po nerostných surovinách by si vyžádala rozšíření území, eskaloval by zahraniční obchod...

A tak. Utopie. Ale představa je to hezká.

Aes Sedai, vloženo 23:35:30  18. 07. 2011

Každopádně budu ráda, pokud se sem zase vrátí slušnost.

Ad. Hallorn: A ty si fakt myslíš, že by sem dorazila čistá antika? Myslím, že si vůbec neuvědomuješ, v jakých podmínkách tu tehdy žili, že to bylo kulturně naprosto odlišné. Myslím, že nějaká čistá antika neměla šanci... je to utopie. ;)

Agáve, vloženo 23:14:08  18. 07. 2011

Rád bych níže vedenou debatu ukončil.
Když jsem svého času žádál o předání správcovstí téhle místnosti, chtěl jsem v první řadě ukončit zákopové války, které se v této místnosti vedly a žil jsem tenkrát v naivní představě, že všichni diskutující vychází ze stejných historicko kulturních kořenů a že dokáží slušně (v rozumné míře) dikutovat. Po cca roce mě tato představa nadobro opustila.
Nálada ve Svatyni se uklidnila až po vytvoření Aeropegu, byť na úkor návštěvnosti této místnosti. Samozřejmě budu rád (jako správce), za obsažnou diskuzi, za zvýšení návštěvnosti, ale ne na úkor zákopových válek, tak jak to bylo několikrát v minulosti.

Agáve, vloženo 23:02:09  18. 07. 2011

J.D.P.: "...takze kdybych sem zacal psat o svych myslenkach smerujicich k budhismu a lamaismu nebude to mistnim vericim vadit? :o) o tom silne pochybuju." -> mě to vadit nebude, bude-li to neurážejícím stylem.

Hallorn, vloženo 22:13:40  18. 07. 2011

Mivka: Pak by se verální onanií dala nazvat i kritika fašismu, komunismu, a podobně... Protože nikdo opravdu nečeká, že obmyšlení se plácnou do čela, řeknou "no jo, to jsme ale troubové" a svých názorů se zřeknou.

Pokud máš k tomuhle co říct, tak hajdy do náboženství.

Hallorn, vloženo 22:08:15  18. 07. 2011

J.D.P.:
Přesunout se tam může kdokoli, kdo má zájem vyjádřit se k tématu ve svatyni, ale zároveň je si vědom toho, že jeho reakce by mohla posloužit jako rozbuška.

Dále se tam může přesunout každý, kdo má co říct k tam probíraným věcem (předpokládám že tam budeme probírat i vlastní témata, když bude ve svatyni zrovna mrtvo).

Určitě se tam můžou vyjádřit zdejší věřící k naší reflexi jejich vlastních názorů, pokud budou mít chuť.

A v neposlední řadě tam mohou být Agavem přesunuti všichni, kdo budou jevit neklamné známky blížícího se přestřelování.

Mivka, vloženo 22:07:09  18. 07. 2011

Hallorn: Víš, já upřímně řečeno nevidím důvod, proč by majorita návštěvníků, schopná zachovat víceméně příjemnou a slušnou diskusi, měla přesunovat do soukromých místností, protože se tři lidi potřebují o něčem hádat. Tak si najděte vlastní místnost a tam si nadávejte, ale z poslední nevím jak přesně dlouhé doby je jasně vidět, že ve Svatyni to jde i jinak a tišeji. A občas se tu naskytne nějaké zajímavé téma a občas tu jsou mrtvější období, kdy sem akorát občas někdo hodí nějaký postřeh, jako je to i v mnoha jiných místnostech.

Takže pokud se ptáš na informační hodnotu mého příspěvku, tak já ti ji zkusím nějak jasněji shrnout - ty, Pí a Marcus (a je mi jedno, kdo začal s urážením koho) jste tu předvedli přesně takový typ diskuse, který mi přijde, že nepatří na Tavernu a když, tak ne do téhle místnosti, protože se mi tu mj. líbil předchozí způsob fungování místnosti (a nepřišlo mi to tu tak mrtvé, jak naznačuje Marcus). Tímto jsem vyjádřila svůj názor, ježto nemám pocit, že bych ti měla právo něco zakazovat, posílat tě do soukromých místností a nebo ti doporučovat, ať pomlčíš. Zjevně se potom několik dalších lidí vyjádřilo, že se mnou souhlasí a váš způsob diskuse jim v téhle místosti taky nevyhovuje a bylo navrhnuto řešení, se kterým mimochodem velice souhlasím. Takže co se týče hodnoty mého předchozího příspěvku, já ti nevim, ale jsem celkem spokojená.
(a jen tak btw, pokud nečekáš, že ti Marcus někdy v něčem ustoupí a přesto se s ním stále hádáš o tomtéž, vskutku se tomu říká verbální onanie)

A jako ano, naprostý souhlas s Evou, mě by také zajímalo to, co je hlášené v záhlaví, a ano, JDP, tvé myšlenky směřující k buddhismu a lamaismu by mě tu rozhodně zajímaly, protože kdo tvrdí, že tohle je jenom křesťanská Svatyně?

Eva, vloženo 21:17:22  18. 07. 2011

J.D.P.: Jejda, já bych byla strašně ráda, kdybys sem psal o východních náboženstvích - o myšlenkách, zkušenostech, prožitcích, plánech ... fakt by mě to bavilo.

J.D.P., vloženo 21:13:36  18. 07. 2011

Eva: takze kdybych sem zacal psat o svych myslenkach smerujicich k budhismu a lamaismu nebude to mistnim vericim vadit? :o) o tom silne pochybuju.

Eva, vloženo 21:10:54  18. 07. 2011

Hallorn: ad 3) no nevím, jestli to čteme. Když mi u Svatyně svítí bílé čísílko vyšší než 5, vstoupím, prolítnu ikonky, náhodně vyberu 5 slov a pak už jenom zvrátím oči k nebesům, pomyslím si "jéžišužzase" a přepnu se jinam.

Proč se přesunovat se vším do Areopagu? Mě zajímají všechny ty "tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech", jak avizuje téma místnosti, ale třeba i představy a prožitky posvátna, i u lidí věřících v něco jiného než já. Ale jak už jsem kdysi psala, těžko se někdo přijde svěřit s něčím podobným, když se tady opakovaně takhle hádá.

Osobně bych hádání taky přesunula do navržené místnosti.

J.D.P., vloženo 21:09:39  18. 07. 2011

No nezní to špatně, jenže bude záležet na tom, kdo všechno se tam přesune :o)...

Mě náhodou místní přestřelky bavěj :o). A velmi rád si čtu názory obou stran, i když si musim v druhym okne otevrit wikipedii abych rozumel vsemu :o)..

Marcus: tim, ze nekoho nazves hajzlem a chces mu rozbit hubu, pripadne mu drzku rozkopnout, tim klesas jeste do vetsich hloubek nez bych cekal :o). I kdyz to radoby elegantne zaobalis do dlouheho souveti, ktere vypada jako, ze to minis vtipne, urazlive a povysene. NEmyslis, kdybys mohl a byl toho fyzicky schopen, nejradsi bys ty co maji jiny nazor povesil po kandelabrech a verejne je lyncoval. Takze muzeme byt radi, ze se tvuj fyzicky fond rozhodne nerovna tvemu intelektualnimu... Protoze jinak by tu byl novy Rambo :o).

verlit, vloženo 20:27:34  18. 07. 2011

Mě to zní rozumně.

Hallorn, vloženo 20:18:01  18. 07. 2011

A nebo jinak: Jakmile se tu objeví kontroverzní téma, navrhuji přesunout přestřelku do místnosti "Náboženství a ideologie ve fantasy a dnešním světě".
Strašák ji chce zrušit, takže přeměna v bitevní pole by nemusela nikomu vadit. A svatyni necháme opravdu jako svatyni.

Kdo souhlasí?

Hallorn, vloženo 20:14:04  18. 07. 2011

Eva: K tomu bych měl 3 poznámky. Záměrně je budu číslovat, protože jde o systémovou diskusi a je možné, že se připojí víc diskutérů včetně majitele místnosti.

1) Podobné diskuse by bylo lepší řešit v poště. Problém je v tom, že pošta se dá používat maximálně mezi dvěma taverníky. Zdejší hádky mají ovšem tendenci zahrnovat víc účastníků. Proto se hádáme tady a ne v poště.

2) Pokud mě někdo nebo něco vyprovokuje, mám tendenci reagovat. Zpravidla stejným stylem, čili na hrubý pytel hrubá záplata. Na Marcuse se bohužel jiná než hrubá záplata nehodí, jak nám tady (a nejen tady) neustále ukazuje.

3) Pokud už se tu podobná přestřelka objeví a vám se to nelíbí, proč to čtete? Když potřebujete probrat něco, co se týká víry a ve svatyni to zrovna vře, máte ještě Areopag, ne? Stačí dát Mivku na seznam zvaných a je zameteno.

Agáve, vloženo 20:10:07  18. 07. 2011

Dovolím si zkopírovat kousek Mivčina textu a prohlásit jej za "svůj".
"...mně osobně Svatyně v posledních měsících ve své klidné a mírumilovné formě docela vyhovovala."

Eva, vloženo 19:39:51  18. 07. 2011

Hallorn: myslím, že Mivka dost přesně vystihla, že tyhle vaše opakované přestřelky většinu návštěvníků vážně nebaví. Je to pořád to samé.

Aes: já se přiznám, že jsem letos na Velehrad jela poprvé v životě - a to ne na pouť, ale až týden poté. Pokud jde o Cyrila a Metoděje, moji nejoblíbenější knížku, ve které mi oba ožili, a do Cyrila jsem se skutečně zamilovala, jsem tu už jmenovala: Svatí kacíři od Jindry Jarošové.

Na samotném Velehradu mě kromě vší té historie a cisterciáckých burgundských ozvěn hodně zaujal sarkofág kardinála Špidlíka. Je sice za oltářem tak divně "pohozený", ale výtvarně nádherný. A nejvíce mě dostal nápis vyvedený mozaikou: „Všechno, co žijeme s láskou, přechází s Kristem do vzkříšení." a „Věčnost vytvářejí vztahy, které nekončí." Ono to krásně rezonuje s tím, co jsem si nedávno přečetla u Armbrustera, a sice jak nesmrtelnost duše je jen zbožná touha starých Řeků. To si zrovna lehce nechávám procházet hlavou a listuju si přitom Špidlíkovou Eschatologií. Jo, a ten sarkofág je krásně popsaný tady (přála bych si to mít s sebou, než jsme tam jeli)

http://www.jesuit.cz/clanek.php?id=646

Marcus m, vloženo 18:36:50  18. 07. 2011

mivka: předpokládám, že bys mohla pochopit, že nejde a nepůjde o diskusi, ale o příležitostné udržování nezbytného veřejného pořádku. V případě vybraných hajzů je pak už jen věcí stylu, jestli jim zavřeš hubu kopancem na jejich nebo na své úrovni. Osobně dávám přednost své, i když to zpravidla vyžaduje několik odstavců, místo několika dobře mířených vybraných slov.

Relativní výhodu vidím v tom, že takové odklízení hulvátů může přinést něco částečně zajímavého pro ostatní, kdo jsou tomu trapnému divadlu okolnostmi nuceni přihlížet.

Pokud jde o posledního půl roku, kdy se Svatyně stala hrobkou, jejíž ticho rušilo jen šustění papírů z mého šuplete. Byla to ošlivá a zahanbující zkušenost. Nakonec jsem si ale řekl, že když sem ty kapitoly navěsím všechny, ať je ta trapnost úplná. Zda si to kolečko absolvuji nyní znovu ještě uvážím.

Zdá se ovšem, že tu nějaká diskuse ožije, což vítám, ale přednost před ní dám raději rozděalné práci na dalším překladu.

Hallorn, vloženo 16:13:12  18. 07. 2011

Pokud jde o věrozvěsty, mám podobné pocity jako J.D.P.
Těžko to posuzovat s tak obrovským časovým odstupem, ale soudím, že kultura založená na "pohanských" základech by mi vyhovovala daleko víc, než ta současná. Kdyby k nám antická vzdělanost přišla ve své původní podobě, nepřefiltrovaná přes křesťanství, myslím, že bychom žili v daleko stabilnější a troufám si říct šťastnější společnosti.

Hallorn, vloženo 16:08:05  18. 07. 2011

Mivko, a informační hodnota tvého příspěvku spočívá přesně... v čem? V tom že se s Marcusem neshodnu a tak bych se s ním neměl dál bavit? No možná tě to překvapí, ale já ani nečekám, že mi Marcus někdy ustoupí nebo přizná, že mám v něčem pravdu.
Každopádně na svolení k diskusi se nikoho ptát nebudu a tebe už vůbec ne. Co tobě v této místnosti vyhovuje nebo nevyhovuje je mi totiž naprosto šumák. A pokud nemáš nic hodnotného, čím bys přispěla, tak raději pomlč.

Aes Sedai, vloženo 15:37:21  18. 07. 2011

Vidíš, to je zvláštní, dřív jsem nad tím moc neuvažovala. No jsem zvědavá, co ostatní. ;)

« ««   22   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php