15:43:45
27. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   19   »» »

Arian, vloženo 20:07:25  12. 12. 2011

(a jak vidím, zakládám si tu na pěknej průšvih, jojo, klidu je holt málo :-) )

Arian, vloženo 20:06:19  12. 12. 2011

"Gravitace" je slovo, písmena g,r,a,v,i,t,a,c a e vytvořené jako pojem pokoušející se popsat něco, co se pokouší pochopit poznávání jako takové na základě vědeckého výzkumu, kterýžto je tvořen různými měřeními a propočty. Je to pokus o popis čehosi, bezprostředně to ale jsme "s to" (skutečně v uvozovkách) popsat jen na základě nějakých úzů a dohod o přesnosti měření a dohodě na tom, jaká nepřesnost měřidla a měření je (v rámci toho, jak ji "dokážeme" popsat, vytvořit, definovat) "dostatečně malá" pro to, abychom byli ochotni se shodnout na tom, že tohle je teď podle nás fakt přesné. Dosahujeme ale při vědeckém poznání nějak "doopravdicky" přesných výsledků? Ne. Co má tak k objektivitě jako takové ("relativně" :-) ) nejblíže, je proces intencionálního poznávání jako takový.
A jestli se tohle myšlení má dostat k agnosticismu? Nikoli, (shodujeme-li se tady na tom, že se teď bavíme v rovině víry, aby to nebylo už příliš "já o voze, on o koze") víra je někde jinde než tahle "údajně přesná" měření. Tady z podstaty samotné nejsem s to mluvit "objektivně" (jak jinak :-) ) za ostatní, ale můžu předpokládat, že nějakou víru má asi každý, byť ne vždy je ochoten ji tímto slovem (které stejně "víru" jako takovou nedefinuje přesně) nazývat (jasně, často je tomu naopak) či ji spojovat s podstatou víry jiného jedince či menší či větší skupiny ostatních.

Lory, vloženo 19:57:18  12. 12. 2011

Myslím, že chápu, co asi tím Neros chce říci.
Já třeba věřím, že ta židle, na které sedím, existuje. Nepovažuji za příliš pravděpodobné, že by se mi jen zdála, nebo že by se mi zdáli ti lidé, co tu jsou se mnou a kterých kdybych se zeptala, jesti ji také vidí, pravděpodobně by na mě koukali jako na blázna a řekli, že ano.
Ale to, jak ji vnímám já a jak oni, je to jisté míry subjektivní. Vidíme nějaký tvar a barvu, ale jiný živočišný druh by ji vnímal úplně jinak.
Dále zastávám názor, že nemůžeme o všem tvrdit, že to neexistuje, pouze proto, že se nám ještě nepodařilo potvrdit existenci. Asi je hodně věcí, co ještě vědci jednou zjistí a možná bychom se divili :).

J.D.P., vloženo 18:48:15  12. 12. 2011

:o) aaa koukam, ze se vraci me oblibene tema s čajovou konvicí rotující kolem země :D.... akorát v jiném podání s růžovým ufonkem :D...

verlit, vloženo 15:39:29  12. 12. 2011

No ten rozdíl bude v tom, že jsou-li důkazy, pak není víra relevantní.
Opět moje oblíbená gravitace - můžeš sice tvrdit, že vědeckým důkazům nevěříš a že tudíž pro tebe gravitace neexistuje, ale lítat kvůli tomu nezačneš, protože OBJEKTIVNĚ gravitace existuje.

Aes Sedai, vloženo 15:08:17  12. 12. 2011

Verlit: Především jsem to myslela tak, že i když něco existuje, ale v toho existenci nevěříš, neexistuje to pro tebe. Třeba na panetě XETE sedí růžovofialový ufonek s chobotem a smetákama místo nohou. On existuje, ale ty o něm nevíš, tak pro tebe ani neexistuje. Ovšem kdybys ty věřila, že on existuje, tak jako by pro tebe byl, i kdyby nebyl. :))) (A i kdyby ti deset vědců říkalo, že existuje, ale ty jejich důkazům neuvěřila, efekt bude stejný, jako kdyby důkazy nebyly, ne?)

verlit, vloženo 13:02:45  12. 12. 2011

No já tu realitu taky stále znovu každý den zkoumám a ověřuji, to dělám odjakživa :-)

To jsme na půdě agnosticismu nebo někde jinde? Přece jen je to dlouhá léta, co jsem měla nějakou výuku filozofie.

Co jsem nicméně měla na mysli od začátku je, že pokud mám existenci něčeho podpořenou věcnými důkazy (kterým říkám objektivní), pak v to není nutné věřit, protože vím, že to existuje.
Věřit potřebuji v to, co není hmatatelné nebo změřitelné/popsatelné/ověřitelné pokusem apod.

Domnívám se, že nelze tvrdit, že neexistuje žádné objektivní poznání. Když se vrátím např. k té gravitaci - všichni s ní máme stejnou zkušenost, je vyčíslitelná, vypočítatelná, ten výpočet funguje a dodá jinou, očekávanou hodnotu v jiných podmínkách (na Měsíci) - podle mě je nezpochybnitelné, že jev zvaný gravitace objektivně existuje a není to jen naše subjektivní představa. (Jinak si jdu honem představovat něco jiného a očekávám, že se budu ladně vznášet nad střechami jako chmýří bodláku).

Mellor, vloženo 12:36:16  12. 12. 2011

Nerosi, je zvláštní, jak úžasně si protiřečíš :o) (Tím, že v druhé větě předpokládáš existenci něčeho "skrz naskrz objektivního" a přitom v první větě prohlašuješ, že "objektivita existuje")

Nicméně s první větou souhlasím. Objektivita ve svém extrémním smyslu neexistuje; nejblíže se člověk dostane sumou subjektivit všech a všeho. Existuje mnoho důkazů o existenci vnějšího světa, tedy toho, co verlit nazývá objektivně skutečné; nicméně všechny tyto důkazy jsou silně závislé na subjektivní zkušenosti.

K víře v židli, stůl, záclonům - můžeme tomu říkat víra, předpoklad, mentální reprezentace. Faktem zůstává, že pro běžné fungování musíš (pokud použiji termíny nynější konverzace) věřit, že tvůj svět se nemění ze dne na den nijak závratně. Je potřeba věřit, že tvůj stůl bude ráno na svém místě, že bude pevný a že nebude náhodně měnit tvary; věříme, že naše škola/pracoviště bude druhý den ve stejné ulici, že potkáme stejné lidi. Pokud by ti tahle víra v samozřejmou míru neměnnosti světa nefungovala či pokud bys byla extrémně pochybovačná a kritická, musela bys denně svou realitu znovu a znovu zkoumat.

Mimochodem, právě tohle, tedy že určitá subjektivní zkušenost je relativně stálá, je jeden z důkazů existence objektivního světa.

K tomuhle tématu vřele doporučuji Matrix :o) Je vlastně takové volné převedení nejstaršího Platónovského mýtu o Jeskyni.

Neros, vloženo 11:48:48  12. 12. 2011

Objektivita neexistuje, je to přelud, pouhá iluze.
I něco skrz naskrz objektivního a bezpodmínečně skutečného je vždy zabarveno subjektivníém vnímáním světa...

verlit, vloženo 10:14:56  12. 12. 2011

To já zase dneska při pondělí náladu na hluboké myšlenky mám :-)))

K tomu podobenství mám výhradu v tom, že v tomhle případě není přece objektivní pravda v rozporu s tím, v co lidi věří. Objektivní pravda byla přece taková, že v dané zemi tahle mince neplatila. Tudíž není žádný důvod, aby lidi věřili v opak.
Takže je to zcela v souladu s tvrzením, že objektivní pravda není závislá na subjektivním vnímání, nebo přesněji, že subjetivní vnímání na objektivní pravdě nic nemění.

Iwo Olorin, vloženo 10:11:21  12. 12. 2011

Verlit: Filosofové to opravdu občas vidí jinak :-) Teď nemám náladu na hluboké myšlenky, ale k tomuhle tématu je poučná například i jedna klasická ekonomická pohádka, ve zkratce: Žila byla jedna mince z jednoho státu. A ta se jednou vydala na výlet za hranice své země, až tak daleko, že tam lidé její zemi vůbec neznali. A když v té daleké cizí zemi zkoušela naplnit svůj smysl a sloužit jako platidlo, vůbec jí to nešlo; od místní měny se totiž lišila a všichni jí tedy považovali za falešnou; za ubohou, bezcennou nápodobu. Poučení: Pravda je to, čemu lidé věří, že je pravda, a na objektivní realitě vůbec nesejde.

Arian, vloženo 09:31:13  12. 12. 2011

(tuhle jsem četla jednu knihu o všemožných filosofických konceptech - v čem se obvykle shodují, je to, že "objektivita" je největší iluze, klasický výmysl moderní doby, dle některých dokonce "nejnebezpečnjší a nejpropracovanější ideologie populární v naší době")
(to aby to bylo ještě zamotanější :-) )

verlit, vloženo 07:57:44  12. 12. 2011

Tak s tím zase nemůžu souhlasit já.
Věříš snad ve stůl? V propisku, nákupní centrum, jízdní řád nebo dopravní značky?
Svět, naštěstí, velmi objektivně existuje i bez toho, aby svoje bytí poměřoval tím, jestli v něj někdo věří nebo ne :-)

Aes Sedai, vloženo 21:15:29  11. 12. 2011

Verlit, s tím nesouhlasím. To, že něco existuje, ještě neznamená, že lidé věří v jeho existenci. Když člověk nevěří, jako by to, co i je, nebylo. :))

verlit, vloženo 20:41:09  11. 12. 2011

To je nesmysl, není třeba věřit v něco, co objektivně existuje.
Není třeba věřit v gravitaci nebo odstředivou sílu, stejně jako není třeba věřit v Ponožkožrouta :-)

Arian, vloženo 20:20:47  11. 12. 2011

Prozradím strašlivou věc: v Ponožkožrouta někdy (skoro) věří i studenti teologie... :-)

Qeril, vloženo 18:01:42  11. 12. 2011

Neros: Ne. Já věřím v Ponožkožrouta :-)

Ginny, vloženo 06:23:14  09. 12. 2011

Neros: jistě. A uctívám ji pravidelně:-)

Neros, vloženo 21:32:48  08. 12. 2011

:D Achjo.. A to to mohl být tak zajímavý kvíz...

Arian, vloženo 20:11:42  08. 12. 2011

V zeměplošném světě něco jako bohyně předmětů zašprtlých v šupleti...

« ««   19   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php