06:24:04
27. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   17   »» »

verlit, vloženo 19:39:31  16. 12. 2011

Ostatně kdyby realita nebyla objektivní, tak by nefungovaly žádné atlasy - ani zeměpisné, ani rostlin, hub, zvířat atd.
Protože pokud vidíme realitu každý subjektivně, jaktože ji poznáme, když ji jeden z nás nakreslí?

Hallorn, vloženo 19:37:22  16. 12. 2011

Zaspal jsem tu diskusi o objektivním/subjektivním. Škoda.
Tak aspoň tolik, že imho objektivní realita opravdu existuje - z logiky věci:
"Nějak" to na světě je. Na tom se jistě shodneme. A zároveň pro jedno reálně existující jsoucno nemůžou platit dva (či více) vzájemně se vylučující výroky. Na tom se jistě shodneme také. Pak ovšem platí, že máme pouze 1 realitu. A ta je objektivní (protože jinak by to nebyla realita).
To, zda je, či není poznatelná a do jaké míry, to už je věc názoru a do značné míry především času.

A IMHO je naprosto jedno, jestli ta realita je opravdu reálná, nebo simulovaná, jako v tom vzpomínaném matrixu. I kdyby to byla jen taková počítačová hra, tak 1) stejně musíš hrát podle pravidel 2) ta hra musí běžet na nějakém (reálném) stroji v nějakém (reálném) světě.

Aes: To záleží, co rozumíš pod pojmem ateista. Na význam toho slova je tolik názorů, kolik je věřících, kteří se s námi ateisty utkávají v diskusích :-)

Arian, vloženo 16:47:41  16. 12. 2011

Ale jistě že sbližuje, principielně je celkem neoddiskutovatelné, že jako taková je církev jen jedna (jak praví i Symbolum Apostolicum - ...[věřím v] svatou církev obecnou...). Nicméně již z doby rané historie vidíme, že jednotlivé diferenciace ve výkladu a přístupu existovaly. Principielně vzato není překvapivé, že vzhledem k individuálními preferencemi podmíněným drobným odlišnostem v přístupu k výkladu některých částí Písma i v odlišném vztahu k praktické stránce, především liturgice, existuje více konkrétních společenství. I v období prvních staletí je dost jasný, že trochu jiný, kulturními i individuálními odlišnostmi podmíněný, byl styl sboru v Římě, Cařihradu, Hispánii či Sýrii. Ať z hlediska ryze teologického, nebo třeba liturgického nesedí všem všechno, to není nic divného, průměrný nefanatik souhlasí s celkovým posláním i u jiných (přinejmenším "mainlinových" a nesektářských denominací), jen mu třeba z dlouhodobého hlediska vyhovuje trochu odlišný přístup. Na druhou stranu žabomyší spory mezi církvemi nebývají způsobeny vírou, ale naopak, jak říkám, totální bastardizací víry, kde se z "náboženského přesvědčení" víra jako taková, když se z nějakého důvodu přetvoří v nástroj k pseudolegitimizaci politikaření a boje o moc. Ale tohle už pak vůbec není o víře, protože takovýmhle jednáním ji ten, kdo se takhle chová, naprosto mrví...

Neros, vloženo 10:53:52  16. 12. 2011

Sbližuje... krev lidi vždycky sbližovala.

verlit, vloženo 08:15:08  16. 12. 2011

A já myslela, že víra lidi sbližuje :-))

Arian, vloženo 02:58:35  16. 12. 2011

Mivka: Českobratrská, nikoli česká, to mi můžeš věřit :-) Ale jinak tak tak. HTF? Copak s HTF? :-) Na to jsem zvědavá. :-)
Jako třeba já se zase setkávám s tím, že od hustitů strašná spousta lidí mizí, popřípadě že "vymřela" hodně silná generace, která k CČSH patřila i z toho důvodu, že to bylo z národního hlediska "oukej" relativně (to relativně nicméně zdůrazňuju, samozřejmě že komplet bez rizika to nebylo) třeba i za komunistů. Naopak čichám hodně silný nárůst CéBéček, a to právě mezi mladými lidmi, kdežto v regionech, o kterých něco osobně tuším já, husitů valem ubývá. A přesně tak, tyhle názvy jsou dlouhé, aby je člověk přepisoval, pokud tedy nutně nemusí...

verlit: třeba "evangelická" fakt nestačí, protože vedle toho je třeba ještě ECM (Evangelická církev metodistická) či SCEAV (Slezská církev evangelická augsburského vyznání)... Bratrská, tak to je třeba ještě taková BJB (Bratrská jednota baptistů) či JB (Jednota bratrská)...
A pokud jde o ty judejské fronty, tak jojo, trošku to to připomíná, neříkám, že ne. :-))

Neros: No do jistý míry jo, ale u mne je to celkem nepřekvapivá deformace...

Arian, vloženo 02:55:02  16. 12. 2011

(Jo, mimochodem, pokud jde o zkratky - několik cvoků popsalo dneska, é, včera, část balonků na vánočním večírku sloganem "ETF - WTF" :-)) )

Aes Sedai, vloženo 20:36:56  15. 12. 2011

Myslím, že to bude jako na vlnách. I v minulosti byly doby, kdy bylo obrovské nadšení pro církev, pak zas obrovská kritika, apod. Myslím, že tady to bude dost podobně. Bylo tu období centralizace a pronásledování, to vedlo k většímu prožívání sounáležitosti. Tlak povolil, nastoupil individualismus, ovšem třeba ve svém okolí vidím stále více mladých, kteří mají potřebu tvořit skupinky a zase tu sounáležitost pociťovat. A myslím, že dlouhé roky před nebylo tolik různých akcí pro mladé, jak je teď, a účast je dost velká.

verlit, vloženo 19:13:10  15. 12. 2011

Já vím, že jsem protivný rýpal a provokatér, ale právě teď chci položit otázku, kterou nemyslím provokativně.

http://zpravy.idnes.cz/kdo-nas-potrebuje-ten-si-nas-najde-komentuji-cirkve-obri-ztratu-ovecek-1zc-/domaci.aspx?c=A111215_150807_domaci_jj" target="_blank">http://zpravy.idnes.cz/kdo-nas-potrebuje-ten-si-nas-najde-komentuji-cirkve-obri-ztratu-ovecek-1zc-/domaci.aspx?c=A111215_150807_domaci_jj>

Zní logicky, že za odklonem je nechuť lidí k institucím a organizovanosti nebo možná jen k jejich současné podobě.

Tradiční české církve se podle něj zakonzervovaly ve stavu před zhruba sto lety. "Jejich členská struktura je přestárlá, v mladších generacích už k tomu lidé nenajdou cestu. Necítí, že by jim zavedené církve daly odpovědi na otázky, které si kladou," tvrdí Spousta
Zdroj:
http://zpravy.idnes.cz/kdo-nas-potrebuje-ten-si-nas-najde-komentuji-cirkve-obri-ztratu-ovecek-1zc-/domaci.aspx?c=A111215_150807_domaci_jj" target="_blank">http://zpravy.idnes.cz/kdo-nas-potrebuje-ten-si-nas-najde-komentuji-cirkve-obri-ztratu-ovecek-1zc-/domaci.aspx?c=A111215_150807_domaci_jj>

Jak to vidíte vy, místní věřící? Kam se víra vyvine - k individuální, soukromé představě? Ale kde pak bude potěšení ze sdílení, sounáležitosti?
Nebo najdou tradiční církve způsob, jak oslovit více lidí? A budou ho vůbec hledat, nebo zůstanou u toho "kdo o nás stojí, ten si nás najde"?
Nebo se objeví nějaké nové "odrůdy" církví, nabízející jinou alternativu?

Neros, vloženo 19:12:44  15. 12. 2011

To se v těch zkratkách opravdu všichni vyznáte?

Aes Sedai, vloženo 19:07:16  15. 12. 2011

Ne, Verlit, nikdo se snad tak pitomě nepředstavuje. :)

Adhil, vloženo 18:01:22  15. 12. 2011

V první vteřině jsem přemýšlel, co s tím má společného Český časopis historický, ale pak mi došlo, že je řeč o církvích a blbě koukám na zkratky :D

verlit, vloženo 17:55:52  15. 12. 2011

No uznávám, že k vypisování je to dlouhé, ale doufám, že se mezi sebou věřící nepředstavují stylem: "Ahoj, já patřím k CČH, co ty?" :-)))

Je nějaký důvod, proč neříkat církev husitská, bratrská a evangelická?

Tohle mi trochu připomíná PFJ (People´s Front of Judea; neplést si s JPF - Judean´s People Front!)

Mivka, vloženo 17:03:57  15. 12. 2011

verlit: církev československá husitská, církev bratská, česká církev evangelická. :) S tím se vypisovat by byl skutečně opruz.

Arian: hele, já se tomu taky docela divila, ale mám pocit, že husitů je všude hrozná spousta, hodně se snaží a fakt hodně propagují mladým, ale možná to je jenom tady v regionu :) (a já to globalizuju protože řeším HTF :))

verlit, vloženo 15:29:35  15. 12. 2011

Ehhh? Co je CČSH, CB a ČCE? Myslela jsem, že jen LEGO je posledné zkratkami, ale koukám že MV (místní věřící) jsou na tom ještě hůř :-))

Arian, vloženo 14:03:50  15. 12. 2011

To mne ani tak nepřekvapuje, spíš se přiznám, že se divím, že jsou CČSH pořád třetí, čekala bych tam spíš třeba CB. Jsem celkem zvědavá na podrobnější, do čísel rozepsané výsledky. (Ještě bych taky mohla splakat, tedy že ti (dle autora článku) evangelíci nejsme vlastně my, ale třeba právě evangelikální CB, ono si to hafo lidí plete... Ale zase že by bylo dneska husitů víc než členů ČCE, to se mi zase nezdá, takže asi ne :-) )

verlit, vloženo 11:19:08  15. 12. 2011

Hodí se přesně k naší debatě - zjevně přibylo "něcistů" (a Jedi) :-)

http://zpravy.idnes.cz/pribylo-vericich-bez-vyznani-a-moravanu-rytiru-jedi-je-vic-nez-romu-1pa-/domaci.aspx?c=A111215_095802_domaci_hv

Arian, vloženo 22:50:39  13. 12. 2011

verlit: Nepravděpodobné. Na mých předchozích školách byli "klasičtí" věřící buď vzácným, nebo zcela nepřítomným elementem. Přesto jsem na "pravého" přesvědčeného ateistu nenarazila. Na lidi, co by vypálili všechny kostely, to samozřejmě jo, nicméně každý z nich v něco takto neverifikovatelného věřil, ať v "něco", "v osud" či "v pokrok" či "spásu v budoucím rozmachu vědy". Vždy tam něco bylo.

verlit, vloženo 21:08:58  13. 12. 2011

Arian: Jestli to nebude také prostředím, ve kterém se pohybuješ a s jakými lidmi se stýkáš.
Já znám věřící lidi vlastně jen z Taverny (a byl to pro mě dost šok, když jsem zjistila, že tu nějací jsou). Mezi mými netaverními známými a přáteli jsou dva "něcisté", jedna budhistka a to je všechno. Všichni ostatní jsou "čistí" ateisté.

verlit, vloženo 21:02:44  13. 12. 2011

Nechápu, co má společná duše se strašidly??? To spolu přece naprosto nesouvisí.

« ««   17   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php