 |
Inu Sindonia dělá problémy....
Jako podnět k zamyšlení nabízím jeden kratší televizní dokument o povaze a původu vyobrazení, které plátno zachycuje, ovšem anglicky
první část
druhá část
třetí část
videa jsou na YouTube, takže je to rozsekané po deseti minutách (a třetí díl končí v polovině zbytek už je další program EWTN).
Shrnu jen hlavní body: obraz na plátně je negativ a vznikl odděleně (časově i místem) od krevních skvrn rovněž na plátně zachycených
obraz zachycuje precizně tělo muže podrobného římskému bičování a ukřižovaného, umístění a povaha krevních stop rovněž odpovídá..nicméně je zjevné, že obraz není otisk...resp. nevznikl takříkajc svrchu plátna kontaktem s tělem a především obraz jak ho můžeme vidět nezachycuje tělo ležící, nýbrž vzpřímené.
To všechno dává smysl a je nakonec hlavní příčinou trvalé kontroverznosti plátna. Jediná možnost jak by se nám totiž Ježíšovo plátno jako takové mohlo vůbec zachovat a nést nějaký obraz je, že fakt zmrtvýchvstání. A to, že by z oslaveného těla plátno spadlo, když Ježíš skutečně stál (nebo se vznášel, jak implikuje dokumnet) je jen praktický nicméně logický detail.
Skutečně, kdyby plátno dokládalo "jen" to, že Ježíš mohl skutečně existovat a zemřít právě tak jak popisují evangelia nepůsobilo by tak provokativně, jako když dává na výběr mezi blíže neznámou technologií výroby padělku v blíže neznámé době na blíže neznámém místě nebo svědectvím odpovídajcím křesťanské víře ve vzkříšení.
Aby nebylo mýlky: tato víra s plátnem ani nestojí ani nepadá. Hlásání křesťanského poselství se bez něj obešlo víc než tisíc let.
V dokumentu padla koneckonců jedna zajímavá myšlenka. Autor říká, že o svém bádání mluvil s jedním rabínem. A ten se o zeptal: "Proč vlastně ten kus látky tak zkoumáte?" Autor odpověděl, že ho to bádání přívádí ke studiu Písma. "Pak tedy bádejte, to je správně," odvětil rabín.
Lepší shrnutí významu relikvií těžko hledat. Jsou především znameními, odkazy a připomínkami. |