04:33:46
26. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   137   »» »

Nimitz, vloženo 20:11:15  05. 09. 2007

verlit: jistě, v KRoměříži nám to při exkurzi nezapoměli připomenout :-)

verlit, vloženo 20:04:36  05. 09. 2007

V souvislosti s tím jídlem se mi připomněla otázka, na kterou jsem se už dlouho chtěla zeptat a vždycky zapomenu - jak je to vlastně s hostiemi a mešním vínem?
Myslím jako jestli se to někde kupuje (nějaké pekařství se specializuje na hostie?) a jestli je u vína nějak podstatné, odkud pochází a jaké je. Je mi jasné, že to není o značce, že podstatného je něco jiného, ale stejně bych to ráda věděla.
(Že by arcibiskupské sklepy? :-)

Eva, vloženo 19:33:59  05. 09. 2007

Ó velký Kubo, zda svolíš, by se tvých svatých krup a hub dotkly rety bezbožecké? ... hm, myslím, že to půjde :-)

verlit, vloženo 18:31:58  05. 09. 2007

Můžeme doufat ve Spartánskou polévku z krve, případně nějaké lidské obětiny? (I když koukám, že Aztékové se neúčastní, tak asi oběti nebudou. Škoda.)
Myslím, že za ateisty by klidně mohl vystupovat třeba houbový kuba. Nebo má nějaký hluboký náboženský podtext? ;-)

Eva, vloženo 16:43:37  05. 09. 2007

Hallorn: přesně, v tom bych taky viděla problém, že ateismus nemá až tak svébytný systém. Jsem zvědavá, co s tím tvůrci vymyslí (mě napadá jedině protestní krvavá tlačenka, ale to vážně nebude to pravé :-) ).

Teď jsem koukala, která náboženství jsou vlastně v plánu: Antické Řecko, Antický Řím, Judaismus, Pravoslaví, Katolictví, Protestantství, Anglikánství, Islám, Hinduismus, Konfuciánství a taoismus, Šintoismus, Mahájánový buddhismus, Buddhismus Diamantové cesty, Indiánská náboženství, Slovanské pohanství, New Age, Ateismus.

Hm, na to slovanské pohanství se docela těším :-)

Hallorn, vloženo 16:08:35  05. 09. 2007

Škoda že to není ten režisér zeman kterého znám.
Možná proto, že ateismus není forma vyznání, nemá ani vlastní kuchyni a ty věci kolem.

Eva, vloženo 14:38:42  04. 09. 2007

A hele, zajímavý projekt: protože náboženství je zároveň životním stylem, a k tomu nedílně patří stravování, připravila ČT2 do vysílání cyklus Duchovní kuchyně.

Představeny budou stravovací zvyklosti, kuchyňská tabu a konkrétní recepty. V každém díle se diváci dozvědí něco z věrouky jednotlivých náboženství a naučí se uvařit typický recept či kompletní menu. Nechybí ani zajímavosti a kuriozity.
Podle režiséra Zemana představitelé některých náboženství vystoupit s díky odmítli, největší problém však prý paradoxně vznikl při hledání bezvěrce pro díl věnovaný ateismu, který tvůrci považují za svébytné vyznání. Sedmnáctidílný cyklus začíná v neděli 9.9. v 19 hodin dílem věnovaným antickému Řecku.

Eva, vloženo 08:56:21  03. 09. 2007

Hallorn: myslím, že obdivování oněch činů je pro křesťany vlastním důvodem celkového obdivu :-)

Pokud jde o Henryho prdel: rozumím, že tak to vidí člověk, který zná náboženství tak nějak povrchně. Možná se ten jev i snaží pochopit, ale protože mu nedává smysl, udělá z toho druhého hlupáka.
Osobně mi to přijde jako logický, i když poněkud nešťastný postup.

Hallorn, vloženo 00:17:48  02. 09. 2007

http://buh.s474n.com/HenryhoPrdel.htm

Hallorn, vloženo 00:17:20  02. 09. 2007

(Eva, vloženo 13:08:12 21. 08. 2007): Já to taky tak beru. Jako ukázku dobové umělecké a řemeslné zdatnosti. Ale myslím si že křesťané by na svých svatých měli obdivovat jejich činy a ne kusy (údajně) jejich pozůstatků.

Eva, vloženo 13:38:11  28. 08. 2007

Dneska kalendář připomíná sv. Agustina z Hippa , jednu z nejvýznamnějších postav křesťanství.

Už nějakou dobu chodím kolem jeho spisů, ale zatím jsem nenašla příležitost číst je nějak systematičtěji. Fascinuje mě, jak je jeho dílo zároveň odsuzováno i obdivováno. Jak je jedním dechem vyzdvihován jako ten, kdo položil základy učení o milosti a spáse a zatracován jako ten, kdo odkázal nepokřtěné děti do věčného zatracení kvůli dědičnému hříchu. Na jedné straně stojí jeho "Miluj a dělej co chceš", na druhé je považován za ideového otce inkvizice.
U Augustina najdeme myšlenky o Bohu stojícím mimo čas, či o výkladu Bible, který by neměl být v rozporu s vědeckými poznatky a zdravým rozumem. Jeho učení, třeba úvahy o svobodné vůli, stojí u základů dnešní etiky.

Tady aspoň pár odkazů:
Životopis a dílo na anglické Wiki.

Totéž na české Wiki.

O Augustinovi na serveru Antika.

Nabídka Augustinových knih v Karmelitánském nakladatelství; Kosmas nabízí nový český překlad asi nejznámějšího díla O Boží obci.

Audio: vybrané práce v AJ ve formátu mp3.

Arenga, vloženo 08:54:22  28. 08. 2007

na mne takhle podobně působí osamělé ovocné stromy tam, kde by "neměly co dělat" - taky svědectví o tom, že tam kdysi stával dům a byla u něj zahrada...

Eva, vloženo 21:30:37  26. 08. 2007

Dík všem za upřesnění Zdislavy :-)

Na mě o víkendu dopadla taky nějaká nostalgie. Navštívili jsme na Šumavě pár hezkých míst a nemůžu si pomoct: vždycky mám divný pocit z těch zaniklých osad. Lidi, co ty pole vyrvali lesu, zúrodnili je, obdělávali, jsou pryč, a příroda si zase bere zpátky, co bylo kdysi její.
Asi jako nejsilnější mememento - nebo němá výčitka - na mě působí kříže (to když stojí na místě zaniklých usedlostí), případně jejich absence (to když na hřbitovních náhrobcích dokládají, jak se tu kdysi vyřádila armáda).
Přemýšleli jsme, jak asi bylo těm, co se sem po pádu železné opony přijeli podívat, a našli místo rodné vesnice pár kamenů. Cítili by se hůř nebo líp, kdyby v jejich domě bydlel někdo jiný?

Tak jsme chodili po národním parku, četli si ty informační tabule s údaji o zneužívání přírody, přirozené sukcesi, mizejících druzích a přemýšleli, co je vlastně člověk zač ...

Něco trochu optimističtějšího na závěr: kdybyste někdy zabloudili do Dobré Vody u Hartmanic, mají tam v kostele moc zajímavý skleněný oltář vyrobený místní sklářkou paní Tesařovou - a nebo můžete mrknout na její web
http://www.dva.cz/oltar.php

Marcus m, vloženo 15:51:08  26. 08. 2007

Jo, Zdislava byla svatořečena 21. května 95, to jubielum je od beatifikace.

Ta zmínka mi zrovna přichází vhod, když tu mluvíte o relikviích a potažmo o úctě ke svatým. Zrovna nedávno zemřel v požehnaném věku (bylo mu přes devadesát) dominikán Ambrož Svatoš. Vedle toho, že víc než čtyřicet let vedl v době komunistického režimu československou dominikánskou provincii "v podzemí" je známý zejména svou velkou úctou k paní Zdislavě a tím, že odvedl mimořádný kus práce na přípravě její kanonizace. Bůh dal, svatořečen přišlo a otec Ambrož se ho i osobně mohl zúčastnit. Nyní je pohřben právě v kryptě kostela sv. Vavřince v Jabblonném. Právě to je odraz a pokračování tradice sahající k nejstarším křesťanským dobám, kdy vznikaly první chrámy nad hroby svatých a kolem nich pohřebiště.

Přímo očividná je tahle tradice třeba v Římě při procházkách po kostelech velmi starého založení. Často tam najdem takzvané confessio pod presbytářem či hlavním oltářem, což je místo původního hrobu světce, k jehož poctě byl kostel postaven. Nejnápadnější a nezjnámnější je samozřejmě confessio s papežským oltářem pod Berniniho baldachýnem v basilice sv. Petra. Mimochodem o tom, že šlo o apoštolovů hrob svědčí už to, že šlo o místo chované ve starobylé úctě v době stavby konstantinovské basiliky ve čtrvtém století - včetně toho, že poloha hrobu přidelala architektům a stavebníkům dost práce a starostí.

Subjektivní poznámka či postřeh. V Římě, Paříži, na několika místech v Anglii jsem už prošel dost kostelů s rozmanitými hroby a relikviemi světců. Dvě místa na mně zapůsobila mimořádným pokojem: hrob sv. Antonína v Padově a papežská hrobka ve svatopetrské basilice, konkrétně hrob Jana Pavla II. v těsném sousedství hrobu sv. Petra.
V obou případech nejde ani tak o "atmosféru místa" - v padovské basilice je sice ticho, ale poměrně rušno ;-). V obou případech jde o odraz toho, jak na mě působila samotná přítomnost na onom místě, ten pokoj plynul právě z toho místa. Když říkám, že se z nich šířil mimořádný pokoj, myslím tím asi tolik, že si toho všimnul i člověk jako já - zatvrzelý, nenapravitelný a docela s tím spokojený racionalista.

Z historie úcty ke svatým mimo jiné plyne i to, proč je "nenecháme pod zemí". Ono to vzalo počátek právě skoro v křesťanském starověku. Ne všude bylo možné postavit kostel na hrobu mučedníka, vůbec s tím, jak se křesťansví šířilo. Dávno před tím, než se ustavily (a to bylo dosti pozdě) procedury a ouřady, které se kanonizacemi zabývaly centrálně, existoval typický způsob svatořečení v podobě přenesení ostatků z místa původního pohřbu často do nového kostela. Nám nejznámější transaltio je samozřejmě přenesení ostatků knížete Václava ze Staré Boleslavi do Prahy. S tím souvisí nálezy těl neporušených, někdy i velmi dlouho po pohřbu, což bylo rovněž pokládáno za příznak svatosti. Zejména ta pak byla či jsou uložena v průhledných rakvích. Můžeme to považovat za bizarnost a není sporu o tom, že mnoho svatých velmi dobře odpočívá v poněkud obvyklejších náhrobcích. Nicméně, když se starobylejší formulí říkí, že byl někdo povýšen k úctě oltáře znamená to i vyvýšení dosti doslovně fyzické ;-) - souvisí to s onou tradicí přenesení ostatků o níž jsem se už zmiňoval.

POkud jde o rozebírání chudáků svatých na součástky... inu něco s sebou neslo velké šíření úcty k některým světcům. Někdy šlo o poněkud specifické středověké sběratelství velmožů a vladřů - což je třeba případ zmiňované lebky sv. Lukáše, kterou právě z Padovy (chudák Lukáš měl trochu pech,když se ve dvanáctém století vynořil nezmapovanou cestou z Konstantinopole v Padově: narozdíl od Benátek se Padova držela své mučednice Giustiny a posléze všechno převálcoval Antonín ;-)) do pražské katedrály získal Karel IV.

Nutno si také dobře uvědomit, že vedle vlastních náboženských důvodů mělo tohle rozptylování pozůstatků i velkou rezonanci v poměrně světských zvyklostech doby a jejího myšlení.
Nebylo málo vladařů a velmožů, kteří své kostli složily na jednom místě, jejich srdce bylo uloženo jinde a občas bylo toho porcování ještě i víc. Někdy šlo o odraz zvláštního zalíbení v nějakém místě, jindy možná o specifickou zbožnost zesnulého, či třeba rodovou tradici. Příkladmo: řada rakouských Habsburků odpočívá k kryptě vídeňského kapucínskho kostela, jejich srdce jsou ovšem uložena u augustiniánů (aspoň tedy je to rovněž ve Vídni ;) ).

Závěrem nezbytná teologická poznámka. Úcta ke svatým, šíření jejich relikvií s sebou mohou nést praktiky spíše pověrečné, nebo se tak přímo jevit samy o sobě. Zpyšnělá osvícenská kritika, zesilovaná jejich dědici ať bolševickými nebo prostě agresivně bezbožeckými si ze zesměšňování "středověkých" obyčejů a praktik udělala živnost. Prakticky doslova, protože redukovala celou záležitost na ekonomickou rovinu s tím, že líní mniši fabrikovali světce, vymýšleli zázraky a vydělávali na tom všem majlant (případně podle ideologické preference odírali, vydírali a vykořisťovali prostý lid a balamutili velmože).

Samozřejmě, když se dostaneme do situace, že bychom z kostí připisovaných jednomu světci postavili menší vojenskou jednotku narazili jsme na svědectví o tom, že lidská povaha se věky příliš nemění ať jde o schopnosti kšeftovat či důvěřovat....;-).

Hroby a relikvie svatých ovšem vypovídají především o něčem jiném. Jsou svědectvím, opakovaným a předávaným do počátku křesťanství, že lidé poznávali a zakoušeli na těchto místech zvláštní Boží přízeň a milost. Že se na ně utíkali se svými prosbami a potřebami. Jsou viditelnými- někdy mocně viditelnými- svědky Boží věrnosti. Že Bůh skrze lidi, kteří se jeho moci a lásce zcela otevřeli, činil pozoruhodné, velké a někdy mimořádné věci nemuselo vůbec končit tím, že zemřeli. Jistěže toto pokračování nebylo nutně vázáno na jejich hrob - Bůh slyší proby a přímluvy odkudkoliv. Na oněch konkrétních místech či svatyních je ovšem možné prosbu či vděk vyjádřit konkrétně a viditelně....právě jako svědectví Boží lásce a věrnosti. Tím se mimochodem velmi plynule dostáváme k tradici náboženských poutí, která s tímto tématem úzce souvisí, ale to by samozřejmě bylo na jiné povídání.

Eirellin, vloženo 13:07:21  26. 08. 2007

Já myslim že na jaře 1995, mám za to že to bylo když jsem byla v prváku.

Arenga, vloženo 20:53:06  24. 08. 2007

100. výročí svatořečení? nemá to být 100. výročí blahořečení - svatořečení bylo myslím v roce 1996 ne?

verlit, vloženo 20:52:33  24. 08. 2007

Tak se mi dneska udělalo nějak smutno (bude to souviset s tím, že Jim je už týden na služební cestě a když jsem ponechaná sama sobě, tak rychle upadnu do dumání a deprese :-)
V pondělí to bude 29 let, co umřela maminka. Sedím si tu a vzpomínám a hlavně přemýšlím nad tím, jak vlastně málo jasných vzpomínek na ni mám. Nebyla jsem zase tak malá, bylo mi jedenáct. Ale přesto si zřetelně ze všech těch let pamatuju jen pár momentů.... no nic, to je jen taková tichá nostalgie, tak jsem se potřebovala trochu vypovídat.

Eva, vloženo 12:29:48  24. 08. 2007

Proč tak složitě? Není jednodušší se nechat spálit a rozptýlit? Asi měl pifku na archeology :-)

Něco na víkend: v Jablonném v Podještědí slaví o víkendu 100. výročí svatořečení sv. Zdislavy.
V neděli v Praze bude sloužena zádušní mše za Jana Lucemburského, který si tak přál v souvislosti s úmyslem postavit na Pražském hradě novou katedrálu, na kterou věnoval desátek ze svých stříbrných dolů.

A ještě něco pro milovníky kostelních torz a gotických oken bez střech: Oybin v Lužických Horách.

Vever, vloženo 11:40:06  24. 08. 2007

V jedné knížce jistý archeolog prohlásí, že si nechá svůj hrob zaminovat. Asi ho chápu.

Eva, vloženo 08:16:31  24. 08. 2007

Včera jsem se dozvěděla (díky, Marcusi), že máme v Čechách lebku Lukáše Evangelisty.
To teda musím říct, že se k ní kapitula chová skoro macešsky. Lebka nemá vlastní relikviář je umístěná ve svatovítském pokladu a prakticky se o ní nemluví. Já vím, že prioritou je vybudování důstojného náhrobku nebo čehosi takového pro sv. Vojtěcha, ale stejně...

Tady je hezký článek z Vesmíru o antropologickém průzkumu lebky a jejích osudech.

« ««   137   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php