 |
Nauku o reálné přítomnosti jsem zmínil jen okrajově, a považuji za zbytečné a beznadějné se jí tu zabývat. K původní otázce o materii svátosti ji ani nepotřebujeme.
V případě eucharistie máme co do činění s přímo ukázkovým textem ustanovení či založením tradice: to co Ježíš koná, dělá proto, aby to apoštolové posléze "činili na jeho památku": Vzal chléb, vzal kalich....to čiňte na mou památku.
Křesťané nejrůznějších tradic se sice neshodnou zda je pro ně Večeře Páně zpřítomněním Ježíšovy oběti nebo jejím symbolem, ale slaví ji prakticky všichni.
Ti, kdo tuto tradici nechápou a nerozumí jí by mohli přinejmenším respektovat, že existuje bez ohledu na všemožné doktrinální rozdíly a vzít na vědomí, že se křesťané začasté nedohodnou, čemu o chlebě a víně Večeře Páně věří, ale o tom, že k jejímu vysluhování potřebují právě chléb a víno se nemají důvod hádat.
Už z kontextu obřadní večeře největšího starozákonního svátku Pesachu je zřejmé, že chléb a víno nejsou vybrány jako materie eucharistie nahodile či libovolně, ale jsou pevně propojeny v souvislostech biblickéhko myšlení.
A na úplný závěr ocituji jednu liturgickou modlitbu, která nádherně rezonuje dědictví, které křesťanská liturgie převzala ze židovské. Modlitba nad dary chleba a vína má totiž podobu berachy starozákonního díkůvzdání a požehnání.
K: Požehnaný jsi Hospodine, Bože celého světa. Z tvé štědrosti jsme přijali chléb,který ti přinášíme.
Je to plod země a plod lidské práce,
a stane se nám chlebem věčného života.
L. Požehnaný jsi, Bože navěky.
K Požehnaný jsi, Hospodine, Bože celého světa. Z tvé štědrosti jsme přijali víno, které ti přinášíme.
Je to plod révy a plod lidské práce
a stane se nám nápojem duchovním
L. Požehnaný jsi, Bože navěky. |