 |
Dnes slaví svátek 3 náboženství: muslimům začíná postní měsíc ramadán, Židé si připomínají Nový rok a v Etiopii podle juliánského kalendáře slaví příchod nového milénia.
Docela mě zaujalo povídání o tom židovském. Podle Mišny jsou celkem 4 různé Nové roky:
1. Nový rok pro krále a poutnické svátky (Pesach, Šavuot, Sukot) - 1. nisanu.
2. Nový rok pro desátek ze skotu - 1. elulu.
3. Nový rok pro léta, léta odpočinutí (šmita) a jubilejní roky - 1.tišrej.
4. Nový rok stromů- 15. švatu, známý jako Tu bi-švat.
Dnes pozápadu slunce (snad si to myslím správně) začne právě ten třetí jmenovaný, měsíc tišrej (tišri) a Nový rok označovaný roš hašana .
Podle tradice je první tišrej dnem stvoření člověka. V tento den se narodil praotec Abrahám i jeho vnuk Jákob. Byly vyslyšeny modlitby do té doby bezdětných žen Sáry, Ráchel a Chany. V tento den byl z faraonova žaláře propuštěn Josef. Židé se vymanili z otrocké práce v Egyptě (od roš hašana do pesachu proběhlo deset egyptských ran.) V tento den začala po návratu Židů ze zajetí stavba nového chrámu.
Podle rabínské tradice je roš hašana dnem soudu. V tento den jsou otevřeny tři knihy, do kterých jsou zapisována jména. Kniha pro opravdové spravedlivé cadikim gmurim, kterých je v každé generaci minimálně 36, tvoří morální pilíř a svět díky nim existuje (pokud by jich bylo méně, svět by právo na existenci ztratil).
Rešajim gmurim je knihou hříšníků, kteří páchají odporné činy, nelitují jich, naopak se jimi pyšní.
Kniha prostředních bejnoniim zahrnuje všechny, kdo nejsou úplně špatní ani úplně zlí: záleží jen na nich, zda se polepší, budou vypsáni z Knihy prostředních a zapsáni do Knihy spravedlivých.
Hlavním příkazem v Den soudu je troubení na beraní roh - šofar.
Tradice vyjmenovává 10 důvodů k troubení:
- Symbolicky korunujeme Stvořitele za Krále světa. Na korunovacích bývá zvykem slavnostní troubení.
- Dny mezi roš hašana a jom kipur nazýváme Deset dní pokání - šofar má napomoci otevřít duše hříšníků a obrátit je směrem k Stvořiteli.
- K pokání má napomoci i připomenutí Daru Tory na hoře Sinaj, při kterém rovněž zněl zvuk šofaru.
- Samotný zvuk šofaru bývá často tak pronikavý, že v hříšníkovi probudí myšlenky na nápravu.
- V dlouhé historii židovského národa často proroci varovali národ před odklonem z přímé cesty a slova proroků se přirovnávají k zvuku šofaru.
- Troubením si připomínáme proroctví o Dni závěrečného soudu, který bude dnem šofaru a troubení".
- Připomenout si vítězný ryk nepřátel bořících chrám a modlit se za obnovu svatyně.
- Upevnit víru v návrat z exilu, o kterém je psáno: "A bude ten den a rozezní se velký šofar...".
- Připomenout si oživení mrtvých, kteří dle proroctví "uslyší hlas šofaru".
- Připomenout si obětování Izáka, místo kterého byl nakonec obětován beran zachycený za rohy ve křoví. |