 |
Aes: Myslím, že tvoje rozpaky chápu, nicméně funkčně i obsahově totalitní ideologie představuje mrzkou, zvrácenou a destruktivní, nicméně reálnou substituci náboženství.
Svým způsobem pomáhá tato analýza alespoň zčásti pochopit, čím se komunistické či nacistické/fašistické ideologie lidí zmocňovaly, jak je mohly tak mocně ovládnout, jak měnily jejich myšlení a k čemu je pak vedly.
Odhlížeje raději od levných poznámek směšných sofistů všimněme si raději toho, jak ukazují právě moderní totalitarismy na poměrně beznadějnou pozici fanatických, programových atheistů - zejména těch, kteří se snaží své "učení" hlásat a šířit.
Ti, kterým v jejich politováníhodné situaci ještě zbyla špetka kritického myšlení vidí že z jejich pohledu se velké a ničivé protináboženské ofenzívy moderní doby ukázaly jako vyhánění čerta ďáblem.
A aby jejich zranění ještě doprovodila urážka musí sledovat, že tam, kde by vítali zdiskreditování náboženství a nemusí se bát nástupu totalitní moci lidé podléhají po zástupech iracionalitě starých i nových pověr a nevykořenitelných šarlatánství.
Bolí a uráží je to proto, že jsou to věrní -a téměř poslední- sluhové oltáře Nejvyššího Rozumu. Bolí a uráží je to proto, že musí snášet a čím dál unaveněji zastírat a popírat to, že jakkoliv je jimi doslova zbožštělá věda mocná a užitečná, není schopna stát se ani efektivní náhražkou, ani dostatečně účinnou zbraní. Bylo to tvrzení, že Bůh je mrtev, které se ukázalo neužitečnou hypotézou.
Navzdory trvalému šíření atmosféry strachu prostřednictvím nekonečných litanií o inkvizici, křížových výpravách a přidružené výrobě je to právě křesťanské náboženské přesvědčení a jeho hodnoty, které nakonec nabízí lidskému rozumu tu nejsilnější alianci, která mu otevírá nejširší obzory poznávání, dodává mu sílu, důvody a odvahu vzdorovat lidem, silám a myšlenkám, které ho chtějí zotročit. |