21:15:06
26. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   134   »» »

Deidre, vloženo 23:20:06  17. 09. 2007

Eržika: dost na tom, že už skauti z ostatních států nás považují za skanzen samo o sobě :)) dost dobře to bylo vidět na posledním jaboree, co se konalo u nás.
Ty rozdíly mezi jednotlivým vybavením, ale i způsobu a pojetí skautingu, byly obrovské; občas jsem pochybovala, že se ještě stále jedná o jednu a tutéž organizaci.
Kdyby se to dělo jenom v materiální rovině, tak mi to nevadí. Američani už dávno neznají stany s podsadou a automat na coca-colu je v každém táboře povinná součást vybavení.
Ale že my jsme tak pořád nějak "zakrnělí" v těch samých myšlenkách a rovinách... to mi trochu nahání hrůzu.
Tak se bojím, že bez přílivu nové krve a aktivity skauting u nás vymře - degenerovaný, sice s čistou krvý, ale bez zdravé budoucnosti.

Eržika, vloženo 23:16:10  17. 09. 2007

V tom máš pravdu, můj současný oddíl taky několikrát za rok dělá herní odpoledne pro děti z okolí, kdo chce, může přijít i na schůzku, právě proto mi to přijde nelogický, kdyby ti kluci řekli; ty v..e skauti, ti sou ale p....., tak si jich taky nevšímám, pobavený hele skautíci mi špatný nepřijde :-)
Já teď chodím do nového oddílu (neskauti)a lidi, kteří ho vedou jsou strašlivě moc fajn, vlastně to dělaj proto, že je to baví :-)Právě proto myslím, že víc záleží na lidech; Kdyby vedli skatský oddíl, pár prvků by se asi změnilo, ale líbilo by se mi tam stejně :-)

Deidre, vloženo 23:04:51  17. 09. 2007

Když jsme neměli v oddíle menší děti, šly jsme si hrát nějaké hry na ulici. A to byste viděli, jakej byl od těch prcků zájem;nejdřív přišli ti kurážnější, pak i jejich méně odvážní kamarádi. Najednou si s námi hráli. a pak už bylo snadné jim říct, kdy a kam mají přijít, kdyby se zase nudili.
tím že se skauti takhle "uzavírají" do ulity se sami ničí. Dělají ze sebe skanzen, ale na to se bohužel dá vymřít.
Poslední dobou se proti tomuhle u nás (a na Slovensku) bojuje - skauti se víc vynořují z ulity a jsou vidět na veřejnosti. A myslím si, že i veřejnosti jsou víc přístupní.
Co se týče věřících skautů a skautek - skautský slib obsahuje dodatek "..a k tomu mi dopomáhej Bůh." ten říkají jen ti, kdo si přejí, aby jim Bůh doopravdy dopomáhal.
Věřících skautů je opravdu hodně; v mém okolí je to ale tak půl na půl.

Vever: jestli ti vadí "skousávat" jejich náboženské písničky a modlitby, všechno je jen o domluvě. Na táboře chodí taky na mše jen ti kdo chtějí;
a co jsem si tak všimla, věřící skauti byli vždycky o něco tolerantnější k těm nevěřícím - naopak to nikdy nebylo.

Eržika, vloženo 21:41:09  17. 09. 2007

"moji skautíci" co vím, povětšinou věřící nebyli (pokud by to nějak zvlášť nepřeháněli, nevadilo by mi to) čím mi pili krev byla dvojí morálka a právě názory, my jediní jsme dobrý, musíš dělat tohle tohle a tohle a s těma se nebav. (a to nás bylo málo a chtěli jsme hrát hry, ti, se kterejma jsem se neměla bavit byli normální desetileté kluci... nechápu, jen proto, že se s nima jedna soutěživá holka nekamarádila, ale to jsem nevěděla, bylo to asi takhle: jé, hele skautíci, věděla jsem, že je nás málo na hry, tak jsem chtěla jít k nim a říct: no jasně, skautíci- a dneska je nás trochu málo a chceme hrát hry, nechcete se přidat? - ne, byla jsem brutálně chycena pod šátkem, ať se s nima nebavím... jenže při tý nesnášenlivosti ať se pak nedivěj, že jim málem zaniknul oddíl... :-(( kamarád chodil k jinej a prý to bylo dost podobný- my jediní jsem správní - no prostě, když vidím skauta, vůbec mě nezajíma dokud nezistím, jaký je jako člověk, neodsuzuju, ale už jim to fakt nežeru...)

Vever, vloženo 21:31:43  17. 09. 2007

Hm, Cortéz prý byl ještě fajn, protože to prý až takový podrazák nebyl. Pokud si onu jednu přednášku pamatuju správně, tak ten hlavní padouch byl až Balboa, který byl snad i jakýsi duchovní (snad jezuita?).
Ale nechci vypadat, že za každou cenu chci tvrdit, že za zničení indiánské indiánské kultury můžou jenom křesťané, to by byla samozřejmě blbost.
Já jsem byla jednou se skautkama na horách, a ty neviděly sebemenší problém v tom, že já věřící nejsem, několik z nich taky nebylo. Ale než se mě podařilo skousnout ty jejich motlitby a náboženské písničky, chvíli to trvalo.

Silmarien, vloženo 09:35:16  17. 09. 2007

Ako správne podotkol Nimitz, aztécka kultúra bola v rozklade. Tak ako storočia pred nimi vymizli Mayovia, rovnako v čase príchodu Európanov boli Aztékovia už len zlomkom toho, čím bývali predtým. Spoločnosť upadala. To že bol Cortes prefíkaný podliak je vec druhá, s kresťanstvomnemá nič spoločné. Koniec koncov samotní Aztékovia ho podľa proroctva oslavovali ako nesmrteľného boha a tým si nepriamo skazu Tenochtitlánu privodili sami.

Aes Sedai, vloženo 08:08:42  17. 09. 2007

Lidstvo se vraždilo od počátku. Stěhování a vybíjení národů taky bylo od počátku.
Někteří si křesťanství vzali jako zástěrku. Na druhou stranu původní obyvatelstvo taky nebyli svatoušci. Spousta křesťanů tam šla pomáhat, donesli léky, vzdělání. Tak obyvatelstvo aspoň dostalo šanci přežít, přizpůsobit se. Tím, že zakládali misie, leckdy odvrátili vybití původního obyvatelstva. Panovníkům šlo především o území a bohatství, případně o otroky. O lidi ne.
Díváme se na problém dnešníma očima lidí zvyklých žít humáně a v demokracii, ale se tehdy nenosilo.

Cigi, vloženo 23:24:52  16. 09. 2007

No, ono těm indiánským (latinoamerickým) obyvatelům skoro nezbývalo nic jiného, než to křesťanství a jeho kulturu přijmout, když již byli zbaveni vládnoucích vrstev (šlechty i církevní moci), které byly zmasakrovány.

Eržika, vloženo 22:40:38  16. 09. 2007

Vever: ono asi opravdu v případech, o kterých píšeš sloužilo náboženství jako záminka stejně jako na přelomu prvního a druhého tisíciletí v Evropě. Šlo spíš o záminku pro rozšíření moci a ručka ručku myla. Pro mnohé válečníky bylo prostě výhodné být věřícími... samozřejmě, že by to nemělo znamenat, aby Ti, co věřili opravdu tohleto podporovali (dovolili se nechat zneužít), možná právě proto ta všeobecná nechuť.
V čechách si to myslím katolíci nejvíc zavařili díky svému chování po revoluci. Navíc se doteď mnozí zaměřují spíš na obhajobu, než na poznání, překlenutí, hledání společného, vytváření podnětů- což je imho čím dál tím víc vede ke slepému obhajování vlastní jediné pravdy. (s něčím podobným jsem se setkala i u skautů- my jediní jsme dobří, s těmi se nebav... atd) jestli mě něco mrzí, pak je to tohle. Neznamená to ale, že bych v obou kritizovaných skupinách nepotkala pár báječných lidí.

Nimitz, vloženo 21:30:02  16. 09. 2007

Vever: já sice patřím do ateistického tábora, ale v tomto souhlasím s Marcusem.
Domorodci ve střední a jižní americe přijímali křesťanství snadno, jejich společnost byla totiž většinou už staletí v naprostém rozkladu. Také dobrotivý bůh byl pro ně přijatelnější než ti kteří vyžadovali krvavé oběti. Proto to pokatoličťování v naprosté většině probíhalo nenásilně.

Jak už jsem tu psal kdysi, příchod evropských dobyvatelů vzal místním domorodcům jejich kulturu a způsob života. Ale nejde za tím hledat jen vinu církve, ta jim jen nabídla svoji alternativu.

Marcus m, vloženo 20:58:59  16. 09. 2007

vever: za co se vojáci a žoldáci pokládali je věc jedna....druhá věc je pak to, že to byli právě oni duchovní a řeholníci činění opovědnými za všechno vojenské násilí, kteří - světské moci často navzdory či alespoň málo po chuti upozorňovali, varovali a prosazovali, že domorodí obyvatelé jsou lidské bytosti a podle toho s nimi má být zacházet.

A obecně musím jen zopakovat, že historie...i zámořských objevů a následné kolonizace, i křížových výprav či inkvizice je vždy poněkud komplexnější, než se pokouší předstírat rozšířená, předpojatá a často vulgárně pomlouvačná černá legenda.
Poznámka závěrem: pokud se poznámkou o Irsku rozumí IRA, tak tahle skupina sice mohla mít určitý katolický nátět poněkud historicky zděděný, ale jinak šlo o extrémní levicovou guerillu vyzbrojovanou mj. z Lybie. Předpokládám, že militantní unionisté na tom byli poněkud podobně.

Vever, vloženo 20:29:58  16. 09. 2007

Nimitz: No nevím, vraždění a okrádání indiánů se přece vždycky ospravedlňovalo tím, že to jsou pohané, kdo nepřijal křesťanství byl zabit a tak. Možná, že to mohla být světská záležitost, ale podstatná část conqistadorů se dost určitě pokládala za velmi horlivé křesťany.

Nimitz, vloženo 20:04:54  16. 09. 2007

Vever: conquista byla světská záležitost

Vever, vloženo 18:10:08  16. 09. 2007

Já myslím, že po všech těch conquistadorech, křížových výpravách a Irsku si to snad žádný soudný křesťan netroufne tvrdit, ne?

Adhil, vloženo 11:36:34  16. 09. 2007

Třebaže je mi militantní ateismus silně proti srsti, mám občas dojem, jako by se věřící (a teď myslím křesťany), snažili tvářit, že na jejich straně neexistuje nic jako militantní věřící. Což rozhodně není pravda.

Eržika, vloženo 03:27:19  16. 09. 2007

Pokusím se alespoň stručně, když už ne přehledně v tuto denní dobu :-)

Marcus: 1)imho tyto toltalitární teorie těžily z toho, že nejen slíbily lidem, že se budou mít lépe(jako všichni) ale hlavně z nich jakoby SŇALY ODPOVĚDNOST, a nabídly jim smysl... měli to dělat přece pro celek, národ, rasu, soudruhy...

2) vidíš to příliš radikálně a hážeš všechny do jednoho pytle, extrémisty můžeme najít mezi všema, to nevymluvíme...
Jisté je, že nejistota dělá s lidmi strašné věi - třeba to, že ze strachu vnucují druhým své myšlenky (a tím i strachy), aby v tom nebyli sami.
Myslím, ale, že tohle konkrétně platí pro všechny zoufalé radikály bez rozdílu na víru či "nevíru" :-)

tak já si jdu zase hrát s panenkama :-)

Iwo Olorin, vloženo 23:31:00  14. 09. 2007

Verlit: *jenom ve zkratce, později snad rozepíšu* Náboženství definuji přesvědčením, což nemá nic společného s vírou, která je společná pouze židovsko-křesťanské tradici; bohové nejsou jeho nutnou součástí; obřady a rituály jsou nutné, bez nich je to právě jen ideologie či teorie; rituál bez náboženství existovat může... ale je to všechno taky děsně o definicích a tak podobně. Docela by mě zajímalo, jaký bys dala příklad náboženství bez rituálu.
Hallorn: holubáři :-) tak jsem to úplně nemyslel

Hallorn, vloženo 23:24:03  14. 09. 2007

A k těm koncilům - těžko říct zda je považovat za projev náboženství. Lidem, kteří se o něco zajímají totiž nezbývá, nebo do nedávna nezbývalo, než se setkávat osobně, pokud chtěli danou problematiku probrat.
Takže spolek holubářů nebudu nazývat sektou jenom proto, že se jednou za čas sejdou na závodech, pochlastají a pokecají o holubech.

Hallorn, vloženo 23:15:51  14. 09. 2007

Marcus: OT, ty jseš minimálně novinář, nebo to aspoň studuješ, že?

Marcus m, vloženo 23:06:01  14. 09. 2007

Aes: Myslím, že tvoje rozpaky chápu, nicméně funkčně i obsahově totalitní ideologie představuje mrzkou, zvrácenou a destruktivní, nicméně reálnou substituci náboženství.

Svým způsobem pomáhá tato analýza alespoň zčásti pochopit, čím se komunistické či nacistické/fašistické ideologie lidí zmocňovaly, jak je mohly tak mocně ovládnout, jak měnily jejich myšlení a k čemu je pak vedly.

Odhlížeje raději od levných poznámek směšných sofistů všimněme si raději toho, jak ukazují právě moderní totalitarismy na poměrně beznadějnou pozici fanatických, programových atheistů - zejména těch, kteří se snaží své "učení" hlásat a šířit.

Ti, kterým v jejich politováníhodné situaci ještě zbyla špetka kritického myšlení vidí že z jejich pohledu se velké a ničivé protináboženské ofenzívy moderní doby ukázaly jako vyhánění čerta ďáblem.

A aby jejich zranění ještě doprovodila urážka musí sledovat, že tam, kde by vítali zdiskreditování náboženství a nemusí se bát nástupu totalitní moci lidé podléhají po zástupech iracionalitě starých i nových pověr a nevykořenitelných šarlatánství.

Bolí a uráží je to proto, že jsou to věrní -a téměř poslední- sluhové oltáře Nejvyššího Rozumu. Bolí a uráží je to proto, že musí snášet a čím dál unaveněji zastírat a popírat to, že jakkoliv je jimi doslova zbožštělá věda mocná a užitečná, není schopna stát se ani efektivní náhražkou, ani dostatečně účinnou zbraní. Bylo to tvrzení, že Bůh je mrtev, které se ukázalo neužitečnou hypotézou.

Navzdory trvalému šíření atmosféry strachu prostřednictvím nekonečných litanií o inkvizici, křížových výpravách a přidružené výrobě je to právě křesťanské náboženské přesvědčení a jeho hodnoty, které nakonec nabízí lidskému rozumu tu nejsilnější alianci, která mu otevírá nejširší obzory poznávání, dodává mu sílu, důvody a odvahu vzdorovat lidem, silám a myšlenkám, které ho chtějí zotročit.

« ««   134   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php