06:53:56
27. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   132   »» »

verlit, vloženo 17:15:25  03. 10. 2007

Aes: Řekla bych, že to bylo podobné jako dnešní sebevražední atentátníci a jejich rodiny.
Pro nás je to nepochopitelné, ale oni jdou na smrt s radostí a jejich rodiny (i když samozřejmě jsou výjimky) jsou na ně pyšné.

Eva, vloženo 15:57:35  03. 10. 2007

Ty otázky mi připomněly knížku Tajemná místa Pošumaví - už jsem se o ní někde zmiňovala v souvislosti s cestováním, jelikož upozorňuje na opravdu zajímavá místa.
Ovšem kromě míst zmiňuje i jejich energie, lay lines, astrální bytosti, co je obývají - a pamatuju si, že například na Třístoličníku cítí autor energii lidských obětí - ovšem dobrovolných, pro blaho všech :-)

Taky myslím, že vztah lidí ke smrti mohl být trochu jiný: pokud ji vnímali jako přechod na jinou úroveň/ do jiného světa / k bohům, tak si dovedu představit, že na své vyvolení mohli být třeba i hrdí.

Aes Sedai, vloženo 15:11:14  03. 10. 2007

Tyhle podivné zvyky nejen u Inků mě přiváděly k zamyšlení. Co ty oběti, braly to jako čest? Těšily se? Nebo se bály?
Co rodiče? Byli hrdí, že jejich dítě je vyvolené, nebo plakali? A třeba i sourozenci? Záviděli jim jejich úděl nebo se chlubili "hele, moje sestra bude boží obětí"?
A podle čeho je vybírali? Museli splňovat nějaké podmínky? Věřili ti, co je vybírali, že jsou to opravdu děti se zvláštním posláním?

Silmarien, vloženo 13:31:48  03. 10. 2007

Tak to potom hej:)

Aes Sedai, vloženo 13:31:08  03. 10. 2007

O příspěvek níže jsem se špatně vyjádřila - samozřejmě že nejsem ráda, že zanikla nějaká kultura. Ale jsem opravdu ráda, že zanikly tyhle krvavé rituály, které k ní patřily.

Silmarien, vloženo 13:30:46  03. 10. 2007

Aes: Nikdy nevieš:) Nie všade sa dostali civilizačné tendencie "kresťanskej" Európy. Nebudem sa vyjadrovať ani za ani proti. Pretože spolu s objavením amerického kontinentu došlo k zničeniu mnohých vecí, za ktoré by historici pri rekonštrukcii dejín boli vďační.

Aes Sedai, vloženo 13:27:06  03. 10. 2007

Četla jsem nějakou knihu, kde tyto rituály byly popsány u různých kmenů a skupin. Je zajímavé, že obětní děti nebo dospívající byli skoro vždy velmi uctíváni a oslavováni, ale pak krutě umučeni.
U Kroměříže se nakonec taky našla v jámě na zrno obětovaná rodina - pravděpodobně jako úlitba bohům, aby nebyl hlad...
Ať tak či tak, stejně jsem ráda, že už to není.

Silmarien, vloženo 13:24:44  03. 10. 2007

Aes: Toto nám prednášal docent na religionistike čo sa týka Aztékov. Obete chlapcov i dievčat stelesňujúce bohov, ktorí rok predtým žili v prepychu, dostatku a nádhere a potom nadrogovaní šli vlastne dobrovoľne na smrť. Tanec, spev zakončený rituálnou smrťou. (môžem nájsť tie poznámky, ešte ich kdesi mám)

Aes Sedai, vloženo 11:31:19  03. 10. 2007

Někdy si říkám, jak je dobře, že původní kultura zanikla...

http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/detske-obeti-bozstvum-inku-mely-pred-smrti-vysady_123817_1smfs.html

Eržika, vloženo 00:18:23  02. 10. 2007

ani já nejsem odborník, ale lidé reformovaných církví si zpravidla osvojovali i jiné návyky. Zasahovalo to téměř do všech oblastí- od oblékání (převládala černá s bílejma límcema), přes trávení volného času (povinná činnorodost a základy minimálně čtení- pro znalost bible- důraz na vlastní četbu) až po systém vzdělání i volbu řemesel, ve kterých se uplatňovali. Co vím, tak například Ludvík XIV dosáhl zrušením Nantského dekretu =vyhnání Hugenotů hlavně toho, že si spolu s nima odstranil současně i nejpracovitější vrstvu.
Nevím moc, jak to napsat, ale navázala bych na Verlitku asi v tom smyslu, že oni za sebou nemaj to, že napřed patřili pod císařství (germanizační tendence a tlaky, nadnárodní propaganda (s argumentem vzájemné potřeby a větší váhy)uvnitř monarchie se dost zanedbávala... ale nejsem odborník), v první světové válce jsme v podstatě bojovali a mezi lidmi se často ani pořádně nevědělo za co a proč, pár let potom přišli nacisti se svojí ideologií a aby extrém extrémem vyhnal, spadli jsme ještě pod komunistický režim... moc bych se proto té nedůvěře ve větší organizované celky minimálně u nás nedivila. Spojené státy si imho žádným tímto stadiem neprošly...(z významných zvratů prošly snad jen válkou za nezávislot, občanskou válkou a nátlaky různých emancipačních hnutí (to za cca 300 let existence a až na válku za nezávislost, všechno si to vyklíčilo hezky zevnitř...)
V Evropě více méně každá zamě má za sebou nějakej různej vývoj, jsou zde země tradičně téměř katolické, země, které byli nuceny rekatolizovat, země, nucené refomovat (Island a jiné), reformované, tradičně spíš tolerantní. Země, které si prošly válečnými konflikty i země ze zásady neutrální a totéž u totalitárních režimů. Všechno ještě každá v rozličné míře...

TŘI141592653589793238462643383, vloženo 23:50:01  01. 10. 2007

Nejsem sice moc zdatný v historii, ale pokud se nepletu, tak puritáni sice byli radikální křesťané, ale do Ameriky odešli před útlakem jiných radikálních křesťaný z Evropy. Jenže Evropa se deradikalizovala a nechce se mi moc věřit, že by pro to každá země měla svůj specifický důvod.

Iwo Olorin, vloženo 18:07:10  01. 10. 2007

Pí: Přesně tak, jak píše verlit. Amerika stojí na silném a jednotném základu (často docela radikálních) protestantů. Oproti tomu v roztříštěné Evropě nelze stanovit jednotnou příčinu, je to v historickém vývoji každého státu. Myslím že to, co psala Eržika, by mohla být příčina (nebo jedna z-) stavu v ČR.

verlit, vloženo 17:53:55  01. 10. 2007

Tři: Myslím, že to bude částečně způsobené historickým vývojem. Amerika stojí na puritánských základech, takže pod tou jemnou a teď už se hodně odlupující slupkou volnosti a individuálnosti je solidní základ náboženské umanutosti.

TŘI141592653589793238462643383, vloženo 17:38:56  01. 10. 2007

Jasně že Amerika ani Evropa nejsou naprosto jednotné a jasně že někteří lidé jsou nevěřící protože nemají rádi církevní organizace, ale to není to o co mi jde. Mě zajímá jaký je důvod toho rozdílu mezi Amerikou a Evropou. Jestli je to v nedůvěře k organizacím, proč ji má průměrný Evropan větší než průměrný Američan?

Eržika, vloženo 17:23:11  01. 10. 2007

Jak religióznější? V čem spočívá religiozita? V tom, že se dává na odiv? Amerika jako celek rozhodně není jednotná, někde starobince skoro nejsou (protože je nepotřebují) a někde jsou ještě opuštěnější lidi v seniorských domech než tady a všade jsou religióznější než tady...

V lecčemz máš současně pravdu, ale i tak se mi ale naopak zdá, že tady se velká část lidí řadí mezi nevěřící zejména proto, že odmítají spadat pod nějakou církev (organizaci)... (a proto to ani nepožadují od jiných, tady by si politik, pokud by to s "církevničením" přeháněl spíš uškodil). A naopak většina mediálně známých lidí se minimálně naoko věnuje charitě... možná je to subjektivní

TŘI141592653589793238462643383, vloženo 17:05:42  01. 10. 2007

Rozdílem v náboženství myslím to, že Amerika je mnohem riligióznější než Evropa. V Evropě je mnohem více atheistů a i ti, co se hlásí k víře, to často neberou moc vážně. Rozdíl je dobře vidět třeba v politice. V Evropě se na náboženské přesvědšení politiků nikdo nedívá, zatímco v Americe, aby byl někdo úspěšný politik, tak musí nejenom být věřící, ale musí být aktivní věřící.

Vždycky jsem měl za to, že Amerika je mnohem více individualstičtější než Evropa, takže nedůvěrou v kolektivní náboženské organizace bych to nevysvětloval.

Eržika, vloženo 16:53:15  01. 10. 2007

úplně Ti nerozumím, jak rozdílná v otázce náboženství, myslíš to, jak se lidi tam lidi víc hlásí k církevním organizacím, nebo zdejší spoléhání na vědu obdobnou víře?
Co si představuješ pod atheismem?- v co všechno a jak nevěříš? Nejsem si moc jistá jaký konkrétní rozdíl myslíš...

nezávisle na starejch římanech spousta lidí věří, že může být v různých věcech schovanej určitej "duch" nebo aspoň síla(joo římani byli v tomhle dokonalý, měli duchy i v kopce sena nebo dětským broukání)...
Souhlasila bych spíš s názorem, že v česku je zejména mezi běžnou populací většina pantheistů. Přitom vycházím z toho, že lidé často tak nějak věří/nevěří, ale neumí to specifikovat a většinou svoji víru nespojují s žádnou organizací, knihou, vírou, pevnou naukou... :-)

Máme tu víc zažitou nedůvěru k větším celkům, kteří od člověka systematicky něco vyžadují a mají určitou (někdy i snadno zneužitelnou a těžko regulovatelnou) "moc"? Větší potřeba individuality zejména v soukromí? Co myslíš Ty?

TŘI141592653589793238462643383, vloženo 16:27:52  01. 10. 2007

Nedávno jsem se setkal se čtyřmi Američany ve věku 15 až 26 let. Přijeli do Čech přes nějakou náboženskou organizaci dělat tady charitu. Ten nejstarší z nich byl pastor. Po čase doša řeč na otázku náboženství. Když sem jim řekl, že jsem atheista, že celá moje rodina je atheistická a že v Česku je většina národa atheistická, docela je to vyvedlo z míry. Ten pastor mi potom pověděl, že jsem první člověk, koho zná, co sám o sobě otevřeně prohlásil, že je atheista. Protože se s ničim podobným v životě nesetkal, docela ho můj atheismus zajímal a vyptával se mě na spoustu věcí. Nakonec řekl, že teď mnohem lépe chápe atheismus a že to pro něj byl poučný rozhovor.

Tak mě napadla otázka, proč je Amerika tak rozdílná od Evropy v otázce náboženství. Docela by mě zajímala odpověď, ale žádné vysvětlení mě nenapadá.

Deidre, vloženo 15:19:56  22. 09. 2007

Eirellin: Knížka byla Malý kompas víry, hodně super i když na můj vkus to bylo hodně osekané. Ale stručné nevylučuje dobré a zábavné; tihle otcové jsou vážně celkem cool :)) COž potvrzuje i Věroměr, ten jsem od něj četla taky, sice už dřív, ale dostal mě :)

Eirellin, vloženo 01:47:59  22. 09. 2007

...Sáro Sáro, jak moc a nebo málo mi schází abych mohl tvojí duši rozumět...

Jé Deidre a jakou knížku od Maxe Kašparů jste dostali?
Já se kdysi nasmála nad jeho Věroměrem, ale to jste asi dostali nějakou z těch vážnějších, když jste to měli studovat? I když u těch otců jeden nikdy neví:)

Pustěj:) mě pustili v netopejřích rukávech, i když já je měla naočkovaný když jsem tam celý roky chodila v půlkruhovym černym plášti:)

« ««   132   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php