13:04:43
28. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   126   »» »

Aes Sedai, vloženo 07:51:02  15. 01. 2008

Myšlenka je to zajímavá, což o to.
Osobně si spíš myslím, že Josef prostě byl chudý, a tak mu dýl trvalo, než se postavil na vlastní nohy a byl schopný zajistit obživu rodiny, což byla podmínka sňatku...

Nadriel, vloženo 01:31:38  15. 01. 2008

Eva: Josef jako vdovec - to opravdu mnohé vysvětluje:-) Ještě jsem to neslyšela, ale je to moc zajímavá myšlenka...

Aes Sedai, vloženo 08:03:14  08. 01. 2008

Ony ty zdroje jsou víceméně neověřitelné na stopro.

Deidre, vloženo 22:13:47  07. 01. 2008

Podle Fulghuma bylo Josefovi přes padesát. Ne že by si to sám vymyslel, hádám že čerpal z prověřených zdrojů :)

Aes Sedai, vloženo 16:25:20  07. 01. 2008

Navíc Josef už měl dílničku, podle všeho, na tu by se v mladém věku pravděpodobně nezmohl.

Eva, vloženo 13:56:49  07. 01. 2008

Taky se spekuluje, že byl Josef vdovec, proto mu připisujou ten vysoký věk (přes 50).
S tím se potom dobře kombinuje jeho brzké úmrtí (je zmiňované tuším v apokryfních evangeliích), případně Ježíšovi sourozenci z Jozefova předchozího manželství.
S tím si docela vyhrála BBC, jejíž pořad o Ježíšově rodině dávali na ČT poměrně nedávno. Zkoušeli tam dokonce podle křestních jmen a jejich návaznost na jména biblických králů vs. povstalců odvodit, které děti mohly být Josefa a jeho první ženy, a které byly Josefa a Marie.

Nadriel, vloženo 11:41:34  07. 01. 2008

Nejradši mám tan obraz od Corregia:-)
A na tom Ghirlandiově jsou krásný oslík a volek:-)

Nadriel, vloženo 11:38:42  07. 01. 2008

Ad věk Josefa a Marie.
Marii bylo 14 nabo 15. O věku Josefa se myslím nikde nic nepíše a já nechápu, jak lidi přišli na to, že byl tak starej. Podle tehdejší židovské tradice byl ideální věk na vdávání 15let a na ženění 30. Svadby myslím domlouvalo příbuzenstvo, takže bych řekla, že Josefovi určitě nebylo přes 40. A že se říká, že Josef byl o hodně starší - no, jestli mu bylo 30, tak mu vlastně bylo dvakrát tolik co Marii.

Nadriel, vloženo 11:33:55  07. 01. 2008

Nevím, proč se pořád propaguje ta růžencová slavnost, když Durer namaloval spoustu lepších věcí. No ale Mona Lisa se mi taky moc nelíbí a jiné Vincihi obrazy mi připadají o moc krásnější.

Tenhle Eyckův obraz rozebírali v jednom dokumentu snad víc jak hodinu. Teda já mám úmění docela ráda, ale po půl hodině už mě to fakt přestalo bavit:-)

Činkapi, vloženo 08:54:06  28. 12. 2007

Když jsme byli před rokem v Norimberku, v místním muzeu mě doslova uchvátily Durerovy portréty. Zatímco Růžencová slavnost mi vždycky připadala jako nejnudnější obraz pod Sluncem (znalci prominou :-), třeba portrét jeho otce byl neuvěřitelně živý.

Aes Sedai, vloženo 08:07:44  28. 12. 2007

Ghirlandaio má mužný, přesto něžně zasněný, obličej. A jasně ukazuje na dítě - kdyby chtěl na girlandy, musel by mít ten prst mírně natočený dozadu... Jeho Panna Maria ale nevypadá zrovna nevinně, spíš laškovně :)

El Greco je na mě příliš "divoký". Na těchto obrázcích jsou velké kontrasty, nemám to moc ráda. Ale jako že by se mi to vůbec nelíbilo, to zase ne, má to něco do sebe, i když mě to spíš znepokojuje.

Oltář Eycka je nádherný. Působí velmi živě. Akorát ta nahá ženská postava mi připadá přinejmenším zvláštní ;)

Nimitz, vloženo 23:25:09  27. 12. 2007

pokud jde o tento typ obrazů, tak mému naturelu nevíce sedí asi Jan van Eyck. Jeho Gentský oltář bych rád viděl i naživo.

Marcus m, vloženo 23:04:32  27. 12. 2007

verit: Inu možné je kdeco, já přirozeně malíře taky nijak neodsuzuju, však jsem napsal, že to nebyl žádný hlupák. A výklad, který jsem citoval je prostě výklad - což bývá u obrazů podobné jako u básní (Co chtěl básník říci tím, že mlčel? ;)) ). Koneckonců ani ta hřířka s girlandami by nebyla neuctivá a sebestředná, podobné výrazové prostředky patrně malíři používali docela běžně.

čin: proto jsem sem taky zrovna El Greca dával, už pro kontrast s Giottem či Fra Angelicem, případně rozmáchlou renesanční kompozicí takového Giorgio Martiniho nebo i Ghirlandaia. Osobně mám právě pro ty nové počátky evropského malířství v Giottovi či Fre Angelicovi docela slabost, ale El Greco je nepochybně neobyčejně silný autor. Zato tu typickou elegantní a skvěle provedenou renesanci v jejích velkých formátech, mnoha scénách, plánech i významech můžu jen po menších dávkách. ;-)

verlit, vloženo 22:49:55  27. 12. 2007

Marcus: Aha, díky za vysvětlení, v tom případě byl mistr Ghirlandaio taky fešák.
Ale já bych popravdě nebyla na něj tak krutá a interpretovala bych to gesto jinak. Myslím, že ukazuje jednoznačně na dítě, ne na girlandy a že má druhou ruku položenou na srdce. Třeba chtěl jen říct, že namaloval Ježíška tak nejlépe, jak dokázal, ze srdce. Nešlo by to tak?
(Na té druhé fresce si podle mě prostě přidržuje plášť, aby mu nesklouzl z ramene).

Marcus m, vloženo 22:45:14  27. 12. 2007

verlit: Mno, koukám na popis co k tomu na WGA mají a vypadá to, že je to asi Ghirlandaio sám.

kousek toho hodím i sem narychlo přeloženého
"Kaple Sassettiů je zasvěcena Kristovu narození a proto mnohé v kapli bylo vytvořeno se zřetelem k této události. Oltářní obraz Klanění pastýřů je klíčovým dílem v kpali nejen co do tématu, ale i co do umělecké hodnoty. Kompozice sklidila takový úspěch, že ji další umělci často začali napodobovat. Na scéně se objevuje i sám Ghirlandaio, oblečený jako pastýř. Smí dokonce blíž k Dítěti, než donátoři, kteří se objevují na freskách po pravé a levé straně a modlí se vně panelu oltářního obrazu. Malíř, který vede skupinu pastýřů, klečí a obrací k zázraku Kristova narození pozornost jak pastýřů, tak těch kdo si obraz prohlíží. Jeho levice s níž ukazuje na Dítě je precizně vykreslená a výborně trojrozměrně vymodelovaná. Pravicí, jíž maloval, ukazuje na svou hruď,, po dobně jako to dělá na pozdější fresce v kapli Tornabuoniů. Jelikož Ghirlandaio ukazuje současně na dítě a girlandy na římském mramorovém sarkofágu, je možné, že jeho gesto říká: Toto svaté dítě jsem pro vás namaloval já, výrobce girlandm, Ghirlandaio."...

Očividně mistr, velmi slavný a úspěšný ve své době, zrovna netrpěl přehnanou skromností, a nebyl současně žádný hlupák ;-)).

Činkapi, vloženo 22:34:50  27. 12. 2007

Mě nejvíc fascinuje El Greco. Jeho obrazy mi vždycky připadají, jako kdyby byly z úplně jiné doby než jeho současníci. Jsou mnohem modernější, ne tak popisné a doslovné. Jako by nějaký malíř propadl časem...

verlit, vloženo 21:31:49  27. 12. 2007

Meridion: Jo, přesně tak, živý člověk. Předpokládám, že je to portrét mecenáše nebo někoho mocného? (Miluju na obrazech tyhle tváře, u kterých je jasné, že nejsou malované dle fantazie nebo jen tak "na motivy", ale jsou skutečně živé. Zvláštní, jak to člověk prakticky vždycky pozná. Čertví, co to je ve výrazu skutečného člověka, co se nedá vytvořit jen fantazií, i když je malíř geniální).

Meridion, vloženo 20:12:03  27. 12. 2007

verlit: :-))) Teď jsi mě moc pobavila. Asi máš pravdu a bude to Josef a ne pastyř, jak jsem si myslela já. A ten ukazující pastýř vpravo mě taky zaujal. Není to jen nějaká bezduchá zidealizovaná tvář, ale skutečně živý člověk.

Aes Sedai, vloženo 19:45:36  27. 12. 2007

No, slyšela jsem v nějakém pořadu, že Maria měla kolem čtrnácti a Josef byl podle ní hodně starší, snad už k padesátce... Asi i celkem brzy umřel, nevzpomínám si, že by byl později v evangeliích zmińovaný...

verlit, vloženo 18:09:37  27. 12. 2007

Myslím, že fakt, že Josef byl starý se někde zmiňuje. Nebo je to rozhodně součástí přijaté tradice.
Jinak se mi nejvíc líbí Domenico Ghirlandio- Klanění pastýřů. Josef vypadá (je to Josef?) jako kdyby si právě vzpomenul, že nekoupil plíny a ten člověk vpravo, co ukazuje na Ježíška má hrozně zajímavou tvář.

« ««   126   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php