11:55:57
30. 06. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   118   »» »

PetrKor, vloženo 23:21:47  21. 03. 2008

Verlit: A heleme se... :) A nezapůjčila bys DVD?

verlit, vloženo 23:00:52  21. 03. 2008

Natočenou ji nemám, mám originálku DVD, bez českých titulků.

Aes Sedai, vloženo 22:21:54  21. 03. 2008

Verlit, a nemáš ji natočenou?

verlit, vloženo 21:31:22  21. 03. 2008

To je ta moje oblíbená, ještě existuje starší verze někdy ze 70. let nebo tak nějak, kde je černý pro změnu Jidáš a sbor má afro účesy :-)

Ale v téhle modernější mi připadají perfektní všichni - Jidáš, Ježíš, Herod, Pilát, Šimon...no prostě komplet :-)

Eirellin, vloženo 21:22:15  21. 03. 2008

jo, asi jo, chvílema to vypadalo jako když jsou v nějaký zavřený továrně.

Aes Sedai, vloženo 21:17:14  21. 03. 2008

Tak to je asi ono, byla tam taková směs barev pleti, moderně pojaté a taky jsem přišla náhodou. A už se neodtrhla...

Eirellin, vloženo 21:09:31  21. 03. 2008

Aes: jé tu verzi jsem asi viděla taky, a to naprostou náhodou a docela pozdě v noci, kdy jsem původně u televize dělala něco jinýho a najednou čumim, co to tam je.. vzpomínám si že Máří byla černoška a že Ježíš začínal v kapsáčích a tílku:)

Činkapi, vloženo 17:19:25  21. 03. 2008

Hieronymus Bosch stejně musel být návštěvník z budoucnosti. Něco takového v 15. století, tomu prostě nemůžu uvěřit.

Marcus m, vloženo 15:51:11  21. 03. 2008


Tizian, Pieta, Galerie Akademie, Benátky

STABAT Mater dolorosa
iuxta Crucem lacrimosa,
dum pendebat Filius.

Stála Matka uplakaná
pod křížem jak bolest samá,
v hořkých vzlycích pro Syna.

Cuius animam gementem,
contristatam et dolentem
pertransivit gladius.

Její srdce Bohu dané,
truchlící a zbědované
sedmerý meč protíná.

O quam tristis et afflicta
fuit illa benedicta,
mater Unigeniti!

Žaluplná, zarmoucená
nebem požehnaná žena,
matka Boží, prostá vin.

Quae maerebat et dolebat,
pia Mater, dum videbat
nati poenas inclyti.

Hlavu sklání do svých dlaní,
pohled na kříž vždy ji raní,
trpí na něm její Syn.

Quis est homo qui non fleret,
matrem Christi si videret
in tanto supplicio?

Matko Boží, Matko naše,
kdo nad Tebou nezapláče,
když Tě vidí v mukách stát.

Quis non posset contristari
Christi Matrem contemplari
dolentem cum Filio?

Vidět Ukřižovaného,
Tebe v slzách vedle něho,
nutí duši zaplakat.

Pro peccatis suae gentis
vidit Iesum in tormentis,
et flagellis subditum.

Naše vina Tvého Syna
týrá tobě před očima,
vidíš Krista v krvi ran.

Vidit suum dulcem Natum
moriendo desolatum,
dum emisit spiritum.

Vidíš jeho teskné rány,
úzkost jeho umírání,
smrt, v níž zůstal strašně sám.

Eia, Mater, fons amoris
me sentire vim doloris
fac, ut tecum lugeam.

Matko Boží, lásku dej mi,
kéž je tvůj a můj žal stejný,
kéž už sama netruchlíš.

Fac, ut ardeat cor meum
in amando Christum Deum
ut sibi complaceam.

Dej, ať patřím Kristu Bohu,
den ze dne ať více mohu
hořet láskou, být mu blíž

Sancta Mater, istud agas,
crucifixi fige plagas
cordi meo valide.

Maria, do srdce mého
vtiskni rány Syna svého,
jeho kříž kéž je i můj

Tui Nati vulnerati,
tam dignati pro me pati,
poenas mecum divide.

On mé viny smýval svými
krvavými zraněními,
tento trest nám rozděluj

Fac me tecum pie flere,
crucifixo condolere,
donec ego vixero.

S Tebou pláči, slza smáčí
oči, jimiž nevypláči
soucit s Tebou, ženo žen.

Iuxta Crucem tecum stare,
et me tibi sociare
in planctu desidero.

Veď mě pod kříž svého Syna,
jenž svou náruč rozepíná,
s Tebou chci stát pod křížem.

Patrně nejsilnější a umělece různých dob nejvíce inspirující skutečně velkopáteční text. Stabat Mater Dolorosa. Báseň pochází z třináctého století, pravděpodobným autorem je Jacapone da Todi.

celý text česky

latinský originál

Nimitz, vloženo 15:09:52  21. 03. 2008

a nebo Aštara Serana :-)))

verlit, vloženo 15:05:51  21. 03. 2008

Zatímco by mohli uznávat přátelské létající špagetové monstrum :-)

J.D.P., vloženo 14:57:39  21. 03. 2008

verlit: Aneb co je to za nabozenstvi, ktery jako spasitele uznava mrtvolu na krizi:o)

verlit, vloženo 14:47:12  21. 03. 2008

JDP :-))) A já tak disciplinovaně odolávala pokušení!

Van Dyckův obraz - to je přesně ten druh obrazu, ke kterému si vybavím větu z jedné reportáže JX Doležala: "Kouknu na zeď a strašně se leknu. Je tam obraz mrtvého chlapa."

J.D.P., vloženo 14:11:33  21. 03. 2008


Ehm, sem tak nejak neodolal:o)))

(pokud to nekdo neskousne, ma smulu:o)

Adhil, vloženo 14:04:02  21. 03. 2008

Ale vždycky má špatně hřeby v dlaních, to je vidět, že v baroku už o křižování nic nevěděli. To jen taková materialistická vsuvka.

Marcus m, vloženo 13:40:54  21. 03. 2008



Anthony van Dyck, Ukřižovaný Kristus, Sint-Jacobskerk Antwerpy

K velikonoční liturgii patří některé z největších a velmi starobylých hymnů.

Dva z nich, Vexilla Regis (Korouhve královské) a Pange Lingua (Chvalte ústa) složil v šestém století básník Venantius Fortunatus (530-609) u příležitosti přivítání relikvie Kristova Kříže v Poitiers.

Pár slok nejprve z Vexilla Regis

Korouhve královské jdou vpřed,
kříž září ohněm tajemství;
ten, který stvořil tělo, svět,
svým tělem, přibit na něm, tkví.

Hle, jak až k srdci proniká
zbraň bezcitná a strašlivá!
Z boku se řine s vodou krev
a od hříchu nás omývá.

Nádherný strome zářící,
jejž rosí božské krve proud
za hodna vyvolený jsi
ke svatým údům tvrdě lnout...

A z Pange lingua gloriosi

Kříži věrný, ze všech stromů
vzácný strome jediný,
žádný se ti nevyrovná
listím, květem, ovocem.
Blahé dřevo blahým hřebem
blahé drží břemeno.

Opěvujte, ústa, vavřín
v slavném boji získaný,
o skvělém vítězství kříže
pějte slavný chvalozpěv:
kterak Vykupitel světa
obětován zvítězil.

S prarodiči svedenými
Tvůrce soucit projevil:
zakázaný plod když snědli,
a tak smrti propadli,
naznačil, že jiné dřevo
vzniklou škodu napraví.

Toto dílo naší spásy
vyžadoval jistý řád:
vyšší moudrost měla zdolat
zlého škůdce prohnanost,
dát nám odtud spásu, odkud
zloduch zranil praotce.

Celé texty obou hymnů a odkazy na jejch latinské texty tudy

Marcus m, vloženo 13:29:08  21. 03. 2008



Mistr oltáře sv. Bartoloměje, Snímání z kříže Louvre Paříž

Marcus m, vloženo 13:28:13  21. 03. 2008



Peter Paul Rubens, Kristus na kříži mezi dvěma zločinci, Antwerpy

Marcus m, vloženo 13:27:05  21. 03. 2008



Pordenone, Golgota, katedrála v Cremoně

Marcus m, vloženo 13:26:03  21. 03. 2008



Gianbattisa Tiepolo, Kristus nesoucí kříž S Alvise, Benátky

« ««   118   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php