 |
Dilema, které trápilo onoho uprchlého vězně není vlastně v podstatně morální problém, spíše poněkud trýznivější převlek duševního strádání "těch, kdo přežili" - koncentrák, válku, havárii, teroristický útok. Přežili a pak je svírají výčitky a sebeobvinění, proč přežili oni, zatímco ti druzí tam zůstali.
V případě uprchlého vězně z tábora smrti ona "běžná" muka násobí v zásadě falešné dilema, do kterého ho vehnala pravidla, typická právě pro myšlení nejodpornějších vyděračů - což koneckonců dobře ilustruje předchozí diskuse.
Vzpomněl jsem si v té souvislosti na jiný projev brutálního využití či zneužití onoho myšlenkového mechanismu. Zakusili je lidé, kteří přežili nacistické věznění či lágry a dostali se pak do drápů sovětské či jiné komunistické moci. "Přežil jsi - a to je důkaz tvojí viny." To bylo jádro obžaloby i odsouzení, které implikovali zbabělost, kolaboraci a všechny možné další zločiny a neřesti, kterými se živý od mrtvých lišil právě a jen proto, že přežil.
Při pomyšlení a vzpomínce na tolik koncetrovaného a promyšleného zla, které si s zvrácenou chutí zahrává s lidskou myslí a dokáže utrápenému člověku nejpodlejší fikce a přesmyčky vydávat průzračně čistou a logickou pravdu, možná stojí za to doříct kousek příběhu oběti sv. Maximiliana Kolbeho.
Muž, kterého cyničtí kati nechali být, když se františkánský kněz nabídl místo něho se jmenoval Franciszek Gajowniczek. Byl to v roce 1941 čtyřicetiletý seržant polské armády, do Auschwitzu ho poslali pro pomoc židovskému podzemí. Válku přežil on i jeho žena, synové zahynuli při sovětském bombardování na sklonku války.
Gajowniczek se nakonec dožil čtyřiadevadesáti let (zemřel 1995). Osobně se proto mohl zúčastnit jak blahořečení (1971), tak kanonizace (1982) Maximiliana Kolbeho.
Maximilianovi Kolbemu jeho rozhodnutí a obět samy o sobě se vší zásluhou zajistily přední místo mezi hrdiny dvacátého století. Pár prostých faktů z Gajowniczkova života jen dokládají, že takové činy mohou mít i ten nejpraktičtější a nejjednoduší smysl. Nepozbyl by sice svého smyslu a vážnosti, ani kdyby Gajowniczek zemřel druhý den či do týdne, ale křesťané se mohou domnívat, že to, čemu říkají milost a Prozřetelnost se přičinilo, aby toto svědectví zářilo zcela nepřehlédnutelně v osobě umučeného kněze i seržanta, který díky němu mohl žít dál - a dožil se plnosti svých let. |