09:38:06
08. 07. 2025

Místnost
(Ne)studijní koutek

Zde můžete řešit vše co se týká vzdělávání. Můžete se směle ptát, radit, nebo se podělit o příjemné zážitky, které vás během vašich studentských let potkaly...No však vy už si poradíte.

"Vzdělání je schopnost rozumět druhým." J.W.Goethe


"Google ví všechno!" Petr Procházka

"Lidé inteligentní a kreativní prokrastinaci podléhají více právě z toho důvodu, že si dokážou dělat promyšlené výmluvy sami před sebou..."
Kniha prokrastinace

www.citace.com


DRŽPALCE:



(Pištěte Narwen nebo Genevieve do pošty, a zkuste je psát ve formátu: Datum - přezdívka - zkouška)

Místnost má od 11:49:29  29. 11. 2003 pronajatou Narwen. Spolusprávce: Legacek. Genevieve.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   51   »» »

Corfe, vloženo 09:38:31  18. 03. 2015

Je to smutné, strašně smutné, ale tady je pokračování:

http://www.revolverrevue.cz/petr-hruska-ma-svoboda-slova-nema-zadnou-vahu-pokracovani

Bilbo, vloženo 12:57:07  10. 03. 2015

Moc pěkné zamyšlení, verlit.

verlit, vloženo 12:16:17  10. 03. 2015

Myslím, že je několik faktorů, které to v současnosti zhoršují a zrychlují ten trend:

- kult lidí, kteří ničím nevynikají - je celkem příznačné, že vědomostní soutěže mají nejnižší finanční ceny, zatímco absurdní soutěže, kde stačí být divný exhibicionista, mají ceny o dva řády vyšší. Snižuje se tak vnímaná hodnota vědomostí, zručností a schopností (samozřejmě, neplatí to zcela paušálně!)

- naše společnost má sklony k rovnostářství a "inteligenci" vnímá jako něco podezřelého a negativního (viz Zemanova Lumpenkavárna). Vzdělání se nepovažuje za výhody, řada náročných oborů má velice nízkou společenskou prestiž, a to včetně učitelství. Vědci, kromě pár slavných jmen, jsou považování za ňoumy, kteří neumějí vydělat opravdové peníze. Těch pár, co se prosadilo, za to často vděčí spíše společenskému statutu celebrity než ocenění výsledků jejich práce

- výchova k přehnanému sebevědomí - oceňuje se schopnost se prosadit, více než skutečné schopnosti. Sebereflexe je vnímaná jako slabina. Navíc je stále silnější "kult dítěte", které rodiče nekriticky zbožňují a odstraňují všechny překážky, které oškliví učitelé hází jejich talentovanému dítku pod nohy. Dítě je zvyklé za případné neúspěchy vždy vinit druhé, nenaučí se pracovat se svými slabinami a proměnit je v silné stránky.

- snadno dostupné informace - díky internetu už téměř není nutné vyvíjet žádné úsilí o vlastní uvažování. Může to být i podvědomé - při existenci takové záplavy informací, názorů, publikací...je opravdu nutné a možné k nim přidávat ještě další (vlastní) názor? Nebylo už všechno dávno řečeno a je tudíž rychlejší to bez přemýšlení okopírovat?

- no a v neposlední řadě hraje roli i ekonomický zájem škol na počtu studentů. Zrovna tenhle trend bych ale dlouhodobě neodsuzovala, protože se díky němu jen oddělí školy, které budou mít prestiž od těch, které je už dnes zbytečné v životopise uvádět (aneb kdo by dnes přijal absolventa plzeňských práv, že jo)

Betka, vloženo 11:25:43  10. 03. 2015

Naše matikářka na střední to říkala taky, a to byla hodně rozumná ženská, dost jí obdivuju. A říkala to teda jak o prvácích gymplácích, tak o posluchačkách peďáku, co měla na praxi. Jednu normálně vyhodila.

Neros, vloženo 00:20:53  10. 03. 2015

Jo, sledujem... to, co bylo u nás na střední v práku rok poté, co my jsme už byli v čoudu, mě vyděsilo.
Vzhledově.
Chováním.
Vyjadřováním.

Adhil, vloženo 21:32:29  09. 03. 2015

S oblibou se říká, že žehrání na klesající úroveň studentů je přehnané, že my jsme dělali stejné krávoviny etc. Jenomže sám si toho tolikrát všímám, slýchám to od tolika starších kolegů a navzdory tomu, že jsem začal na výšce před necelými osmi lety, už teď mám dojem, že "tohle se za nás nedělo." Tak nevím, člověk nechce být brblající jako-že-staroch, skvělí studenti pořád existují, ale obávám se, že onen propad úrovně vzdělání fakt sledujeme v přímém přenosu.

Dara, vloženo 20:19:41  09. 03. 2015

obávám se, že úroveň studentů míří do záporných hodnot.
Pomáhám jedné osobě na střední s prací, které se budou věnovat celé čtyři roky. Poslala mi, co vytvořila. No být učitel, hodím jí to na hlavu.
Napsala jsem jí sáhodlouhý mail, co by mohla upravit (hlavně formáty - každá strana zarovnána jinak, pár věcí, co by mohla doplnit do teorie). Některé věci jsem ale nechala (čerpaná literatura asi tři věci z roku raz dva)
Teď mi píše znovu, že jí to učitelka vrátila a prý to má předělat. Více literatury, podrobnější teorie...jako bych to nečekala.

A nemám pocit, že takovou hrůzu bych si já na střední vůbec dovolila odevzdat.

Kroc, vloženo 11:18:25  18. 02. 2015

Zavedla bych školné a systém podpory vzdělání pro nadané děti z chudších rodin.

Orki, vloženo 11:01:57  18. 02. 2015

To je vlastně fakt, ale toho válcování lidí bych se taky nerad vzdával... :D

Arwi, vloženo 10:54:38  18. 02. 2015

Orki: Však Ty se taky můžeš výhodně oženi :oP náhodou já jsem vždycky jako skoro-nějak-informatička považována za potenciálního živitele rodiny :oD.

Orki, vloženo 23:36:18  17. 02. 2015

Arwi, tak ty se aspoň ještě můžeš výhodně provdat ;)

Corfe, vloženo 22:57:05  17. 02. 2015

A pak je ještě ta věc s koeficienty, kde různé obory mají různé koeficienty, kolik peněz za jednoho studenta dostanou. A obory s koeficientem 1,1 odmítají přepustit místa placených studentů oborům s koeficienty 2,7 i když by za takové studenty univerzita dostávala dvaapůlkrát víc peněz.

A hudryhudry pajdák hudryhudry.

Corfe, vloženo 22:53:29  17. 02. 2015

Ono to ve skutečnosti není tak, že by škola dostávala za každého studenta peníze. Ministerstvo každé škole dává tzv "placené studenty" které si potom ta která škola rozděluje po fakultách a katedrách. A znamená to, že na tom kterém oboru dostává škola od státu peníze na xy studentů a na další studenty už ne. Existuje tam motivace, že čím lepší je škola, tím víc placených studentů má.

V praxi to má poměrně absurdní důsledky v tom, že ty dobré školy to nutí snižovat laťku (a potažmo svou úroveň), aby nepřišly o placené studenty, zatímco ty méně zavedené školy kvůli tomu stejnému systému nedostanou dost peněz na vylepšení své úrovně. A v konečném důsledku si ani nemohou dovolit svobodně vyhazovat nedobré studenty (což by byla jediná výhoda tohoto stavu), protože by pak neměly šanci se dostat k navýšení kvót placených studentů od ministerstva. A tak úspěšné školy uměle snižují svou úroveň kvůli penězům a neúspěšné školy mají výrazně víc studentů, než za kolik dostávají peníze kvůli naději, že by za ně peníze mohly jednoho dne dostat.

A jediná cesta ven (jak už zmínil Adhil) je financování z výzkumu.

Což ovšem potom vede k druhému extrému (Což se zase děje pro změnu víc na technických oborech), kde se pomalu vytrácí primární účel univerzit - vzdělávat. A vše se podřizuje výzkumu, nepřijímají se kantoři, ale vědci, nevylepšuje se výuka, ale přístroje do výzkumu. Tak nějak to napsal i Pratchett - Neviditelná univerzita byla pro mágy nádherným místem, kdyby jenom nebylo těch otravných studentů.

(a nakonec, abych se obhájil. Tu poslední větu z minulého příspěvku jsem samozřejmě myslel jako těžkou sebeironii)

Deidre, vloženo 15:48:47  17. 02. 2015

Já jsem z umenoved :-)

Arwi, vloženo 15:39:55  17. 02. 2015

Jj, souhlas s verlit a Petdem.
A co pak máme dělat my s nízkým sebevědomím :o). Takoví lidi nás převálcujou, i když můžou být ve skutečnosti hloupější.

Petd, vloženo 13:53:37  17. 02. 2015

Popravdě podle mé zkušenosti je to spíš přehnaně vysoké sebevědomí, než že by to měli spočítané. Teda alespoň u nás na fakultě, i když i u nás se to horší. Zrovna před pár dny přišel dostal vedoucí katedry Softwarového inženýrství mail od cvičícího, že mu nějaká holka poslala zápočtový program. Ale tak, že přeposlala mail od firmy, co jí ten program napsala za ní.

verlit, vloženo 13:18:37  17. 02. 2015

To by ještě nebylo tak špatné, kdyby to dělali proto, že to mají spočítáné, že si škola nemůže dovolit je vylít. To by znamenalo, že jsou chytří, ale jsou to vyčůraní hajzlíci.
Já se ale opravdu obávám, že to je spíš symptom generace lidí, kteří jsou upřímně přesvědčeni, jak jsou skvělí a dokonalí. Nabubřelé ego a totální absence soudnosti :-(

Adhil, vloženo 12:47:40  17. 02. 2015

Těmhle lidem bohužel do určité míry nahrává současný systém. Humanitní obory, a v menší míře i technické, jsou závislé na studentech. Některé více, některé méně. Naše katedra třeba ještě na tom není tak hrozně, peníze za studenty činí jen 25%, zbytek je za vědecký výkon, ovšem FF jako celek by bez státních příspěvků na studenty nepřežila, nezaplatila by vyučující atd. Takže to pak vede k tlakům vyhazovat co nejméně a nabírat co nejvíce. U nás to ještě není tak hrozné, ale jisté náznaky tu jsou, kdy jsou například vyučující oslovování z vedení, že jejich předmět má příliš velkou úmrtnost, ať sleví. Kdybych udělal zápočtový test, který nenapíše příliš mnoho lidí, tak bych musel asi slevit a předělat ho. Není to befel, nařízení ani hlídaná norma, špíš taková atmosféra obecně. Ti nejhorší pořád neprolézají, ale přesto si všímám, že za těch osm let už je mezi námi a současnými prváky určitý rozdíl (nakolik to můžu subjektivně posoudit) a jde to dál. S tím, že nakonec se stejně prosadí jen ti lepší, ale občas se stane, že nějaký blboň tímhle způsobem doleze k titulu a devalvuje tak úroveň školy jako celku.

No, ale jedna věc jsou upadající nároky a úroveň, druhá - novinka - je, že se začínají objevovat (zatím znám spíše z doslechu) lidi typu slečna z toho článku. Mají spočítané, že škola si nemůže dovolit je vylít a podle toho se chovají.

Klair, vloženo 12:22:22  17. 02. 2015

Tak sem dnes mluvila se spolužačkou z VŠE. Nový děkan prý dělá divy..teda, samé divné věci. takže v tuto chvíli vím, že podnikohosp. fakulta ani omylem. Ale zas jindřicháč je prý super. tak uvidíme

Dara, vloženo 12:21:21  17. 02. 2015

na to mě napadá jen: wow o_O

« ««   51   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php