05:37:13
08. 07. 2025

Místnost
(Ne)studijní koutek

Zde můžete řešit vše co se týká vzdělávání. Můžete se směle ptát, radit, nebo se podělit o příjemné zážitky, které vás během vašich studentských let potkaly...No však vy už si poradíte.

"Vzdělání je schopnost rozumět druhým." J.W.Goethe


"Google ví všechno!" Petr Procházka

"Lidé inteligentní a kreativní prokrastinaci podléhají více právě z toho důvodu, že si dokážou dělat promyšlené výmluvy sami před sebou..."
Kniha prokrastinace

www.citace.com


DRŽPALCE:



(Pištěte Narwen nebo Genevieve do pošty, a zkuste je psát ve formátu: Datum - přezdívka - zkouška)

Místnost má od 11:49:29  29. 11. 2003 pronajatou Narwen. Spolusprávce: Legacek. Genevieve.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   50   »» »

Mellor, vloženo 02:00:25  21. 03. 2015

Jinak abyste neměli pocit, že se studenti o kvalitu svého studia nebo katedry nezajímají. Třeba aktuálně se na ústavu Etnologie na FF UK hodně řeší reorganizace katedry - mno a nový šéf katedry propustil dva prominentní a oblíbené pedagogy (mimo jiné) a uznávané specialisty v oboru. A studenti se proti tomu dost vzedmuli, řeší se petice, schůzky s vedením katedry, děkankou, atd. A je v tom dost studentů na tak "malý" obor.
Otázka je, jestli mohou reálně něco změnit, ale je na tom minimálně vidět, že se o to silně zajímají a neváhají o něco usilovat :o)

Já osobně mám spíše s českým vysokým školstvím ten problém - minimálně u vybraných sociálně-humanistických oborů - s mylným očekáváním a představou o daných oborech, se kterými tam studenti přicházejí. Pak jsou zpravidla překvapení, nemají radost, a jak je jich víc, profesoři se pomalu přizpůsobují jejich jemnému nátlaku. Něco jako když zdánlivě klidný rybníček podemílá skálu. Taková je alespoň moje představa, docela určitě nepřesná :o)

Týká se to ale především oborů, které jsou vědní. Typicky psychologie - když jde středoškolák na psychologii, tak má představu, že bude a) dělat psychoterapii, b) dělat poradentsví, c) ve zdravotnictví nebo d) v sociálních službách. A přitom psychologie je primárně věda, takže dotyční jsou pak překvapení, že se musí učit statistiku, metodologii, psychometrii, řadu teorií, chápání teoretických poznaků a jejich propojení do praxe, atd., a že už od prváku jim škola nezařídí stáže v domovech důchodců a problematických dětí... problém je v tom, že řadu pozic, kterou pak dotyční chtějí vykonávat, má na starosti sociální služba - ne psychologové per se. Na psychoterapii člověk dokonce vůbec být psychologem nemusí, jen si musí zařídit psychoterapeutický výcvik. Jako kliničtí psychologové (čili ve zdravotnictví) se uplatní menšina lidí - je to neskutečně náročné a až děsivě špatně placené.

Takže já vidím jeden z hlavních problémů v neinformovanosti středoškoláků o tom, co po nich bude požadováno - což kromě již zmíněných věcí typu "tlačíme na to, abychom měli co nejvíc studentů" - podporuje přizpůsobování se studentům přednášejícími.

verlit, vloženo 20:31:09  20. 03. 2015

Ostatně k žádnému posunu zájmu o obory podle mě nedochází - na VŠ jsem se hlásila v roce 1985 a popularita oborů (kromě jazyků, kde to bylo trochu jinak) byla podle mě prakticky totožná.

Strašný nával na práva a medicínu, zbylí všichni chtěli na humanitní obory, přírodověda se slušně držela a na techniku chodili ti, kdo se špatně učili a chtěli mít jistotu, že je vezmou.
Nevím, kde se bere přesvědčení, že se dřív hrnuly nadšené davy na studium technických oborů, ale nic takového se rozhodně nedělo.

Neros, vloženo 20:15:56  20. 03. 2015

Ne, slečnin poklesek byl jen ilustrací konkrétního problému, který byl potvrzován napříč obory... mám ten dojem.

Mivka, vloženo 20:14:28  20. 03. 2015

No, já třeba rozporovala primárně tu lajnu úvahy, kterou jsem spatřila v Corfeho příspěvku, který jsem si buď představila, nebo ho smazal - která mi jako velice zněla stylem "standardy jdou do háje a všem je to jedno". Ve specifickém případě tohohle článku je slečna čúza a nijak ji nehájím, ale nepřijde mi, že z toho jde odvozovat celospolečenský trend, což mi přišlo, že se tu dělo.

verlit, vloženo 20:01:40  20. 03. 2015

Teda mám dojem, že o tom ten článek ani debata vůbec není. Nepřipadá mi, že je velká přidaná hodnota zapáleně vyvracet tvrzení, které tu nepadlo.

"Redistribuce zájmu" vyznívá trochu jako někým řízený proces, zní to hrozně šroubovaně :-) Vědecké vyjadřování pro mě asi nikdy nebude. Nicméně mi připadá, že právě tahle redistribuce by musela být protiargumentem v daném případu - pokud by humanitní obory přetékaly zájemci, nebyl by důvod tam držet studenty, jako ta zmíněná slečna.
Nerozporuji, že zájem o tyhle obory je dnes vysoký, ale to nevysvětluje, proč by se zároveň právě u nich měly nároky snižovat.

Mivka, vloženo 19:44:11  20. 03. 2015

No, ale mně jako přijde, že ten pocit se zakládá na tom, že výřez studentů, které nejblíž kolem sebe vidíme, neodpovídá standardům, které máme z nějakého důvodu nastavené - a je možný, že ten výřez je reprezentativní a ty standardy nastavené bezchybně, ale reálně je spousta dovedností, jejichž úroveň naopak dlouhodobě spíš stoupá, no - a jasně, u jiných zase klesá, a u některých to jistě třeba je špatně, ale reálně si myslím, že je klidně možný, že u mnoha jde prostě o věci, které podle nás "student musí umět protože.", ale dané studium, v nějak posouvající se koncepci onoho oboru, se bez nich v pohodě obejde. A teď jako nehájím ani ten článek postovaný Arwi, ani tu slečnu v tý kauze, ale prostě přijde mi, že to nahlížení na české přeinformačně založené vzdělávání jako na posvátnou krávu, která nejlepší byla za první republiky, když každý student sexty o půlnoci probuzený uměl odříkat periodickou tabulku, a od té doby už se standardy jenom horší a ta mládež dneska, to je hrozný, žejo pani, je taky přehnaný - a tak mi to tady dost začíná vyznívat.

Jasně, je tam ten reálný problém, kde oborů je stejně nebo víc než dřív, míst taky, peněz potřeba taky, ale lidí v nástupovém věku prostě míň, což vede ke snižování standardů plošně - ale jinak tam podle mě nejvíc působí redistribuce zájmu o obory, kde třeba jazyky a některé humanitní věci prudce stoupají, zatímco ta technika asi trpí, a je to taky o tom, jak se s tím dané fakulty dovedou vyrovnat, no.

Neros, vloženo 14:14:07  20. 03. 2015

Mivko, myslím, že změna jako taková nikomu nevadí... spíš ten pocit, že se jedná o změnu k horšímu :)

Mivka, vloženo 19:27:15  19. 03. 2015

Helejte ono to plakání nad rozlitou úrovní českého školství je ale taky trochu jednostranný. Ta úroveň se reálně nějak masivně tragicky nezhoršuje, ale prostě se mění. Typicky jazykové obory, zvláště ty angličtinové, naopak po revoluci začaly naprosto rapidně stoupat - ač teď zase u slabých generací trochu klesají, no.

verlit, vloženo 19:17:13  19. 03. 2015

Přesně, Corfe!

Corfe, vloženo 19:05:09  19. 03. 2015

A já si myslím, že ten point, ať v současnosti převládající, je zcela špatný.

Abych nemusel bojovat pro udržení úrovně školství, tak slovo "zhoršující" zaměním za "měnící se", protože to zní mnohem přijatelněji. A na piedestal správného, morálního a pokrokového vložím "přizpůsobení se tomu co je" - bez ohledu na to, jestli je to dobré, či ne (Protože v tom jsme my Češi vždycky byli výborní). A jako konečný argument obviním ty, kteří volají po zachování úrovně školství, že jsou zpátečničtí elitáři a přidám osobní invektiv "čecháčka hořekujícího v hospodě".

Už chybí jen přirovnání k Hitlerovi.

verlit, vloženo 18:59:29  19. 03. 2015

Asi tak.

Betka, vloženo 18:53:05  19. 03. 2015

No to je snad trochu moc. Ne že by point "úroveň se mění, tak na to reagujme bez hořkosti" neměl něco do sebe, ale když si srovnám to věcné a podložené vylíčení případu (byť jednoho) s obviněním osoby pisatele v tom druhém, tak mi taky stoupá tlak.

Arwi, vloženo 13:34:08  19. 03. 2015

Tak abychom tu měli i nějaký názor "z druhé strany":
http://www.h7o.cz/jeste-jedno-prosim/

Deidre, vloženo 17:36:46  18. 03. 2015

To je tak hrozně nešťastná událost, že to dostal k posouzení právě Střítecký... O něm se obecně ví, že je mu úplně jedno, co si studenti počínají, bude mu k osmdesátce a hlásá smířlivost, mír a lásku, hlavně žádný nepokoje. No možná z toho důvodu to hodili právě jemu, protože bylo jasné, že to té studentce dá... Já sama jsem od něj dostala několik zápočtů vůbec za nic, protože vůbec nic nechtěl.

verlit, vloženo 12:42:34  18. 03. 2015

Corfe: No a to právě vidím jako další problém :-)

Arwi, vloženo 12:39:52  18. 03. 2015

verlit: No pokud jde o studenty, tak já jsem se o takovém jednání dozvěděla až z toho případu, tuším, že ostatní na tom budou podobně.

Corfe, vloženo 12:36:37  18. 03. 2015

Bohužel, současný většinový student se spíše pokusí svézt na vlně, než že by stavěl barikády.

verlit, vloženo 12:34:32  18. 03. 2015

Trochu mě překvapuje, že se proti tomu nebouří sami studenti.
Kdybych byla studentem na škole, kde se tohle děje, byla bych první, kdo by protestoval a žádal vedení školy, aby nedevalvovalo hodnotu mého vzdělání.

Silmarien, vloženo 12:03:41  18. 03. 2015

Otras.

Kroc, vloženo 12:02:57  18. 03. 2015

Achjo

« ««   50   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php