07:12:05
20. 07. 2025

Místnost
Bylinky, felčarství a drobná domácí magie
Bylinky, kytičky, nemoci, choroby - vítejte v zdravotně-zahradnické místnosti. :)
Stejně jako různé čarodějné bejlí, tak i okopávání zahrádky vás může dohnat ke zdraví i nemoci, a proto se nebojte podělit o to, co vás bolí, co vás nebolí, co vám vyrostlo, co vám uhynulo, žádejte o radu nebo ji sami poskytněte. Tohle všechno sem patří :)

Místnost má od 12:33:12  19. 08. 2002 pronajatou Varda. Spolusprávce: Narwen. Rachel.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   170   »» »

Činkapi, vloženo 23:41:21  27. 01. 2009

Hetta: Jen tak pro zajímavost - můžu se zeptat, proč jste opustili vegetariánství?

Silmarien, vloženo 21:01:16  27. 01. 2009

Dara: na spomalenie metabolizmu čakám tiež, čakám ho tak za 12 rokov:) (odpozorované od maminy)

Cinda, vloženo 20:50:40  27. 01. 2009

K tomu životnímu stylu, jsme zhýčkaní, topíme na víc jak 20°C, WC máme vytápěné, jezdíme autem nebo autobusem a přejídáme se.
Faktem je, že moje babička zažila dvě války, matku měla zelinářku a otce sudaře (takže žádné hogo-fogo nebo rozmazlování). Prababička šla ke stovce a babička k devadesátce. Obě byly do poslední chvíle skoro soběstačné (mimo nákupů, gruntování,...). Zeleninu jedli pořád a maso dvakrát týdně. Byly otužilé, neměly revma ani artritidu. Můžu jim jen tiše závidět.

Hetta, a hubené nebyly nikdy, mám smůlu :-)))

Hetta, vloženo 19:40:36  27. 01. 2009

Dara - začne to nenápadně po čtyřicítce, já jen doufám, že teď zase naopak budu postupně hubnout, moje babička zemřela v 84 jako hubená tyčka a přitom nebyla v 50 letech nijak hubená.

Dara, vloženo 19:29:24  27. 01. 2009

ještě koukám, že místo "školy" jsem měla mít "školky"

Dara, vloženo 19:27:55  27. 01. 2009

Bezva :-) takže se nakonec shodneme.
Umírněné všežravství a pohoda.
(Já jen čekám, kdy můj metabolismus zpomalí a já nebudu moct sníst na co přijdu a přitom si držet svých 50kg)

Hetta, vloženo 19:21:52  27. 01. 2009

Já se diskusi nebráním :-)
My jsme na začátku devadesátých let hltali veškerou literaturu, co se tu objevila, hlavně proto, že alopatická medicína mi předpovídala /když mi bylo 20 let/ že se dožiju 50 let a prostě mi nenabídla cestu jak něco ovlivnit. Jen chátrat a umřít. Proto jsem takový rebel, protože jsem se s tím odmítla smířit a hledala cesty jjak něco ovlivnit. Něco byly slepé uličky, naše první představa o vegetaruiánství byla svíčková bez masa :-))), makrobiotiku jsme vydrželi tak týden, je fakt hnusná a nedává ti žádné vittamíny, nakonec po 10 letech vegetariánství jsme se vrátili k umírněnému všežravství. Nyní se kloním navíc k názoru, že kromě jídla, které je důležité, je třeba žít také v dobré duševní pohodě, ne se užírat a týrat něčím, co nemohu ovlivnit.

A plně souhlasím s tím, že díky EU je tady takové ochranářství, že se za chvíli lidé nebudou umět sami ochránit a budou spoléhat na předpisy a na soudy, pokud něco firmy pominou. Když jsem byla těhotná, tak mi naprosto vážně některé ženské říkali, že msíme dát pryč psa a že je lépe kvůli miminu dát pryč i kytky, kvůliprachu a když jsem to odmítala, byla jsem za matku-hyenu. PANEBOŽE.......

Dara, vloženo 19:19:46  27. 01. 2009

(kdybychom tu už vadily, tak můžeme do pošty)

Dara, vloženo 19:03:57  27. 01. 2009

Dna je způsobená masnými bílkovinami, s tím souhlasím.
Rozhodně netvrdím, že každý den má být na stole maso (taky ho nemáme). Samozřejmě i ty zelenina, luštěniny a spol jsou zdrojem bílkovin, jen říkám, že tam prostě nejsou všechny potřebné aminokyseliny a dlouhodobě je to nezdravé (podle mě i nenormální a není udržitelné tak, aby člověk opravdu posbíral vše, co potřebuje, ale to je osobní názor)

Ta čísla jsou výživová doporučení, pravděpodobně to někdo nekde vyzkoumal (ne, nemám v ruce ten papír, ale možná by se dal dohledat). Jsou to více méně současná doporučení.Každou chvíli se mění, to přiznávám, na druhou stranu ne o tolik.

Ohledně špenátu - myslím, že se nikdo neupsal o čárku, spíš to někdo nepochopil. Ano, ve špenátu je spousta železa, ale pro lidský organismus nevyužitelná... a jsme zase u toho masa (a jater).

A další můj osobní názor na civilizační choroby je, že je to prostě lidský zhýčkanost. Neříkám vrátit se na stromy, ale to, jak se v dnešní době např. některé matky starají o své děti - jsou pomalu ve sterilním prostředí, aby něco nedostali nechodí ani do školy, na hřišti jsou "bezpečné prolejzačky" aby dětičky náhodou neměly bebíčko...ech, to už jsme trochu jinde.

Já uznávám tvůj osobní názor a zkušenosti. Na druhou stranu taky nějaké mám a krom toho už pět let studuju chemii a analýzu potravin a trochu do toho už vidím. Obzvláště do různých rizik a jedovatostí, proto tu na tebe tolik reaguju.

(ještě poznámka k tomu vegetariánství-pokud člověk jí mléko a vajíčka a tak, tak by to mělo být celkem dobré)

Hetta, vloženo 18:50:59  27. 01. 2009

Ještě k tomu vegetariánství - hodně obilí jedí hlavně makrobiotici a to sice je bezmasá dieta, ale ne vegetariánství, které je postaveno hlavně na syrové zelenině, ovoci, luštěninách, semenech a oříšcích a obilí moc nemusí

Hetta, vloženo 18:47:25  27. 01. 2009

Dara - já říkám to, co se mi zdá z alternativní medicíny rozumné, nepopírám, že oficiální medicína tvrdí něco jiného, ale také si neumí poradit s nárůstem tzv.civilizačních chorob. Ty doporučené dávky bílkovin jsou číslo vzaté kde ? podle čeho ? ještě před padesáti lety bylo maso na stole jen jednou týdně a přece lidé nechátrali. Můžeš namítnout, že teď se lidé dožívají vyššího věku, ale do toho se promítají výsledky alopatické medicíny v takových oblastech jako je úrazová medicína, chirurgie, snižování úmrtnosti kojenců a dětí apod. Naopak u chronických chorob je to stále horší. Jen se pro ně nacházejí další a další názvy a varianty, ale to základní, že neví jak na to, stále přetrvává.

Zajímavé je, že např. během války kdy byl nedostatek masa zmizely některé nemoci, já si pamatuji pouze dnu a artritidu, ale bylo jich tam více. Proč nedokáže alopatická medicína připustit, že jídlo mnohem více ovlivňuje zdraví a kondici a hledá řešení na úrovni atomů ? Nejsem přítelem jednostranných diet, jako třeba vegani a ani vegetariánství, i když jsme ho asi 10 let praktikovali /vidíš, žijeme my i naše děti a máme všichni nad 180 cm, takže bílkoviny nám zřejmě nechyběly :-)/, na druhou stranu nepovažuji za správné mít denně maso, abych splnila čísi čísla, která nidko nevysvětlil a rozumně nezdůvodnil. Což mi připomíná, jak se prý před mnoha lety někdo upsal o desetinné místo ohledně množství železa ve špenátu, pak to po něm generace "dietetiků" opisovali, nutili děti konzumovat špenát, Pepek námořník si na tom postavil kariéru, aby to pak konečně někdo přeměřil a zjistil, že ve špenátu železo téměř není :-)))

Dara, vloženo 18:22:49  27. 01. 2009

A že ten brouček má bílkovin. Pro člověka je minimální denní potřeba plnohodnotných bílkovin 0,5-0,6 g/kg váhy a doporučená dávka 1-1,2 g/kg váhy (kojící, děti, rekonvalescenti 2,4 g/kg)
No jo, vegetariáni tvrdí, že dostatek bílkovin je v luštěninách (teď koukám na nějaké stránky a říkají tam vlastně to, co tu nejspíš zaznělo - bacha na ošklivé bílkoviny)... jenže aby měli takový příjem aminokyselin (stavební kameny bílkovin), který by mít měli. Museli by se sakra hlídat a kromě luštěnin jíst určité oříšky, semínka...
například v obilí (toho vegetariáni asi snědí nejvíc) jsou nedostatkové amk lysin, threonin a v rýži a kukuřici ještě tryptofan.

Cinda, vloženo 15:27:54  27. 01. 2009

Kráva žere trávu i s broukama, ne?

Tuším, že vegetariáni doplňují bílkoviny z luštěnin (soja, hrách, čočka,..)

Dara, vloženo 14:46:57  27. 01. 2009

Já vždycky myslela, že ty bílé fleky jsou z nedostatku vápníku... teda rozhodně je mám spojené s nedostatkem mléka/mléčných výrobků.

A můžu se zeptat, jakým balastem z těch bílkovin? Totiž pokud vezmu dietetická doporučení, tak nejčastěji se lidem na různých dietách právě vyčítá nedostatek bílkovin a to i když jedí relativně normálně (sleduju komentáře dietoložky na jídelničky lidí z MFDnes... a podle ní i člověk, co jí úplně normálně má něčeho nedostatek a většinou to jsou bílkoviny. I když ona posuzuje z ejdnodeního jídelníčku, což mi přijde jako blbost)

Narwen, vloženo 13:36:20  27. 01. 2009

Zatím jenom bílýma flekama na nehtech :o) Asi jsem řekla špatně, že tím trpím, ale prostě vím jistě, že jím méně bílkovin, než bych měla, nicméně nejsem moc schopná do své stravy jich zařadit více. A v obdobích, kdy sportuju více, tak mám prostě méně energie.

Hetta, vloženo 12:12:47  27. 01. 2009

Píšu jak negramot, omlouvám se.

Hetta, vloženo 12:12:12  27. 01. 2009

Narwen - jak se projevuje nedostatek bílkovin ?
Já jsem netvrdila že bílkoviny nejsou dobré, jestli jsem to ak napsala, tak se omlouvám. Upřesňuji své tvrzení tak, že nadbytek bílkovin není dobrý, vede k tomu, že se tělo zanáší balastem a v extrémních případech dochází k nádorovému bujení a dalším chodobám. A další - že bílkovin rozodně nepotřebujem tolik, kolik jich v průměru sníme.

Ageolite, vloženo 11:58:47  27. 01. 2009

hmmm. vegetariánka nejsem, jím kuře a ryby. Bohužel jaksi je mi po ostatním mase strašně těžko. Až zle, jako kdyby pro mě bylo mnohem hůře stravitelné. A zajímavé je, že sestra má ten samý problém. A už jsem zjistila, že v tomhle nejsme samy.

Dara, vloženo 11:56:23  27. 01. 2009

Jenže taková kráva má úplně jiný metabolismus. Až budou mít lidi čtyři žaludky a v žaludcí brebery, co trává celulosu, pak nejspíš budeme moct jíst jen trávu.
To je podobné jako proč křeček netrpí nedostatkem vitamínu C. Jestli to nebude tím, že on si ho, na rozdíl od člověka, umí vyrobit.

Narwen, vloženo 09:48:32  27. 01. 2009

(jinak to s tou krávou by mě zajímalo :o)

« ««   170   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php