18:21:44
09. 07. 2025

Místnost
Věda, technika, vynálezy

Místnost, kde se diskutuje o vědě, nových vědeckých objevech a vynálezech, o jejich aplikaci na běžný život, vesmír a vůbec...


Tipy na zajímavé stránky: OSEL , Technet , Astro.cz , Věda na Neviditelném psu

Místnost má od 17:10:22  02. 03. 2002 pronajatou Nimitz

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   239   »» »

Clarice, vloženo 15:11:51  09. 06. 2012

Já nenapsala, že nesouhlasím.
Ty čtyři body i docela chápu.
V expanzi do vesmíru nevidím nic špatného a dokonce uznávám, že je k tomu potřeba věda.
Jen si myslím, že není třeba plašit. Cenzura bude vždy. Byla je a bude, tomu se prostě nevyhneme. Ale abychom najednou z momentu na moment sklouzli někam, kde nebude existovat věda, muselo by se stát víc, než jen cenzura učebnic.
Dneska sice chápeme středověk jako období, které učení moc nepřálo, ale stejně bylo (když to nějak shrnu) prvních 15-17 století našeho letopočtu svým způsobem působivě vyspělých.

Civilizace nestojí na vědě jako na něčem, díky čemuž nepřežije. Mám pocit, že jsme dost houževnatá společnost, abychom uměli přežít většinu průšvihů, (které si většinou způsobíme sami). A pokud jde o vědu, tak když to nebude zrovna jaderná válka, tak jedem dál.

Hallorn, vloženo 14:42:12  09. 06. 2012

Moje názory snad mohou být přitažené za vlasy, ale zatím se tu nikdo nenamáhal je logickou argumentací vyvrátit.

Pojďme si to rozebrat krok po kroku.
1) Zdroje energie, potravin a životního prostoru jsou omezené.
2) Ale jejich spotřeba roste.
3) Každý systém má meze růstu. Nic nemůže růst do nekonečna.
4) Tudíž jednoho dne se růst zastaví.

Pokud se zatím shodneme, pokračujme dál: Řešení výše uvedeného vidím v expanzi do vesmíru. Což zní dneska jako utopie, chápu. Ale dřív nebo později v budoucnosti nebude jiné cesty.

Prozatím řešení nabízí nové technologie, nové zdroje energie, účinná recyklace, uměle vytvořené organismy jako zdroje potravy...

Každopádně řešení vždy vychází z vědecké práce. Ani z náboženství, ani z esoteriky, ani z alternativních životních postojů.
Naše civilizace stojí na vědě, a pokud nebude trvat svobodná a všeobecně podporovaná věda, civilizace končí.

Clarice, vloženo 14:55:43  08. 06. 2012

Hm, tak je fakt, že Hallornova teorie je hodně za vlasy přitažená, ale zase na tom nemůžu najít prostě nic, co by se nemohlo stát.
Že se o tom nemůžeme dočíst dnes a denně na Novinkách ještě neznamená, že by se něco takového nemohlo časem naplnit. Časem, třeba za hodně generací.
Přeci jenom tvář naší civilizace, ať už ji považujeme za brutálně vyspělou, nebo těžce zaostalou, se mění furt.

Spider, vloženo 22:46:27  07. 06. 2012

NEROS: zkus se zeptat nekoho ze svatyne kdo me zna...

podle me je vira v boha nejvetsi blabol a nesmysl co kdy z lidsky huby vypadlo a v potazku beru i to co kdy vypadlo z te tve, to zahrnuje i kreacionismus, a nedesi me to spis me to naplnuje pohrdanim lidmy, kteri v to veri

a jinak fionor to pekne vystihl ale sam bych to takhle nerekl

Hallorn, vloženo 21:51:09  07. 06. 2012

Fionor: v tom případě si rád poslechnu tvůj názor na tuto problematiku.

Neros: No znám pár takových, o jejichž ješitnost by se daly louskat ořechy. Ale dokud mají pracovní výsledky, tak bych si s tím nelámal hlavu.

Nimitz, vloženo 19:30:15  07. 06. 2012

Fionor, vloženo 18:11:02  07. 06. 2012

Já s Hallornem nesouhlasím. zaměňuje příčiny a následky a dochází k podivným závěrům pochybnými cestami.

Neros, vloženo 16:27:24  07. 06. 2012

Jediné, co by pak v ideálním "provědeckém" modelu mohlo dělat neplechu je ješitnost samotných vědců...
Spidere, Tebe kreacioniusmus a jeho rozšíření neděsi?

Spider, vloženo 07:37:01  07. 06. 2012

Hm, trochu pritzene za vlasy

Kazdopadne jsem pro vedu atp ale takhle extreme to teda nevidim

Legacek, vloženo 01:41:02  07. 06. 2012

Snad jen: http://www.barnorama.com/welcome-to-science/

Legacek, vloženo 22:59:16  06. 06. 2012

Souhlasím s Hallornem a kupodivu nemám, co dodat.

Hallorn, vloženo 19:56:55  06. 06. 2012

Potom je tu taky nějaký etický rozměr, že.
Určitá skupina lidí se snaží získat moc a vliv, ale k tomu potřebuje prosadit ve společnosti určitý názor. Aby ten názor prosadili, musejí zamezit lidem v přístupu k určitým informacím, nebo alespoň tyto informace za pomocí logických klamů diskreditovat. Vhodným způsobem, jak toho docílit, je infiltrace školství, nebo například cenzurování učebnic (viz článek).

Což je něco, s čím naprosto nemůžu souhlasit. Proto tady melu to co melu. Zkrátka jenom zděšeně nesouhlasím s tím, co se dneska různě po světě začíná posazovat.

Hallorn, vloženo 19:47:46  06. 06. 2012

Nebo jinak. Vysvětlím to ještě polopatičtěji. A ber to prosím jen jako můj osobní názor, byť by se jistě našlo nemálo lidí, kteří by s ním souhlasili.
Všechno má nějaké meze růstu. I lidská společnost. Konkrétně nás omezuje především prostor a zdroje energie. Takže máme v zásadě tři možnosti.
1) Neřešit to, a počkat, až se "to" podělá samo. Ovšem s tím, že následky budou fatální.
2) Omezit spotřebu, porodnost, a zavést nějaký druh totalitní vlády, která to všechno bude udržovat v předem stanovených udržitelných mezích. Což mi připadá snad ještě horší než první případ.
3) Napnout síly a v příštích několika staletích zahájit expanzi do vesmíru.

K uskutečnění možnosti 3 je zapotřebí věda, resp. neustálý růst vědeckého poznání. A věda může růst pouze ve svobodné společnosti, která ji bude podporovat.
Bude-li věda jakkoli omezována, ať už politicky, nebo finančně, tak nás s jistotou čeká bod 1 nebo 2 nebo oba. Pokud věda poroste, máme naději na bod 3.
Už rozumíš? To je ten důvod, proč mě nemálo vytáčí jakákoli snaha o cenzurování učebnic, politizaci vědy, škoství a podobně. Kreacionisti to svým vlastním, zvráceným způsobem myslí dobře, ale nevidí, že si vlastně kálejí do vlastního hnízda.

Hallorn, vloženo 19:28:25  06. 06. 2012

Melu to, že pokud bude mít jakékoli uskupení, programově potírající vědu, dostatek moci, tak věda zanikne. Což bude mít pro lidstvo fatální následky. Doufám, že melu dostatečně srozumitelně.

Spider, vloženo 18:50:46  06. 06. 2012

Co to meles?

Hallorn, vloženo 17:21:04  06. 06. 2012

Já vím. Já to jenom nechápu. A mrzí mě to. Co se tu za 300 let vybudovalo, může během pár desítek let zaniknout kvůli obyčejné lidské hlouposti. To nemluvím jenom o evoluční biologii...

Myslím, že lidská budoucnost spočívá mimo tuhle malou a těžce zkoušenou planetu. A k tomu je nezbytně třeba věda. Bez ní jsme odsouzeni k zániku. Je škoda, že si to náboženští a různí jiní "alternativní" fanatici neuvědomují. Je to taky jejich budoucnost a jejich rodin, co teďka tvoří.

Spider, vloženo 15:26:03  06. 06. 2012

prosimte ale to neni jen korea...ten problem je takhle vsude... a to nezminuju afriku

Hallorn, vloženo 14:35:06  06. 06. 2012

Kdyby se náhodou za pár set let vedly spory, kdy začal "druhý středověk", tak to bylo letos.

http://www.osel.cz/index.php?clanek=6288

Už začali cenzurovat učebnice.

Nimitz, vloženo 22:13:10  05. 06. 2012

Legacek, vloženo 00:43:56  30. 05. 2012

Šikovné ruce a trocha strojařiny = Wall-E krabice na PC

http://www.barnorama.com/russian-wall-e-case-mod/

« ««   239   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php