11:26:55
27. 06. 2025

Místnost
Archeologie
Jeskyně Býčí skála se nalézá v jižni části Moravského krasu a je součástí rozsáhlého podzemniho jeskynního systému. Přijdeme k ni, jestliže z údolí řeky Svitavy odbočíme u Adamova do malého údolíčka s Křtínskym potokem, které se nazývá Josefské údoli. Asi po 5 km cesty v krásném přírodnim prostředí se údolíčko rozšiřuje, vytváří malou planinku, na jejíž levé, severovychodní straně vyčnivá ze zalesněného úbočí mohutná a rozeklaná skalni stěna. Otvory v ní je možno proniknout do podzemního bludiště chodeb jeskyně Býči skály. Nizká vstupní chodba, která poněkud klesá pod úroveň údolí a od níž odbočuje další chodby do vlastních prostor Byči skály, ústí do prostorné dutiny. Tato "předsíň" je asi 50 m dlouhá, zhruba 20 m široká a 12-16 m vysoká. Denní světlo a sluneční paprsky pronikají do předsině otvorem ve skalní stěně, zvanym "okno", čímž se zde vytváří zvláštní tisnivá nálada.

Místnost má od 20:03:07  13. 12. 2001 pronajatou Michal. Spolusprávce: Mordomor. Rodvaha.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   45   »» »

Hallorn, vloženo 23:45:52  23. 08. 2009

V kroměřížském muzeu je také uchováván (rozpoznaný) padělek slovanského bůžka s jakýmsi pseudo-runovým nápisem. Právě z toho hejslovanského 19. věku.

Měl jsem za to, že dneska už je něco podobného pasé. Škoda že jsem se mýlil. Vědomě lhát v tak ušlechtilé věci, jako je věda, to přece nemůže nikoho těšit. To jde přece úplně proti tomu, proč se věda dělá... Škoda.

verlit, vloženo 11:59:08  23. 08. 2009

Připadá mi to příznačné, ale ne pro archeologii, nýbrž pro současnou náladu ve společnosti.
Národy se začínají cítit ohrožené vzájemně a tak se extrémní skupinky začínají vymezovat vůči ostatním. Stejný princip jako při různých národních obrozeních a také při nástupu nacismu.

Merlkir, vloženo 11:56:49  23. 08. 2009

Mně přijde už dost absurdní ta jejich interpretace démotického písma na Rossetské stéle jako pramakedonštiny. O_o

Adhil, vloženo 09:42:29  23. 08. 2009

Ano, dost mi to připomíná, co tu někteří nadšenci předváděli v 19. století. Nevěřil bys, jakým způsobem se třeba v přirozených prasklinách na kamenech hledali nápisy dokazující, že jde o pohřby Čechovy družiny apod!

Klidně to může být pravé, ale nikde není psáno, že jde o písmo, a i kdyby to nějaké protopísmo bylo, žádným způsobem to nedokazuje jeho slovanskost. Lepenski Vir je významná lokalita a existovala tam poměrně unikátní kultura (hlavně sošky odtamtud jsou zvláštní), ale takových lokálních center máme v pravěku plno.

Taky si všimni, že je v článku použita ne fotka artefaktu, ale jeho archeologická kresba, tedy něco, co už bylo nějak interpretované. Samozřejmě to nemůžu tvrdit s jistotou, ale přáním je často otcem myšlenky a pokud nevidím artefakt v originále, lehko si představím, co si mohl takový (klidně nadšený a upřímně to myslící) badatel domyslet.

Merlkir, vloženo 09:04:24  23. 08. 2009

Osobně bych tipl podvrh, špatnou dataci, nebo misinterpretaci těch značek.

Nedávno jsem četl o makedonském archeologovi, který našel asi pět velmi revolučních artefaktů v rozmezí pár let, to je trochu podezřelé.

Hallorn, vloženo 22:24:08  22. 08. 2009

Takže ty artefakty jsou podvrh? Nebo mladší, než se tam udává?

Marcus m, vloženo 21:20:23  21. 08. 2009

adhil: Nu ono to je, v podstatě, devatenácté století a čas formování politických národů moderního typu...a jejich národních států - s imperiálními nároky. Možná se pletu, ale řekl bych, že se tehdy všichni takoví, přinejmenším ve střední a východní Evropě opičili po Němcích, včetně jejich mohutné zrady vzdělanců, kteří své vědecké theorie (s universálním nárokem) k nerozlišení promísili a propletli s ideologií s úzce národním nárokem - na nadřazenost a imperiální rozpínání. V naší pozdní době už z toho naštěstí pomalu přestává jít strach a člověk se může smát, v tomhle případě je to osvobozující.

Adhil, vloženo 13:44:01  21. 08. 2009

Ech, začínám víc a víc nenávidět slavjanofily. Už podle té diskuze. Poslední dobou mám někdy pocit, že jsme pořád v 19. století. Kromě toho, že je ta teorie strašná krávovina nevím, proč se za ni tak perou a proč se někdo se slovanstvím tak strašlivě ztotožňuje. Vždyť mluvit v dnešní době a v tomhle prostoru o slovanství je...no, prostě blbost.

Gobers, vloženo 13:04:16  21. 08. 2009

MERLKIR : Hahahaha, no to teda... to je jako když Bulhaři spustí o Cyrilu a Metodějovi... ;-))

Merlkir, vloženo 08:36:46  20. 08. 2009

"Přednášející přicházeli např. z Makedónské akademie věd a umění,"

Makedoncům bych nevěřil ani nos mezi očima. Revizionismus je jedna věc a měl by být prospěšný, ale tohle jsou těžcí bludaři a propagandističtí psi.

Nimitz, vloženo 22:14:56  19. 08. 2009

Teorie od lidí, kteří považují Stalina za největšího vojevůdce a dobrodince, Putina vydávají za modlu a jeho slovo za zákon...

Hallorn, vloženo 21:53:25  19. 08. 2009

http://www.osel.cz/index.php?clanek=4569

Důvěryhodné? Nedůvěryhodné?

Deidre, vloženo 09:23:27  17. 08. 2009

Spíš hledám v oblasti kunsthistorie, ve vrcholné i rané fázi.

Kain 007, vloženo 09:01:41  17. 08. 2009

Přesně, jen já mám knihovnu několika set knížek na "středověk", skoro všechny doporučuju, plus mnohé další. Asi bude třeba zeptat se líp, i když tě zajímá třeba průřezová tématika. Na obchod ti doporučím jedno, na vojenství druhé, na odívání třetí, na vývor religionistiky nic, tomu nerozumím vůbec, atd...

Ageolite, vloženo 09:38:55  16. 08. 2009

Deidre: spíše raný či vrcholný? Nebo oboje?

Deidre, vloženo 09:33:51  16. 08. 2009

Kamarád z Prahy se teď dostal ke skriptum od Bártlové na středověk a shání se, jestli ještě někdo z MUNI nenapsal něco podobného.. to bych měla asi vědět nejvíc já :) ale mě spíš zajímá, co obecně byste ke středověku doporučili?

Adhil, vloženo 02:02:11  10. 08. 2009

Nu, byl tak ideál, že se nechají na místě. Našly se tam základy románských zděných paláců, mimo prostor staré Prahy - tedy zkrátka dosti výstavné domy mimo hradby, zvláštní věc. Tak byla představa, že se v Palladiu udělají taková jako prosklená místa, kde by na ně bylo vidět. No, něco přesunuli, něco udělali velmi nešikovně, něco překryli obchody, v jedné zídce měla, když jsem tam byl naposledy, napíchané deštníky kavárna. Tak asi tak. On si toho vlastně člověk ani nevšimne, když neví, kam koukat. Jestli tam někdy budeš, podívej se do tamnější pobočky Neoluxoru. Je tam odkrytý zděný septik někdy z 10. století i s kouskem klenby sklepa. Ono by to i vypadalo zajímavě, bohužel to vůbec nefunguje dohromady s prostorami toho knihkupectví.

Činkapi, vloženo 23:44:53  09. 08. 2009

A co se teda s nálezy stalo?

Adhil, vloženo 21:03:12  24. 07. 2009

Naše laborantka kopala na Náměstí Republiky, při stavbě Palladia a nemůže si to doteď vynachválit. Pravda, hned potom nadává, jako všichni co tam byli, na to, jak se v Palladiu zprasil původní dobrý záměr co s nálezy, ale to je věc jiná.

Ageolite, vloženo 19:54:31  24. 07. 2009

verlit: zajímavé... Přiznám se, že po měsíci a půl kopání záchranných výzkumů (třech) řeknu, že to vypadá zajímavě, ale kopat bych to nechtěla (ano, chci si zkusit výzkum složitých městských situací, ale tohle zrovna by mě asi spíše vyděsilo). A rozhodně bych nechtěla být ten archeolog, který bude mít záchranný výzkum na Národní třídě v Praze na starost...

« ««   45   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php